De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

De website is een onmisbaar onderdeel geworden van de marketingstrategie van ieder merk. Door het belang van een goede website zijn het aantal experts in deze markt de laatste jaren extreem gegroeid. Hiermee is de markt enorm gegroeid. Wat wij de laatste jaren merken is dat er steeds vaker een clash is tussen de ontwerper en de SEO-specialisten.

Ontwerpersperspectief

Iedere ontwerper en iedere website-eigenaar wil een zo mooi mogelijk website die er gelikt uitziet. Vanuit de huisstijl van een merk ontwikkelt een ontwerper een website-ontwerp, die volledig aansluit bij het kleurgebruik en de stijl van het merk. Veel ontwerpers maken daarom ook gebruik van veel beelden zoals foto’s en achtergrondvideo’s. Alles om een zo mooi mogelijke website te ontwerpen die past bij het merk.

SEO-perspectief

De rol van een SEO-specialist is in de laatste jaren steeds meer verruimt. Waar het een aantal jaar terug vooral draaide om de vindbaarheid van een website, draait het steeds meer om zowel vindbaarheid als wel conversie: Resultaten uit je website. De SEO-specialisten opereren dan ook vooral vanuit data en beslissen op basis van data wat een website nodig heeft om succesvol te zijn.

“Iedereen is het erover eens dat een slider niet werkt en zelfs killing is voor de conversie van je website.”

De clash!

En hiermee is de clash begonnen. Laten we beginnen met het kleurgebruik bij buttons. Veel ontwerpers kiezen bij de buttons standaard om gebruik te maken van de huisstijlkleuren van het merk. Conversiespecialisten weten dat het gebruik van contrasterende kleuren (groen of oranje) veel beter werkt, omdat de call-to-action dan meer opvalt. Voor veel ontwerpers (en wat wij merken ook website-eigenaren) is dit een doorn in het oog, want het past niet direct bij de stijl van de website. Maar als het wel werkt, wat doe je dan?

Daarnaast is ook het gebruik van beeldmateriaal een clashwaardig onderwerp. Iedereen is het erover eens dat een slider niet werkt en zelfs killing is voor de conversie van je website. Maar een achtergrondvideo wordt door conversiespecialisten ook aangeduid als een no go, terwijl het als ontwerper een mooi middel is om sfeer te bepalen.

Hoe hiermee om te gaan?

Hoe ga je hier nu mee om als website-eigenaar, als ontwerper of SEO-specialist? Wij merken dat veel waarheden in het midden liggen. Veel beeld (en vooral grote) beelden gebruiken maakt de website traag en zorgt daardoor voor mindere vindbaarheid en het feit dat gebruikers sneller afhaken. Voor ontwerpers is dat een uitdaging om op zoek te gaan om met minder zware oplossingen toch eenzelfde gevoel over te brengen.

Bij iedere toevoeging op je website is het belangrijk om na te denken welk doel je hiermee hebt. Persoonlijk vinden wij dat een achtergrondvideo een mooie toevoeging kan zijn op je website, omdat het een sfeer kan oproepen die je niet op een andere manier oproept. In sommige pagina’s kan dit versterkend werken en is de conversie minder van belang. Denk bijvoorbeeld aan een pagina als die van ‘over ons’. Hier staat het verhaal centraal en wil je jouw gebruiker van informatie voorzien. Op deze pagina kan een achtergrondvideo versterken.

Wil je meer weten over een succesvolle website? Bekijk het artikel: Ontwikkel een website die impact voor je genereert!

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

De clash tussen de ontwerper en de SEO specialist

De website is een onmisbaar onderdeel geworden van de marketingstrategie van ieder merk. Door het belang van een goede website zijn het aantal experts in deze markt de laatste jaren extreem gegroeid. Hiermee is de markt enorm gegroeid. Wat wij de laatste jaren merken is dat er steeds vaker een clash is tussen de ontwerper en de SEO-specialisten.

Ontwerpersperspectief

Iedere ontwerper en iedere website-eigenaar wil een zo mooi mogelijk website die er gelikt uitziet. Vanuit de huisstijl van een merk ontwikkelt een ontwerper een website-ontwerp, die volledig aansluit bij het kleurgebruik en de stijl van het merk. Veel ontwerpers maken daarom ook gebruik van veel beelden zoals foto’s en achtergrondvideo’s. Alles om een zo mooi mogelijke website te ontwerpen die past bij het merk.

SEO-perspectief

De rol van een SEO-specialist is in de laatste jaren steeds meer verruimt. Waar het een aantal jaar terug vooral draaide om de vindbaarheid van een website, draait het steeds meer om zowel vindbaarheid als wel conversie: Resultaten uit je website. De SEO-specialisten opereren dan ook vooral vanuit data en beslissen op basis van data wat een website nodig heeft om succesvol te zijn.

“Iedereen is het erover eens dat een slider niet werkt en zelfs killing is voor de conversie van je website.”

De clash!

En hiermee is de clash begonnen. Laten we beginnen met het kleurgebruik bij buttons. Veel ontwerpers kiezen bij de buttons standaard om gebruik te maken van de huisstijlkleuren van het merk. Conversiespecialisten weten dat het gebruik van contrasterende kleuren (groen of oranje) veel beter werkt, omdat de call-to-action dan meer opvalt. Voor veel ontwerpers (en wat wij merken ook website-eigenaren) is dit een doorn in het oog, want het past niet direct bij de stijl van de website. Maar als het wel werkt, wat doe je dan?

Daarnaast is ook het gebruik van beeldmateriaal een clashwaardig onderwerp. Iedereen is het erover eens dat een slider niet werkt en zelfs killing is voor de conversie van je website. Maar een achtergrondvideo wordt door conversiespecialisten ook aangeduid als een no go, terwijl het als ontwerper een mooi middel is om sfeer te bepalen.

Hoe hiermee om te gaan?

Hoe ga je hier nu mee om als website-eigenaar, als ontwerper of SEO-specialist? Wij merken dat veel waarheden in het midden liggen. Veel beeld (en vooral grote) beelden gebruiken maakt de website traag en zorgt daardoor voor mindere vindbaarheid en het feit dat gebruikers sneller afhaken. Voor ontwerpers is dat een uitdaging om op zoek te gaan om met minder zware oplossingen toch eenzelfde gevoel over te brengen.

Bij iedere toevoeging op je website is het belangrijk om na te denken welk doel je hiermee hebt. Persoonlijk vinden wij dat een achtergrondvideo een mooie toevoeging kan zijn op je website, omdat het een sfeer kan oproepen die je niet op een andere manier oproept. In sommige pagina’s kan dit versterkend werken en is de conversie minder van belang. Denk bijvoorbeeld aan een pagina als die van ‘over ons’. Hier staat het verhaal centraal en wil je jouw gebruiker van informatie voorzien. Op deze pagina kan een achtergrondvideo versterken.

Wil je meer weten over een succesvolle website? Bekijk het artikel: Ontwikkel een website die impact voor je genereert!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.