Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Wat is betekenisvol ondernemen?

Betekenisvol ondernemen heeft de laatste jaren een enorme stijging laten zien. Maar wat is het nu precies? Dat leggen we in dit artikel uit.

Wat is betekenisvol ondernemen?

Volgens de dikke Van Dale is de definitie van betekenis: belang, waarde: een zaak van (enige) betekenis. Betekenisvol ondernemen is dan ook het ondernemen vanuit waarde. Waar traditionele ondernemingen gericht zijn op hun eigen waarde of die van de aandeelhouders, gaat betekenisvol ondernemen om waarde voor de samenleving. Kees Klomp omschrijft het in zijn boek Handboek Betekenisvol Ondernemen mooi: Het is de balans vinden tussen welvaart, welzijn en persoonlijk welbevinden.

Waar traditionele bedrijven impact hebben op hun eigen onderneming en hun klanten, hebben betekenisvolle bedrijven impact op de markt, de samenleving en/of de wereld. Belangrijk om te vermelden is dat winst voor betekenisvolle ondernemers zeer belangrijk is, daar ontstaat nogal eens verwarring. Het verschil zit hem in het feit wat je met die winst doet. Betekenisvolle ondernemers zetten hun winst in om meer positieve impact te genereren voor de samenleving.

Betekenisvol ondernemen als MKB-er

Leuk hoor dat betekenisvol ondernemen, maar is het niet alleen voor hippe start-ups hoor ik je denken? Nee is onze volle overtuiging. Wij geloven erin namelijk dat juist MKB-bedrijven nodig zijn om een wereld te creëren met alleen maar betekenisvolle merken. Dat is namelijk wat we als samenleving nodig hebben!

Wij noemen deze bedrijven de helden. Zij hebben de drive om positieve impact te maken. Maar hoe doe je dat dan? We geven vier voorbeelden van betekenisvolle merken:

Lees ook: Betekenisvol ondernemen, hoe doe je dat?

1. GOsensit – ICT zonder gedoe

Als we aan jou vragen: Wat vind jij nu bullsh!t in jouw markt? Dan heb je ongetwijfeld een aantal antwoorden voor ons. Zo startte het ook voor GOsensit. Zij vinden sevicecontracten in hun markt verouderd. Er zijn bedrijven die betalen voor het geval dat ICT het niet meer doet en dat moet anders! Met ICT zonder gedoe leveren zij ICT dat het altijd doet. Door proactief te monitoren zijn de problemen al verholpen voordat ze er zijn. Bedrijven betalen daarmee voor het feit dat ICT het doet, niet voor dat ICT het niet doet.

Hiermee willen zij een voorbeeld zijn voor hun markt. Daarmee willen en hebben zij impact op hun markt. Ze leveren een enorme betekenis in het klantgerichter maken van de ICT-markt. Wanneer GOsensit hiermee succes heeft, heeft dit zelfs effect op de samenleving. Want een klantgerichtere ICT-markt, zorgt voor meer klantgerichtheid in veel organisaties. En dat heeft effect op iedereen.

Meer over GOsensit.

2. Fietskoeriers Apeldoorn – Minder auto’s in de binnenstad

Begonnen als zelfstandig ondernemer en inmiddels uitgegroeid tot kleine MKB’er. Peter van Fietskoeriers Apeldoorn heeft de ambitie om auto’s uit de binnenstad te weren door pakketten en post met de fiets te bezorgen. Hierdoor is er minder uitstoot en minder overlast van auto’s én worden mensen gestimuleerd om meer te bewegen. Als dat geen betekenis is, weten wij het ook niet meer.

Meer over Fietskoeriers Apeldoorn

3. Retulp – Voorkomen is beter dan recyclen

Held Richard Gabriel - Tulper - Antiplastic hero

Net als Fietskoeriers Apeldoorn is Richard van Retulp begonnen als zelfstandig ondernemer. Dit alles met het idee dat we de plastic afval in de oceaan niet alleen moet bestrijden door het eruit te halen. Belangrijker nog is dat we voorkomen dat het erin komt! Met het aanbieden van een duurzame flessenlijn, herbruikbare lunchartikelen en herbruikbare tassen voorkomt hij single-use plastics en helpt hij daarmee de samenleving aan een schonere leefomgeving.

Meer over Retulp

4. Buro Ontwerp & Omgeving – Adaptief Nederland

Buro Ontwerp en Omgeving zet in op een adaptief Nederland. Bij het ontwerpen van leefomgevingen houden zij rekening met elke vorm van adaptatie, zodat ze iedere dag opnieuw betekenis geven aan ruimte. Dit heeft een enorm effect op natuur en mens.

Meer over Buro Ontwerp & Omgeving

Hoe start je met betekenisvol ondernemen?

Maar hoe start je dan met betekenisvol ondernemen? Essentieel is om eerst te ontdekken wat je met je merk wilt bereiken. Wij gaan hierbij uit van 7 stappen:

  1. Ontdek welke betekenis je hebt of wilt hebben op de omgeving, het land of de wereld. Dit is de kern van je merk.
  2. Zet de betekenis om in een visie en missie die handelingsperspectief bieden.
  3. Bepaal de merkpersoonlijkheid en weet wat de kernwaarden en de merktaal is.
  4. Stel de positionering van je merk vast, zodat je op de juiste manier de klant aanspreekt.
  5. Laat de huisstijl aansluiten bij de identiteit en positionering.
  6. Zorg dat alle merkdragers (communicatiemiddelen, signing en website) hetzelfde merkverhaal en uitstraling hebben.
  7. Maak een plan om je merk te laden, zodat je impact kunt gaan maken en echt van betekenis bent.

Deze 7 stappen zorgen ervoor een goede fundering van je merk waarmee je van betekenis kunt zijn. Benieuwd naar hoe jullie ideale merk eruit ziet? Wij bieden een gratis Ideale Merk Sessie aan. Hierin gaan we samen bekijken wat het ideale merk is, waar je nu staat en wat je nodig hebt om dit te bereiken.

Wat is betekenisvol ondernemen?

Betekenisvol ondernemen heeft de laatste jaren een enorme stijging laten zien. Maar wat is het nu precies? Dat leggen we in dit artikel uit.

Wat is betekenisvol ondernemen?

Volgens de dikke Van Dale is de definitie van betekenis: belang, waarde: een zaak van (enige) betekenis. Betekenisvol ondernemen is dan ook het ondernemen vanuit waarde. Waar traditionele ondernemingen gericht zijn op hun eigen waarde of die van de aandeelhouders, gaat betekenisvol ondernemen om waarde voor de samenleving. Kees Klomp omschrijft het in zijn boek Handboek Betekenisvol Ondernemen mooi: Het is de balans vinden tussen welvaart, welzijn en persoonlijk welbevinden.

Waar traditionele bedrijven impact hebben op hun eigen onderneming en hun klanten, hebben betekenisvolle bedrijven impact op de markt, de samenleving en/of de wereld. Belangrijk om te vermelden is dat winst voor betekenisvolle ondernemers zeer belangrijk is, daar ontstaat nogal eens verwarring. Het verschil zit hem in het feit wat je met die winst doet. Betekenisvolle ondernemers zetten hun winst in om meer positieve impact te genereren voor de samenleving.

Betekenisvol ondernemen als MKB-er

Leuk hoor dat betekenisvol ondernemen, maar is het niet alleen voor hippe start-ups hoor ik je denken? Nee is onze volle overtuiging. Wij geloven erin namelijk dat juist MKB-bedrijven nodig zijn om een wereld te creëren met alleen maar betekenisvolle merken. Dat is namelijk wat we als samenleving nodig hebben!

Wij noemen deze bedrijven de helden. Zij hebben de drive om positieve impact te maken. Maar hoe doe je dat dan? We geven vier voorbeelden van betekenisvolle merken:

Lees ook: Betekenisvol ondernemen, hoe doe je dat?

1. GOsensit – ICT zonder gedoe

Als we aan jou vragen: Wat vind jij nu bullsh!t in jouw markt? Dan heb je ongetwijfeld een aantal antwoorden voor ons. Zo startte het ook voor GOsensit. Zij vinden sevicecontracten in hun markt verouderd. Er zijn bedrijven die betalen voor het geval dat ICT het niet meer doet en dat moet anders! Met ICT zonder gedoe leveren zij ICT dat het altijd doet. Door proactief te monitoren zijn de problemen al verholpen voordat ze er zijn. Bedrijven betalen daarmee voor het feit dat ICT het doet, niet voor dat ICT het niet doet.

Hiermee willen zij een voorbeeld zijn voor hun markt. Daarmee willen en hebben zij impact op hun markt. Ze leveren een enorme betekenis in het klantgerichter maken van de ICT-markt. Wanneer GOsensit hiermee succes heeft, heeft dit zelfs effect op de samenleving. Want een klantgerichtere ICT-markt, zorgt voor meer klantgerichtheid in veel organisaties. En dat heeft effect op iedereen.

Meer over GOsensit.

2. Fietskoeriers Apeldoorn – Minder auto’s in de binnenstad

Begonnen als zelfstandig ondernemer en inmiddels uitgegroeid tot kleine MKB’er. Peter van Fietskoeriers Apeldoorn heeft de ambitie om auto’s uit de binnenstad te weren door pakketten en post met de fiets te bezorgen. Hierdoor is er minder uitstoot en minder overlast van auto’s én worden mensen gestimuleerd om meer te bewegen. Als dat geen betekenis is, weten wij het ook niet meer.

Meer over Fietskoeriers Apeldoorn

3. Retulp – Voorkomen is beter dan recyclen

Held Richard Gabriel - Tulper - Antiplastic hero

Net als Fietskoeriers Apeldoorn is Richard van Retulp begonnen als zelfstandig ondernemer. Dit alles met het idee dat we de plastic afval in de oceaan niet alleen moet bestrijden door het eruit te halen. Belangrijker nog is dat we voorkomen dat het erin komt! Met het aanbieden van een duurzame flessenlijn, herbruikbare lunchartikelen en herbruikbare tassen voorkomt hij single-use plastics en helpt hij daarmee de samenleving aan een schonere leefomgeving.

Meer over Retulp

4. Buro Ontwerp & Omgeving – Adaptief Nederland

Buro Ontwerp en Omgeving zet in op een adaptief Nederland. Bij het ontwerpen van leefomgevingen houden zij rekening met elke vorm van adaptatie, zodat ze iedere dag opnieuw betekenis geven aan ruimte. Dit heeft een enorm effect op natuur en mens.

Meer over Buro Ontwerp & Omgeving

Hoe start je met betekenisvol ondernemen?

Maar hoe start je dan met betekenisvol ondernemen? Essentieel is om eerst te ontdekken wat je met je merk wilt bereiken. Wij gaan hierbij uit van 7 stappen:

  1. Ontdek welke betekenis je hebt of wilt hebben op de omgeving, het land of de wereld. Dit is de kern van je merk.
  2. Zet de betekenis om in een visie en missie die handelingsperspectief bieden.
  3. Bepaal de merkpersoonlijkheid en weet wat de kernwaarden en de merktaal is.
  4. Stel de positionering van je merk vast, zodat je op de juiste manier de klant aanspreekt.
  5. Laat de huisstijl aansluiten bij de identiteit en positionering.
  6. Zorg dat alle merkdragers (communicatiemiddelen, signing en website) hetzelfde merkverhaal en uitstraling hebben.
  7. Maak een plan om je merk te laden, zodat je impact kunt gaan maken en echt van betekenis bent.

Deze 7 stappen zorgen ervoor een goede fundering van je merk waarmee je van betekenis kunt zijn. Benieuwd naar hoe jullie ideale merk eruit ziet? Wij bieden een gratis Ideale Merk Sessie aan. Hierin gaan we samen bekijken wat het ideale merk is, waar je nu staat en wat je nodig hebt om dit te bereiken.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom is een missie belangrijk?

30/03/2023/door Freek

Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

23/03/2023/door Freek

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

12/09/2019/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbelofte...Hoe zet je een heldenmissie in de markt?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel