Alles begint dus bij de basis: Ga op zoek naar de innerlijke passie van jezelf, voor datgene wat je echt drijft om iets te veranderen in de wereld. Al is het maar iets heel kleins, in je eigen omgeving. Wanneer je weet waar die passie ligt komt de volgende stap in het proces: het starten van een missiegedreven merk!
De volgende stap in het proces is het concretiseren van je daadwerkelijke missie. Richard zegt hierover: ‘Vanuit je passie kun je je eigen missie goed omschrijven en omzetten in doelen. Maar zorg wel dat er ruimte in zit, opereer vanaf het begin niet vanuit een vaststaand plan, er verandert in het begin zoveel. Op het begin weet je niet alles, en dat is ook goed, want je gaat in je netwerk op zoek naar de antwoorden. Zo lang je met je missie aan de slag gaat word je vanzelf een specialist.
Voor Peter ligt het ook in het concretiseren van je missie: ‘Je moet op zoek gaan naar je onderscheidend vermogen. Dat betekent dat je de missie van je nieuwe merk duidelijk moet hebben. Of eigenlijk moet ik zeggen dat je een startpunt van je missie moet hebben, want in de eerste periode moet je jouw missie echt laten groeien. Door veel met mensen te praten word je steeds meer bekend in de markt, wordt je missie steeds concreter. Zo begonnen wij met de missie wij staan voor duurzame bezorging, wat heel breed was. Nu staan we voor een autovrije binnenstad. Dat is veel concreter maar hebben we alleen kunnen ontdekken door te doen en de markt te verkennen.’
Jan-Paul vult aan: ‘Wanneer je al een organisatie hebt, ga dan op zoek naar de gedeelde passie binnen je organisatie en zet die om in een krachtige missie, het hoeft niet alleen een persoonlijke passie te zijn.’