• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

De uitdagingen voor 2020 voor iedere organisatie

We zijn in de laatste weken van het jaar aanbeland. Dat betekent dat we al snel weer vooruitkijken naar het nieuwe jaar. In het nieuwe jaar liggen voor iedere organisatie uitdagingen. Wij hebben ze op een rijtje gezet.

Maak je organisatie klaar voor de toekomst (en mindere tijden)

We leven in een tijd van economische weelde, maar de eerste tekenen dat er een crisis aankomt zijn er al. En bij een crisis of zelfs een recessie neemt het vertrouwen af en wordt er minder snel aankopen of investeringen gedaan.

Wat in de vorige crisis opviel is dat sterke merken deze crisisperiode prima doorkwamen en vaak zelfs op dat moment een groei lieten zien. Wanneer de volgende crisis er aankomt is niet te voorspellen, maar als organisatie kun je er wel op inspelen. Transformeer je organisatie naar een heldenmerk. Een merk met een duidelijke richting die echte waarde creëert voor hun klanten. Investeer in het opzetten van een merk, zodat binnen en buiten je organisatie weet waar je voor staat.

Eén van de voordelen van een duidelijke richting is dat de betrokkenheid van je personeel vergroot wordt. Tijdens mindere tijden zorgen juist betrokken medewerkers voor het verschil.

Niet met alle winden meewaaien, stick to the plan!

Er zijn al veel lijstjes als deze in omloop waarin de trends en uitdagingen van het nieuwe jaar worden besproken. En vooral die met de trends kunnen voor je merk interessant zijn, want je móét mee met alle nieuwe trends en ontwikkelingen. Op het moment van schrijven hebben alle marketeers het alweer over het nieuwe platform TikTok, daar moet je merk bij zijn!

De uitdaging voor 2020 is om juist niet met alle trends en ontwikkelingen mee te waaien, maar een goede strategie neer te zetten voor de groei van je merk, of de huidige strategie te blijven volgen. Door continu iedere nieuwe trend achterna te lopen, loop je als een kip zonder kop rond. Niemand volgt je merk meer en de kracht is volledig weg. Laat de missie van je merk leidend zijn en bekijk of de ontwikkelingen passen en je dit op moet pakken voor de toekomst.

In zijn artikel op Marketingfacts gaat Tristan Lavender hier dieper op in.

Van Marketeers naar Merketeers

Er gaan steeds meer verhalen van markteers die bang zijn dan hun rol overbodig gaan worden door digitale concurrenten. De rol van markteers is op dit moment ook minder groot dan ze altijd zijn geweest. Want wat is die rol van marketing precies? Om iets te bedenken voor Black Friday?

Lees ook: Black Friday, het failliet van de Nederlandse marketeer

De grote uitdaging voor 2020 is om de markteers binnen je organisatie te transformeren naar merketeers. Het merk en de missie zijn de richting die binnen je organisatie gelden. Merketeers bewaken het merk en zorgen ervoor dat het merkverhaal op een heldere en consistente wijze verteld wordt. De rol van marketing verandert hierbij van een aparte afdeling naar een integrale rol. Het is een paraplu waar de hele organisatie baat bij heeft. Want niet alleen extern moet het merk ijzersterk zijn, maar zeker ook intern. Het verhaal en de beloften van het merk moeten intern worden waargemaakt.

Van productcommunicatie naar merkcommunicatie

Aanvullend op de derde uitdaging is de uitdaging om de verandering te maken van productcommunicatie naar merkcommunicatie. Veel organisaties communiceren over hun producten en de voordelen daarvan. Door vanuit het merk te communiceren steek je in om het waarom bij je publiek over te brengen. Hierdoor vergroot je de kans op merkloyaliteit, wat een krachtige basis vormt om in een crisis overeind te blijven.

De kracht van goede merkcommunicatie is het inzetten van storytelling. Daarmee vertelt je product je merkverhaal.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

De uitdagingen voor 2020 voor iedere organisatie

We zijn in de laatste weken van het jaar aanbeland. Dat betekent dat we al snel weer vooruitkijken naar het nieuwe jaar. In het nieuwe jaar liggen voor iedere organisatie uitdagingen. Wij hebben ze op een rijtje gezet.

Maak je organisatie klaar voor de toekomst (en mindere tijden)

We leven in een tijd van economische weelde, maar de eerste tekenen dat er een crisis aankomt zijn er al. En bij een crisis of zelfs een recessie neemt het vertrouwen af en wordt er minder snel aankopen of investeringen gedaan.

Wat in de vorige crisis opviel is dat sterke merken deze crisisperiode prima doorkwamen en vaak zelfs op dat moment een groei lieten zien. Wanneer de volgende crisis er aankomt is niet te voorspellen, maar als organisatie kun je er wel op inspelen. Transformeer je organisatie naar een heldenmerk. Een merk met een duidelijke richting die echte waarde creëert voor hun klanten. Investeer in het opzetten van een merk, zodat binnen en buiten je organisatie weet waar je voor staat.

Eén van de voordelen van een duidelijke richting is dat de betrokkenheid van je personeel vergroot wordt. Tijdens mindere tijden zorgen juist betrokken medewerkers voor het verschil.

Niet met alle winden meewaaien, stick to the plan!

Er zijn al veel lijstjes als deze in omloop waarin de trends en uitdagingen van het nieuwe jaar worden besproken. En vooral die met de trends kunnen voor je merk interessant zijn, want je móét mee met alle nieuwe trends en ontwikkelingen. Op het moment van schrijven hebben alle marketeers het alweer over het nieuwe platform TikTok, daar moet je merk bij zijn!

De uitdaging voor 2020 is om juist niet met alle trends en ontwikkelingen mee te waaien, maar een goede strategie neer te zetten voor de groei van je merk, of de huidige strategie te blijven volgen. Door continu iedere nieuwe trend achterna te lopen, loop je als een kip zonder kop rond. Niemand volgt je merk meer en de kracht is volledig weg. Laat de missie van je merk leidend zijn en bekijk of de ontwikkelingen passen en je dit op moet pakken voor de toekomst.

In zijn artikel op Marketingfacts gaat Tristan Lavender hier dieper op in.

Van Marketeers naar Merketeers

Er gaan steeds meer verhalen van markteers die bang zijn dan hun rol overbodig gaan worden door digitale concurrenten. De rol van markteers is op dit moment ook minder groot dan ze altijd zijn geweest. Want wat is die rol van marketing precies? Om iets te bedenken voor Black Friday?

Lees ook: Black Friday, het failliet van de Nederlandse marketeer

De grote uitdaging voor 2020 is om de markteers binnen je organisatie te transformeren naar merketeers. Het merk en de missie zijn de richting die binnen je organisatie gelden. Merketeers bewaken het merk en zorgen ervoor dat het merkverhaal op een heldere en consistente wijze verteld wordt. De rol van marketing verandert hierbij van een aparte afdeling naar een integrale rol. Het is een paraplu waar de hele organisatie baat bij heeft. Want niet alleen extern moet het merk ijzersterk zijn, maar zeker ook intern. Het verhaal en de beloften van het merk moeten intern worden waargemaakt.

Van productcommunicatie naar merkcommunicatie

Aanvullend op de derde uitdaging is de uitdaging om de verandering te maken van productcommunicatie naar merkcommunicatie. Veel organisaties communiceren over hun producten en de voordelen daarvan. Door vanuit het merk te communiceren steek je in om het waarom bij je publiek over te brengen. Hierdoor vergroot je de kans op merkloyaliteit, wat een krachtige basis vormt om in een crisis overeind te blijven.

De kracht van goede merkcommunicatie is het inzetten van storytelling. Daarmee vertelt je product je merkverhaal.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

Misschien vind je dit ook interessant:

Het HeldenDNA van Floooow

12/04/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

6 boeken met toffe heldenverhalen

14/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO Nieuwe Businessmodellen Bedenken als Lego 7 zaken waarop je moet letten bij het inhuren van een websitebouwer 7 zaken waar je op moet letten bij het inhuren van een websitebouwer
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel