7 zaken waar je op moet letten bij het inhuren van een websitebouwer

Het bouwen van een nieuwe website is een belangrijk proces voor de volgende fase van je merk. Daarom wil je dat het op een goede manier gebeurt. In dit artikel geven we daarom 7 zaken waar je op moet letten bij het inhuren van een webbouwer. Of moet je het toch zelf doen?

Zelf een website bouwen?

Met programma’s zoals wordpress kun je op vrij eenvoudige wijze je eigen website bouwen. Door op internet te zoeken naar de juiste fora en op Youtube tutorials te volgen kom je een heel eind om een simpele website zelf op te zetten. Wanneer je op internet zoekt naar een webbouwer kom je al snel websites tegen die voor jou een website bouwen voor € 499,-. Deze webbouwers bouwen een dergelijke website uit een standaardtemplate en je hebt daardoor ook niet veel invloed op je website. Wanneer je een professionele website wilt, die goed vindbaar is én past bij je visuele identiteit dan is het verstandig om een webbouwer in te huren.

Hier moet je op letten bij het inhuren van een websitebouwer

Als je dan besluit om een websitebouwer in te huren bij het bouwen van je website, waar moet je dan op letten? Hieronder geven we minimaal 7 zaken aan:

1. Eerst de fundering, dan de rest

De fundering van je merk is essentieel om een goede website neer te kunnen zetten. Want zonder duidelijk verhaal, gerichte positionering en professionele huisstijl zal succes uitblijven. Wat je doel ook is. Zorg er dus voor dat je een webbouwer inhuurt die vraagt naar deze elementen. En die kritisch is op datgene wat er al staat.

Op basis van deze fundering kun je de doelstellingen formuleren voor je website. Wat moet er inhoudelijk op de website komen? Welke rol heeft het in de marketingstrategie? Formuleer samen met de webbouwer duidelijke doelstelling op basis van de merkfundering.

Zonder dat je aan de slag gaat met de fundering, kun je beter geen geld investeren in een nieuwe website. Meer weten over het bouwen van een merkfundering? Download het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je de informatie over het bouwen van een merkfundering én werkvormen om er zelf mee aan de slag te gaan.

2. Storytelling en structuur

Essentieel voor het vertellen van je merkverhaal is dat de webbouwer verstand heeft van storytelling. Het verhaal achter het merk wordt steeds belangrijker en storytelling is daardoor niet meer weg te denken op je website. Bespreek samen met de websitebouwer de manier waarop storytelling het beste toepast kan worden op je website, rekening houdend met de structuur van je website én het bereiken van je doelstellingen.

3. Ontwerp komt voor ontwikkeling

Om jouw merkidentiteit goed op je website over te laten komen is het ontwerp van je website essentieel. Zorg ervoor dat de persoon die voor jou de website bouwt eerst een ontwerp met je bespreekt. Websitebouwers die jouw website laten passen bij je huisstijl, zullen altijd in Sketch of Adobe XD een ontwerp voor je maken, voordat ze beginnen met het ontwikkelen van je website. Hierdoor zorg je er tevens voor dat je website niet een standaardthema wordt waarin alleen de kleurtjes worden aangepast.

4. Vindbaarheid & Conversie

Om de doelen van je website te behalen is het belangrijk dat de websitebouwer goed nadenkt over de vindbaarheid van je website. Hoe beter je website gevonden wordt, hoe meer bezoekers er op je website komen. Denk hierbij aan de juiste techniek en opbouw van je website die zoekmachines vereisen, aan het aanleveren van de juiste zoekmachine-gerichte teksten en aan de manier waarop je oude website wordt overgezet. Bij het laatste zijn bijvoorbeeld de redirects belangrijk, zodat de waarde in Google van je eigen pagina’s wordt doorgestuurd naar de nieuwe website.

Met alleen bezoekers kun je niets, het gaat ook om het behalen van conversie. Je wilt dat je bezoeker iets doet op je website, dat noemen we conversie. Bespreek goed met de websitebouwer op welke manieren zij of hij de conversie optimaliseert. Dit kan bijvoorbeeld al door buttons toe te voegen die een afwijkende kleur hebben, zodat deze meer opvallen.

5. Gebruiksvriendelijkheid

Een vaak onderschat thema bij een (nieuwe) website is de gebruiksvriendelijkheid ervan. De gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers de website optimaal kunnen gebruiken, op zowel de laptop, de desktop, de tablet als wel de mobiel. Daarnaast is leesbaarheid een belangrijk element in het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid. Overleg met je webbouwer welke elementen er belangrijk zijn voor de gebruiksvriendelijkheid, zodat er  een toegankelijke website ontstaat en er geen klanten verloren gaan.

6. Veiligheid

Misschien ben je de melding al wel eens tegen gekomen op Google: Deze site is niet veilig. Sinds Google het SSL-certificaat verplichtte bij websites is het thema veiligheid steeds belangrijker geworden. Voor professionele websitebouwers was dit onderwerp al veel langer belangrijk, omdat er online veel gevaren op de loer liggen. Bespreek met je websitebouwer goed hoe hij/ zij de veiligheid van je website bevordert en hoe dit ook na de oplevering ervan gegarandeerd blijft.

7. Referenties

Het belangrijkste zijn wel de referenties van de websitebouwer. Hoe hebben anderen de websitebouwer ervaren? Hoe gaat de websitebouwer precies te werk? Bekijk goed naar de website van de websitebouwer en bekijk of diegene bij jou past en of de referenties passen bij datgene wat jij er voorover hebt. Maak van tevoren altijd een vrijblijvende afspraak om samen te ontdekken over een klik is over de te bewandelen weg.

Met deze 7 zaken kom jij goed beslagen ten ijs wanneer je in gesprek gaat met een websitebouwer. Wanneer je in gesprek bent, zorg er ook voor dat je goed overlegt wat er gebeurt na de oplevering van de website. Pas na de oplevering begint het échte werk pas.

Een vrijblijvende afspraak over jouw website?

Ben je toe aan een nieuwe website? Graag nodigen we je uit voor een vrijblijvende afspraak over je website. Samen bespreken we bovenstaande punten om je een beeld te geven hoe jij tot de perfecte website voor je merk komt!

7 zaken waar je op moet letten bij het inhuren van een websitebouwer

7 zaken waarop je moet letten bij het inhuren van een websitebouwer

Het bouwen van een nieuwe website is een belangrijk proces voor de volgende fase van je merk. Daarom wil je dat het op een goede manier gebeurt. In dit artikel geven we daarom 7 zaken waar je op moet letten bij het inhuren van een webbouwer. Of moet je het toch zelf doen?

Zelf een website bouwen?

Met programma’s zoals wordpress kun je op vrij eenvoudige wijze je eigen website bouwen. Door op internet te zoeken naar de juiste fora en op Youtube tutorials te volgen kom je een heel eind om een simpele website zelf op te zetten. Wanneer je op internet zoekt naar een webbouwer kom je al snel websites tegen die voor jou een website bouwen voor € 499,-. Deze webbouwers bouwen een dergelijke website uit een standaardtemplate en je hebt daardoor ook niet veel invloed op je website. Wanneer je een professionele website wilt, die goed vindbaar is én past bij je visuele identiteit dan is het verstandig om een webbouwer in te huren.

Hier moet je op letten bij het inhuren van een websitebouwer

Als je dan besluit om een websitebouwer in te huren bij het bouwen van je website, waar moet je dan op letten? Hieronder geven we minimaal 7 zaken aan:

1. Eerst de fundering, dan de rest

De fundering van je merk is essentieel om een goede website neer te kunnen zetten. Want zonder duidelijk verhaal, gerichte positionering en professionele huisstijl zal succes uitblijven. Wat je doel ook is. Zorg er dus voor dat je een webbouwer inhuurt die vraagt naar deze elementen. En die kritisch is op datgene wat er al staat.

Op basis van deze fundering kun je de doelstellingen formuleren voor je website. Wat moet er inhoudelijk op de website komen? Welke rol heeft het in de marketingstrategie? Formuleer samen met de webbouwer duidelijke doelstelling op basis van de merkfundering.

Zonder dat je aan de slag gaat met de fundering, kun je beter geen geld investeren in een nieuwe website. Meer weten over het bouwen van een merkfundering? Download het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je de informatie over het bouwen van een merkfundering én werkvormen om er zelf mee aan de slag te gaan.

2. Storytelling en structuur

Essentieel voor het vertellen van je merkverhaal is dat de webbouwer verstand heeft van storytelling. Het verhaal achter het merk wordt steeds belangrijker en storytelling is daardoor niet meer weg te denken op je website. Bespreek samen met de websitebouwer de manier waarop storytelling het beste toepast kan worden op je website, rekening houdend met de structuur van je website én het bereiken van je doelstellingen.

3. Ontwerp komt voor ontwikkeling

Om jouw merkidentiteit goed op je website over te laten komen is het ontwerp van je website essentieel. Zorg ervoor dat de persoon die voor jou de website bouwt eerst een ontwerp met je bespreekt. Websitebouwers die jouw website laten passen bij je huisstijl, zullen altijd in Sketch of Adobe XD een ontwerp voor je maken, voordat ze beginnen met het ontwikkelen van je website. Hierdoor zorg je er tevens voor dat je website niet een standaardthema wordt waarin alleen de kleurtjes worden aangepast.

4. Vindbaarheid & Conversie

Om de doelen van je website te behalen is het belangrijk dat de websitebouwer goed nadenkt over de vindbaarheid van je website. Hoe beter je website gevonden wordt, hoe meer bezoekers er op je website komen. Denk hierbij aan de juiste techniek en opbouw van je website die zoekmachines vereisen, aan het aanleveren van de juiste zoekmachine-gerichte teksten en aan de manier waarop je oude website wordt overgezet. Bij het laatste zijn bijvoorbeeld de redirects belangrijk, zodat de waarde in Google van je eigen pagina’s wordt doorgestuurd naar de nieuwe website.

Met alleen bezoekers kun je niets, het gaat ook om het behalen van conversie. Je wilt dat je bezoeker iets doet op je website, dat noemen we conversie. Bespreek goed met de websitebouwer op welke manieren zij of hij de conversie optimaliseert. Dit kan bijvoorbeeld al door buttons toe te voegen die een afwijkende kleur hebben, zodat deze meer opvallen.

5. Gebruiksvriendelijkheid

Een vaak onderschat thema bij een (nieuwe) website is de gebruiksvriendelijkheid ervan. De gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers de website optimaal kunnen gebruiken, op zowel de laptop, de desktop, de tablet als wel de mobiel. Daarnaast is leesbaarheid een belangrijk element in het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid. Overleg met je webbouwer welke elementen er belangrijk zijn voor de gebruiksvriendelijkheid, zodat er  een toegankelijke website ontstaat en er geen klanten verloren gaan.

6. Veiligheid

Misschien ben je de melding al wel eens tegen gekomen op Google: Deze site is niet veilig. Sinds Google het SSL-certificaat verplichtte bij websites is het thema veiligheid steeds belangrijker geworden. Voor professionele websitebouwers was dit onderwerp al veel langer belangrijk, omdat er online veel gevaren op de loer liggen. Bespreek met je websitebouwer goed hoe hij/ zij de veiligheid van je website bevordert en hoe dit ook na de oplevering ervan gegarandeerd blijft.

7. Referenties

Het belangrijkste zijn wel de referenties van de websitebouwer. Hoe hebben anderen de websitebouwer ervaren? Hoe gaat de websitebouwer precies te werk? Bekijk goed naar de website van de websitebouwer en bekijk of diegene bij jou past en of de referenties passen bij datgene wat jij er voorover hebt. Maak van tevoren altijd een vrijblijvende afspraak om samen te ontdekken over een klik is over de te bewandelen weg.

Met deze 7 zaken kom jij goed beslagen ten ijs wanneer je in gesprek gaat met een websitebouwer. Wanneer je in gesprek bent, zorg er ook voor dat je goed overlegt wat er gebeurt na de oplevering van de website. Pas na de oplevering begint het échte werk pas.

Een vrijblijvende afspraak over jouw website?

Ben je toe aan een nieuwe website? Graag nodigen we je uit voor een vrijblijvende afspraak over je website. Samen bespreken we bovenstaande punten om je een beeld te geven hoe jij tot de perfecte website voor je merk komt!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.