Vindbaarheid of zichtbaarheid? Waar richt je op?

Als merk wil je impact maken. Om impact te maken moet je jouw doelgroep bereiken, of je doelgroep jou. Wat is daarin het handigste? Vindbaar zijn of zichtbaar zijn? In dit artikel leggen we er meer over uit.

Zichtbaarheid en vindbaarheid, wat is het verschil?

Misschien is het een overbodige vraag. Maar wat is het verschil nu tussen zichtbaarheid en vindbaarheid? Met zichtbaarheid focus je op de herkenbaarheid van je merk, om op die manier een plek in het hoofd van je potentiële klant of in de maatschappelijke doelgroep te krijgen. Bij vindbaarheid focus je op content op je eigen website, die klanten via de zoekmachines op bepaalde zoektermen kunnen vinden. Daarmee biedt je een oplossing in de zoektocht van de gebruiker.

De kracht van zichtbaarheid

Zichtbaarheid zorgt voor herkenning. Het geeft – als je het goed doet – positieve associaties bij je doelgroep. Zichtbaarheid kan online, door bijvoorbeeld actief te zijn op sociale media. Zichtbaarheid kan ook offline, bijvoorbeeld met een abri-campagne of heel simpel aanwezigheid op een netwerkborrel. Daarnaast zijn er ook hybride vormen, bijvoorbeeld door free publicity. Je hebt een nieuwswaardig verhaal dat door de media wordt gepubliceerd.

De kracht zit hem in de herkenbaarheid van je merk. Wanneer je crossmediaal post (op verschillende plekken communiceer je jouw boodschap) wordt je merk herkent. Daarmee zorg je voor de eerste kennismaking met je merk en weet de toehoorder waarvoor je staat. De slogan van je merk is hierin een belangrijk herkenningspunt, net als een consistente huisstijl.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 3: Vertel je verhaal door de gehele klantreis

“Waar iedereen richt op vindbaarheid, zou niemand gevonden worden.”

Het nadeel van zichtbaarheid

Voor veel merken is zichtbaarheid afhankelijk van de online kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Op deze platforms kun je nog zo’n goede content plaatsen, de verspreiding hiervan ligt in handen van de platforms zelf. En over het algemeen zijn bedrijven niet zo geliefd bij deze platforms. De kans dat je bericht de tijdlijn van je volgers haalt wordt steeds kleiner.

Merken speelden hierop in door online te adverteren om de zichtbaarheid (en het aantal leads) te vergroten. Nu wordt dit steeds lastiger. Helemaal nu de third party cookie geblokkeerd wordt op de meeste browsers. Om het heel simpel te stellen: Door het verdwijnen van deze cookie kunnen adverteerders hun advertenties niet meer specificeren op jou als gebruiker.

Het nadeel van offline zichtbaarheid is dat het tijd en geld kost om goed vindbaar te zijn. De kracht van offline zichtbaarheid is daarbij ook afhankelijk van je doelgroep. Is je doelgroep bijvoorbeeld in de winkelstraat te vinden, dan is dat een goede locatie om zichtbaar te zijn, maar wanneer dat niet zo is, moet je creatief zijn om zichtbaar te zijn. Daarvoor hebben veel bedrijven externe partijen nodig.

De kracht van vindbaarheid

Bij vindbaarheid zet je in op dat klanten jou vinden. Ze zijn op zoek naar informatie, kennis of inspiratie op jouw vakgebied of in jouw domein. Daarvoor komen ze bij jouw content terecht. Je richt je website in op de content die past bij je doelgroep. Belangrijk hierbij is dat je de klant erg goed kent en weet wat er speelt. Hierdoor kun je de content naadloos aan laten sluiten bij je klant. Hoe? Door veel met ze in gesprek te gaan en blijven.

Het nadeel van vindbaarheid

Waar iedereen richt op vindbaarheid, zou niemand gevonden worden. Dat is wellicht erg zwart-wit gesteld, maar er zit een kern in. Er zijn maar 10 plekken op de eerste pagina van Google voor de relevante zoektermen voor jouw organisatie. Daar moet jij zeker bij de bovenste staan, wil je vindbaar zijn. Om daar te komen kost het investering in tijd en vaak ook in geld. Vooral het uitdenken van een goede vindbaarheidsstrategie kan in de papieren lopen.

Focussen op zichtbaarheid of vindbaarheid?

Is het nu verstandig om te focussen op zichtbaarheid of vindbaarheid? Je zult begrijpen dat dit in iedere situatie anders is. Wel geloven wij erin dat heldenmerken koploper zijn in hun (zelfgecreëerde) domein. Daarvoor is de kracht van vindbaarheid erg belangrijk. Zeker op lange termijn.

Wat het beste past in jouw situatie is afhankelijk van waar je staat. Bij het opstarten van een nieuw merk is een goede combinatie van beide belangrijk. Zichtbaarheid zorgt voor herkenning, vindbaarheid zorgt voor een lange termijn voordeel. Zeker bij het verdwijnen van third party cookie wordt vindbaarheid een stuk belangrijker. In dit artikel van Adformatie vertelt Olivier Barger over het belang van contextual advertising. Adverteren op belangrijke platforms die goed gevonden worden, bij content die zeer relevant is. Informatieve content over een sportschoen op een sportwebsite werkt veel beter dan alleen een advertentie.

Alles start bij de merkfundering

Als laatste komen we terug op ons stokpaardje. Start bij de merkfundering. Bij het nadenken over de zichtbaarheid en vindbaarheid van je merk zet je op het laden van je merk. Nog te vaak zien we dat de fundering van het merk (de identiteit, de positionering, de huisstijl en merkdragers) nog niet goed is. Hierdoor ontneemt het de kracht die zichtbaarheid en vindbaarheid kan hebben.

We zien merk-ontwikkeling daarom ook als een chronologische merkreis. Kijk daarom eerst goed naar de merkfundering, en bouw een goed marketingplan. Want als één ding altijd van belang blijft is het een goed plan om je doelen te bereiken.

Vindbaarheid of zichtbaarheid? Waar richt je op?

Als merk wil je impact maken. Om impact te maken moet je jouw doelgroep bereiken, of je doelgroep jou. Wat is daarin het handigste? Vindbaar zijn of zichtbaar zijn? In dit artikel leggen we er meer over uit.

Zichtbaarheid en vindbaarheid, wat is het verschil?

Misschien is het een overbodige vraag. Maar wat is het verschil nu tussen zichtbaarheid en vindbaarheid? Met zichtbaarheid focus je op de herkenbaarheid van je merk, om op die manier een plek in het hoofd van je potentiële klant of in de maatschappelijke doelgroep te krijgen. Bij vindbaarheid focus je op content op je eigen website, die klanten via de zoekmachines op bepaalde zoektermen kunnen vinden. Daarmee biedt je een oplossing in de zoektocht van de gebruiker.

De kracht van zichtbaarheid

Zichtbaarheid zorgt voor herkenning. Het geeft – als je het goed doet – positieve associaties bij je doelgroep. Zichtbaarheid kan online, door bijvoorbeeld actief te zijn op sociale media. Zichtbaarheid kan ook offline, bijvoorbeeld met een abri-campagne of heel simpel aanwezigheid op een netwerkborrel. Daarnaast zijn er ook hybride vormen, bijvoorbeeld door free publicity. Je hebt een nieuwswaardig verhaal dat door de media wordt gepubliceerd.

De kracht zit hem in de herkenbaarheid van je merk. Wanneer je crossmediaal post (op verschillende plekken communiceer je jouw boodschap) wordt je merk herkent. Daarmee zorg je voor de eerste kennismaking met je merk en weet de toehoorder waarvoor je staat. De slogan van je merk is hierin een belangrijk herkenningspunt, net als een consistente huisstijl.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 3: Vertel je verhaal door de gehele klantreis

“Waar iedereen richt op vindbaarheid, zou niemand gevonden worden.”

Het nadeel van zichtbaarheid

Voor veel merken is zichtbaarheid afhankelijk van de online kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Op deze platforms kun je nog zo’n goede content plaatsen, de verspreiding hiervan ligt in handen van de platforms zelf. En over het algemeen zijn bedrijven niet zo geliefd bij deze platforms. De kans dat je bericht de tijdlijn van je volgers haalt wordt steeds kleiner.

Merken speelden hierop in door online te adverteren om de zichtbaarheid (en het aantal leads) te vergroten. Nu wordt dit steeds lastiger. Helemaal nu de third party cookie geblokkeerd wordt op de meeste browsers. Om het heel simpel te stellen: Door het verdwijnen van deze cookie kunnen adverteerders hun advertenties niet meer specificeren op jou als gebruiker.

Het nadeel van offline zichtbaarheid is dat het tijd en geld kost om goed vindbaar te zijn. De kracht van offline zichtbaarheid is daarbij ook afhankelijk van je doelgroep. Is je doelgroep bijvoorbeeld in de winkelstraat te vinden, dan is dat een goede locatie om zichtbaar te zijn, maar wanneer dat niet zo is, moet je creatief zijn om zichtbaar te zijn. Daarvoor hebben veel bedrijven externe partijen nodig.

De kracht van vindbaarheid

Bij vindbaarheid zet je in op dat klanten jou vinden. Ze zijn op zoek naar informatie, kennis of inspiratie op jouw vakgebied of in jouw domein. Daarvoor komen ze bij jouw content terecht. Je richt je website in op de content die past bij je doelgroep. Belangrijk hierbij is dat je de klant erg goed kent en weet wat er speelt. Hierdoor kun je de content naadloos aan laten sluiten bij je klant. Hoe? Door veel met ze in gesprek te gaan en blijven.

Het nadeel van vindbaarheid

Waar iedereen richt op vindbaarheid, zou niemand gevonden worden. Dat is wellicht erg zwart-wit gesteld, maar er zit een kern in. Er zijn maar 10 plekken op de eerste pagina van Google voor de relevante zoektermen voor jouw organisatie. Daar moet jij zeker bij de bovenste staan, wil je vindbaar zijn. Om daar te komen kost het investering in tijd en vaak ook in geld. Vooral het uitdenken van een goede vindbaarheidsstrategie kan in de papieren lopen.

Focussen op zichtbaarheid of vindbaarheid?

Is het nu verstandig om te focussen op zichtbaarheid of vindbaarheid? Je zult begrijpen dat dit in iedere situatie anders is. Wel geloven wij erin dat heldenmerken koploper zijn in hun (zelfgecreëerde) domein. Daarvoor is de kracht van vindbaarheid erg belangrijk. Zeker op lange termijn.

Wat het beste past in jouw situatie is afhankelijk van waar je staat. Bij het opstarten van een nieuw merk is een goede combinatie van beide belangrijk. Zichtbaarheid zorgt voor herkenning, vindbaarheid zorgt voor een lange termijn voordeel. Zeker bij het verdwijnen van third party cookie wordt vindbaarheid een stuk belangrijker. In dit artikel van Adformatie vertelt Olivier Barger over het belang van contextual advertising. Adverteren op belangrijke platforms die goed gevonden worden, bij content die zeer relevant is. Informatieve content over een sportschoen op een sportwebsite werkt veel beter dan alleen een advertentie.

Alles start bij de merkfundering

Als laatste komen we terug op ons stokpaardje. Start bij de merkfundering. Bij het nadenken over de zichtbaarheid en vindbaarheid van je merk zet je op het laden van je merk. Nog te vaak zien we dat de fundering van het merk (de identiteit, de positionering, de huisstijl en merkdragers) nog niet goed is. Hierdoor ontneemt het de kracht die zichtbaarheid en vindbaarheid kan hebben.

We zien merk-ontwikkeling daarom ook als een chronologische merkreis. Kijk daarom eerst goed naar de merkfundering, en bouw een goed marketingplan. Want als één ding altijd van belang blijft is het een goed plan om je doelen te bereiken.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.