Wanneer je weet waar je staat met je merk en je hebt gedefinieerd wat het op te leveren resultaat is, is het tijd om te ontwikkelen. Als eerste is het goed om zoveel mogelijk ideeën, ideerichtingen en oplossingen te bedenken. Beleg hiervoor één of meerdere brainstormmiddagen om samen met verschillende groepen ideeën op te halen voor oplossingen voor je strategische vraagstuk. Afhankelijk van de grootte van je organisatie en het vraagstuk bepaal je hoeveel momenten en deelnemers er tijdens deze brainstormdagen zijn.
Op basis van alle ideeën kun je aan de slag met het beoordelen van je ideeën. Dit is een apart proces, zodat je niet tijdens de brainstormsessie al oordelen gaat geven. Dit stokt namelijk de creativiteit. Het beoordelen van je ideeën kun je doen aan de hand van de COCD-box. Deze methode is bedacht door Mark Raison in 1997. Het idee is dat je iedereen die meedenkt stickers geeft in drie verschillende kleuren:
- Geel: Dit zijn de ideeën die nog niet realiseerbaar zijn, maar wel origineel. Deze wil je bewaren voor de toekomst.
- Blauw: Dit zijn de ideeën die makkelijk door te voeren zijn, weinig inspanningen kost en gewone ideeën zijn.
- Rood: Dit zijn de innovatieve ideeën die onderscheidend zijn én origineel zijn. Ze zijn daarbij ook makkelijk realiseerbaar.
Door iedere deelnemer een maximaal aantal stickers van de kleuren te geven, kunnen zij de ideeën filteren. Hierdoor ontstaat een kwadrant waarin je alle gekozen ideeën opplakt.