• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten

Marketing heeft een slecht imago. Jarenlang hebben marketeers geprobeerd om mensen iets te laten kopen wat ze niet nodig hebben. Daarnaast merken we dat marketing ook binnen bedrijven een verkeerde rol heeft. Ze zijn vaak een aparte afdeling, waar er nagedacht moet worden over meer afzet.

Marketing is echter veel meer dan dat. Marketing is juist een integraal onderdeel van ieder bedrijf. Iedereen doet aan marketing. Van de schoonmaker tot de directeur, van de secretaresse tot de gastvrouw/ gastheer, iedereen is onderdeel van je marketing. Daarom noemen wij het ook liever merketing: Merketing is het vermarkten van je betekenisvolle merk, om consumenten te inspireren om goed te zijn voor hun omgeving. Lees meer over merketing en merketeers.

Maar hoe maak je nu deze switch? In dit artikel ontvang je een aantal handvatten om meer merketing dan marketing te doen.

1. Start met de basis, de fundering

We beginnen met ons stokpaardje: In marketing (en dus ook merketing) begint alles met de fundering. Wanneer de fundering niet goed is, dan kan er nooit een stabiele basis komen. Daarom is ons advies om eerst goed na te denken over de merkfundering. Welke betekenis wil je hebben met je merk? Wat is je visie? En wat is de missie? Deze belangrijke vragen zorgen voor een stevige basis, dat als kompas dient voor je organisatie.

Meer weten over de merkfundering? Lees de artikelenreeks Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan.

2. Betrek je personeel

Marketing kun je niet doen zonder je personeel. En dan hebben we het niet over je marketingmedewerkers, maar over alle medewerkers van je organisatie. Als je de stap wil maken naar merketing, dan is het verstandig om je personeel te betrekken bij je merk en alles wat je wil uitdragen. Laat hen meedenken met je merk, met de uitrol ervan en welke rol zij hebben in de merketing. Zo worden het echt merketeers.

“Je merk is niet een statisch iets. Het leeft en beweegt mee met je medewerkers en de markt.”

3. Faciliteer merketing

Om echt aan merketing te doen dien je het te faciliteren bij je medewerkers. Bij de inrichting van de werkomgeving kun je al rekening houden met merketing. Door je werkomgeving zo in te richten dat het verhaal van je merk vertelt, leven je medewerkers echt in het merk. Daarnaast kun je ze materialen geven die ze kunnen gebruiken om goede merketing uit te voeren. Welke materialen dat zijn? Dat bespreek je samen met je medewerkers. Iedere medewerker heeft wat anders nodig om merketing te kunnen faciliteren. Dat is de reden dat het belangrijk is om merketing te faciliteren.

In een eerdere blog schreven we al over het maken van een betekeniswand. Hierop kunnen de medewerkers schrijven wat zij van betekenis vinden voor het merk. Je kunt hierop ook ideeën laten schrijven om nog meer met merketing bezig te zijn.

4. Houd je merk levend

Je merk is niet een statisch iets. Het leeft en beweegt mee met je medewerkers en de markt. Zorg er daarom ook voor dat je het merk levend houdt in je organisatie. Denk goed na over hoe je nieuwe mewerkers onderdompelt in je merkverhaal. Ontwikkel bijvoorbeeld een escape room voor nieuwkomers, welke volledig je merkverhaal vertelt.

Voor alle merketeers kun je op die manier op structurele manier aan de slag met het levend houden van je merk. Van workshops die helpen je dichterbij de missie te komen, naar spellen over en met je merkverhaal. De manier waarop je het doet maakt niet uit, als je maar aan de slag bent met het levend houden van je merk en merkverhaal.

5. Trek mensen aan die passen bij je missie

Net hadden we het al even over nieuwkomers. Om van marketing naar merketing te gaan is een beleid voor het aantrekken van nieuwe mensen cruciaal. Je wilt namelijk mensen aantrekken die bij je merk en missie passen. Mensen die potentiële merkteers zijn. Zorg er dus voor dat je in je werving en selectie rekening houdt met de kernwaarden van je merk en de mensen. Alles over het geheim van een goed beleid lees je in het interview met Rachel Gasper-Rothengatter

Een goed voorbeeld hiervan is Jan-Paul de Beer van Springlab. In een interview met ons vertelde hij over het aantrekken van goed personeel:

‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’

Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, vertellen vanuit zichzelf al graag je merkverhaal. Hierdoor krijg je authentieke merketeers. Het hele Hero-secret interview ‘Het geheim van missiegedreven ondernemen‘ met Jan-Paul kun je lezen na aanmelding voor de Hero-secrets.

Lees ook: De missie als magneet voor ambitieus personeel

6. Domein uiteenzetten

Merketing is het vermarkten van je merk. Het vermarkten van je merk doe je door het focussen op een domein. Een domein dat specifiek is voor jouw organisatie. Begin met het bepalen van je domein. Dit doe je door de relevantie van de doelgroep te koppelen aan je eigen merkidentiteit.

Wanneer het domein helder is, ga je een concept ontwikkelen om het domein aan te kleden. Hiermee bedoelen we dat je een marketingconcept hebt, die je kunt inzetten om je domein te laden. Wanneer dit helder is, koppel je merketeers aan de verschillende activiteiten om het domein te laden.

Zo is XS4ALL eigenaar van het domein online privacy. Zij zetten zich volledig in voor dit domein. Zo voerde zij rechtszaken tegen spammers, had het partnerships met verschillende privacy-partijen en brachten ze eerdere publicaties naar buiten die met het domein te maken hebben. Zoals The Next Ten Years in 2005. Moederbedrijf KPN besloot echter het merk op te slokken.

Op die manier kun je samen voor je eigen merk een domein creëren. Dit laadt je door het inzetten van verschillende activiteiten die bijdraagt aan de bekendheid van het domein én je missie.

Alles start met de basis

Alles in marketing start bij het neerzetten van een stevig fundament. Wij noemen dit de merkfundering. Daarmee ontdek je de merkidentiteit en zet dit uit in een krachtige huisstijl en positionering. Alles over de merkfundering lees je in het artikel 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 1: Merkfundering

Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten

Marketing heeft een slecht imago. Jarenlang hebben marketeers geprobeerd om mensen iets te laten kopen wat ze niet nodig hebben. Daarnaast merken we dat marketing ook binnen bedrijven een verkeerde rol heeft. Ze zijn vaak een aparte afdeling, waar er nagedacht moet worden over meer afzet.

Marketing is echter veel meer dan dat. Marketing is juist een integraal onderdeel van ieder bedrijf. Iedereen doet aan marketing. Van de schoonmaker tot de directeur, van de secretaresse tot de gastvrouw/ gastheer, iedereen is onderdeel van je marketing. Daarom noemen wij het ook liever merketing: Merketing is het vermarkten van je betekenisvolle merk, om consumenten te inspireren om goed te zijn voor hun omgeving. Lees meer over merketing en merketeers.

Maar hoe maak je nu deze switch? In dit artikel ontvang je een aantal handvatten om meer merketing dan marketing te doen.

1. Start met de basis, de fundering

We beginnen met ons stokpaardje: In marketing (en dus ook merketing) begint alles met de fundering. Wanneer de fundering niet goed is, dan kan er nooit een stabiele basis komen. Daarom is ons advies om eerst goed na te denken over de merkfundering. Welke betekenis wil je hebben met je merk? Wat is je visie? En wat is de missie? Deze belangrijke vragen zorgen voor een stevige basis, dat als kompas dient voor je organisatie.

Meer weten over de merkfundering? Lees de artikelenreeks Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan.

2. Betrek je personeel

Marketing kun je niet doen zonder je personeel. En dan hebben we het niet over je marketingmedewerkers, maar over alle medewerkers van je organisatie. Als je de stap wil maken naar merketing, dan is het verstandig om je personeel te betrekken bij je merk en alles wat je wil uitdragen. Laat hen meedenken met je merk, met de uitrol ervan en welke rol zij hebben in de merketing. Zo worden het echt merketeers.

“Je merk is niet een statisch iets. Het leeft en beweegt mee met je medewerkers en de markt.”

3. Faciliteer merketing

Om echt aan merketing te doen dien je het te faciliteren bij je medewerkers. Bij de inrichting van de werkomgeving kun je al rekening houden met merketing. Door je werkomgeving zo in te richten dat het verhaal van je merk vertelt, leven je medewerkers echt in het merk. Daarnaast kun je ze materialen geven die ze kunnen gebruiken om goede merketing uit te voeren. Welke materialen dat zijn? Dat bespreek je samen met je medewerkers. Iedere medewerker heeft wat anders nodig om merketing te kunnen faciliteren. Dat is de reden dat het belangrijk is om merketing te faciliteren.

In een eerdere blog schreven we al over het maken van een betekeniswand. Hierop kunnen de medewerkers schrijven wat zij van betekenis vinden voor het merk. Je kunt hierop ook ideeën laten schrijven om nog meer met merketing bezig te zijn.

4. Houd je merk levend

Je merk is niet een statisch iets. Het leeft en beweegt mee met je medewerkers en de markt. Zorg er daarom ook voor dat je het merk levend houdt in je organisatie. Denk goed na over hoe je nieuwe mewerkers onderdompelt in je merkverhaal. Ontwikkel bijvoorbeeld een escape room voor nieuwkomers, welke volledig je merkverhaal vertelt.

Voor alle merketeers kun je op die manier op structurele manier aan de slag met het levend houden van je merk. Van workshops die helpen je dichterbij de missie te komen, naar spellen over en met je merkverhaal. De manier waarop je het doet maakt niet uit, als je maar aan de slag bent met het levend houden van je merk en merkverhaal.

5. Trek mensen aan die passen bij je missie

Net hadden we het al even over nieuwkomers. Om van marketing naar merketing te gaan is een beleid voor het aantrekken van nieuwe mensen cruciaal. Je wilt namelijk mensen aantrekken die bij je merk en missie passen. Mensen die potentiële merkteers zijn. Zorg er dus voor dat je in je werving en selectie rekening houdt met de kernwaarden van je merk en de mensen. Alles over het geheim van een goed beleid lees je in het interview met Rachel Gasper-Rothengatter

Een goed voorbeeld hiervan is Jan-Paul de Beer van Springlab. In een interview met ons vertelde hij over het aantrekken van goed personeel:

‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’

Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, vertellen vanuit zichzelf al graag je merkverhaal. Hierdoor krijg je authentieke merketeers. Het hele Hero-secret interview ‘Het geheim van missiegedreven ondernemen‘ met Jan-Paul kun je lezen na aanmelding voor de Hero-secrets.

Lees ook: De missie als magneet voor ambitieus personeel

6. Domein uiteenzetten

Merketing is het vermarkten van je merk. Het vermarkten van je merk doe je door het focussen op een domein. Een domein dat specifiek is voor jouw organisatie. Begin met het bepalen van je domein. Dit doe je door de relevantie van de doelgroep te koppelen aan je eigen merkidentiteit.

Wanneer het domein helder is, ga je een concept ontwikkelen om het domein aan te kleden. Hiermee bedoelen we dat je een marketingconcept hebt, die je kunt inzetten om je domein te laden. Wanneer dit helder is, koppel je merketeers aan de verschillende activiteiten om het domein te laden.

Zo is XS4ALL eigenaar van het domein online privacy. Zij zetten zich volledig in voor dit domein. Zo voerde zij rechtszaken tegen spammers, had het partnerships met verschillende privacy-partijen en brachten ze eerdere publicaties naar buiten die met het domein te maken hebben. Zoals The Next Ten Years in 2005. Moederbedrijf KPN besloot echter het merk op te slokken.

Op die manier kun je samen voor je eigen merk een domein creëren. Dit laadt je door het inzetten van verschillende activiteiten die bijdraagt aan de bekendheid van het domein én je missie.

Alles start met de basis

Alles in marketing start bij het neerzetten van een stevig fundament. Wij noemen dit de merkfundering. Daarmee ontdek je de merkidentiteit en zet dit uit in een krachtige huisstijl en positionering. Alles over de merkfundering lees je in het artikel 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 1: Merkfundering

Misschien vind je dit ook interessant:

Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!

23/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO

28/11/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
10 dingen die je moet weten over de sidekicks De kracht van merktaal
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel