Merketing wordt uitgevoerd door merketeers. Merketing is overkoepelend over alle afdelingen, merketeers zijn daarom niet alleen de oude marketeers, maar ook de medewerkers van de klantenservice, de fabrieksarbeiders, de chauffeurs en de koffiedame of heer. Merketeers zijn medewerkers van je organisatie die extreem goed snappen hoe het merk in elkaar zit en wat zij moeten doen om het merkverhaal over te brengen. Dat komt omdat ze van het merk houden, ze voelen zich verbonden met jouw merk op ‘zielsniveau’. Zij dragen de kernwaarden en stellen de missie centraal in hun dagelijkse werk.
Simon Sinek heeft daar een interessante uitspraak over: ‘If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood and sweat and tears.’
Vrij vertaald geeft hij hierbij aan: Wanneer je mensen aanneemt alleen om een functie uit te voeren, werken zij voor het geld. Wanneer je mensen aanneemt die geloven wat jij gelooft, werken ze voor je met hun bloed, zweet en tranen!