De uitdagingen voor 2020 voor iedere organisatie

We zijn in de laatste weken van het jaar aanbeland. Dat betekent dat we al snel weer vooruitkijken naar het nieuwe jaar. In het nieuwe jaar liggen voor iedere organisatie uitdagingen. Wij hebben ze op een rijtje gezet.

Maak je organisatie klaar voor de toekomst (en mindere tijden)

We leven in een tijd van economische weelde, maar de eerste tekenen dat er een crisis aankomt zijn er al. En bij een crisis of zelfs een recessie neemt het vertrouwen af en wordt er minder snel aankopen of investeringen gedaan.

Wat in de vorige crisis opviel is dat sterke merken deze crisisperiode prima doorkwamen en vaak zelfs op dat moment een groei lieten zien. Wanneer de volgende crisis er aankomt is niet te voorspellen, maar als organisatie kun je er wel op inspelen. Transformeer je organisatie naar een heldenmerk. Een merk met een duidelijke richting die echte waarde creëert voor hun klanten. Investeer in het opzetten van een merk, zodat binnen en buiten je organisatie weet waar je voor staat.

Eén van de voordelen van een duidelijke richting is dat de betrokkenheid van je personeel vergroot wordt. Tijdens mindere tijden zorgen juist betrokken medewerkers voor het verschil.

Niet met alle winden meewaaien, stick to the plan!

Er zijn al veel lijstjes als deze in omloop waarin de trends en uitdagingen van het nieuwe jaar worden besproken. En vooral die met de trends kunnen voor je merk interessant zijn, want je móét mee met alle nieuwe trends en ontwikkelingen. Op het moment van schrijven hebben alle marketeers het alweer over het nieuwe platform TikTok, daar moet je merk bij zijn!

De uitdaging voor 2020 is om juist niet met alle trends en ontwikkelingen mee te waaien, maar een goede strategie neer te zetten voor de groei van je merk, of de huidige strategie te blijven volgen. Door continu iedere nieuwe trend achterna te lopen, loop je als een kip zonder kop rond. Niemand volgt je merk meer en de kracht is volledig weg. Laat de missie van je merk leidend zijn en bekijk of de ontwikkelingen passen en je dit op moet pakken voor de toekomst.

In zijn artikel op Marketingfacts gaat Tristan Lavender hier dieper op in.

Van Marketeers naar Merketeers

Er gaan steeds meer verhalen van markteers die bang zijn dan hun rol overbodig gaan worden door digitale concurrenten. De rol van markteers is op dit moment ook minder groot dan ze altijd zijn geweest. Want wat is die rol van marketing precies? Om iets te bedenken voor Black Friday?

Lees ook: Black Friday, het failliet van de Nederlandse marketeer

De grote uitdaging voor 2020 is om de markteers binnen je organisatie te transformeren naar merketeers. Het merk en de missie zijn de richting die binnen je organisatie gelden. Merketeers bewaken het merk en zorgen ervoor dat het merkverhaal op een heldere en consistente wijze verteld wordt. De rol van marketing verandert hierbij van een aparte afdeling naar een integrale rol. Het is een paraplu waar de hele organisatie baat bij heeft. Want niet alleen extern moet het merk ijzersterk zijn, maar zeker ook intern. Het verhaal en de beloften van het merk moeten intern worden waargemaakt.

Van productcommunicatie naar merkcommunicatie

Aanvullend op de derde uitdaging is de uitdaging om de verandering te maken van productcommunicatie naar merkcommunicatie. Veel organisaties communiceren over hun producten en de voordelen daarvan. Door vanuit het merk te communiceren steek je in om het waarom bij je publiek over te brengen. Hierdoor vergroot je de kans op merkloyaliteit, wat een krachtige basis vormt om in een crisis overeind te blijven.

De kracht van goede merkcommunicatie is het inzetten van storytelling. Daarmee vertelt je product je merkverhaal.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

De uitdagingen voor 2020 voor iedere organisatie

We zijn in de laatste weken van het jaar aanbeland. Dat betekent dat we al snel weer vooruitkijken naar het nieuwe jaar. In het nieuwe jaar liggen voor iedere organisatie uitdagingen. Wij hebben ze op een rijtje gezet.

Maak je organisatie klaar voor de toekomst (en mindere tijden)

We leven in een tijd van economische weelde, maar de eerste tekenen dat er een crisis aankomt zijn er al. En bij een crisis of zelfs een recessie neemt het vertrouwen af en wordt er minder snel aankopen of investeringen gedaan.

Wat in de vorige crisis opviel is dat sterke merken deze crisisperiode prima doorkwamen en vaak zelfs op dat moment een groei lieten zien. Wanneer de volgende crisis er aankomt is niet te voorspellen, maar als organisatie kun je er wel op inspelen. Transformeer je organisatie naar een heldenmerk. Een merk met een duidelijke richting die echte waarde creëert voor hun klanten. Investeer in het opzetten van een merk, zodat binnen en buiten je organisatie weet waar je voor staat.

Eén van de voordelen van een duidelijke richting is dat de betrokkenheid van je personeel vergroot wordt. Tijdens mindere tijden zorgen juist betrokken medewerkers voor het verschil.

Niet met alle winden meewaaien, stick to the plan!

Er zijn al veel lijstjes als deze in omloop waarin de trends en uitdagingen van het nieuwe jaar worden besproken. En vooral die met de trends kunnen voor je merk interessant zijn, want je móét mee met alle nieuwe trends en ontwikkelingen. Op het moment van schrijven hebben alle marketeers het alweer over het nieuwe platform TikTok, daar moet je merk bij zijn!

De uitdaging voor 2020 is om juist niet met alle trends en ontwikkelingen mee te waaien, maar een goede strategie neer te zetten voor de groei van je merk, of de huidige strategie te blijven volgen. Door continu iedere nieuwe trend achterna te lopen, loop je als een kip zonder kop rond. Niemand volgt je merk meer en de kracht is volledig weg. Laat de missie van je merk leidend zijn en bekijk of de ontwikkelingen passen en je dit op moet pakken voor de toekomst.

In zijn artikel op Marketingfacts gaat Tristan Lavender hier dieper op in.

Van Marketeers naar Merketeers

Er gaan steeds meer verhalen van markteers die bang zijn dan hun rol overbodig gaan worden door digitale concurrenten. De rol van markteers is op dit moment ook minder groot dan ze altijd zijn geweest. Want wat is die rol van marketing precies? Om iets te bedenken voor Black Friday?

Lees ook: Black Friday, het failliet van de Nederlandse marketeer

De grote uitdaging voor 2020 is om de markteers binnen je organisatie te transformeren naar merketeers. Het merk en de missie zijn de richting die binnen je organisatie gelden. Merketeers bewaken het merk en zorgen ervoor dat het merkverhaal op een heldere en consistente wijze verteld wordt. De rol van marketing verandert hierbij van een aparte afdeling naar een integrale rol. Het is een paraplu waar de hele organisatie baat bij heeft. Want niet alleen extern moet het merk ijzersterk zijn, maar zeker ook intern. Het verhaal en de beloften van het merk moeten intern worden waargemaakt.

Van productcommunicatie naar merkcommunicatie

Aanvullend op de derde uitdaging is de uitdaging om de verandering te maken van productcommunicatie naar merkcommunicatie. Veel organisaties communiceren over hun producten en de voordelen daarvan. Door vanuit het merk te communiceren steek je in om het waarom bij je publiek over te brengen. Hierdoor vergroot je de kans op merkloyaliteit, wat een krachtige basis vormt om in een crisis overeind te blijven.

De kracht van goede merkcommunicatie is het inzetten van storytelling. Daarmee vertelt je product je merkverhaal.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.