Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten

Marketing heeft een slecht imago. Jarenlang hebben marketeers geprobeerd om mensen iets te laten kopen wat ze niet nodig hebben. Daarnaast merken we dat marketing ook binnen bedrijven een verkeerde rol heeft. Ze zijn vaak een aparte afdeling, waar er nagedacht moet worden over meer afzet.

Marketing is echter veel meer dan dat. Marketing is juist een integraal onderdeel van ieder bedrijf. Iedereen doet aan marketing. Van de schoonmaker tot de directeur, van de secretaresse tot de gastvrouw/ gastheer, iedereen is onderdeel van je marketing. Daarom noemen wij het ook liever merketing: Merketing is het vermarkten van je betekenisvolle merk, om consumenten te inspireren om goed te zijn voor hun omgeving. Lees meer over merketing en merketeers.

Maar hoe maak je nu deze switch? In dit artikel ontvang je een aantal handvatten om meer merketing dan marketing te doen.

1. Start met de basis, de fundering

We beginnen met ons stokpaardje: In marketing (en dus ook merketing) begint alles met de fundering. Wanneer de fundering niet goed is, dan kan er nooit een stabiele basis komen. Daarom is ons advies om eerst goed na te denken over de merkfundering. Welke betekenis wil je hebben met je merk? Wat is je visie? En wat is de missie? Deze belangrijke vragen zorgen voor een stevige basis, dat als kompas dient voor je organisatie.

Meer weten over de merkfundering? Lees de artikelenreeks Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan.

2. Betrek je personeel

Marketing kun je niet doen zonder je personeel. En dan hebben we het niet over je marketingmedewerkers, maar over alle medewerkers van je organisatie. Als je de stap wil maken naar merketing, dan is het verstandig om je personeel te betrekken bij je merk en alles wat je wil uitdragen. Laat hen meedenken met je merk, met de uitrol ervan en welke rol zij hebben in de merketing. Zo worden het echt merketeers.

“Je merk is niet een statisch iets. Het leeft en beweegt mee met je medewerkers en de markt.”

3. Faciliteer merketing

Om echt aan merketing te doen dien je het te faciliteren bij je medewerkers. Bij de inrichting van de werkomgeving kun je al rekening houden met merketing. Door je werkomgeving zo in te richten dat het verhaal van je merk vertelt, leven je medewerkers echt in het merk. Daarnaast kun je ze materialen geven die ze kunnen gebruiken om goede merketing uit te voeren. Welke materialen dat zijn? Dat bespreek je samen met je medewerkers. Iedere medewerker heeft wat anders nodig om merketing te kunnen faciliteren. Dat is de reden dat het belangrijk is om merketing te faciliteren.

In een eerdere blog schreven we al over het maken van een betekeniswand. Hierop kunnen de medewerkers schrijven wat zij van betekenis vinden voor het merk. Je kunt hierop ook ideeën laten schrijven om nog meer met merketing bezig te zijn.

4. Houd je merk levend

Je merk is niet een statisch iets. Het leeft en beweegt mee met je medewerkers en de markt. Zorg er daarom ook voor dat je het merk levend houdt in je organisatie. Denk goed na over hoe je nieuwe mewerkers onderdompelt in je merkverhaal. Ontwikkel bijvoorbeeld een escape room voor nieuwkomers, welke volledig je merkverhaal vertelt.

Voor alle merketeers kun je op die manier op structurele manier aan de slag met het levend houden van je merk. Van workshops die helpen je dichterbij de missie te komen, naar spellen over en met je merkverhaal. De manier waarop je het doet maakt niet uit, als je maar aan de slag bent met het levend houden van je merk en merkverhaal.

5. Trek mensen aan die passen bij je missie

Net hadden we het al even over nieuwkomers. Om van marketing naar merketing te gaan is een beleid voor het aantrekken van nieuwe mensen cruciaal. Je wilt namelijk mensen aantrekken die bij je merk en missie passen. Mensen die potentiële merkteers zijn. Zorg er dus voor dat je in je werving en selectie rekening houdt met de kernwaarden van je merk en de mensen. Alles over het geheim van een goed beleid lees je in het interview met Rachel Gasper-Rothengatter

Een goed voorbeeld hiervan is Jan-Paul de Beer van Springlab. In een interview met ons vertelde hij over het aantrekken van goed personeel:

‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’

Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, vertellen vanuit zichzelf al graag je merkverhaal. Hierdoor krijg je authentieke merketeers. Het hele Hero-secret interview ‘Het geheim van missiegedreven ondernemen‘ met Jan-Paul kun je lezen na aanmelding voor de Hero-secrets.

Lees ook: De missie als magneet voor ambitieus personeel

6. Domein uiteenzetten

Merketing is het vermarkten van je merk. Het vermarkten van je merk doe je door het focussen op een domein. Een domein dat specifiek is voor jouw organisatie. Begin met het bepalen van je domein. Dit doe je door de relevantie van de doelgroep te koppelen aan je eigen merkidentiteit.

Wanneer het domein helder is, ga je een concept ontwikkelen om het domein aan te kleden. Hiermee bedoelen we dat je een marketingconcept hebt, die je kunt inzetten om je domein te laden. Wanneer dit helder is, koppel je merketeers aan de verschillende activiteiten om het domein te laden.

Zo is XS4ALL eigenaar van het domein online privacy. Zij zetten zich volledig in voor dit domein. Zo voerde zij rechtszaken tegen spammers, had het partnerships met verschillende privacy-partijen en brachten ze eerdere publicaties naar buiten die met het domein te maken hebben. Zoals The Next Ten Years in 2005. Moederbedrijf KPN besloot echter het merk op te slokken.

Op die manier kun je samen voor je eigen merk een domein creëren. Dit laadt je door het inzetten van verschillende activiteiten die bijdraagt aan de bekendheid van het domein én je missie.

Alles start met de basis

Alles in marketing start bij het neerzetten van een stevig fundament. Wij noemen dit de merkfundering. Daarmee ontdek je de merkidentiteit en zet dit uit in een krachtige huisstijl en positionering. Alles over de merkfundering lees je in het artikel 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 1: Merkfundering

Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten

Marketing heeft een slecht imago. Jarenlang hebben marketeers geprobeerd om mensen iets te laten kopen wat ze niet nodig hebben. Daarnaast merken we dat marketing ook binnen bedrijven een verkeerde rol heeft. Ze zijn vaak een aparte afdeling, waar er nagedacht moet worden over meer afzet.

Marketing is echter veel meer dan dat. Marketing is juist een integraal onderdeel van ieder bedrijf. Iedereen doet aan marketing. Van de schoonmaker tot de directeur, van de secretaresse tot de gastvrouw/ gastheer, iedereen is onderdeel van je marketing. Daarom noemen wij het ook liever merketing: Merketing is het vermarkten van je betekenisvolle merk, om consumenten te inspireren om goed te zijn voor hun omgeving. Lees meer over merketing en merketeers.

Maar hoe maak je nu deze switch? In dit artikel ontvang je een aantal handvatten om meer merketing dan marketing te doen.

1. Start met de basis, de fundering

We beginnen met ons stokpaardje: In marketing (en dus ook merketing) begint alles met de fundering. Wanneer de fundering niet goed is, dan kan er nooit een stabiele basis komen. Daarom is ons advies om eerst goed na te denken over de merkfundering. Welke betekenis wil je hebben met je merk? Wat is je visie? En wat is de missie? Deze belangrijke vragen zorgen voor een stevige basis, dat als kompas dient voor je organisatie.

Meer weten over de merkfundering? Lees de artikelenreeks Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan.

2. Betrek je personeel

Marketing kun je niet doen zonder je personeel. En dan hebben we het niet over je marketingmedewerkers, maar over alle medewerkers van je organisatie. Als je de stap wil maken naar merketing, dan is het verstandig om je personeel te betrekken bij je merk en alles wat je wil uitdragen. Laat hen meedenken met je merk, met de uitrol ervan en welke rol zij hebben in de merketing. Zo worden het echt merketeers.

“Je merk is niet een statisch iets. Het leeft en beweegt mee met je medewerkers en de markt.”

3. Faciliteer merketing

Om echt aan merketing te doen dien je het te faciliteren bij je medewerkers. Bij de inrichting van de werkomgeving kun je al rekening houden met merketing. Door je werkomgeving zo in te richten dat het verhaal van je merk vertelt, leven je medewerkers echt in het merk. Daarnaast kun je ze materialen geven die ze kunnen gebruiken om goede merketing uit te voeren. Welke materialen dat zijn? Dat bespreek je samen met je medewerkers. Iedere medewerker heeft wat anders nodig om merketing te kunnen faciliteren. Dat is de reden dat het belangrijk is om merketing te faciliteren.

In een eerdere blog schreven we al over het maken van een betekeniswand. Hierop kunnen de medewerkers schrijven wat zij van betekenis vinden voor het merk. Je kunt hierop ook ideeën laten schrijven om nog meer met merketing bezig te zijn.

4. Houd je merk levend

Je merk is niet een statisch iets. Het leeft en beweegt mee met je medewerkers en de markt. Zorg er daarom ook voor dat je het merk levend houdt in je organisatie. Denk goed na over hoe je nieuwe mewerkers onderdompelt in je merkverhaal. Ontwikkel bijvoorbeeld een escape room voor nieuwkomers, welke volledig je merkverhaal vertelt.

Voor alle merketeers kun je op die manier op structurele manier aan de slag met het levend houden van je merk. Van workshops die helpen je dichterbij de missie te komen, naar spellen over en met je merkverhaal. De manier waarop je het doet maakt niet uit, als je maar aan de slag bent met het levend houden van je merk en merkverhaal.

5. Trek mensen aan die passen bij je missie

Net hadden we het al even over nieuwkomers. Om van marketing naar merketing te gaan is een beleid voor het aantrekken van nieuwe mensen cruciaal. Je wilt namelijk mensen aantrekken die bij je merk en missie passen. Mensen die potentiële merkteers zijn. Zorg er dus voor dat je in je werving en selectie rekening houdt met de kernwaarden van je merk en de mensen. Alles over het geheim van een goed beleid lees je in het interview met Rachel Gasper-Rothengatter

Een goed voorbeeld hiervan is Jan-Paul de Beer van Springlab. In een interview met ons vertelde hij over het aantrekken van goed personeel:

‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’

Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, vertellen vanuit zichzelf al graag je merkverhaal. Hierdoor krijg je authentieke merketeers. Het hele Hero-secret interview ‘Het geheim van missiegedreven ondernemen‘ met Jan-Paul kun je lezen na aanmelding voor de Hero-secrets.

Lees ook: De missie als magneet voor ambitieus personeel

6. Domein uiteenzetten

Merketing is het vermarkten van je merk. Het vermarkten van je merk doe je door het focussen op een domein. Een domein dat specifiek is voor jouw organisatie. Begin met het bepalen van je domein. Dit doe je door de relevantie van de doelgroep te koppelen aan je eigen merkidentiteit.

Wanneer het domein helder is, ga je een concept ontwikkelen om het domein aan te kleden. Hiermee bedoelen we dat je een marketingconcept hebt, die je kunt inzetten om je domein te laden. Wanneer dit helder is, koppel je merketeers aan de verschillende activiteiten om het domein te laden.

Zo is XS4ALL eigenaar van het domein online privacy. Zij zetten zich volledig in voor dit domein. Zo voerde zij rechtszaken tegen spammers, had het partnerships met verschillende privacy-partijen en brachten ze eerdere publicaties naar buiten die met het domein te maken hebben. Zoals The Next Ten Years in 2005. Moederbedrijf KPN besloot echter het merk op te slokken.

Op die manier kun je samen voor je eigen merk een domein creëren. Dit laadt je door het inzetten van verschillende activiteiten die bijdraagt aan de bekendheid van het domein én je missie.

Alles start met de basis

Alles in marketing start bij het neerzetten van een stevig fundament. Wij noemen dit de merkfundering. Daarmee ontdek je de merkidentiteit en zet dit uit in een krachtige huisstijl en positionering. Alles over de merkfundering lees je in het artikel 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 1: Merkfundering

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.