Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
In de serie Held uitgelicht volgen we onze helden. Eerder in deze editie heeft Joshua van Lumiad verteld over waarom Lumiad een held is en bespraken we we samen tot een nieuwe merkidentiteit voor het merk zijn gekomen. In dit artikel nemen we je mee naar de visie achter het merk Lumiad.
Er zijn branches waar de Wi-Fi écht niet uit mag vallen. Denk aan de zorg of de industriële sector. We spraken Joshua, de verantwoordelijke voor de sales en marketing bij Lumiad. Een bedrijf gespecialiseerd in het bouwen van netwerken. Ze zijn technisch ontzettend sterk, met bizarre projecten. Er werd bijvoorbeeld gewerkt aan een Huawei project over Wi-Fi en hartmonitoring. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het netwerk van een boorplatform van Total. Kortom, diepgaande technische kwaliteit die mond-op-mond reclame over zich afroept. De projecten bleven maar binnenstromen. Maar een duidelijk visie of missie dan?
Al in 1999 werd Lumiad opgericht als eenmanszaak. CEO Wim Bos werkte tussen 2000 en 2002 als interim manager voor onder andere Global Crossing, Lucent Technologies en Agere Systems. Wim dacht, dat kan ik zelf ook wel. Dus vanaf 2002 kwamen de eigen projecten en het ontwikkelen van producten. Technisch innoveren dus. Anno 2021 werken ze met 20 mensen in Utrecht. Vroeger was daar ook LXT (Lumiad eXtended Technologies), die later opgesplitst werd in Brama Systems en Evresys. Daarnaast krijgen ze hulp uit Polen, Maleisië en Oekraïne. Net als Wi-Fi werkt Lumiad grenzeloos.
De intentie van Lumiad, dan wel Wim, is ook niet om rijk te worden. Iedereen in het bedrijf deelt mee, in goede en slechte tijden. Wim is een échte techneut en wil lekker bezig zijn met innoverende projecten. “Het is dus belangrijk om de communicatie vooral intern ook goed te regelen om de neuzen dezelfde kant op te houden” aldus Joshua. Er zijn ontelbaar veel verschillende complexe technologieën. Lumiad is het gros hiervan meester. Daarom hebben ze weten te floreren, al 20 jaar lang.
Oké, één echt goed voorbeeld dan. Olie- en gastransportschepen van Anthony Veder varen de hele oceaan over. Explosiegevaar dus. Er is niet op elk schip een technische ingenieur aanwezig, daar is geen geld of menskracht voor. Dus wanneer er iets fout gaat, dan is dat niet ‘ff-tjes’ opgelost. Sterker nog, ze maakten vroeger dan een foto van het probleem met een beschrijving. Deze werd via satellietverbinding naar ingenieurs op het land gestuurd. Die hadden dan vervolgens meer foto’s nodig, waarna ze dan ook nog moesten inbellen en uitleggen wat er precies moest gebeuren. Traag, moeizaam en mogelijk heel gevaarlijk.
Lumiad heeft dit ingenieus opgelost. Allereerst een infrastructuur gemaakt die stabiel is op een stalen schip midden op de oceaan. Signaalstoring was een grote stoorfactor, maar de techneuten vonden een oplossing. Daarna samen met een AR-brillen leverancier een datastroom gerealiseerd die via satellietverbinding mogelijk was. Je raadt het al, de ingenieur op het land en de bemanning op het schip doen allebei een brilletje op. Vervolgens tekent de ingenieur ‘gewoon’ uit wat ze moeten doen om het te repareren. Gelukverreikende levenstechnologie, weet je nog?
Lumiad heeft dus innovatieve ICT-projecten in alle vormen en maten op hun naam staan. Het grootste gedeelte van die kennis is gewijd aan de zorgsector. Ze beschikken over een enorme ‘bibliotheek’ aan kennis over zorgsystemen. Complexe technologie toepasbaar maken voor alle hardware en applicaties waar zorginstanties behoefte aan hebben. Levenstechnologie, de grootste kunde en focus van Lumiad, is vooral inzetbaar in de zorg. Vandaar dat ze daar het meeste impact maken als bedrijf.
Diensten leveren die echte impact hebben op onze levens. Lumiad ademt dit. Denk aan het verminderen van werkstress en werklast. Of veiligheid op bouwlocaties. Dat is gelukverreikende levenstechnologie. In de ICT-sector komt het nog te vaak voor dat er gepronkt wordt met functionaliteiten die nergens voor nodig zijn. Maar de consument betaalt er wel voor. Dit moet niet alleen stoppen, dit moet rigoureus anders.
Daarom pleit Lumiad voor een transparante ICT-sector met inzichtelijke infrastructuur. Een sterke basis, zoals zij die leggen, moet het verloren vertrouwen terugwinnen. Het vertrouwen in de ICT zelf en in de bedrijven die het verkopen. Mensen moeten er gewoon van op aan kunnen dat ICT veilig is. Een technologie die uitstekend werkt is de basis voor het maken van deze impact. Échte impact op mensenlevens.
Daarom is het de missie van Lumiad om Nederland het voorbeeldland te maken van gelukverreikende levenstechnologie. Hieronder valt het delen van kennis en het voorkomen van fouten op plekken waar dit écht niet kan. Zoals een boorplatform of een ziekenhuis. Dat betekent dus een feilloze basis neerzetten waarop levensproducten kunnen draaien. Er is alleen al in Nederland zoveel infrastructuur nodig, dat je het als bedrijf onmogelijk alleen voor elkaar krijgt. Vandaar dus ook het delen van kennis, de ICT sector moet het als geheel voor elkaar zien te boksen. Dan is er meer kan op slagen. Kennis voor iedereen dus.
Technologie uit Nederland staat al wereldwijd op de kaart. Van hoog niveau, zogezegd. Dat komt goed uit voor Lumiad, want dat is precies waar ze nog een schepje bovenop willen doen. Van hoog niveau naar de complete potentie van een infrastructuur benutten. Hoe dan? Nou, sommige schakels in de ICT kunnen gewoon niet goed benut worden doordat ze niet compleet begrepen worden. Sterker nog, dankzij hun expertise in de zorg hebben ze veel gewerkt met systemen die écht niet mogen uitvallen. Dat heeft alles te maken met communicatie, of beter nog, het tekort aan communicatie. Transparantie is daarom het sleutelbegrip. Kennis voor iedereen weet je nog?
Zo zie je dat het merk van Lumiad een helder doel heeft nu. Hoewel ze prima hebben weten te ‘overleven’ met het eerdere businessmodel, staat de missie nu compleet scherp. Dat gaat niet alleen Lumiad helpen, maar ook de rest van hun concullega’s. Geven en begrijpen door transparantie is een toekomstdoel om levenskwaliteit te verbeteren voor iedereen. Wil je nog meer weten over Lumiad en hoe wij samen met hen deze fundering hebben neergezet? Lees in het volgende artikel over de bouw van Lumiad! Deze komt over twee weken online op dit platform!
In de serie Held uitgelicht volgen we onze helden. Eerder in deze editie heeft Joshua van Lumiad verteld over waarom Lumiad een held is en bespraken we we samen tot een nieuwe merkidentiteit voor het merk zijn gekomen. In dit artikel nemen we je mee naar de visie achter het merk Lumiad.
Er zijn branches waar de Wi-Fi écht niet uit mag vallen. Denk aan de zorg of de industriële sector. We spraken Joshua, de verantwoordelijke voor de sales en marketing bij Lumiad. Een bedrijf gespecialiseerd in het bouwen van netwerken. Ze zijn technisch ontzettend sterk, met bizarre projecten. Er werd bijvoorbeeld gewerkt aan een Huawei project over Wi-Fi en hartmonitoring. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het netwerk van een boorplatform van Total. Kortom, diepgaande technische kwaliteit die mond-op-mond reclame over zich afroept. De projecten bleven maar binnenstromen. Maar een duidelijk visie of missie dan?
Al in 1999 werd Lumiad opgericht als eenmanszaak. CEO Wim Bos werkte tussen 2000 en 2002 als interim manager voor onder andere Global Crossing, Lucent Technologies en Agere Systems. Wim dacht, dat kan ik zelf ook wel. Dus vanaf 2002 kwamen de eigen projecten en het ontwikkelen van producten. Technisch innoveren dus. Anno 2021 werken ze met 20 mensen in Utrecht. Vroeger was daar ook LXT (Lumiad eXtended Technologies), die later opgesplitst werd in Brama Systems en Evresys. Daarnaast krijgen ze hulp uit Polen, Maleisië en Oekraïne. Net als Wi-Fi werkt Lumiad grenzeloos.
De intentie van Lumiad, dan wel Wim, is ook niet om rijk te worden. Iedereen in het bedrijf deelt mee, in goede en slechte tijden. Wim is een échte techneut en wil lekker bezig zijn met innoverende projecten. “Het is dus belangrijk om de communicatie vooral intern ook goed te regelen om de neuzen dezelfde kant op te houden” aldus Joshua. Er zijn ontelbaar veel verschillende complexe technologieën. Lumiad is het gros hiervan meester. Daarom hebben ze weten te floreren, al 20 jaar lang.
Oké, één echt goed voorbeeld dan. Olie- en gastransportschepen van Anthony Veder varen de hele oceaan over. Explosiegevaar dus. Er is niet op elk schip een technische ingenieur aanwezig, daar is geen geld of menskracht voor. Dus wanneer er iets fout gaat, dan is dat niet ‘ff-tjes’ opgelost. Sterker nog, ze maakten vroeger dan een foto van het probleem met een beschrijving. Deze werd via satellietverbinding naar ingenieurs op het land gestuurd. Die hadden dan vervolgens meer foto’s nodig, waarna ze dan ook nog moesten inbellen en uitleggen wat er precies moest gebeuren. Traag, moeizaam en mogelijk heel gevaarlijk.
Lumiad heeft dit ingenieus opgelost. Allereerst een infrastructuur gemaakt die stabiel is op een stalen schip midden op de oceaan. Signaalstoring was een grote stoorfactor, maar de techneuten vonden een oplossing. Daarna samen met een AR-brillen leverancier een datastroom gerealiseerd die via satellietverbinding mogelijk was. Je raadt het al, de ingenieur op het land en de bemanning op het schip doen allebei een brilletje op. Vervolgens tekent de ingenieur ‘gewoon’ uit wat ze moeten doen om het te repareren. Gelukverreikende levenstechnologie, weet je nog?
Lumiad heeft dus innovatieve ICT-projecten in alle vormen en maten op hun naam staan. Het grootste gedeelte van die kennis is gewijd aan de zorgsector. Ze beschikken over een enorme ‘bibliotheek’ aan kennis over zorgsystemen. Complexe technologie toepasbaar maken voor alle hardware en applicaties waar zorginstanties behoefte aan hebben. Levenstechnologie, de grootste kunde en focus van Lumiad, is vooral inzetbaar in de zorg. Vandaar dat ze daar het meeste impact maken als bedrijf.
Diensten leveren die echte impact hebben op onze levens. Lumiad ademt dit. Denk aan het verminderen van werkstress en werklast. Of veiligheid op bouwlocaties. Dat is gelukverreikende levenstechnologie. In de ICT-sector komt het nog te vaak voor dat er gepronkt wordt met functionaliteiten die nergens voor nodig zijn. Maar de consument betaalt er wel voor. Dit moet niet alleen stoppen, dit moet rigoureus anders.
Daarom pleit Lumiad voor een transparante ICT-sector met inzichtelijke infrastructuur. Een sterke basis, zoals zij die leggen, moet het verloren vertrouwen terugwinnen. Het vertrouwen in de ICT zelf en in de bedrijven die het verkopen. Mensen moeten er gewoon van op aan kunnen dat ICT veilig is. Een technologie die uitstekend werkt is de basis voor het maken van deze impact. Échte impact op mensenlevens.
Daarom is het de missie van Lumiad om Nederland het voorbeeldland te maken van gelukverreikende levenstechnologie. Hieronder valt het delen van kennis en het voorkomen van fouten op plekken waar dit écht niet kan. Zoals een boorplatform of een ziekenhuis. Dat betekent dus een feilloze basis neerzetten waarop levensproducten kunnen draaien. Er is alleen al in Nederland zoveel infrastructuur nodig, dat je het als bedrijf onmogelijk alleen voor elkaar krijgt. Vandaar dus ook het delen van kennis, de ICT sector moet het als geheel voor elkaar zien te boksen. Dan is er meer kan op slagen. Kennis voor iedereen dus.
Technologie uit Nederland staat al wereldwijd op de kaart. Van hoog niveau, zogezegd. Dat komt goed uit voor Lumiad, want dat is precies waar ze nog een schepje bovenop willen doen. Van hoog niveau naar de complete potentie van een infrastructuur benutten. Hoe dan? Nou, sommige schakels in de ICT kunnen gewoon niet goed benut worden doordat ze niet compleet begrepen worden. Sterker nog, dankzij hun expertise in de zorg hebben ze veel gewerkt met systemen die écht niet mogen uitvallen. Dat heeft alles te maken met communicatie, of beter nog, het tekort aan communicatie. Transparantie is daarom het sleutelbegrip. Kennis voor iedereen weet je nog?
Merken zijn niet oneindig, merken zijn ook niet per definitie toekomstbestendig. Doordat de wereld verandert, verandert ook de omgeving van je merk én van de markt. Daardoor is het verstandig om je merk te blijven herijken om het toekomstbestendig te maken. Hoe zit het met jouw merk, is die wel toekomstbestendig?
De laatste jaren hebben we veel ondernemers en directies van bedrijven gesproken die hun merken samen met ons hebben vernieuwd of herijkt. Veel van deze mensen gaven aan dat het merk niet meer als een jas paste binnen de organisatie. Dat kan komen omdat het bedrijf uit zijn jas is gegroeid, en dat het merk niet meer past bij de verdere groei. Maar het kan ook zijn dat het merk niet sterk genoeg is en dat je bedrijf maar halsoverkop achter allerlei trends aan hobbelt. Daardoor heeft het merk geen inhoud (meer), waardoor de positionering totaal niet klopt.
We komen daarnaast ook veel bedrijven tegen die zich juist niet als merk positioneren en daardoor de boot missen. In deze gevallen is het goed om het merk (of bedrijf) te herijken en de merkidentiteit aan te scherpen richting de toekomst.
Nadat je aan je eigen merk en organisatie begint te merken dat het tijd is om te herijken, is het belangrijk dat je merk een nieuwe fase in gaat. Het ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit laat je bedrijf die nieuwe fase ingaan, die volledig past met waar de organisatie voor staat. Voor het ene bedrijf is het eenvoudig om hetgeen waar het merk voor staat te vinden, voor de andere is het een heel lastig – maar heel mooi – proces.
Een mooi voorbeeld is dat van Philips: Philips heeft haar merk herijkt en naar de volgende fase gebracht. Het is getransformeerd naar een missie-gedreven organisatie, met als inspirerende missie: ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’.
Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd
“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”
Het voorbeeld van Philips laat direct het merk van de toekomst zien. Het merk van de toekomst is namelijk missie-gedreven. Enerzijds komt dat doordat de consument steeds meer verlangt van merken op het gebied van maatschappelijke verantwoord ondernemen. Daarnaast zie je dat veel meer mensen bezig zijn met de wereld om hun heen en met de betekenis die zij willen hebben op de wereld. Deze mensen zijn dan ook de medewerkers van de merken van de toekomst.
Missie-gedreven merken voorzien in deze behoefte van beide kanten. Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders. Het zorgt voor een betrokken organisatie die streeft naar hetzelfde doel: De missie
Het nieuwe merk dat je ontwikkelt werkt dan als een soort kompas. De missie van je merk is daarin het kompas om keuzes te maken en geeft de richting voor het gehele bedrijf aan. Toekomstige ontwikkelingen houd je daarbij ook tegen de merkidentiteit van je organisatie. Hoe staat je merk tegenover deze ontwikkelingen? Hoe kunnen de ontwikkelingen bijdragen aan het behalen van de missie?
Door het merk te herijken en te transformeren naar een missie-gedreven organisatie maakt het merk flexibeler om mee te bewegen, zonder daarbij wispelturig over te komen. Omdat de kern altijd de missie is, zorgt het merk voor een krachtige fundering voor de organisatie, van waaruit het waarde kan leveren aan de klanten én de omgeving.
Zo zie je dat het merk van Lumiad een helder doel heeft nu. Hoewel ze prima hebben weten te ‘overleven’ met het eerdere businessmodel, staat de missie nu compleet scherp. Dat gaat niet alleen Lumiad helpen, maar ook de rest van hun concullega’s. Geven en begrijpen door transparantie is een toekomstdoel om levenskwaliteit te verbeteren voor iedereen. Wil je nog meer weten over Lumiad en hoe wij samen met hen deze fundering hebben neergezet? Lees in het volgende artikel over de bouw van Lumiad! Deze komt over twee weken online op dit platform!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.