Aan de slag met purpose, zo begin je!
Je leest het tegenwoordig overal: Ga aan de slag met je purpose! Purpose is een mooi engels woord voor ondernemen vanuit betekenis. Maar hoe begin je nu met een purpose in je organisatie? In dit artikel lees je er alles over.
Waarom wij liever praten over betekenis dan over purpose
Het is misschien vreemd in een artikel over purpose, maar we praten lievere over betekenis. De reden hiervoor is de nogal letterlijke betekenis van purpose die ruimte biedt om niet van betekenis te hoeven zijn. Hoe zit dit? Purpose betekent letterlijk doel. Daarmee wordt in de marketingwereld het doel van de organisatie bedoelt. Deze definitie biedt ruimte om het vergroten van aandeelhouderswaarde als purpose te zien. Terwijl wat veel marketeers bedoelen met purpose is het hebben van een doel die verder ligt dan de eigen organisatie: Je bent van betekenis voor je omgeving.
Betekenis geeft wat ons betreft meer aan waarvoor je als organisatie moet gaan: Betekenisvol zijn voor je eigen organisatie en daarbuiten. Door op zoek te gaan naar betekenis, ben je bezig met het nadenken van de positieve impact die jouw merk heeft voor anderen.
Back to the roots
In programma’s die wij samen met klanten van ons uitvoeren gaan we eerst terug naar de start. Waar komt de organisatie vandaan? Waarom is het eigenlijk ooit gestart? Welke belangrijke dingen zijn er in de loop van de jaren gebeurt? Deze ontdekkingstocht is naast dat het erg leuk is, ook heel waardevol. Hiermee ga je namelijk op zoek naar de wortels van de organisatie.
Dit deel van het proces voer je deels uit met mensen in je eigen organisatie, maar ook met belangrijke klanten. Het is heel waardevol om te ontdekken wat zij van je organisatie vinden. Welke wortels ontdekken zij over jouw merk?
“Wanneer je dit hebt doorlopen leg je het vast in de visie, missie, kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Dit resulteert in een merkhandboek. Dit handboek is jullie heilige schrift.”
Ontdek de betekenis in je organisatie
Je merk is de gehele organisatie. Het is een integraal gegeven. Daardoor is het wel net zo verstandig om ook zoveel mogelijk mensen te laten meedenken. Organiseer meerdere sessies met verschillende medewerkersgroepen waarin je de thema’s over betekenisvol ondernemen (purpose) voorbij laat komen. Nog zonder dat je een heel traject inzet om het vast te leggen en de transitie door te gaan naar een betekenisvol merk, kun je op deze manier heel laagdrempelig ontdekken wat er leeft in de organisatie.
Zo zetten wij bij onze klanten onze kaarten-set in, waarmee je een mooi dialoog kunt starten over betekenisvol ondernemen. De deelnemers stellen via deze kaarten vragen aan elkaar over betekenisvolle onderwerpen én kijken hoe zij als merk tegen verschillende thema’s aankijken.
Uniek proces
Bovenstaande is de eerste start om een heel uniek proces door te lopen om je betekenis te vinden. Wanneer je dit hebt doorlopen leg je het vast in de visie, missie, kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Dit resulteert in een merkhandboek. Dit handboek is jullie heilige schrift. Hoe dit proces eruitziet lees je in de artikelenreeks merkidentiteit ontdekken, het stappenplan.
Transitie
Wanneer je de merkidentiteit hebt ontdekt ben je bij de start. Nu volgt een nieuwe transitie naar een betekenisvolle organisatie. Deze transitie is erg interessant en voer je stap voor stap uit. Je gaat samen met je medewerkers kijken welke stappen er gezet dienen te worden om deze transitie te maken. Deze transitie zit in verschillende onderdelen:
- Het verbeteren van leiderschap in je organisatie;
- Het behouden en aantrekken van personeel dat past bij je organisatie;
- Het meten van impact van de betekenis die je maakt;
- Het afstoten van producten en het ontwikkelen van nieuwe producten die bij je missie passen;
- Het ontwikkelen van merketeers (over merketing en merketeers) binnen je organisatie, door meer focus op je merkverhaal in je organisatie;
- Het herpositioneren via je website en alle andere kanalen met je aangescherpte merkverhaal
- Het structureel laden van je merkverhaal om zo bekendheid te krijgen voor de betekenis van je merk. Je gaat hiermee van productcommunicatie naar merkcommunicatie.
Meer weten over het maken van deze transitie. Download dan het heldenmerk-pakket.
Aan de slag met purpose, zo begin je!

Je leest het tegenwoordig overal: Ga aan de slag met je purpose! Purpose is een mooi engels woord voor ondernemen vanuit betekenis. Maar hoe begin je nu met een purpose in je organisatie? In dit artikel lees je er alles over.
Waarom wij liever praten over betekenis dan over purpose
Het is misschien vreemd in een artikel over purpose, maar we praten lievere over betekenis. De reden hiervoor is de nogal letterlijke betekenis van purpose die ruimte biedt om niet van betekenis te hoeven zijn. Hoe zit dit? Purpose betekent letterlijk doel. Daarmee wordt in de marketingwereld het doel van de organisatie bedoelt. Deze definitie biedt ruimte om het vergroten van aandeelhouderswaarde als purpose te zien. Terwijl wat veel marketeers bedoelen met purpose is het hebben van een doel die verder ligt dan de eigen organisatie: Je bent van betekenis voor je omgeving.
Betekenis geeft wat ons betreft meer aan waarvoor je als organisatie moet gaan: Betekenisvol zijn voor je eigen organisatie en daarbuiten. Door op zoek te gaan naar betekenis, ben je bezig met het nadenken van de positieve impact die jouw merk heeft voor anderen.
Back to the roots
In programma’s die wij samen met klanten van ons uitvoeren gaan we eerst terug naar de start. Waar komt de organisatie vandaan? Waarom is het eigenlijk ooit gestart? Welke belangrijke dingen zijn er in de loop van de jaren gebeurt? Deze ontdekkingstocht is naast dat het erg leuk is, ook heel waardevol. Hiermee ga je namelijk op zoek naar de wortels van de organisatie.
Dit deel van het proces voer je deels uit met mensen in je eigen organisatie, maar ook met belangrijke klanten. Het is heel waardevol om te ontdekken wat zij van je organisatie vinden. Welke wortels ontdekken zij over jouw merk?
“Wanneer je dit hebt doorlopen leg je het vast in de visie, missie, kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Dit resulteert in een merkhandboek. Dit handboek is jullie heilige schrift.”
Ontdek de betekenis in je organisatie
Je merk is de gehele organisatie. Het is een integraal gegeven. Daardoor is het wel net zo verstandig om ook zoveel mogelijk mensen te laten meedenken. Organiseer meerdere sessies met verschillende medewerkersgroepen waarin je de thema’s over betekenisvol ondernemen (purpose) voorbij laat komen. Nog zonder dat je een heel traject inzet om het vast te leggen en de transitie door te gaan naar een betekenisvol merk, kun je op deze manier heel laagdrempelig ontdekken wat er leeft in de organisatie.
Zo zetten wij bij onze klanten onze kaarten-set in, waarmee je een mooi dialoog kunt starten over betekenisvol ondernemen. De deelnemers stellen via deze kaarten vragen aan elkaar over betekenisvolle onderwerpen én kijken hoe zij als merk tegen verschillende thema’s aankijken.
Uniek proces
Bovenstaande is de eerste start om een heel uniek proces door te lopen om je betekenis te vinden. Wanneer je dit hebt doorlopen leg je het vast in de visie, missie, kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Dit resulteert in een merkhandboek. Dit handboek is jullie heilige schrift. Hoe dit proces eruitziet lees je in de artikelenreeks merkidentiteit ontdekken, het stappenplan.
Transitie
Wanneer je de merkidentiteit hebt ontdekt ben je bij de start. Nu volgt een nieuwe transitie naar een betekenisvolle organisatie. Deze transitie is erg interessant en voer je stap voor stap uit. Je gaat samen met je medewerkers kijken welke stappen er gezet dienen te worden om deze transitie te maken. Deze transitie zit in verschillende onderdelen:
- Het verbeteren van leiderschap in je organisatie;
- Het behouden en aantrekken van personeel dat past bij je organisatie;
- Het meten van impact van de betekenis die je maakt;
- Het afstoten van producten en het ontwikkelen van nieuwe producten die bij je missie passen;
- Het ontwikkelen van merketeers (over merketing en merketeers) binnen je organisatie, door meer focus op je merkverhaal in je organisatie;
- Het herpositioneren via je website en alle andere kanalen met je aangescherpte merkverhaal
- Het structureel laden van je merkverhaal om zo bekendheid te krijgen voor de betekenis van je merk. Je gaat hiermee van productcommunicatie naar merkcommunicatie.
Meer weten over het maken van deze transitie. Download dan het heldenmerk-pakket.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.