De merkidentiteit vertaal je in alles wat je als merk doet. De merkidentiteit is je verhaal die je op alle momenten in de reis van de klant deelt. Dat is echte storytelling. Waar het bij organisaties vaak mis gaat, is dat ze verhalen vertellen over hun product. Deze organisaties hebben een product ontwikkelt en verzinnen daar een goed verhaal bij. Dat is aan de ene kant enorm zonde, aan de andere kant is het een soort van marketingsausje. En dit moet je voorkomen, want klanten prikken daar zo doorheen.
Onze boodschap is: Vertel geen verhaal over je product, maar laat je product jouw verhaal vertellen. Je product sluit als het goed is aan bij dat gene wat je als merk doet. Het is onderdeel van je missie. Je producten zijn een groot onderdeel om die grote opdracht voor je merk te bereiken. Met deze producten kun je immers veel impact maken.
Het voorbeeld wat wij hierbij vaak geven is die van de paarse koeien. Die paarse koeien die in de reclame worden afgebeeld, die de melk geven voor de chocola van een chocolademerk. Er is niemand die dit echt gelooft. Dit verhaal is verzonnen. Zonder betekenis erachter. Voorkom het! Laat je product jouw verhaal vertellen.
Lees ook: De kracht van merktaal