• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om meer vanuit betekenis te werken

Voor veel ondernemers klinkt betekenisvol ondernemen als een enorme ommezwaai. Het wordt vaak gezien als veel werk om meer van betekenis te gaan werken. Maar iedere reis begint met de eerste stap, zo ook de reis naar betekenisvol ondernemen. In dit artikel ontvang je 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om vanuit betekenis te werken.

1. Ga het gesprek aan met je mensen, praat over betekenis

Misschien wel het belangrijkste bij het vanuit betekenis werken is dat je iedereen betrekt. Betekenis gaat namelijk verder dan wat je organisatie doet. Het heeft impact op alle facetten: Op persoonlijk welbevinden, op welzijn en op welvaart. Deze drie elementen beschrijft Kees Klomp in zijn Handboek Betekenisvol Ondernemen. Deze 3 elementen moeten continu in balans zijn.

Het is daarom belangrijk om te beginnen om met de mensen in je organisatie het gesprek aan te gaan. Probeer uit iedere laag van je organisatie zoveel mogelijk mensen te spreken, hierdoor krijg je een goed beeld van hoe je mensen hierin staan. Dat is de basis van de betekenis die je wilt toevoegen.

2. Maak een betekenis-wand

Betekenis is iets wat in je organisatie zit. Wij merken dat iedere organisatie waarmee wij gesproken hebben gedreven medewerkers zitten. Om die betekenis op te halen kun je één wand in je organisatie vrij maken om daar de ‘betekenis-wand’ van te maken (of een andere naam die bij je merk past 😉).

Op die wand mag iedereen haar of zijn ideeën, gedachtenkronkels of vragen neerzetten over betekenis van je organisatie en merk. Hierdoor haal je veel op bij je medewerkers. Dat is fijn voor jou, want je weet wat er speelt. Maar het is ook fijn voor je medewerkers, zij voelen en zijn betrokken bij de organisatie.

Lees ook: Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?

3. Maak een museum van je organisatie

Dat klinkt misschien gek, een museum maken van je organisatie. Het is dan ook meer een oefening om de trotsheid van je organisatie op te halen. Met deze oefening ga je zelf, met medewerkers óf met stakeholders aan de slag om 2 dingen te benoemen waar je trots op bent wat je met je organisatie hebt bereikt. Dit is in essentie al te betekenis die je als organisatie hebt. Daarnaast kun je ook 2 dingen per persoon benoemen waar je over 30 jaar trots op bent. We begrijpen natuurlijk dat je dat nu nog niet weet, maar je moet je voorstellen dat je over 30 jaar bent. Waar wil je dan trots op zijn?

Teken allemaal deze 2 of 4 momenten uit en plaats dit in je museum. Dit is een mooie eerste basis voor het vanuit betekenis werken. Want de dingen waarop je als organisatie trots bent, wil je meer doen. Je wilt vaker kippenvel krijgen bij opdrachten. En bedenk dan eens wat voor betekenis dat heeft!

Hoe dan verder? Maak samen een plan voor betekenis

Met de drie bovenstaande punten heb je een startpunt om vanuit betekenis te werken. Je ziet: Het is vooral veel ophalen bij je medewerkers en stakeholders. Maar hoe ga je dan verder? Maak een plan! Vanuit de gesprekken met je medewerkers en stakeholders ga je aan de slag met het maken van een plan. Dit doe je niet als directie, dit doe je met een doorsnede van de organisatie. Om namelijk vanuit betekenis te werken is het belangrijk dat iedereen toegewijd is aan het plan.

Start bijvoorbeeld met het herijken van je merkidentiteit. Wat willen jullie bereiken? Welke impact wil je maken als organisatie? Wat is jullie visie op de drie elementen welzijn, welbevinden en welvaart? Met bovenstaande stappen heb je hiermee al een mooie stap gemaakt. Ga met zijn allen aan de slag in verschillende sessies om dit te achterhalen. Bepaal waar jullie samen voor gaan, maar wanneer het ook genoeg is. Wat is de grens van betekenis voor jullie?

Op basis van deze gezamenlijke keuzes kun je bepalen hoe je deze dingen gaat implementeren. Waar sta je nu? Welke stappen moet je zetten om te komen waar je wil? En wie zijn de aanjagers voor dit proces? Maak duidelijke afspraken.

Waarom winst voor sociaal ondernemers van levensbelang is.

Aan de slag met directe winstpakkers

Wanneer je een goed plan hebt gemaakt om vanuit betekenis te werken is het tijd om aan de slag te gaan met de directe winstpakkers (of mooier nog: betekenispakkers). Dit zijn acties of activiteiten die je vanaf dag 1 kunt doen en die direct impact hebben. Op die manier krijg je als organisatie direct een kickstart. Iedereen zit daarmee op één lijn.

Vervolgens ga je door met de rest van het plan. Zorg dat je ook hier regelmatig met je mensen blijft praten. Zij zijn immers degene die ook de impact maken. Blijf daarbij je plan ook continu evalueren en bijstellen. Niet alleen, maar neem hier ook de gesprekken met je medewerkers mee. Op die manier kun je aan de slag met betekenisvol ondernemen.

Lees ook: Hero-secret interview met Kaj Morel: Het geheim van Betekenisvol Ondernemen.

De drive is de basis

Als sidekicks werken wij uitsluitend voor helden. Helden zijn die ondernemers en organisaties die de drive hebben om vanuit betekenis te werken. Zij willen echte positieve impact hebben op de samenleving. De basis van het vanuit betekenis werken is dat je de drive hebt om hiermee aan de slag te gaan. Het moet een vuur zijn die in je brand, die je voortstuwt om het écht te gaan doen. Het gaat niet om geld, maar om wat je met het geld kunt doen.

Moet je dan alles al weten voordat je ermee aan de slag gaat? Nee, we zien vaak genoeg ondernemers (of directies) die voelen dat ze meer met betekenis willen doen, maar nog niet weten wat dat is. De wil om het te doen – de drive – is hierin erg belangrijk. Samen met je medewerkers (of met collega’s als je zelfstandig werkt) ga je namelijk op zoek naar de betekenis die je wilt toevoegen.

Betekenisvol ondernemen

Heb jij de drive om aan de slag te gaan met betekenisvol ondernemen? Start dan nog vandaag door het gesprek aan te gaan binnen je organisatie. Kijk ook eens naar de artikelenreeks Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan waarin je kunt lezen hoe je aan de slag gaat met het herijken van je merkidentiteit.

3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om meer vanuit betekenis te werken

Voor veel ondernemers klinkt betekenisvol ondernemen als een enorme ommezwaai. Het wordt vaak gezien als veel werk om meer van betekenis te gaan werken. Maar iedere reis begint met de eerste stap, zo ook de reis naar betekenisvol ondernemen. In dit artikel ontvang je 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om vanuit betekenis te werken.

1. Ga het gesprek aan met je mensen, praat over betekenis

Misschien wel het belangrijkste bij het vanuit betekenis werken is dat je iedereen betrekt. Betekenis gaat namelijk verder dan wat je organisatie doet. Het heeft impact op alle facetten: Op persoonlijk welbevinden, op welzijn en op welvaart. Deze drie elementen beschrijft Kees Klomp in zijn Handboek Betekenisvol Ondernemen. Deze 3 elementen moeten continu in balans zijn.

Het is daarom belangrijk om te beginnen om met de mensen in je organisatie het gesprek aan te gaan. Probeer uit iedere laag van je organisatie zoveel mogelijk mensen te spreken, hierdoor krijg je een goed beeld van hoe je mensen hierin staan. Dat is de basis van de betekenis die je wilt toevoegen.

2. Maak een betekenis-wand

Betekenis is iets wat in je organisatie zit. Wij merken dat iedere organisatie waarmee wij gesproken hebben gedreven medewerkers zitten. Om die betekenis op te halen kun je één wand in je organisatie vrij maken om daar de ‘betekenis-wand’ van te maken (of een andere naam die bij je merk past 😉).

Op die wand mag iedereen haar of zijn ideeën, gedachtenkronkels of vragen neerzetten over betekenis van je organisatie en merk. Hierdoor haal je veel op bij je medewerkers. Dat is fijn voor jou, want je weet wat er speelt. Maar het is ook fijn voor je medewerkers, zij voelen en zijn betrokken bij de organisatie.

Lees ook: Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?

3. Maak een museum van je organisatie

Dat klinkt misschien gek, een museum maken van je organisatie. Het is dan ook meer een oefening om de trotsheid van je organisatie op te halen. Met deze oefening ga je zelf, met medewerkers óf met stakeholders aan de slag om 2 dingen te benoemen waar je trots op bent wat je met je organisatie hebt bereikt. Dit is in essentie al te betekenis die je als organisatie hebt. Daarnaast kun je ook 2 dingen per persoon benoemen waar je over 30 jaar trots op bent. We begrijpen natuurlijk dat je dat nu nog niet weet, maar je moet je voorstellen dat je over 30 jaar bent. Waar wil je dan trots op zijn?

Teken allemaal deze 2 of 4 momenten uit en plaats dit in je museum. Dit is een mooie eerste basis voor het vanuit betekenis werken. Want de dingen waarop je als organisatie trots bent, wil je meer doen. Je wilt vaker kippenvel krijgen bij opdrachten. En bedenk dan eens wat voor betekenis dat heeft!

Hoe dan verder? Maak samen een plan voor betekenis

Met de drie bovenstaande punten heb je een startpunt om vanuit betekenis te werken. Je ziet: Het is vooral veel ophalen bij je medewerkers en stakeholders. Maar hoe ga je dan verder? Maak een plan! Vanuit de gesprekken met je medewerkers en stakeholders ga je aan de slag met het maken van een plan. Dit doe je niet als directie, dit doe je met een doorsnede van de organisatie. Om namelijk vanuit betekenis te werken is het belangrijk dat iedereen toegewijd is aan het plan.

Start bijvoorbeeld met het herijken van je merkidentiteit. Wat willen jullie bereiken? Welke impact wil je maken als organisatie? Wat is jullie visie op de drie elementen welzijn, welbevinden en welvaart? Met bovenstaande stappen heb je hiermee al een mooie stap gemaakt. Ga met zijn allen aan de slag in verschillende sessies om dit te achterhalen. Bepaal waar jullie samen voor gaan, maar wanneer het ook genoeg is. Wat is de grens van betekenis voor jullie?

Op basis van deze gezamenlijke keuzes kun je bepalen hoe je deze dingen gaat implementeren. Waar sta je nu? Welke stappen moet je zetten om te komen waar je wil? En wie zijn de aanjagers voor dit proces? Maak duidelijke afspraken.

Waarom winst voor sociaal ondernemers van levensbelang is.

Aan de slag met directe winstpakkers

Wanneer je een goed plan hebt gemaakt om vanuit betekenis te werken is het tijd om aan de slag te gaan met de directe winstpakkers (of mooier nog: betekenispakkers). Dit zijn acties of activiteiten die je vanaf dag 1 kunt doen en die direct impact hebben. Op die manier krijg je als organisatie direct een kickstart. Iedereen zit daarmee op één lijn.

Vervolgens ga je door met de rest van het plan. Zorg dat je ook hier regelmatig met je mensen blijft praten. Zij zijn immers degene die ook de impact maken. Blijf daarbij je plan ook continu evalueren en bijstellen. Niet alleen, maar neem hier ook de gesprekken met je medewerkers mee. Op die manier kun je aan de slag met betekenisvol ondernemen.

Lees ook: Hero-secret interview met Kaj Morel: Het geheim van Betekenisvol Ondernemen.

De drive is de basis

Als sidekicks werken wij uitsluitend voor helden. Helden zijn die ondernemers en organisaties die de drive hebben om vanuit betekenis te werken. Zij willen echte positieve impact hebben op de samenleving. De basis van het vanuit betekenis werken is dat je de drive hebt om hiermee aan de slag te gaan. Het moet een vuur zijn die in je brand, die je voortstuwt om het écht te gaan doen. Het gaat niet om geld, maar om wat je met het geld kunt doen.

Moet je dan alles al weten voordat je ermee aan de slag gaat? Nee, we zien vaak genoeg ondernemers (of directies) die voelen dat ze meer met betekenis willen doen, maar nog niet weten wat dat is. De wil om het te doen – de drive – is hierin erg belangrijk. Samen met je medewerkers (of met collega’s als je zelfstandig werkt) ga je namelijk op zoek naar de betekenis die je wilt toevoegen.

Betekenisvol ondernemen

Heb jij de drive om aan de slag te gaan met betekenisvol ondernemen? Start dan nog vandaag door het gesprek aan te gaan binnen je organisatie. Kijk ook eens naar de artikelenreeks Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan waarin je kunt lezen hoe je aan de slag gaat met het herijken van je merkidentiteit.

Misschien vind je dit ook interessant:

6 vragen aan held Kirsten Regtop

18/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Olga Saes van Xpeerience: “Het risico op een psychische aandoening te krijgen bijna 1 op 2, maar hoe reageer je hierop?”

11/07/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Het geheim van betekenisvol ondernemen Vindbaarheid of zichtbaarheid? Waar richt je op?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel