De kracht van merktaal

Een succesvol merk heeft een krachtige en herkenbare merktaal. Maar wat is merktaal nu eigenlijk? En wat maakt het zo krachtig? In dit artikel leggen we het uit.

Wat is merktaal?

Je merktaal kun je het beste zien als je huisstijl, maar dan in woorden. Ieder merk kent een huisstijl. De merktaal is de taal die je merk spreekt. Want wanneer je één stijl hebt in al je uitingen, zorgt het voor een consistent beeld, een beeld dat het publiek herkent. Zie je merk als een mens, die soms zijn eigen (verzonnen) woorden, spreekwoorden of gezegdes uitspreekt en op een bepaalde manier praat. Zo is jouw merk ook. Althans dat zou het moeten zijn.

Duidelijkheid scheppen

Je wilt één duidelijk verhaal vertellen aan je klanten. Met je merktaal schep je duidelijkheid én eenheid. Kijk bijvoorbeeld naar je visie en je pay-off. Je kunt daarmee in maximaal 5 zinnen vertellen wie je merk is en wat het doet. En niet alleen jij, maar al je mensen vertellen het verhaal volgens dezelfde manier wanneer je merktaal helder is. Je snapt het al; merktaal werkt niet alleen voor de buitenwereld, maar ook voor de interne organisatie.

“Met de merktaal moeten ze – zonder dat ze je merknaam zien – herkennen dat jouw merk een tekst geschreven heeft.”

Merktaal zorgt voor herkenbaarheid

Wanneer je veel marketingspecialisten vraagt naar goede marketingadviezen, wordt er vaak gesproken over: Spreek de taal van de klant. En dat is een waarheid als een koe. De merktaal zorgt ervoor dat je de taal van de klant spreekt. En dat die taal die de klant raakt ook nog eens anders is dan andere merken, waardoor je weer opvalt. Een belangrijk onderdeel van de merktaal is dat het herkenbaar is. Mensen moeten aan je huisstijl via beeld je merk herkennen. Met de merktaal moeten ze – zonder dat ze je merknaam zien – herkennen dat jouw merk een tekst geschreven heeft.

Richtlijn

Er zijn veel mensen die aan je merk werken. Van interne en externe uitingen tot aan accountmanagers die in gesprek zijn met potentiële klanten. De merktaal vormt een richtlijn voor al deze communicatie-uitingen. Jullie vertellen hetzelfde verhaal, met dezelfde taal, zodat het publiek zich herkent. Daarbij is het een houvast om nieuwe content te bedenken dat bij je merk past.

We krijgen nog vaak te horen dat het lastig is om sommige medewerkers het merkverhaal te laten vertellen. Ze zitten dan bij de klant en kunnen het merkconcept van je merk niet helemaal vastpakken om daarmee de klant te overtuigen. De merktaal en de handleiding die hierbij hoort helpen je medewerkers om te communiceren met klanten. Het is ook een basis voor een communicatietraining voor je medewerkers.

Onderscheiden met merktaal

Ieder merk wil zich in de markt positioneren en onderscheiden t.o.v. hun concurrentie. Met de huisstijl kun je dit doen, door middel van vormen, kleurgebruik en fotografie. Dit onderscheidende vermogen zit ook in de merktaal verscholen. Het is een taal die echt bij je merk past.

Zo is het de laatste jaren een trend geweest om functienamen te verleuken. Van Recruitment Ninja (recruiter) tot Part-time Czar (assistent-manager), we zijn ze allemaal tegen gekomen. Bij sommige merken past dit heel goed. Zo past Chief Chocolate Officer heel goed bij de baas van Tony’s Chocolonely. En past Verloningskoning (salarisadministrateur) heel goed bij de merktaal van Coolblue.

Maar we zagen het ook bij merken die een formele merktaal hebben, maar het als een sausje zagen om nieuwe mensen aan te trekken. Het is het opleuken van de buitenkant, maar wanneer je eenmaal binnen was klopte het niet bij het merk. Moet je eens nagaan dat je bij een reclamebureau binnenkomt als Crayon Evangelist, het hoofd van de grafische afdeling. Je hebt het idee dat je een enorme inbreng hebt, maar al snel blijkt dat je vooral moet uitvoeren wat de accountmanagers met de klant hebben bepaald. Ik denk niet dat zo’n persoon lang blijft werken op een plek waar het alleen een sausje is.

De merktaal helpt je dus te onderscheiden maar wel alleen door de merktaal in alle communicatie goed door te voeren. Het helpt je te positioneren in de arbeidsmarkt, bij de doelgroep en bij bestaande klanten en medewerkers. Zolang de merktaal consistent wordt toegepast, herkennen mensen je merk en onderscheid je je!

De kracht van merktaal

Een succesvol merk heeft een krachtige en herkenbare merktaal. Maar wat is merktaal nu eigenlijk? En wat maakt het zo krachtig? In dit artikel leggen we het uit.

Wat is merktaal?

Je merktaal kun je het beste zien als je huisstijl, maar dan in woorden. Ieder merk kent een huisstijl. De merktaal is de taal die je merk spreekt. Want wanneer je één stijl hebt in al je uitingen, zorgt het voor een consistent beeld, een beeld dat het publiek herkent. Zie je merk als een mens, die soms zijn eigen (verzonnen) woorden, spreekwoorden of gezegdes uitspreekt en op een bepaalde manier praat. Zo is jouw merk ook. Althans dat zou het moeten zijn.

Duidelijkheid scheppen

Je wilt één duidelijk verhaal vertellen aan je klanten. Met je merktaal schep je duidelijkheid én eenheid. Kijk bijvoorbeeld naar je visie en je pay-off. Je kunt daarmee in maximaal 5 zinnen vertellen wie je merk is en wat het doet. En niet alleen jij, maar al je mensen vertellen het verhaal volgens dezelfde manier wanneer je merktaal helder is. Je snapt het al; merktaal werkt niet alleen voor de buitenwereld, maar ook voor de interne organisatie.

“Met de merktaal moeten ze – zonder dat ze je merknaam zien – herkennen dat jouw merk een tekst geschreven heeft.”

Merktaal zorgt voor herkenbaarheid

Wanneer je veel marketingspecialisten vraagt naar goede marketingadviezen, wordt er vaak gesproken over: Spreek de taal van de klant. En dat is een waarheid als een koe. De merktaal zorgt ervoor dat je de taal van de klant spreekt. En dat die taal die de klant raakt ook nog eens anders is dan andere merken, waardoor je weer opvalt. Een belangrijk onderdeel van de merktaal is dat het herkenbaar is. Mensen moeten aan je huisstijl via beeld je merk herkennen. Met de merktaal moeten ze – zonder dat ze je merknaam zien – herkennen dat jouw merk een tekst geschreven heeft.

Richtlijn

Er zijn veel mensen die aan je merk werken. Van interne en externe uitingen tot aan accountmanagers die in gesprek zijn met potentiële klanten. De merktaal vormt een richtlijn voor al deze communicatie-uitingen. Jullie vertellen hetzelfde verhaal, met dezelfde taal, zodat het publiek zich herkent. Daarbij is het een houvast om nieuwe content te bedenken dat bij je merk past.

We krijgen nog vaak te horen dat het lastig is om sommige medewerkers het merkverhaal te laten vertellen. Ze zitten dan bij de klant en kunnen het merkconcept van je merk niet helemaal vastpakken om daarmee de klant te overtuigen. De merktaal en de handleiding die hierbij hoort helpen je medewerkers om te communiceren met klanten. Het is ook een basis voor een communicatietraining voor je medewerkers.

Onderscheiden met merktaal

Ieder merk wil zich in de markt positioneren en onderscheiden t.o.v. hun concurrentie. Met de huisstijl kun je dit doen, door middel van vormen, kleurgebruik en fotografie. Dit onderscheidende vermogen zit ook in de merktaal verscholen. Het is een taal die echt bij je merk past.

Zo is het de laatste jaren een trend geweest om functienamen te verleuken. Van Recruitment Ninja (recruiter) tot Part-time Czar (assistent-manager), we zijn ze allemaal tegen gekomen. Bij sommige merken past dit heel goed. Zo past Chief Chocolate Officer heel goed bij de baas van Tony’s Chocolonely. En past Verloningskoning (salarisadministrateur) heel goed bij de merktaal van Coolblue.

Maar we zagen het ook bij merken die een formele merktaal hebben, maar het als een sausje zagen om nieuwe mensen aan te trekken. Het is het opleuken van de buitenkant, maar wanneer je eenmaal binnen was klopte het niet bij het merk. Moet je eens nagaan dat je bij een reclamebureau binnenkomt als Crayon Evangelist, het hoofd van de grafische afdeling. Je hebt het idee dat je een enorme inbreng hebt, maar al snel blijkt dat je vooral moet uitvoeren wat de accountmanagers met de klant hebben bepaald. Ik denk niet dat zo’n persoon lang blijft werken op een plek waar het alleen een sausje is.

De merktaal helpt je dus te onderscheiden maar wel alleen door de merktaal in alle communicatie goed door te voeren. Het helpt je te positioneren in de arbeidsmarkt, bij de doelgroep en bij bestaande klanten en medewerkers. Zolang de merktaal consistent wordt toegepast, herkennen mensen je merk en onderscheid je je!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.