Wat is betekenisvol ondernemen?
Betekenisvol ondernemen heeft de laatste jaren een enorme stijging laten zien. Maar wat is het nu precies? Dat leggen we in dit artikel uit.
Wat is betekenisvol ondernemen?
Volgens de dikke Van Dale is de definitie van betekenis: belang, waarde: een zaak van (enige) betekenis. Betekenisvol ondernemen is dan ook het ondernemen vanuit waarde. Waar traditionele ondernemingen gericht zijn op hun eigen waarde of die van de aandeelhouders, gaat betekenisvol ondernemen om waarde voor de samenleving. Kees Klomp omschrijft het in zijn boek Handboek Betekenisvol Ondernemen mooi: Het is de balans vinden tussen welvaart, welzijn en persoonlijk welbevinden.
Waar traditionele bedrijven impact hebben op hun eigen onderneming en hun klanten, hebben betekenisvolle bedrijven impact op de markt, de samenleving en/of de wereld. Belangrijk om te vermelden is dat winst voor betekenisvolle ondernemers zeer belangrijk is, daar ontstaat nogal eens verwarring. Het verschil zit hem in het feit wat je met die winst doet. Betekenisvolle ondernemers zetten hun winst in om meer positieve impact te genereren voor de samenleving.
Betekenisvol ondernemen als MKB-er
Leuk hoor dat betekenisvol ondernemen, maar is het niet alleen voor hippe start-ups hoor ik je denken? Nee is onze volle overtuiging. Wij geloven erin namelijk dat juist MKB-bedrijven nodig zijn om een wereld te creëren met alleen maar betekenisvolle merken. Dat is namelijk wat we als samenleving nodig hebben!
Wij noemen deze bedrijven de helden. Zij hebben de drive om positieve impact te maken. Maar hoe doe je dat dan? We geven vier voorbeelden van betekenisvolle merken:
Lees ook: Betekenisvol ondernemen, hoe doe je dat?
1. GOsensit – ICT zonder gedoe
Als we aan jou vragen: Wat vind jij nu bullsh!t in jouw markt? Dan heb je ongetwijfeld een aantal antwoorden voor ons. Zo startte het ook voor GOsensit. Zij vinden sevicecontracten in hun markt verouderd. Er zijn bedrijven die betalen voor het geval dat ICT het niet meer doet en dat moet anders! Met ICT zonder gedoe leveren zij ICT dat het altijd doet. Door proactief te monitoren zijn de problemen al verholpen voordat ze er zijn. Bedrijven betalen daarmee voor het feit dat ICT het doet, niet voor dat ICT het niet doet.
Hiermee willen zij een voorbeeld zijn voor hun markt. Daarmee willen en hebben zij impact op hun markt. Ze leveren een enorme betekenis in het klantgerichter maken van de ICT-markt. Wanneer GOsensit hiermee succes heeft, heeft dit zelfs effect op de samenleving. Want een klantgerichtere ICT-markt, zorgt voor meer klantgerichtheid in veel organisaties. En dat heeft effect op iedereen.
2. Fietskoeriers Apeldoorn – Minder auto’s in de binnenstad
Begonnen als zelfstandig ondernemer en inmiddels uitgegroeid tot kleine MKB’er. Peter van Fietskoeriers Apeldoorn heeft de ambitie om auto’s uit de binnenstad te weren door pakketten en post met de fiets te bezorgen. Hierdoor is er minder uitstoot en minder overlast van auto’s én worden mensen gestimuleerd om meer te bewegen. Als dat geen betekenis is, weten wij het ook niet meer.
3. Retulp – Voorkomen is beter dan recyclen
Net als Fietskoeriers Apeldoorn is Richard van Retulp begonnen als zelfstandig ondernemer. Dit alles met het idee dat we de plastic afval in de oceaan niet alleen moet bestrijden door het eruit te halen. Belangrijker nog is dat we voorkomen dat het erin komt! Met het aanbieden van een duurzame flessenlijn, herbruikbare lunchartikelen en herbruikbare tassen voorkomt hij single-use plastics en helpt hij daarmee de samenleving aan een schonere leefomgeving.
4. Buro Ontwerp & Omgeving – Adaptief Nederland
Buro Ontwerp en Omgeving zet in op een adaptief Nederland. Bij het ontwerpen van leefomgevingen houden zij rekening met elke vorm van adaptatie, zodat ze iedere dag opnieuw betekenis geven aan ruimte. Dit heeft een enorm effect op natuur en mens.
Hoe start je met betekenisvol ondernemen?

Maar hoe start je dan met betekenisvol ondernemen? Essentieel is om eerst te ontdekken wat je met je merk wilt bereiken. Wij gaan hierbij uit van 7 stappen:
- Ontdek welke betekenis je hebt of wilt hebben op de omgeving, het land of de wereld. Dit is de kern van je merk.
- Zet de betekenis om in een visie en missie die handelingsperspectief bieden.
- Bepaal de merkpersoonlijkheid en weet wat de kernwaarden en de merktaal is.
- Stel de positionering van je merk vast, zodat je op de juiste manier de klant aanspreekt.
- Laat de huisstijl aansluiten bij de identiteit en positionering.
- Zorg dat alle merkdragers (communicatiemiddelen, signing en website) hetzelfde merkverhaal en uitstraling hebben.
- Maak een plan om je merk te laden, zodat je impact kunt gaan maken en echt van betekenis bent.
Deze 7 stappen zorgen ervoor een goede fundering van je merk waarmee je van betekenis kunt zijn. Wil je zelf aan de slag met deze stappen? Download dan het kosteloze heldenmerk-pakket en ontvang het e-book, een oefeningenboek, canvassen en andere gereedschappen om je eigen merk te bouwen.
Wat is betekenisvol ondernemen?

Betekenisvol ondernemen heeft de laatste jaren een enorme stijging laten zien. Maar wat is het nu precies? Dat leggen we in dit artikel uit.
Wat is betekenisvol ondernemen?
Volgens de dikke Van Dale is de definitie van betekenis: belang, waarde: een zaak van (enige) betekenis. Betekenisvol ondernemen is dan ook het ondernemen vanuit waarde. Waar traditionele ondernemingen gericht zijn op hun eigen waarde of die van de aandeelhouders, gaat betekenisvol ondernemen om waarde voor de samenleving. Kees Klomp omschrijft het in zijn boek Handboek Betekenisvol Ondernemen mooi: Het is de balans vinden tussen welvaart, welzijn en persoonlijk welbevinden.
Waar traditionele bedrijven impact hebben op hun eigen onderneming en hun klanten, hebben betekenisvolle bedrijven impact op de markt, de samenleving en/of de wereld. Belangrijk om te vermelden is dat winst voor betekenisvolle ondernemers zeer belangrijk is, daar ontstaat nogal eens verwarring. Het verschil zit hem in het feit wat je met die winst doet. Betekenisvolle ondernemers zetten hun winst in om meer positieve impact te genereren voor de samenleving.
Betekenisvol ondernemen als MKB-er
Leuk hoor dat betekenisvol ondernemen, maar is het niet alleen voor hippe start-ups hoor ik je denken? Nee is onze volle overtuiging. Wij geloven erin namelijk dat juist MKB-bedrijven nodig zijn om een wereld te creëren met alleen maar betekenisvolle merken. Dat is namelijk wat we als samenleving nodig hebben!
Wij noemen deze bedrijven de helden. Zij hebben de drive om positieve impact te maken. Maar hoe doe je dat dan? We geven vier voorbeelden van betekenisvolle merken:
Lees ook: Betekenisvol ondernemen, hoe doe je dat?
1. GOsensit – ICT zonder gedoe
Als we aan jou vragen: Wat vind jij nu bullsh!t in jouw markt? Dan heb je ongetwijfeld een aantal antwoorden voor ons. Zo startte het ook voor GOsensit. Zij vinden sevicecontracten in hun markt verouderd. Er zijn bedrijven die betalen voor het geval dat ICT het niet meer doet en dat moet anders! Met ICT zonder gedoe leveren zij ICT dat het altijd doet. Door proactief te monitoren zijn de problemen al verholpen voordat ze er zijn. Bedrijven betalen daarmee voor het feit dat ICT het doet, niet voor dat ICT het niet doet.
Hiermee willen zij een voorbeeld zijn voor hun markt. Daarmee willen en hebben zij impact op hun markt. Ze leveren een enorme betekenis in het klantgerichter maken van de ICT-markt. Wanneer GOsensit hiermee succes heeft, heeft dit zelfs effect op de samenleving. Want een klantgerichtere ICT-markt, zorgt voor meer klantgerichtheid in veel organisaties. En dat heeft effect op iedereen.
2. Fietskoeriers Apeldoorn – Minder auto’s in de binnenstad
Begonnen als zelfstandig ondernemer en inmiddels uitgegroeid tot kleine MKB’er. Peter van Fietskoeriers Apeldoorn heeft de ambitie om auto’s uit de binnenstad te weren door pakketten en post met de fiets te bezorgen. Hierdoor is er minder uitstoot en minder overlast van auto’s én worden mensen gestimuleerd om meer te bewegen. Als dat geen betekenis is, weten wij het ook niet meer.
3. Retulp – Voorkomen is beter dan recyclen
Net als Fietskoeriers Apeldoorn is Richard van Retulp begonnen als zelfstandig ondernemer. Dit alles met het idee dat we de plastic afval in de oceaan niet alleen moet bestrijden door het eruit te halen. Belangrijker nog is dat we voorkomen dat het erin komt! Met het aanbieden van een duurzame flessenlijn, herbruikbare lunchartikelen en herbruikbare tassen voorkomt hij single-use plastics en helpt hij daarmee de samenleving aan een schonere leefomgeving.
4. Buro Ontwerp & Omgeving – Adaptief Nederland
Buro Ontwerp en Omgeving zet in op een adaptief Nederland. Bij het ontwerpen van leefomgevingen houden zij rekening met elke vorm van adaptatie, zodat ze iedere dag opnieuw betekenis geven aan ruimte. Dit heeft een enorm effect op natuur en mens.
Hoe start je met betekenisvol ondernemen?

Maar hoe start je dan met betekenisvol ondernemen? Essentieel is om eerst te ontdekken wat je met je merk wilt bereiken. Wij gaan hierbij uit van 7 stappen:
- Ontdek welke betekenis je hebt of wilt hebben op de omgeving, het land of de wereld. Dit is de kern van je merk.
- Zet de betekenis om in een visie en missie die handelingsperspectief bieden.
- Bepaal de merkpersoonlijkheid en weet wat de kernwaarden en de merktaal is.
- Stel de positionering van je merk vast, zodat je op de juiste manier de klant aanspreekt.
- Laat de huisstijl aansluiten bij de identiteit en positionering.
- Zorg dat alle merkdragers (communicatiemiddelen, signing en website) hetzelfde merkverhaal en uitstraling hebben.
- Maak een plan om je merk te laden, zodat je impact kunt gaan maken en echt van betekenis bent.
Deze 7 stappen zorgen ervoor een goede fundering van je merk waarmee je van betekenis kunt zijn. Wil je zelf aan de slag met deze stappen? Download dan het kosteloze heldenmerk-pakket en ontvang het e-book, een oefeningenboek, canvassen en andere gereedschappen om je eigen merk te bouwen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.