De kracht van lokale betekenis!

Als ondernemer van betekenis zijn kan iets heel groots zijn. Maar dat de kracht juist in kleine momenten zit, bewijst de kletskassa die in een lokale Jumbo-filiaal is ontstaan. In dit artikel bespreken we de kracht van lokale betekenis.

Kletskassa

Het Jumbo-filiaal in Vlijmen van manager Dick de Fijter heeft een speciale kletskassa in het leven geroepen. Bij deze kassa zitten sociale medewerkers die de tijd nemen voor (vooral) oudere mensen die om een praatje verlegen zitten. Het idee is daarmee simpel als doeltreffend. Voor een supermarkt waarin vlot winkelen centraal staat, is een speciale kassa voor mensen die behoefte hebben aan sociale contacten een mooie toevoeging. Mensen die snel willen winkelen, weten dat ze deze kassa moeten mijden.

Niet alleen de kletskassa is er voor de lokale ouderen, maar ook de koffiehoek heeft een speciale betekenis gekregen. Met lokale stichtingen proberen ze op die plekken mensen te helpen die eenzaamheid ervaren, door bijvoorbeeld tijdens de koffie een hulpvraag in te laten vullen. Dat de kletskassa in Vlijmen een succes is, blijkt wel uit het feit dat Jumbo de kletskassa ook in andere filialen wil toepassen.

Klein gebaar, grote waarde!

Als ondernemers of organisaties vergeten we wel eens wat de kracht is van je eigen organisatie. Iedereen binnen je organisatie kan een klein stapje extra doen, wat voor jouw organisatie een klein gebaar is. De waarde die het oplevert voor onze medemens (en daarmee voor onze maatschappij) is erg groot. Het voorbeeld van de kletskassa laat het ook zien.

Wij geloven er in dat de grote en kleine uitdagingen in de samenleving niet zonder ondernemerschap kunnen worden bewerkstelligt. Juist ondernemerschap en anders denken helpen om structureel deze uitdagingen op te lossen. Belangrijk daarbij is de innerlijke motivatie om van betekenis te willen zin.

De kracht van betekenis

Vaak merken we bij de heldenmerken die wij helpen dat hun visie groter is dan alleen lokale betrokkenheid. Maar dat wil niet zeggen dat als je een lokale speler bent en niet groter wilt worden dan dat, dat je niet van betekenis kan zijn. Juist dan heb je een enorme lokale betekenis. De kracht van betekenis is groot. Neem Zwemschool Dolfijn in Apeldoorn. Naast dat ze een gewone zwemschool vinden zij dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om zicht in en om het water te kunnen redden. Daardoor helpen zij iedereen (en met name degene met een rugzakje) om veilig te leren zwemmen. Een klein gebaar, maar een enorme positieve impact.

Ga op zoek naar de betekenis van je organisatie: Waarin is onze organisatie intrinsiek gemotiveerd om van waarde te zijn? Door dit met elkaar vast te leggen, kun je ook acties, budgetten en ruimte in het aantal uren bieden om hiermee echt van betekenis te zijn.

Lees ook: Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?

Realiseer een heldenmerk!

Grote organisaties, MKB-organisaties of zelfstandig ondernemers die van betekenis willen zijn, zijn wat ons betreft helden. Realiseer een merk omtrent je betekenis, zodat je structureel aan de slag gaat met het genereren van positieve impact voor de samenleving. Je sluit maatschappelijk verantwoord ondernemen in, in de dagelijkse routine van je merk. Het voorbeeld van de kletskassa laat zien dat juist de kracht van lokale betekenis van grote waarde is!

Meer over het vinden van de betekenis van je organisatie lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

De kracht van lokale betekenis!

Als ondernemer van betekenis zijn kan iets heel groots zijn. Maar dat de kracht juist in kleine momenten zit, bewijst de kletskassa die in een lokale Jumbo-filiaal is ontstaan. In dit artikel bespreken we de kracht van lokale betekenis.

Kletskassa

Het Jumbo-filiaal in Vlijmen van manager Dick de Fijter heeft een speciale kletskassa in het leven geroepen. Bij deze kassa zitten sociale medewerkers die de tijd nemen voor (vooral) oudere mensen die om een praatje verlegen zitten. Het idee is daarmee simpel als doeltreffend. Voor een supermarkt waarin vlot winkelen centraal staat, is een speciale kassa voor mensen die behoefte hebben aan sociale contacten een mooie toevoeging. Mensen die snel willen winkelen, weten dat ze deze kassa moeten mijden.

Niet alleen de kletskassa is er voor de lokale ouderen, maar ook de koffiehoek heeft een speciale betekenis gekregen. Met lokale stichtingen proberen ze op die plekken mensen te helpen die eenzaamheid ervaren, door bijvoorbeeld tijdens de koffie een hulpvraag in te laten vullen. Dat de kletskassa in Vlijmen een succes is, blijkt wel uit het feit dat Jumbo de kletskassa ook in andere filialen wil toepassen.

Klein gebaar, grote waarde!

Als ondernemers of organisaties vergeten we wel eens wat de kracht is van je eigen organisatie. Iedereen binnen je organisatie kan een klein stapje extra doen, wat voor jouw organisatie een klein gebaar is. De waarde die het oplevert voor onze medemens (en daarmee voor onze maatschappij) is erg groot. Het voorbeeld van de kletskassa laat het ook zien.

Wij geloven er in dat de grote en kleine uitdagingen in de samenleving niet zonder ondernemerschap kunnen worden bewerkstelligt. Juist ondernemerschap en anders denken helpen om structureel deze uitdagingen op te lossen. Belangrijk daarbij is de innerlijke motivatie om van betekenis te willen zin.

De kracht van betekenis

Vaak merken we bij de heldenmerken die wij helpen dat hun visie groter is dan alleen lokale betrokkenheid. Maar dat wil niet zeggen dat als je een lokale speler bent en niet groter wilt worden dan dat, dat je niet van betekenis kan zijn. Juist dan heb je een enorme lokale betekenis. De kracht van betekenis is groot. Neem Zwemschool Dolfijn in Apeldoorn. Naast dat ze een gewone zwemschool vinden zij dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om zicht in en om het water te kunnen redden. Daardoor helpen zij iedereen (en met name degene met een rugzakje) om veilig te leren zwemmen. Een klein gebaar, maar een enorme positieve impact.

Ga op zoek naar de betekenis van je organisatie: Waarin is onze organisatie intrinsiek gemotiveerd om van waarde te zijn? Door dit met elkaar vast te leggen, kun je ook acties, budgetten en ruimte in het aantal uren bieden om hiermee echt van betekenis te zijn.

Lees ook: Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?

Realiseer een heldenmerk!

Grote organisaties, MKB-organisaties of zelfstandig ondernemers die van betekenis willen zijn, zijn wat ons betreft helden. Realiseer een merk omtrent je betekenis, zodat je structureel aan de slag gaat met het genereren van positieve impact voor de samenleving. Je sluit maatschappelijk verantwoord ondernemen in, in de dagelijkse routine van je merk. Het voorbeeld van de kletskassa laat zien dat juist de kracht van lokale betekenis van grote waarde is!

Meer over het vinden van de betekenis van je organisatie lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.