Marketing is de laatste jaren verworden tot een vak met een vieze nasmaak. Terwijl het vak in essentie een mooi vak is waar je met echte verhalen mensen kunt raken. Als we marketing terugbrengen naar de oer-definitie, dan zal deze er ongeveer zo uitzien: “Marketing is het verkrijgen van de markt door in te spelen op de behoeftes van de (potentiële) afnemers en komt van de Amerikaanse begrippen: Market en Getting.” De term is erg gekoppeld met het ‘op de markt brengen en verkopen van producten’.
Dit is erg georiënteerd op het verkopen om het verkopen en heeft weinig te maken met van betekenis zijn voor de omgeving. Daarom hanteren wij liever de term merketing. Merketing is het vermarkten van je betekenisvolle merk, om consumenten te inspireren om goed te zijn voor hun omgeving. Centraal bij merketing staat de missie van je merk, waarmee je betekenis toevoegt aan de samenleving. Marketing is de oude harde kant van scoren, merketing gaat over het starten van een beweging en het creëren van fans, ook al worden het niet direct klanten.
Waar marketing in veel organisaties een aparte afdeling is, is merketing overkoepelend over alle afdelingen. Merketing raakt de klantenservice, de directie, HRM en communicatie.