Betekenisvol ondernemen is meer dan MVO
Wanneer we met ondernemers praten over Betekenisvol ondernemen, dan komt vaak ook de term Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) om de hoek. We leggen dan vaak uit dat dit niet hetzelfde is, al heeft het natuurlijk wel raakvlakken.
Wat is betekenisvol ondernemen?
Om het verschil tussen de twee termen te laten zien, is het goed om de twee termen te verduidelijken. Wat is betekenisvol ondernemen nu eigenlijk? Betekenis is het ondernemen vanuit een betekenisvolle waarde. Het gaat over de impact die je als onderneming hebt op de samenleving. Winst is daarbij zo belangrijk voor betekenisvolle ondernemers, omdat ze anders niet (blijvend) van betekenis kunnen zijn. Lees hiervoor ook het artikel Wat is betekenisvol ondernemen?
Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)?
MVO-organisaties hebben de focus op het maken van winst, met respect voor de planeet en de samenleving. Deze organisaties zetten betekenis niet per definitie voorop, maar hebben wel het bewustzijn voor de maatschappelijke kant van de onderneming. Zij zitten tussen de traditionele en betekenisvolle ondernemingen in.
Wat is het verschil?
Het verschil tussen het betekenisvol ondernemen en MVO zit vaak in de intentie van de organisaties. MVO-organisaties zijn traditionele organisaties die met een deel van hun bedrijf betekenisvol zijn. Betekenisvolle organisaties hebben de betekenis als kern en opereren van hieruit.
Op de website van Social Enterprise, de organisatie voor sociale ondernemingen staat een mooi overzicht met het verschil tussen de organisaties. Op de plek van ‘sociale ondernemingen’ gebruiken wij de term ‘betekenisvolle ondernemingen’.

Waarom een betekenisvol merk bouwen?
Maar wat nu als je van een MVO-organisatie naar betekenisvolle organisatie wil gaan? Wanneer ben je dat dan? Wat ons betreft gaat het altijd om de drive. Wanneer je de drive hebt om van betekenis te zijn en van daaruit je merk te bouwen, dan ben je een betekenisvolle onderneming.
Maar waarom zou je nu een betekenisvol merk bouwen? Merken die vanuit betekenis werken zijn volgens onderzoek van Unilever succesvoller dan andere merken en worden als meer inspirerend gezien. Voor meer informatie over de kracht van betekenisvol ondernemen lees je dit artikel.
Betekenisvol ondernemen is meer dan MVO

Wanneer we met ondernemers praten over Betekenisvol ondernemen, dan komt vaak ook de term Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) om de hoek. We leggen dan vaak uit dat dit niet hetzelfde is, al heeft het natuurlijk wel raakvlakken.
Wat is betekenisvol ondernemen?
Om het verschil tussen de twee termen te laten zien, is het goed om de twee termen te verduidelijken. Wat is betekenisvol ondernemen nu eigenlijk? Betekenis is het ondernemen vanuit een betekenisvolle waarde. Het gaat over de impact die je als onderneming hebt op de samenleving. Winst is daarbij zo belangrijk voor betekenisvolle ondernemers, omdat ze anders niet (blijvend) van betekenis kunnen zijn. Lees hiervoor ook het artikel Wat is betekenisvol ondernemen?
Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)?
MVO-organisaties hebben de focus op het maken van winst, met respect voor de planeet en de samenleving. Deze organisaties zetten betekenis niet per definitie voorop, maar hebben wel het bewustzijn voor de maatschappelijke kant van de onderneming. Zij zitten tussen de traditionele en betekenisvolle ondernemingen in.
Wat is het verschil?
Het verschil tussen het betekenisvol ondernemen en MVO zit vaak in de intentie van de organisaties. MVO-organisaties zijn traditionele organisaties die met een deel van hun bedrijf betekenisvol zijn. Betekenisvolle organisaties hebben de betekenis als kern en opereren van hieruit.
Op de website van Social Enterprise, de organisatie voor sociale ondernemingen staat een mooi overzicht met het verschil tussen de organisaties. Op de plek van ‘sociale ondernemingen’ gebruiken wij de term ‘betekenisvolle ondernemingen’.

Waarom een betekenisvol merk bouwen?
Maar wat nu als je van een MVO-organisatie naar betekenisvolle organisatie wil gaan? Wanneer ben je dat dan? Wat ons betreft gaat het altijd om de drive. Wanneer je de drive hebt om van betekenis te zijn en van daaruit je merk te bouwen, dan ben je een betekenisvolle onderneming.
Maar waarom zou je nu een betekenisvol merk bouwen? Merken die vanuit betekenis werken zijn volgens onderzoek van Unilever succesvoller dan andere merken en worden als meer inspirerend gezien. Voor meer informatie over de kracht van betekenisvol ondernemen lees je dit artikel.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.