Organisatie-ambitie waarmaken doe je zo!
Veel organisaties zijn gestart vanuit een bepaalde ambitie. We spreken veel ondernemers waarbij we in die gesprekken merken dat ze hun ambitie niet meer helder hebben. De ambitie is vaag geworden, door alle ‘randzaken’ die erom heen spelen. Hoe kom je hieruit? En hoe maak je een organisatie-ambitie wel waar? In dit artikel lees je er meer over.
Wat is de organisatie-ambitie?
De allerbelangrijkste vraag wanneer we het hebben over het waarmaken van de organisatie-ambitie is wat die dan eigenlijk is. Hebben jullie als organisatie helder wat de ambitie is? Of zou deze nog scherp gesteld moeten worden.
Tijdens de Merksessie maken we het beeld van het ideale merk voor organisaties. Daar komt de organisatie-ambitie kijken. Wat wij veel merken is dat er een aantal flarden aan ideeën of denkrichtingen zijn, maar geen concreet beeld over wat deze ambitie dan is. Zonder helder beeld, kun je ook nooit de ambitie behalen.
Navigatie: Hoe kom je daar?
Vergelijk het behalen van je organisatie-ambitie als een reis. Wij noemen het de merkreis. Wanneer je een reis gaat maken, dan begin je met het maken van een plan. Wanneer je het plan hebt, dan ga je navigeren: Hoe komen we bij de eerste bestemming? En hoe gaan we vervolgens naar de volgende bestemming?
Zo werkt het ook bij het waarmaken van ambities. Je gaat een aantal belangrijke bestemmingen bepalen voor het behalen van je ambitie. Dit zijn deelmissies die je nodig hebt om te je grote missie te bereiken. Door te weten welke deelmissies je hebt, kom je in actie om deze deelmissies te bereiken.
“Door eerst de merkfundering op orde te hebben, kun je daarna verder bouwen op dit fundament.”
Merkfundering
Eén van de belangrijkste onderdelen van het behalen van een missie of ambitie is het hebben van een stevig fundament. Zonder stevig fundament kun je proberen wat je wil, de kans op slagen is dan erg klein. Wij noemen dit de merkfundering. Door eerst de merkfundering op orde te hebben, kun je daarna verder bouwen op dit fundament.
De merkfundering bestaat uit:
- De identiteit van je organisatie, met daarin de betekenis, visie & missie en de merkpersoonlijkheid. Dit is het unieke van jullie merk.
- De positionering en huisstijl, waarin je duidelijk hebt hoe je merk zich positioneert en differentieert ten opzichte van de markt.
- De merkdragers zijn allemaal op elkaar afgestemd en vertellen zowel visueel als in tekst hetzelfde verhaal.
Lees alles over de merkfundering.
Maak het concreet
In actie komen is een belangrijk onderdeel voor alles wat je wilt bereiken. Als je op een wereldreis wilt gaan, is het ook belangrijk om een goed plan te hebben én in actie te komen. Zonder actie geen wereldreis.
Zonder actie ook geen merkreis. Zonder actie geen ambities die worden nagestreefd. Nu horen we je denken: Lekker makkelijk zeggen, maar hoe maak je het dan concreet? Dat doe je door de grote missie/ ambitie klein te maken. Met de deelmissies die zijn bepaald, kun je de eerste deelmissie al heel concreet maken. Concreet door een meerjarenplan te maken. Dit meerjarenplan zet je vervolgens om in een jaar- en kwartaalplan. Een kwartaalplan met concrete acties die je kunt doen om de deelmissie en daarmee de missie een stap dichterbij te brengen.
Hoe je dit concreet doet lees je in het artikel Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties.
Paklijst voor de merkreis
Als je op reis gaat, dan maak je een paklijst. Een lijst met alle spullen die je mee moet nemen en belangrijk zijn voor je reis. Dit kun je ook doen voor de reis die je inzet om je organisatie-ambitie waar te maken. Wat heb je nodig in de reis naar een succesvol merk? Een aantal dingen waar je aan kunt denken:
- Toevoegen van kennis aan je team(s);
- Een externe partij die je kan gidsen tijdens de reis;
- Systemen die je nodig hebt om te kunnen groeien;
- Etc.
Maak je ambitie concreet in de Merksessie
Hoe staat het ervoor met jullie organisatie-ambitie? Is die nog niet helder genoeg in jullie organisatie? Tijdens de Merkessie maken we jullie ambitie concreet en kijken we hoe jullie deze ambitie kunnen behalen. Aan de slag? Boek de Merksessie nu!
Organisatie-ambitie waarmaken doe je zo!

Veel organisaties zijn gestart vanuit een bepaalde ambitie. We spreken veel ondernemers waarbij we in die gesprekken merken dat ze hun ambitie niet meer helder hebben. De ambitie is vaag geworden, door alle ‘randzaken’ die erom heen spelen. Hoe kom je hieruit? En hoe maak je een organisatie-ambitie wel waar? In dit artikel lees je er meer over.
Wat is de organisatie-ambitie?
De allerbelangrijkste vraag wanneer we het hebben over het waarmaken van de organisatie-ambitie is wat die dan eigenlijk is. Hebben jullie als organisatie helder wat de ambitie is? Of zou deze nog scherp gesteld moeten worden.
Tijdens de Merksessie maken we het beeld van het ideale merk voor organisaties. Daar komt de organisatie-ambitie kijken. Wat wij veel merken is dat er een aantal flarden aan ideeën of denkrichtingen zijn, maar geen concreet beeld over wat deze ambitie dan is. Zonder helder beeld, kun je ook nooit de ambitie behalen.
Navigatie: Hoe kom je daar?
Vergelijk het behalen van je organisatie-ambitie als een reis. Wij noemen het de merkreis. Wanneer je een reis gaat maken, dan begin je met het maken van een plan. Wanneer je het plan hebt, dan ga je navigeren: Hoe komen we bij de eerste bestemming? En hoe gaan we vervolgens naar de volgende bestemming?
Zo werkt het ook bij het waarmaken van ambities. Je gaat een aantal belangrijke bestemmingen bepalen voor het behalen van je ambitie. Dit zijn deelmissies die je nodig hebt om te je grote missie te bereiken. Door te weten welke deelmissies je hebt, kom je in actie om deze deelmissies te bereiken.
“Door eerst de merkfundering op orde te hebben, kun je daarna verder bouwen op dit fundament.”
Merkfundering
Eén van de belangrijkste onderdelen van het behalen van een missie of ambitie is het hebben van een stevig fundament. Zonder stevig fundament kun je proberen wat je wil, de kans op slagen is dan erg klein. Wij noemen dit de merkfundering. Door eerst de merkfundering op orde te hebben, kun je daarna verder bouwen op dit fundament.
De merkfundering bestaat uit:
- De identiteit van je organisatie, met daarin de betekenis, visie & missie en de merkpersoonlijkheid. Dit is het unieke van jullie merk.
- De positionering en huisstijl, waarin je duidelijk hebt hoe je merk zich positioneert en differentieert ten opzichte van de markt.
- De merkdragers zijn allemaal op elkaar afgestemd en vertellen zowel visueel als in tekst hetzelfde verhaal.
Lees alles over de merkfundering.
Maak het concreet
In actie komen is een belangrijk onderdeel voor alles wat je wilt bereiken. Als je op een wereldreis wilt gaan, is het ook belangrijk om een goed plan te hebben én in actie te komen. Zonder actie geen wereldreis.
Zonder actie ook geen merkreis. Zonder actie geen ambities die worden nagestreefd. Nu horen we je denken: Lekker makkelijk zeggen, maar hoe maak je het dan concreet? Dat doe je door de grote missie/ ambitie klein te maken. Met de deelmissies die zijn bepaald, kun je de eerste deelmissie al heel concreet maken. Concreet door een meerjarenplan te maken. Dit meerjarenplan zet je vervolgens om in een jaar- en kwartaalplan. Een kwartaalplan met concrete acties die je kunt doen om de deelmissie en daarmee de missie een stap dichterbij te brengen.
Hoe je dit concreet doet lees je in het artikel Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties.
Paklijst voor de merkreis
Als je op reis gaat, dan maak je een paklijst. Een lijst met alle spullen die je mee moet nemen en belangrijk zijn voor je reis. Dit kun je ook doen voor de reis die je inzet om je organisatie-ambitie waar te maken. Wat heb je nodig in de reis naar een succesvol merk? Een aantal dingen waar je aan kunt denken:
- Toevoegen van kennis aan je team(s);
- Een externe partij die je kan gidsen tijdens de reis;
- Systemen die je nodig hebt om te kunnen groeien;
- Etc.
Maak je ambitie concreet in de Merksessie
Hoe staat het ervoor met jullie organisatie-ambitie? Is die nog niet helder genoeg in jullie organisatie? Tijdens de Merkessie maken we jullie ambitie concreet en kijken we hoe jullie deze ambitie kunnen behalen. Aan de slag? Boek de Merksessie nu!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.