Voor veel merken is zichtbaarheid afhankelijk van de online kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Op deze platforms kun je nog zo’n goede content plaatsen, de verspreiding hiervan ligt in handen van de platforms zelf. En over het algemeen zijn bedrijven niet zo geliefd bij deze platforms. De kans dat je bericht de tijdlijn van je volgers haalt wordt steeds kleiner.
Merken speelden hierop in door online te adverteren om de zichtbaarheid (en het aantal leads) te vergroten. Nu wordt dit steeds lastiger. Helemaal nu de third party cookie geblokkeerd wordt op de meeste browsers. Om het heel simpel te stellen: Door het verdwijnen van deze cookie kunnen adverteerders hun advertenties niet meer specificeren op jou als gebruiker.
Het nadeel van offline zichtbaarheid is dat het tijd en geld kost om goed vindbaar te zijn. De kracht van offline zichtbaarheid is daarbij ook afhankelijk van je doelgroep. Is je doelgroep bijvoorbeeld in de winkelstraat te vinden, dan is dat een goede locatie om zichtbaar te zijn, maar wanneer dat niet zo is, moet je creatief zijn om zichtbaar te zijn. Daarvoor hebben veel bedrijven externe partijen nodig.