Black Friday, het failliet van de Nederlandse marketeer

Het komt er weer aan, op vrijdag 29 november 2019 is het weer Black Friday. Elk jaar wordt het een groter ‘ding’. Maar wel beschouwd is Black Friday het failliet van de Nederlandse marketeer.

Wat is Black Friday?

Maar eerst maar eens beginnen bij het begin: Wat is Black Friday eigenlijk? Wij kennen het alleen maar van de grote acties van alle retailers (en tegenwoordig ook andere branches) in Nederland. Black Friday komt overwaaien uit de Verenigde staten. Het is de vrijdag na Thanksgiving, een echte Amerikaanse traditie. De vrijdag na Thanksgiving hebben werknemers allemaal vrij. (Bron: Wikipedia)

Dit is in Amerikaanse traditie de dag dat er begonnen wordt met de aankopen voor kerst. Net dat alle Nederlanders op tweede pinksterdag naar de woonboulevards trekken, proberen Amerikaanse bedrijven de Amerikanen naar hun winkels te trekken met speciale aanbiedingen.

Black Friday in Nederland

Sinds 2015 heeft het fenomeen Black Friday in Nederland grootse vormen aangenomen. Steeds meer merken liften mee op Amerikaanse tradities om maar voor meer omzet en afzet te zorgen. Ieder jaar groeien de omzetten op de Amerikaanse dag steeds meer in Nederland.

“En omdat iedereen wil opvallen, moeten de acties steeds groter en extremer worden, tot het ergste aan toe.”

Opvallen in een massa

Het overwaaien van Amerikaanse ideeën en concepten is niks nieuws, het gebeurd al jaren. Maar de massahysterie die ontstaat omtrent Black Friday neemt ernstige vormen aan. Ieder merk, ieder bedrijf, groot of klein die haakt aan op die ene dag, door grote concerns naar Nederland gehaald. Nog maar een paar dagen of je wordt overhoop gegooid met de beste aanbiedingen van zowel productverkopers als dienstverleners.

Daarmee kom ik op het punt van de staat van de Nederlandse marketeer. Het lijkt er steeds meer op dat iedere marketeer maar verkrampt wil inspelen op speciale dagen en waaien ze met alle winden mee. Er ontstaat totaal geen richting meer voor de marketing van deze merken.

Omdat iedereen inhaakt op Black Friday ontstaat er een grote massa aan aanbiedingen voor de Nederlander. Er ontstaat een soort van vicieuze cirkel. De consument kan zijn of haar geld maar één keer uitgeven en daarmee worden de kortingen en acties alleen maar groter. Het moet ook wel, want als je wilt dat de consument zijn of haar geld bij jou uitgeeft, dan moet je opvallen tussen al die grote aanbiedingen. En omdat iedereen wil opvallen, moeten de acties steeds groter en extremer worden, tot het ergste aan toe.

Is je product wel echt wat waard?

Wat mij daarbij vooral opvalt is dat merken die deze grote kortingen aanbieden hun product zelf ‘niets meer waard’ vinden. Want je hebt niet voor niets een bepaalde verkoopprijs gerekend, hoe meer korting je geeft, hoe meer je eigenlijk aangeeft: Mijn product is het niet waard, vandaar dat je het goedkoper mag krijgen.

Daarnaast heeft het nog een ander effect. Om mij heen hoor ik heel veel bekenden al zeggen: ‘Ik ga die televisie nu nog niet kopen, ik wacht wel tot Black Friday’. Door deel te nemen aan Black Friday voed je de consument op om je aanbiedingen te kopen.

Zoals Jos Burgers in zijn bestseller schrijft: Geef nooit korting!

Bullshit-marketing?

De enige manier waarop dit voordelig kan zijn en waar steeds meer consumenten ook hun vraagtekens bij zetten is of de kortingen wel echt kortingen zijn. Veel merken worden ervan verdacht dat ze de weken voor Black Friday hun prijzen verhogen, om daarmee de marges op de producten tijdens Black Friday overeind te houden. Onderzoek in Engeland wijst uit dat 9 van de 10 producten daar op andere tijden in het jaar goedkoper zijn.

In Nederland is hier nog geen bewijs voor gevonden, maar worden er grote vraagtekens gezet bij de van/ voor prijzen. Die voor-prijs wordt vaak kunstmatig hoog gemaakt, waardoor de aanbieding er geweldig uitziet. Wettelijk gezien mag dit niet, maar het controleren is lastig.

Kortom: De vraag is of marketeers zich hier bezighouden met bullshit-marketing. De consument bewust misleiden om zelf meer te verkopen. Wat mij betreft is dit het absolute failliet van de marketeer. Daarnaast kunnen we onszelf afvragen of we als marketeers en als merken niet de plicht hebben om de markt een beetje beter te maken?

Je merk als uitgangspunt

De rol van marketeer moet veel meer op het merk zijn gericht dan op het product. Producten vertellen het verhaal van je merk, niet andersom. Je kunt ze daardoor ook meer merketeer noemen, de personen binnen de organisatie die de merkverhalen overbrengen op de consument. Het zorgt ervoor dat je een heldere basis hebt, waarmee je richting kunt geven aan je marketinguitingen. Niet met alle Amerikaanse kortingsdagen meewaaien, maar je eigen merkverhaal neerzetten en die op de juiste momenten overbrengen, wanneer de consument er klaar voor is.

Black Friday laat zien dat marketeers als kip zonder kop in iedere richting bewegen om die omzetten maar te vergroten. En dat is niet alleen het probleem van de marketeers, maar ook van de directies. De focus op aandeelhouderswaarde en omzetten is belangrijker dan op het imago van het merk. De creativiteit van de marketeers ontbreekt volledig. Natuurlijk zijn er sommige merken die op een grappige manier inspelen op Black Friday, zodat het bij hun merk past, maar het is meer een moetje geworden, dan dat het een creatieve manier is om je merkverhaal te vertellen.

Neem dus je merk als uitgangspunt, het is de basis van alles. Dat begint dus ook al met een duidelijke merkidentiteit, die als baken fungeert voor iedereen binnen de organisatie. Deel vanuit je organisatie de merkverhalen die passen bij je merkidentiteit. Dat, dat is pas écht marketing.

Black Friday, het failliet van de Nederlandse marketeer

Black Friday is het failliet van de Nederlandse marketeer

Het komt er weer aan, op vrijdag 29 november 2019 is het weer Black Friday. Elk jaar wordt het een groter ‘ding’. Maar wel beschouwd is Black Friday het failliet van de Nederlandse marketeer.

Wat is Black Friday?

Maar eerst maar eens beginnen bij het begin: Wat is Black Friday eigenlijk? Wij kennen het alleen maar van de grote acties van alle retailers (en tegenwoordig ook andere branches) in Nederland. Black Friday komt overwaaien uit de Verenigde staten. Het is de vrijdag na Thanksgiving, een echte Amerikaanse traditie. De vrijdag na Thanksgiving hebben werknemers allemaal vrij. (Bron: Wikipedia)

Dit is in Amerikaanse traditie de dag dat er begonnen wordt met de aankopen voor kerst. Net dat alle Nederlanders op tweede pinksterdag naar de woonboulevards trekken, proberen Amerikaanse bedrijven de Amerikanen naar hun winkels te trekken met speciale aanbiedingen.

Black Friday in Nederland

Sinds 2015 heeft het fenomeen Black Friday in Nederland grootse vormen aangenomen. Steeds meer merken liften mee op Amerikaanse tradities om maar voor meer omzet en afzet te zorgen. Ieder jaar groeien de omzetten op de Amerikaanse dag steeds meer in Nederland.

“En omdat iedereen wil opvallen, moeten de acties steeds groter en extremer worden, tot het ergste aan toe.”

Opvallen in een massa

Het overwaaien van Amerikaanse ideeën en concepten is niks nieuws, het gebeurd al jaren. Maar de massahysterie die ontstaat omtrent Black Friday neemt ernstige vormen aan. Ieder merk, ieder bedrijf, groot of klein die haakt aan op die ene dag, door grote concerns naar Nederland gehaald. Nog maar een paar dagen of je wordt overhoop gegooid met de beste aanbiedingen van zowel productverkopers als dienstverleners.

Daarmee kom ik op het punt van de staat van de Nederlandse marketeer. Het lijkt er steeds meer op dat iedere marketeer maar verkrampt wil inspelen op speciale dagen en waaien ze met alle winden mee. Er ontstaat totaal geen richting meer voor de marketing van deze merken.

Omdat iedereen inhaakt op Black Friday ontstaat er een grote massa aan aanbiedingen voor de Nederlander. Er ontstaat een soort van vicieuze cirkel. De consument kan zijn of haar geld maar één keer uitgeven en daarmee worden de kortingen en acties alleen maar groter. Het moet ook wel, want als je wilt dat de consument zijn of haar geld bij jou uitgeeft, dan moet je opvallen tussen al die grote aanbiedingen. En omdat iedereen wil opvallen, moeten de acties steeds groter en extremer worden, tot het ergste aan toe.

Is je product wel echt wat waard?

Wat mij daarbij vooral opvalt is dat merken die deze grote kortingen aanbieden hun product zelf ‘niets meer waard’ vinden. Want je hebt niet voor niets een bepaalde verkoopprijs gerekend, hoe meer korting je geeft, hoe meer je eigenlijk aangeeft: Mijn product is het niet waard, vandaar dat je het goedkoper mag krijgen.

Daarnaast heeft het nog een ander effect. Om mij heen hoor ik heel veel bekenden al zeggen: ‘Ik ga die televisie nu nog niet kopen, ik wacht wel tot Black Friday’. Door deel te nemen aan Black Friday voed je de consument op om je aanbiedingen te kopen.

Zoals Jos Burgers in zijn bestseller schrijft: Geef nooit korting!

Bullshit-marketing?

De enige manier waarop dit voordelig kan zijn en waar steeds meer consumenten ook hun vraagtekens bij zetten is of de kortingen wel echt kortingen zijn. Veel merken worden ervan verdacht dat ze de weken voor Black Friday hun prijzen verhogen, om daarmee de marges op de producten tijdens Black Friday overeind te houden. Onderzoek in Engeland wijst uit dat 9 van de 10 producten daar op andere tijden in het jaar goedkoper zijn.

In Nederland is hier nog geen bewijs voor gevonden, maar worden er grote vraagtekens gezet bij de van/ voor prijzen. Die voor-prijs wordt vaak kunstmatig hoog gemaakt, waardoor de aanbieding er geweldig uitziet. Wettelijk gezien mag dit niet, maar het controleren is lastig.

Kortom: De vraag is of marketeers zich hier bezighouden met bullshit-marketing. De consument bewust misleiden om zelf meer te verkopen. Wat mij betreft is dit het absolute failliet van de marketeer. Daarnaast kunnen we onszelf afvragen of we als marketeers en als merken niet de plicht hebben om de markt een beetje beter te maken?

Je merk als uitgangspunt

De rol van marketeer moet veel meer op het merk zijn gericht dan op het product. Producten vertellen het verhaal van je merk, niet andersom. Je kunt ze daardoor ook meer merketeer noemen, de personen binnen de organisatie die de merkverhalen overbrengen op de consument. Het zorgt ervoor dat je een heldere basis hebt, waarmee je richting kunt geven aan je marketinguitingen. Niet met alle Amerikaanse kortingsdagen meewaaien, maar je eigen merkverhaal neerzetten en die op de juiste momenten overbrengen, wanneer de consument er klaar voor is.

Black Friday laat zien dat marketeers als kip zonder kop in iedere richting bewegen om die omzetten maar te vergroten. En dat is niet alleen het probleem van de marketeers, maar ook van de directies. De focus op aandeelhouderswaarde en omzetten is belangrijker dan op het imago van het merk. De creativiteit van de marketeers ontbreekt volledig. Natuurlijk zijn er sommige merken die op een grappige manier inspelen op Black Friday, zodat het bij hun merk past, maar het is meer een moetje geworden, dan dat het een creatieve manier is om je merkverhaal te vertellen.

Neem dus je merk als uitgangspunt, het is de basis van alles. Dat begint dus ook al met een duidelijke merkidentiteit, die als baken fungeert voor iedereen binnen de organisatie. Deel vanuit je organisatie de merkverhalen die passen bij je merkidentiteit. Dat, dat is pas écht marketing.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.