Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Aan de slag met purpose, zo begin je!

Je leest het tegenwoordig overal: Ga aan de slag met je purpose! Purpose is een mooi engels woord voor ondernemen vanuit betekenis. Maar hoe begin je nu met een purpose in je organisatie? In dit artikel lees je er alles over.

Waarom wij liever praten over betekenis dan over purpose

Het is misschien vreemd in een artikel over purpose, maar we praten lievere over betekenis. De reden hiervoor is de nogal letterlijke betekenis van purpose die ruimte biedt om niet van betekenis te hoeven zijn. Hoe zit dit? Purpose betekent letterlijk doel. Daarmee wordt in de marketingwereld het doel van de organisatie bedoelt. Deze definitie biedt ruimte om het vergroten van aandeelhouderswaarde als purpose te zien. Terwijl wat veel marketeers bedoelen met purpose is het hebben van een doel die verder ligt dan de eigen organisatie: Je bent van betekenis voor je omgeving.

Betekenis geeft wat ons betreft meer aan waarvoor je als organisatie moet gaan: Betekenisvol zijn voor je eigen organisatie en daarbuiten. Door op zoek te gaan naar betekenis, ben je bezig met het nadenken van de positieve impact die jouw merk heeft voor anderen.

Back to the roots

In programma’s die wij samen met klanten van ons uitvoeren gaan we eerst terug naar de start. Waar komt de organisatie vandaan? Waarom is het eigenlijk ooit gestart? Welke belangrijke dingen zijn er in de loop van de jaren gebeurt? Deze ontdekkingstocht is naast dat het erg leuk is, ook heel waardevol. Hiermee ga je namelijk op zoek naar de wortels van de organisatie.

Dit deel van het proces voer je deels uit met mensen in je eigen organisatie, maar ook met belangrijke klanten. Het is heel waardevol om te ontdekken wat zij van je organisatie vinden. Welke wortels ontdekken zij over jouw merk?

“Wanneer je dit hebt doorlopen leg je het vast in de visie, missie, kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Dit resulteert in een merkhandboek. Dit handboek is jullie heilige schrift.”

Ontdek de betekenis in je organisatie

Je merk is de gehele organisatie. Het is een integraal gegeven. Daardoor is het wel net zo verstandig om ook zoveel mogelijk mensen te laten meedenken. Organiseer meerdere sessies met verschillende medewerkersgroepen waarin je de thema’s over betekenisvol ondernemen (purpose) voorbij laat komen. Nog zonder dat je een heel traject inzet om het vast te leggen en de transitie door te gaan naar een betekenisvol merk, kun je op deze manier heel laagdrempelig ontdekken wat er leeft in de organisatie.

Zo zetten wij bij onze klanten onze kaarten-set in,  waarmee je een mooi dialoog kunt starten over betekenisvol ondernemen. De  deelnemers stellen via deze kaarten vragen aan elkaar over betekenisvolle onderwerpen én kijken hoe zij als merk tegen verschillende thema’s aankijken.

Uniek proces

Bovenstaande is de eerste start om een heel uniek proces door te lopen om je betekenis te vinden. Wanneer je dit hebt doorlopen leg je het vast in de visie, missie, kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Dit resulteert in een merkhandboek. Dit handboek is jullie heilige schrift. Hoe dit proces eruitziet lees je in de artikelenreeks merkidentiteit ontdekken, het stappenplan.

Transitie

Wanneer je de merkidentiteit hebt ontdekt ben je bij de start. Nu volgt een nieuwe transitie naar een betekenisvolle organisatie. Deze transitie is erg interessant en voer je stap voor stap uit. Je gaat samen met je medewerkers kijken welke stappen er gezet dienen te worden om deze transitie te maken. Deze transitie zit in verschillende onderdelen:

  • Het verbeteren van leiderschap in je organisatie;
  • Het behouden en aantrekken van personeel dat past bij je organisatie;
  • Het meten van impact van de betekenis die je maakt;
  • Het afstoten van producten en het ontwikkelen van nieuwe producten die bij je missie passen;
  • Het ontwikkelen van merketeers (over merketing en merketeers) binnen je organisatie, door meer focus op je merkverhaal in je organisatie;
  • Het herpositioneren via je website en alle andere kanalen met je aangescherpte merkverhaal
  • Het structureel laden van je merkverhaal om zo bekendheid te krijgen voor de betekenis van je merk. Je gaat hiermee van productcommunicatie naar merkcommunicatie.

Meer weten over het maken van deze transitie. Download dan het heldenmerk-pakket.

Aan de slag met purpose, zo begin je!

Je leest het tegenwoordig overal: Ga aan de slag met je purpose! Purpose is een mooi engels woord voor ondernemen vanuit betekenis. Maar hoe begin je nu met een purpose in je organisatie? In dit artikel lees je er alles over.

Waarom wij liever praten over betekenis dan over purpose

Het is misschien vreemd in een artikel over purpose, maar we praten lievere over betekenis. De reden hiervoor is de nogal letterlijke betekenis van purpose die ruimte biedt om niet van betekenis te hoeven zijn. Hoe zit dit? Purpose betekent letterlijk doel. Daarmee wordt in de marketingwereld het doel van de organisatie bedoelt. Deze definitie biedt ruimte om het vergroten van aandeelhouderswaarde als purpose te zien. Terwijl wat veel marketeers bedoelen met purpose is het hebben van een doel die verder ligt dan de eigen organisatie: Je bent van betekenis voor je omgeving.

Betekenis geeft wat ons betreft meer aan waarvoor je als organisatie moet gaan: Betekenisvol zijn voor je eigen organisatie en daarbuiten. Door op zoek te gaan naar betekenis, ben je bezig met het nadenken van de positieve impact die jouw merk heeft voor anderen.

Back to the roots

In programma’s die wij samen met klanten van ons uitvoeren gaan we eerst terug naar de start. Waar komt de organisatie vandaan? Waarom is het eigenlijk ooit gestart? Welke belangrijke dingen zijn er in de loop van de jaren gebeurt? Deze ontdekkingstocht is naast dat het erg leuk is, ook heel waardevol. Hiermee ga je namelijk op zoek naar de wortels van de organisatie.

Dit deel van het proces voer je deels uit met mensen in je eigen organisatie, maar ook met belangrijke klanten. Het is heel waardevol om te ontdekken wat zij van je organisatie vinden. Welke wortels ontdekken zij over jouw merk?

“Wanneer je dit hebt doorlopen leg je het vast in de visie, missie, kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Dit resulteert in een merkhandboek. Dit handboek is jullie heilige schrift.”

Ontdek de betekenis in je organisatie

Je merk is de gehele organisatie. Het is een integraal gegeven. Daardoor is het wel net zo verstandig om ook zoveel mogelijk mensen te laten meedenken. Organiseer meerdere sessies met verschillende medewerkersgroepen waarin je de thema’s over betekenisvol ondernemen (purpose) voorbij laat komen. Nog zonder dat je een heel traject inzet om het vast te leggen en de transitie door te gaan naar een betekenisvol merk, kun je op deze manier heel laagdrempelig ontdekken wat er leeft in de organisatie.

Zo zetten wij bij onze klanten onze kaarten-set in,  waarmee je een mooi dialoog kunt starten over betekenisvol ondernemen. De  deelnemers stellen via deze kaarten vragen aan elkaar over betekenisvolle onderwerpen én kijken hoe zij als merk tegen verschillende thema’s aankijken.

Uniek proces

Bovenstaande is de eerste start om een heel uniek proces door te lopen om je betekenis te vinden. Wanneer je dit hebt doorlopen leg je het vast in de visie, missie, kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Dit resulteert in een merkhandboek. Dit handboek is jullie heilige schrift. Hoe dit proces eruitziet lees je in de artikelenreeks merkidentiteit ontdekken, het stappenplan.

Transitie

Wanneer je de merkidentiteit hebt ontdekt ben je bij de start. Nu volgt een nieuwe transitie naar een betekenisvolle organisatie. Deze transitie is erg interessant en voer je stap voor stap uit. Je gaat samen met je medewerkers kijken welke stappen er gezet dienen te worden om deze transitie te maken. Deze transitie zit in verschillende onderdelen:

  • Het verbeteren van leiderschap in je organisatie;
  • Het behouden en aantrekken van personeel dat past bij je organisatie;
  • Het meten van impact van de betekenis die je maakt;
  • Het afstoten van producten en het ontwikkelen van nieuwe producten die bij je missie passen;
  • Het ontwikkelen van merketeers (over merketing en merketeers) binnen je organisatie, door meer focus op je merkverhaal in je organisatie;
  • Het herpositioneren via je website en alle andere kanalen met je aangescherpte merkverhaal
  • Het structureel laden van je merkverhaal om zo bekendheid te krijgen voor de betekenis van je merk. Je gaat hiermee van productcommunicatie naar merkcommunicatie.

Meer weten over het maken van deze transitie. Download dan het heldenmerk-pakket.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden

02/02/2023/door Freek

Waarom het invullen van vacatures alles met je merk te maken heeft

31/01/2023/door Freek

De kracht van een consistente huisstijl!

17/05/2019/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Waarom je huisstijl voor positionering zorgtOnderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel