• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

De kracht van lokale betekenis!

Als ondernemer van betekenis zijn kan iets heel groots zijn. Maar dat de kracht juist in kleine momenten zit, bewijst de kletskassa die in een lokale Jumbo-filiaal is ontstaan. In dit artikel bespreken we de kracht van lokale betekenis.

Kletskassa

Het Jumbo-filiaal in Vlijmen van manager Dick de Fijter heeft een speciale kletskassa in het leven geroepen. Bij deze kassa zitten sociale medewerkers die de tijd nemen voor (vooral) oudere mensen die om een praatje verlegen zitten. Het idee is daarmee simpel als doeltreffend. Voor een supermarkt waarin vlot winkelen centraal staat, is een speciale kassa voor mensen die behoefte hebben aan sociale contacten een mooie toevoeging. Mensen die snel willen winkelen, weten dat ze deze kassa moeten mijden.

Niet alleen de kletskassa is er voor de lokale ouderen, maar ook de koffiehoek heeft een speciale betekenis gekregen. Met lokale stichtingen proberen ze op die plekken mensen te helpen die eenzaamheid ervaren, door bijvoorbeeld tijdens de koffie een hulpvraag in te laten vullen. Dat de kletskassa in Vlijmen een succes is, blijkt wel uit het feit dat Jumbo de kletskassa ook in andere filialen wil toepassen.

Klein gebaar, grote waarde!

Als ondernemers of organisaties vergeten we wel eens wat de kracht is van je eigen organisatie. Iedereen binnen je organisatie kan een klein stapje extra doen, wat voor jouw organisatie een klein gebaar is. De waarde die het oplevert voor onze medemens (en daarmee voor onze maatschappij) is erg groot. Het voorbeeld van de kletskassa laat het ook zien.

Wij geloven er in dat de grote en kleine uitdagingen in de samenleving niet zonder ondernemerschap kunnen worden bewerkstelligt. Juist ondernemerschap en anders denken helpen om structureel deze uitdagingen op te lossen. Belangrijk daarbij is de innerlijke motivatie om van betekenis te willen zin.

De kracht van betekenis

Vaak merken we bij de heldenmerken die wij helpen dat hun visie groter is dan alleen lokale betrokkenheid. Maar dat wil niet zeggen dat als je een lokale speler bent en niet groter wilt worden dan dat, dat je niet van betekenis kan zijn. Juist dan heb je een enorme lokale betekenis. De kracht van betekenis is groot. Neem Zwemschool Dolfijn in Apeldoorn. Naast dat ze een gewone zwemschool vinden zij dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om zicht in en om het water te kunnen redden. Daardoor helpen zij iedereen (en met name degene met een rugzakje) om veilig te leren zwemmen. Een klein gebaar, maar een enorme positieve impact.

Ga op zoek naar de betekenis van je organisatie: Waarin is onze organisatie intrinsiek gemotiveerd om van waarde te zijn? Door dit met elkaar vast te leggen, kun je ook acties, budgetten en ruimte in het aantal uren bieden om hiermee echt van betekenis te zijn.

Lees ook: Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?

Realiseer een heldenmerk!

Grote organisaties, MKB-organisaties of zelfstandig ondernemers die van betekenis willen zijn, zijn wat ons betreft helden. Realiseer een merk omtrent je betekenis, zodat je structureel aan de slag gaat met het genereren van positieve impact voor de samenleving. Je sluit maatschappelijk verantwoord ondernemen in, in de dagelijkse routine van je merk. Het voorbeeld van de kletskassa laat zien dat juist de kracht van lokale betekenis van grote waarde is!

Meer over het vinden van de betekenis van je organisatie lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

De kracht van lokale betekenis!

Als ondernemer van betekenis zijn kan iets heel groots zijn. Maar dat de kracht juist in kleine momenten zit, bewijst de kletskassa die in een lokale Jumbo-filiaal is ontstaan. In dit artikel bespreken we de kracht van lokale betekenis.

Kletskassa

Het Jumbo-filiaal in Vlijmen van manager Dick de Fijter heeft een speciale kletskassa in het leven geroepen. Bij deze kassa zitten sociale medewerkers die de tijd nemen voor (vooral) oudere mensen die om een praatje verlegen zitten. Het idee is daarmee simpel als doeltreffend. Voor een supermarkt waarin vlot winkelen centraal staat, is een speciale kassa voor mensen die behoefte hebben aan sociale contacten een mooie toevoeging. Mensen die snel willen winkelen, weten dat ze deze kassa moeten mijden.

Niet alleen de kletskassa is er voor de lokale ouderen, maar ook de koffiehoek heeft een speciale betekenis gekregen. Met lokale stichtingen proberen ze op die plekken mensen te helpen die eenzaamheid ervaren, door bijvoorbeeld tijdens de koffie een hulpvraag in te laten vullen. Dat de kletskassa in Vlijmen een succes is, blijkt wel uit het feit dat Jumbo de kletskassa ook in andere filialen wil toepassen.

Klein gebaar, grote waarde!

Als ondernemers of organisaties vergeten we wel eens wat de kracht is van je eigen organisatie. Iedereen binnen je organisatie kan een klein stapje extra doen, wat voor jouw organisatie een klein gebaar is. De waarde die het oplevert voor onze medemens (en daarmee voor onze maatschappij) is erg groot. Het voorbeeld van de kletskassa laat het ook zien.

Wij geloven er in dat de grote en kleine uitdagingen in de samenleving niet zonder ondernemerschap kunnen worden bewerkstelligt. Juist ondernemerschap en anders denken helpen om structureel deze uitdagingen op te lossen. Belangrijk daarbij is de innerlijke motivatie om van betekenis te willen zin.

De kracht van betekenis

Vaak merken we bij de heldenmerken die wij helpen dat hun visie groter is dan alleen lokale betrokkenheid. Maar dat wil niet zeggen dat als je een lokale speler bent en niet groter wilt worden dan dat, dat je niet van betekenis kan zijn. Juist dan heb je een enorme lokale betekenis. De kracht van betekenis is groot. Neem Zwemschool Dolfijn in Apeldoorn. Naast dat ze een gewone zwemschool vinden zij dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om zicht in en om het water te kunnen redden. Daardoor helpen zij iedereen (en met name degene met een rugzakje) om veilig te leren zwemmen. Een klein gebaar, maar een enorme positieve impact.

Ga op zoek naar de betekenis van je organisatie: Waarin is onze organisatie intrinsiek gemotiveerd om van waarde te zijn? Door dit met elkaar vast te leggen, kun je ook acties, budgetten en ruimte in het aantal uren bieden om hiermee echt van betekenis te zijn.

Lees ook: Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?

Realiseer een heldenmerk!

Grote organisaties, MKB-organisaties of zelfstandig ondernemers die van betekenis willen zijn, zijn wat ons betreft helden. Realiseer een merk omtrent je betekenis, zodat je structureel aan de slag gaat met het genereren van positieve impact voor de samenleving. Je sluit maatschappelijk verantwoord ondernemen in, in de dagelijkse routine van je merk. Het voorbeeld van de kletskassa laat zien dat juist de kracht van lokale betekenis van grote waarde is!

Meer over het vinden van de betekenis van je organisatie lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

Misschien vind je dit ook interessant:

Olga Saes van Xpeerience: “Het risico op een psychische aandoening te krijgen bijna 1 op 2, maar hoe reageer je hierop?”

11/07/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Het HeldenDNA van Floooow

12/04/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
Held Uitgelicht #002 – Lumiad Beginnen met sociaal ondernemen, het stappenplan
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel