Doen waar je in gelooft: Het verhaal van Too Good To Go

In de reeks ‘Het verhaal van betekenisvolle merken’ nemen we je mee in de inspirerende verhalen van merken die niet alleen producten aanbieden, maar ook een positieve impact hebben op de wereld om hen heen. Elk van deze merken begint met een visie en een missie om verandering teweeg te brengen. Deze week nemen we je mee naar het merk de Too Good to Go.

Wat is Too Good To Go?

Too Good To Go is een app met een missie: voedselverspilling tegengaan. Via de app kun je verrassingspakketten kopen met eten dat anders zou worden weggegooid. Denk aan brood dat niet is verkocht, groenten die overblijven of maaltijden met een naderende houdbaarheidsdatum. Wat ooit afval was, wordt nu een waardevolle maaltijd.

In Nederland bestaat Too Good To Go nu vijf jaar. In die tijd hebben ze miljoenen maaltijden gered. Wereldwijd staat de teller op maar liefst 200 miljoen geredde maaltijden. En dat allemaal dankzij een simpel maar krachtig idee: gebruik wat je hebt voordat het te laat is.

Het betekenisvolle element

Waarom is Too Good To Go zo inspirerend? Omdat ze niet alleen praten over duurzaamheid, maar het ook doen. En dat gaat verder dan alleen de app. Ze maken zich hard om consumenten bewust te maken van houdbaarheidsdata met hun “Kijk-Ruik-Proef”-campagne. En ze motiveren producenten om duidelijke informatie op verpakkingen te zetten. Het doel? Minder voedsel weggooien omdat mensen de houdbaarheidsdatum niet begrijpen.

Het goede van Too Good To Go is dat ze daarmee inzetten op hun missie, zelfs als dat minder omzet oplevert. Want door deze campagne zorgen ze ervoor dat ze op lange termijn minder verdienen. Hoe meer consumenten bewuste keuzes maken en hoe meer producenten duidelijke informatie op verpakkingen zetten, hoe minder producten er over blijven om in een To Good To Go box te doen.

Daarmee geloven ze dat het oplossen van voedselverspilling belangrijker is dan snelle groei. Dat is wat hun werk zo betekenisvol maakt.

“Too Good To Go wil blijven groeien, maar altijd met hun missie in gedachten: een einde maken aan voedselverspilling wereldwijd. “

Het succesverhaal

Too Good To Go groeit als kool. Ze werken samen met landelijke spelers zoals IKEA, Dirk en Bakker Bart. Ze blijven innovatief met initiatieven zoals de fabrikantenbox en de overname van de Franse start-up CodaBene. Die laatste helpt supermarkten met slim voorraadbeheer, zodat er minder verspild hoeft te worden.

En het werkt. Jaar na jaar blijft Too Good To Go nieuwe mijlpalen behalen. In Nederland hebben ze in vijf jaar tijd 18 miljoen maaltijden gered, wat neerkomt op ongeveer één maaltijd per inwoner.

Doen waar je in gelooft: Het verhaal van Too Good To Go

In de reeks ‘Het verhaal van betekenisvolle merken’ nemen we je mee in de inspirerende verhalen van merken die niet alleen producten aanbieden, maar ook een positieve impact hebben op de wereld om hen heen. Elk van deze merken begint met een visie en een missie om verandering teweeg te brengen. Deze week nemen we je mee naar het merk de Too Good to Go.

Wat is Too Good To Go?

Too Good To Go is een app met een missie: voedselverspilling tegengaan. Via de app kun je verrassingspakketten kopen met eten dat anders zou worden weggegooid. Denk aan brood dat niet is verkocht, groenten die overblijven of maaltijden met een naderende houdbaarheidsdatum. Wat ooit afval was, wordt nu een waardevolle maaltijd.

In Nederland bestaat Too Good To Go nu vijf jaar. In die tijd hebben ze miljoenen maaltijden gered. Wereldwijd staat de teller op maar liefst 200 miljoen geredde maaltijden. En dat allemaal dankzij een simpel maar krachtig idee: gebruik wat je hebt voordat het te laat is.

Het betekenisvolle element

Waarom is Too Good To Go zo inspirerend? Omdat ze niet alleen praten over duurzaamheid, maar het ook doen. En dat gaat verder dan alleen de app. Ze maken zich hard om consumenten bewust te maken van houdbaarheidsdata met hun “Kijk-Ruik-Proef”-campagne. En ze motiveren producenten om duidelijke informatie op verpakkingen te zetten. Het doel? Minder voedsel weggooien omdat mensen de houdbaarheidsdatum niet begrijpen.

Het goede van Too Good To Go is dat ze daarmee inzetten op hun missie, zelfs als dat minder omzet oplevert. Want door deze campagne zorgen ze ervoor dat ze op lange termijn minder verdienen. Hoe meer consumenten bewuste keuzes maken en hoe meer producenten duidelijke informatie op verpakkingen zetten, hoe minder producten er over blijven om in een To Good To Go box te doen.

Daarmee geloven ze dat het oplossen van voedselverspilling belangrijker is dan snelle groei. Dat is wat hun werk zo betekenisvol maakt.

“Too Good To Go wil blijven groeien, maar altijd met hun missie in gedachten: een einde maken aan voedselverspilling wereldwijd. “

Het succesverhaal

Too Good To Go groeit als kool. Ze werken samen met landelijke spelers zoals IKEA, Dirk en Bakker Bart. Ze blijven innovatief met initiatieven zoals de fabrikantenbox en de overname van de Franse start-up CodaBene. Die laatste helpt supermarkten met slim voorraadbeheer, zodat er minder verspild hoeft te worden.

En het werkt. Jaar na jaar blijft Too Good To Go nieuwe mijlpalen behalen. In Nederland hebben ze in vijf jaar tijd 18 miljoen maaltijden gered, wat neerkomt op ongeveer één maaltijd per inwoner.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Innovatie en unieke aanpak

Too Good To Go blijft vernieuwen. Ze kijken verder dan hun app. Met technologie zoals die van CodaBene proberen ze voedselverspilling bij de bron aan te pakken. Too Good To Go heeft dit bedrijf overgenomen. Deze software geeft supermarkten inzicht in houdbaarheidsdata om daarmee voedselverspilling tegengaat. Dat betekent dus niet alleen eten redden, maar ook zorgen dat het nooit verspild wordt.

Daarnaast zetten ze slimme campagnes op, zoals “Kijk-Ruik-Proef.” Deze campagnes laten mensen stilstaan bij de manier waarop ze voedsel beoordelen, om daarmee de handelswijze van mensen te veranderen. Zo leren ze consumenten het verschil tussen “ten minste houdbaar tot” en “te gebruiken tot.” Een kleine verandering in denken, maar een groot verschil voor het milieu.

Toekomstplannen en ambities

Too Good To Go wil blijven groeien, maar altijd met hun missie in gedachten: een einde maken aan voedselverspilling wereldwijd. Dat betekent nieuwe samenwerkingen, meer technologie en vooral meer bewustwording. Ze willen een beweging creëren waarin iedereen – van consument tot producent – meedoet.

De lessen die je kunt leren van Too Good To Go

Aan het einde van dit artikel is het belangrijk om de link te leggen met je eigen merk. Dit kun jij leren van Too Good to Go voor je eigen merk:

  1. Durf trouw te blijven aan je missie: Zelfs als dat niet altijd de meest winstgevende keuze lijkt, blijf vooral trouw aan je missie. De missie is de reden dat je bestaansrecht hebt, zorg ervoor dat deze scherp is!
  2. Innovatie begint bij bewustzijn: Educatie is een krachtig wapen, zoals blijkt uit hun “Kijk-Ruik-Proef”-campagne, kijk welke campagnes jouw publiek helpt om meer bewust te worden.
  3. Werk samen: Too Good To Go maakt impact door supermarkten, restaurants en techbedrijven bij hun missie te betrekken, bedenk welke waardevolle samenwerkingspartners jouw merk helpt om sneller naar de missie te komen.
  4. Denk groot, begin klein: Een simpele app groeide uit tot een wereldwijde beweging. Maar het begon met één maaltijd tegelijk. Wat je ook wilt bereiken, begin met kleine stappen en laat dat uitgroeien tot een grote beweging. Niet andersom.

Doen waar je in gelooft: Het verhaal van Too Good To Go

In de reeks ‘Het verhaal van betekenisvolle merken’ nemen we je mee in de inspirerende verhalen van merken die niet alleen producten aanbieden, maar ook een positieve impact hebben op de wereld om hen heen. Elk van deze merken begint met een visie en een missie om verandering teweeg te brengen. Deze week nemen we je mee naar het merk de Too Good to Go.

Wat is Too Good To Go?

Too Good To Go is een app met een missie: voedselverspilling tegengaan. Via de app kun je verrassingspakketten kopen met eten dat anders zou worden weggegooid. Denk aan brood dat niet is verkocht, groenten die overblijven of maaltijden met een naderende houdbaarheidsdatum. Wat ooit afval was, wordt nu een waardevolle maaltijd.

In Nederland bestaat Too Good To Go nu vijf jaar. In die tijd hebben ze miljoenen maaltijden gered. Wereldwijd staat de teller op maar liefst 200 miljoen geredde maaltijden. En dat allemaal dankzij een simpel maar krachtig idee: gebruik wat je hebt voordat het te laat is.

Het betekenisvolle element

Waarom is Too Good To Go zo inspirerend? Omdat ze niet alleen praten over duurzaamheid, maar het ook doen. En dat gaat verder dan alleen de app. Ze maken zich hard om consumenten bewust te maken van houdbaarheidsdata met hun “Kijk-Ruik-Proef”-campagne. En ze motiveren producenten om duidelijke informatie op verpakkingen te zetten. Het doel? Minder voedsel weggooien omdat mensen de houdbaarheidsdatum niet begrijpen.

Het goede van Too Good To Go is dat ze daarmee inzetten op hun missie, zelfs als dat minder omzet oplevert. Want door deze campagne zorgen ze ervoor dat ze op lange termijn minder verdienen. Hoe meer consumenten bewuste keuzes maken en hoe meer producenten duidelijke informatie op verpakkingen zetten, hoe minder producten er over blijven om in een To Good To Go box te doen.

Daarmee geloven ze dat het oplossen van voedselverspilling belangrijker is dan snelle groei. Dat is wat hun werk zo betekenisvol maakt.

“Too Good To Go wil blijven groeien, maar altijd met hun missie in gedachten: een einde maken aan voedselverspilling wereldwijd. “

Het succesverhaal

Too Good To Go groeit als kool. Ze werken samen met landelijke spelers zoals IKEA, Dirk en Bakker Bart. Ze blijven innovatief met initiatieven zoals de fabrikantenbox en de overname van de Franse start-up CodaBene. Die laatste helpt supermarkten met slim voorraadbeheer, zodat er minder verspild hoeft te worden.

En het werkt. Jaar na jaar blijft Too Good To Go nieuwe mijlpalen behalen. In Nederland hebben ze in vijf jaar tijd 18 miljoen maaltijden gered, wat neerkomt op ongeveer één maaltijd per inwoner.

Waarom PMC voor iets anders dan Product Markt Combinatie moet staan

Marketeers en ook veel ondernemers kennen de term PMC. Al jarenlang staat deze term voor Product-Markt Combinatie. Maar de nieuwe economie vraagt ook om een nieuwe definitie van deze term: Product-Maatschappij Combinatie. Waarom PMC ergens anders voor moet staan leggen we in dit artikel uit.

Uitdagingen in wereld treffen ook jouw bedrijf

Laten we beginnen met de uitdagingen die we in de wereld zien. Dat zijn er nogal wat. Van eenzaamheid onder ouderen tot schaarste van grondstoffen. Van het gat in de ozonlaag tot de kloof tussen arm en rijk. Er zijn veel uitdagingen in de wereld en maatschappij die we met zijn allen moeten aangaan.

Maar veel van deze uitdagingen zijn niet alleen een probleem van een ander, maar leidt ook tot problemen voor organisaties. Materiaaltekort zorgt voor hogere prijzen óf het niet kunnen verkrijgen van grondstoffen. Eenzaamheid kan leiden tot extra mantelzorg en minder betrokkenheid bij de organisatie.

Daarnaast zorgen ontwikkelingen in de maatschappij er ook voor dat bedrijven mee moeten. Zo kijkt meer dan de helft van de werkzoekenden naar de positieve impact van een organisatie en hebben bedrijven met een duidelijke betekenis een voorsprong op het gebied van groei ten opzichte van bedrijven die niet vanuit betekenis werken.

Waarmaken van je betekenis

Wat we nog te vaak zien is dat bedrijven op hun website of in de media een mooi verhaal vertellen, maar er toch bar weinig van waarmaken wanneer ze voor belangrijke keuzes staan. Termen als green washing en purpose washing komen hier vaak om de hoek kijken. Bedrijven willen betekenisvol lijken, maar zijn het in essentie niet.

Terwijl het waarmaken van je merkbelofte (en dus je betekenis) essentieel is voor de maatschappij, voor de bedrijfsresultaten en je medewerkers. En daar komt de herijking van de PMC om de hoek kijken.

“Traditionele PMC’s nemen vaak geen externe kosten, zoals milieuvervuiling en sociale impact mee in de strategische besluitvorming. Dit kan leiden tot keuzes die op korte termijn economisch voordelig zijn, maar nadelige gevolgen hebben voor duurzaamheid en maatschappelijk welzijn en daarmee ook extra kosten voor de organisatie zelf.”

PMC als Product-markt combinatie

Een product-markt combinatie is wat we jarenlang hebben gezien als een strategisch concept dat wordt gebruikt om de relatie tussen een specifiek product en de bijbehorende doelgroep te definiëren. Het doel van een PMC is om een helder beeld te krijgen van welke producten worden aangeboden en aan welke marktsegmenten deze producten worden verkocht.

Met deze definitie richt je je compleet op de markt en hoe je in de markt op korte termijn succes kan hebben. Traditionele PMC’s nemen vaak geen externe kosten, zoals milieuvervuiling en sociale impact mee in de strategische besluitvorming. Dit kan leiden tot keuzes die op korte termijn economisch voordelig zijn, maar nadelige gevolgen hebben voor duurzaamheid en maatschappelijk welzijn en daarmee ook extra kosten voor de organisatie zelf.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Innovatie en unieke aanpak

Too Good To Go blijft vernieuwen. Ze kijken verder dan hun app. Met technologie zoals die van CodaBene proberen ze voedselverspilling bij de bron aan te pakken. Too Good To Go heeft dit bedrijf overgenomen. Deze software geeft supermarkten inzicht in houdbaarheidsdata om daarmee voedselverspilling tegengaat. Dat betekent dus niet alleen eten redden, maar ook zorgen dat het nooit verspild wordt.

Daarnaast zetten ze slimme campagnes op, zoals “Kijk-Ruik-Proef.” Deze campagnes laten mensen stilstaan bij de manier waarop ze voedsel beoordelen, om daarmee de handelswijze van mensen te veranderen. Zo leren ze consumenten het verschil tussen “ten minste houdbaar tot” en “te gebruiken tot.” Een kleine verandering in denken, maar een groot verschil voor het milieu.

Toekomstplannen en ambities

Too Good To Go wil blijven groeien, maar altijd met hun missie in gedachten: een einde maken aan voedselverspilling wereldwijd. Dat betekent nieuwe samenwerkingen, meer technologie en vooral meer bewustwording. Ze willen een beweging creëren waarin iedereen – van consument tot producent – meedoet.

De lessen die je kunt leren van Too Good To Go

Aan het einde van dit artikel is het belangrijk om de link te leggen met je eigen merk. Dit kun jij leren van Too Good to Go voor je eigen merk:

  1. Durf trouw te blijven aan je missie: Zelfs als dat niet altijd de meest winstgevende keuze lijkt, blijf vooral trouw aan je missie. De missie is de reden dat je bestaansrecht hebt, zorg ervoor dat deze scherp is!
  2. Innovatie begint bij bewustzijn: Educatie is een krachtig wapen, zoals blijkt uit hun “Kijk-Ruik-Proef”-campagne, kijk welke campagnes jouw publiek helpt om meer bewust te worden.
  3. Werk samen: Too Good To Go maakt impact door supermarkten, restaurants en techbedrijven bij hun missie te betrekken, bedenk welke waardevolle samenwerkingspartners jouw merk helpt om sneller naar de missie te komen.
  4. Denk groot, begin klein: Een simpele app groeide uit tot een wereldwijde beweging. Maar het begon met één maaltijd tegelijk. Wat je ook wilt bereiken, begin met kleine stappen en laat dat uitgroeien tot een grote beweging. Niet andersom.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.

Gratis Tools voor merken:

Menu:

Creating Heroes – Apeldoorn

Holthuis 22B
7335 AC Apeldoorn
welkom@creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy