Van merkidentiteit naar merktaal: Opmerkelijke taal
Merktaal is het ondergeschoven kindje voor organisaties anno 2021. Het is namelijk op dit moment met al die schermen om ons heen vooral een visueel verhaal wat je als bedrijf vertelt. Maar hoe je dat ook went of keert je gebruikt altijd tekst, gesproken of geschreven. Wanneer deze woorden uit het niets komen of niet bij je merkidentiteit aansluiten ontstaat er een gat tussen jou en je doelgroep. Het is niet duidelijk of deze reclame of flyer bij jou en je merk hoort, maar je logo staat wel op allebei. Maar hoe maak je dan precies een merktaal en wat heb je eraan?
Merktaal: Wat merk je daar nou van?
Het hebben van een merktaal is geen trend. Het is een tijdloze manier van communiceren die jouw onderneming herkenbaar maakt. Sterker nog, als je het goed uitvoert zorgt het ervoor dat mensen meeleven met je missie en je visie op de wereld. Zowel je klanten als je medewerkers scharen zich samen achter je verhaal én laat dat nou precies zijn wat je wilt bereiken. Impact maken met je bedrijf.
Merkidentiteit naar merktaal
Je hebt je merkidentiteit al bepaald, maar hoe ga je nou naar de merktaal toe? Merkgedrag en merktaal gaan hier hand in hand samen om te zorgen dat het één verhaal is. Kijk naar je kleurgebruik, je logo en de vormen die je gebruikt. Wat is de uitstraling die je wilt hebben en wat straalt het uit.
Neem een voorbeeld aan bol.com, de winkel van ons allemaal. Een duidelijk keuze om zovéél mogelijk mensen in Nederland aan te spreken. Om voor ondernemers en consumenten als (ver)koopplatform te dienen. Dit doen ze ook in hun merktaal, simpele taal die speels en toepasselijk is. Ze houden hier rekening met de perceptie van een ‘gewone Nederlander’. Iedereen moet het kunnen lezen en begrijpen!
“Bij het bepalen van woordgebruik en het schrijven van de eerste paar uitingen houdt dan de behoefte die je doelgroep heeft in je achterhoofd. Ze hebben een bepaalde waarde die belangrijk voor ze is. “
Wie is de lezer en luisteraar?
Bij het bepalen van je merktaal is je doelgroep de sleutel om je identiteit juist over te brengen. Stel een persona samen of beschrijf je doelgroep met eigenschappen. Wie wil je precies bereiken en waarom willen ze met jou in zee. Je merkidentiteit geeft antwoord op deze behoeften. Het beste kun je letterlijk vragen aan je doelgroep stellen om te kijken wat je daar aan inspiratie uithaalt. Merktaal gaat je de extra stap opleveren om mensen écht te betrekken bij je missie en je merk.
Archetypes geven je houvast om je doelgroep te beschrijven. Een handig voorbeeld is de 12 archetypen van psycholoog Carl Gustav Jung. Door het kiezen uit deze 12 archetypen spreek je mensen aan op fundamentele menselijke motieven. Het gaat erom dat je uitgaat van een tijdloos concept, waardoor je merktaal altijd relevant zal blijven voor je doelgroep. Ongeacht trends of de manier waarop mensen hun leven inrichten.
Iedereen stelt vragen
Bij het opstellen van je persona en/of je doelgroepbeschrijving moet je dus goed luisteren. Welke behoeften hoor je en hoe kun je hier op in spelen in de teksten die je schrijft. Welk motief hebben ze? Zijn ze op zoek naar iemand die ze kunnen vertrouwen? Of zoeken ze juist een grapje om hun dag leuker te maken? Kijken ze op naar superhelden of spelen ze liever de schurk? Door je oren en ogen open te houden kom je erachter wie welk motief heeft.
De mindset-methode van trendanalist Christine Boland is ook zo’n manier om je merktaal te formuleren. Door je merk te beschrijven in 4 archetypes kun je je ‘merkbril’ maken en andere laten opzetten. Zo zien ze de wereld door jouw merk. Wanneer het net is als de bril die ze zelf dragen, dan past de boodschap perfect bij hun, ongeacht wat er in de wereld gebeurd. Zo moet je je merktaal ook aanvliegen, met als uitgangspunt dat het herkenbaar is, je kunt je erin inleven en het is tijdloos.
Lees ook: Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen
Een stap voorlopen
Bij het bepalen van woordgebruik en het schrijven van de eerste paar uitingen houdt dan de behoefte die je doelgroep heeft in je achterhoofd. Ze hebben een bepaalde waarde die belangrijk voor ze is. Door een stap voor te zijn geef je al aan dat dit een waarde is die jij belangrijk vindt en de daaraan gekoppelde behoefte wilt vervullen. Ze worden getriggerd door de missie of pay-off en willen daar vervolgens meer over weten. Deze nieuwsgierigheid is waar jij in je merktaal naar op zoek bent, het raken van die behoefte en daardoor meer willen weten over jouw product of dienst.
Jij draagt je merktaal
Leuk en aardig, zo’n tijdloze merktaal die de behoeften van je klant raakt, maar je moet hem wel gebruiken. Daarom is het bij elke nieuwe uiting belangrijk bewust gebruik te maken van je gemaakte merktaal. Het is aan jou om je merktaal te laden in je communicatie. Uitingen aan je klanten, je medewerkers en je omgeving. Heb je een bijvoorbeeld een zelfbedachte term? Gebruik en leg hem zoveel mogelijk uit als je klanten vragen hebben. Alleen op die manier raken mensen bekend met je woordgebruik! De merktaal moet dus boven alles ook écht bij jou als organisatie passen.
Eindstand: Opmerkelijke taal
Dus je merktaal levert je een hoop op. De belangrijkste is dat je merkidentiteit juist overkomt in al je verhalen naar binnen en buiten. Het spreekt je doelgroep aan en het is behapbare informatie die hun uitdagingen beschrijft en oplost. Een goede merktaal is tijdloos en kan inspelen op hedendaagse trends. Het is een ‘merkbril’ die je contentmakers kan laten opzetten om jouw imago altijd juist in je content te laten terugkomen. Het belangrijkste is om hem bewust te maken en daarna bewust in te zetten. Zo zorg je voor herkenbare taal die je doelgroep laat inleven en meedenken. Een opmerkelijk stukje taalkunst, dat is echte merktaal.
Van merkidentiteit naar merktaal: Opmerkelijke taal

Merktaal is het ondergeschoven kindje voor organisaties anno 2021. Het is namelijk op dit moment met al die schermen om ons heen vooral een visueel verhaal wat je als bedrijf vertelt. Maar hoe je dat ook went of keert je gebruikt altijd tekst, gesproken of geschreven. Wanneer deze woorden uit het niets komen of niet bij je merkidentiteit aansluiten ontstaat er een gat tussen jou en je doelgroep. Het is niet duidelijk of deze reclame of flyer bij jou en je merk hoort, maar je logo staat wel op allebei. Maar hoe maak je dan precies een merktaal en wat heb je eraan?
Merktaal: Wat merk je daar nou van?
Het hebben van een merktaal is geen trend. Het is een tijdloze manier van communiceren die jouw onderneming herkenbaar maakt. Sterker nog, als je het goed uitvoert zorgt het ervoor dat mensen meeleven met je missie en je visie op de wereld. Zowel je klanten als je medewerkers scharen zich samen achter je verhaal én laat dat nou precies zijn wat je wilt bereiken. Impact maken met je bedrijf.
Merkidentiteit naar merktaal
Je hebt je merkidentiteit al bepaald, maar hoe ga je nou naar de merktaal toe? Merkgedrag en merktaal gaan hier hand in hand samen om te zorgen dat het één verhaal is. Kijk naar je kleurgebruik, je logo en de vormen die je gebruikt. Wat is de uitstraling die je wilt hebben en wat straalt het uit.
Neem een voorbeeld aan bol.com, de winkel van ons allemaal. Een duidelijk keuze om zovéél mogelijk mensen in Nederland aan te spreken. Om voor ondernemers en consumenten als (ver)koopplatform te dienen. Dit doen ze ook in hun merktaal, simpele taal die speels en toepasselijk is. Ze houden hier rekening met de perceptie van een ‘gewone Nederlander’. Iedereen moet het kunnen lezen en begrijpen!
“Bij het bepalen van woordgebruik en het schrijven van de eerste paar uitingen houdt dan de behoefte die je doelgroep heeft in je achterhoofd. Ze hebben een bepaalde waarde die belangrijk voor ze is. “
Wie is de lezer en luisteraar?
Bij het bepalen van je merktaal is je doelgroep de sleutel om je identiteit juist over te brengen. Stel een persona samen of beschrijf je doelgroep met eigenschappen. Wie wil je precies bereiken en waarom willen ze met jou in zee. Je merkidentiteit geeft antwoord op deze behoeften. Het beste kun je letterlijk vragen aan je doelgroep stellen om te kijken wat je daar aan inspiratie uithaalt. Merktaal gaat je de extra stap opleveren om mensen écht te betrekken bij je missie en je merk.
Archetypes geven je houvast om je doelgroep te beschrijven. Een handig voorbeeld is de 12 archetypen van psycholoog Carl Gustav Jung. Door het kiezen uit deze 12 archetypen spreek je mensen aan op fundamentele menselijke motieven. Het gaat erom dat je uitgaat van een tijdloos concept, waardoor je merktaal altijd relevant zal blijven voor je doelgroep. Ongeacht trends of de manier waarop mensen hun leven inrichten.
Iedereen stelt vragen
Bij het opstellen van je persona en/of je doelgroepbeschrijving moet je dus goed luisteren. Welke behoeften hoor je en hoe kun je hier op in spelen in de teksten die je schrijft. Welk motief hebben ze? Zijn ze op zoek naar iemand die ze kunnen vertrouwen? Of zoeken ze juist een grapje om hun dag leuker te maken? Kijken ze op naar superhelden of spelen ze liever de schurk? Door je oren en ogen open te houden kom je erachter wie welk motief heeft.
De mindset-methode van trendanalist Christine Boland is ook zo’n manier om je merktaal te formuleren. Door je merk te beschrijven in 4 archetypes kun je je ‘merkbril’ maken en andere laten opzetten. Zo zien ze de wereld door jouw merk. Wanneer het net is als de bril die ze zelf dragen, dan past de boodschap perfect bij hun, ongeacht wat er in de wereld gebeurd. Zo moet je je merktaal ook aanvliegen, met als uitgangspunt dat het herkenbaar is, je kunt je erin inleven en het is tijdloos.
Lees ook: Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen
Een stap voorlopen
Bij het bepalen van woordgebruik en het schrijven van de eerste paar uitingen houdt dan de behoefte die je doelgroep heeft in je achterhoofd. Ze hebben een bepaalde waarde die belangrijk voor ze is. Door een stap voor te zijn geef je al aan dat dit een waarde is die jij belangrijk vindt en de daaraan gekoppelde behoefte wilt vervullen. Ze worden getriggerd door de missie of pay-off en willen daar vervolgens meer over weten. Deze nieuwsgierigheid is waar jij in je merktaal naar op zoek bent, het raken van die behoefte en daardoor meer willen weten over jouw product of dienst.
Jij draagt je merktaal
Leuk en aardig, zo’n tijdloze merktaal die de behoeften van je klant raakt, maar je moet hem wel gebruiken. Daarom is het bij elke nieuwe uiting belangrijk bewust gebruik te maken van je gemaakte merktaal. Het is aan jou om je merktaal te laden in je communicatie. Uitingen aan je klanten, je medewerkers en je omgeving. Heb je een bijvoorbeeld een zelfbedachte term? Gebruik en leg hem zoveel mogelijk uit als je klanten vragen hebben. Alleen op die manier raken mensen bekend met je woordgebruik! De merktaal moet dus boven alles ook écht bij jou als organisatie passen.
Eindstand: Opmerkelijke taal
Dus je merktaal levert je een hoop op. De belangrijkste is dat je merkidentiteit juist overkomt in al je verhalen naar binnen en buiten. Het spreekt je doelgroep aan en het is behapbare informatie die hun uitdagingen beschrijft en oplost. Een goede merktaal is tijdloos en kan inspelen op hedendaagse trends. Het is een ‘merkbril’ die je contentmakers kan laten opzetten om jouw imago altijd juist in je content te laten terugkomen. Het belangrijkste is om hem bewust te maken en daarna bewust in te zetten. Zo zorg je voor herkenbare taal die je doelgroep laat inleven en meedenken. Een opmerkelijk stukje taalkunst, dat is echte merktaal.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.