Merketing & Merketeers

Marketing is ziek, dat wordt door veel marketeers, ondernemers, directeuren en consumenten beaamd. Daarom zijn wij een beweging gestart om betekenisvolle merken te bouwen die échte marketing voeren. Wij noemen het voeren merketing door merketeers, hieronder definiëren wij de termen nog meer.

Merketing

Marketing is de laatste jaren verworden tot een vak met een vieze nasmaak. Terwijl het vak in essentie een mooi vak is waar je met echte verhalen mensen kunt raken. Als we marketing terugbrengen naar de oer-definitie, dan zal deze er ongeveer zo uitzien: “Marketing is het verkrijgen van de markt door in te spelen op de behoeftes van de (potentiële) afnemers en komt van de Amerikaanse begrippen: Market en Getting.” De term is erg gekoppeld met het ‘op de markt brengen en verkopen van producten’.

Dit is erg georiënteerd op het verkopen om het verkopen en heeft weinig te maken met van betekenis zijn voor de omgeving. Daarom hanteren wij liever de term merketing. Merketing is het vermarkten van je betekenisvolle merk, om consumenten te inspireren om goed te zijn voor hun omgeving. Centraal bij merketing staat de missie van je merk, waarmee je betekenis toevoegt aan de samenleving. Marketing is de oude harde kant van scoren, merketing gaat over het starten van een beweging en het creëren van fans, ook al worden het niet direct klanten.

Waar marketing in veel organisaties een aparte afdeling is, is merketing overkoepelend over alle afdelingen. Merketing raakt de klantenservice, de directie, HRM en communicatie.

Merketeers

Merketing wordt uitgevoerd door merketeers. Merketing is overkoepelend over alle afdelingen, merketeers zijn daarom niet alleen de oude marketeers, maar ook de medewerkers van de klantenservice, de fabrieksarbeiders, de chauffeurs en de koffiedame of heer. Merketeers zijn medewerkers van je organisatie die extreem goed snappen hoe het merk in elkaar zit en wat zij moeten doen om het merkverhaal over te brengen. Dat komt omdat ze van het merk houden, ze voelen zich verbonden met jouw merk op ‘zielsniveau’. Zij dragen de kernwaarden en stellen de missie centraal in hun dagelijkse werk.

Simon Sinek heeft daar een interessante uitspraak over: ‘If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood and sweat and tears.’

Vrij vertaald geeft hij hierbij aan: Wanneer je mensen aanneemt alleen om een functie uit te voeren, werken zij voor het geld. Wanneer je mensen aanneemt die geloven wat jij gelooft, werken ze voor je met hun bloed, zweet en tranen!