De gevestigde orde, zijn dat altijd “schurken”? - Creating Heroes

De gevestigde orde, zijn dat altijd ‘schurken’?

Helden zijn die merken die de drive hebben positieve impact te creëren voor hun omgeving. In elk verhaal zijn de opponenten van de helden de schurken. Betekent dit ook dat de gevestigde orde altijd schurken zijn? We leggen het uit in dit artikel.

De gevestigde orde: Logge organisaties

Als eerste gaan we in op de gevestigde orde, want wat is dat nu eigenlijk? De gevestigde orde zijn grote organisaties die niet willen of moeilijk kunnen veranderen. Vaak noemen we deze ook de logge organisaties. Zij hebben zoveel marktaandeel vergaart, dat zij het gezicht van de markt zijn. In deze tijden waar veel dingen veranderen, en misschien nog wel meer zaken moeten veranderen zie je dat logge organisaties hier moeite mee hebben of het niet willen. Als ze al willen veranderen is de gevestigde orde net een containerschip, van koers veranderen duurt zo lang daar kan de tijd niet op wachten.

Verandering komt van onderop

In de tijden dat er veel verandering op gang komt, moet dat van onderop komen. Onderop zijn de medewerkers binnen de logge organisaties die verandering eisen, maar meer zie je nog nieuwe ondernemers die verandering willen en zich op de markt gaan begeven. Vaak zijn dit social enterprises: Merken die hun bedrijf beginnen om een maatschappelijk probleem op te lossen.

Het idee van social enterprises is dat zij de markt willen wakker schudden en een probleem aan de kaak willen stellen. In een goed artikel op SoCreatie werd er al geschreven dat echte social start-ups ook een social end-up moeten hebben: Wanneer hun maatschappelijk probleem is opgelost, houden ze op te bestaan.

Een mooi voorbeeld hiervan is Kromkommer. Zij zijn hun merk begonnen vanuit het probleem dat er veel gekke groentes worden weggegooid, alleen om hun uiterlijk. Deze voedselverspilling gaan zij tegen door producten te maken met deze groenten. Maar hun doel rijkt verder: Zij willen ervoor zorgen dat bedrijven tijdens het inkoopproces deze gekke groenten niet meer verwijderen om hun uiterlijk.

Dat hun verhaal en initiatief succes heeft bewijst dat ‘de gevestigde orde Albert Heijn’ tegenwoordig buitenbeentjes in de schappen heeft liggen. Dit zijn gekke groenten die zij apart in een plastic verpakking verkopen. Een goede eerste stap, de tweede stap is natuurlijk dat zij gewoon bij de andere groentes in de bak liggen en er niet meer gediscrimineerd wordt op hun uiterlijk.

“Waar Auping eerst een matrassenfabrikant was, staan zij nu voor een energieke dag

Verandering kan! Auping laat het zien!

Dat een bestaand en groot merk toch kan veranderen bewijst Auping. Zij hebben hun hele businessmodel omgegooid, om circulair te kunnen produceren en ondernemen. Waar Auping eerst een matrassenfabrikant was, staan zij nu voor een energieke dag. Dit betekent een hele omslag, zo kun je nu betalen per slaapuur terwijl het eigendom van het matras en bed bij Auping blijft. Door dit model te hanteren blijven ook de grondstoffen van Auping, die zij weer kunnen hergebruiken in nieuwe producten.

Maar dat is niet alle positieve verandering die deze omslag met zich meebrengt: Door de focus op een energieke dag komt er veel meer focus op klantgerichtheid: Zo zijn slaap- en rustadvies belangrijke elementen geworden in het businessmodel. Door de inzet voor een consumentenapp en het delen van hun verhaal bij Auping Plaza’s wordt de waarde voor klanten écht verhoogt.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

De echte wil om te veranderen staat centraal

Wat voorop staat is de echte wil om te veranderen binnen bedrijven. Of je nu een groot en bestaand bedrijf bent, of je bent een consument die een social start-up wil gaan beginnen: Het gaat om de echte wil om iets positief te veranderen. De gevestigde orde die de wil niet heeft en alles liever bij het oude willen laten, terwijl dat een negatieve invloed heeft op de klant en de maatschappij zijn wat ons betreft echte schurken. Maar de gevestigde orde die wil veranderen en daar ook alles aan doet, die kunnen nog altijd het predicaat held krijgen!

Lees ook: Veranderen kan! De gedaanteverandering van NLE van irritant bedrijf naar enthousiaste klanten-maker

De gevestigde orde, zijn dat altijd ‘schurken’?

De gevestigde orde, zijn dat altijd “schurken”?

Helden zijn die merken die de drive hebben positieve impact te creëren voor hun omgeving. In elk verhaal zijn de opponenten van de helden de schurken. Betekent dit ook dat de gevestigde orde altijd schurken zijn? We leggen het uit in dit artikel.

De gevestigde orde: Logge organisaties

Als eerste gaan we in op de gevestigde orde, want wat is dat nu eigenlijk? De gevestigde orde zijn grote organisaties die niet willen of moeilijk kunnen veranderen. Vaak noemen we deze ook de logge organisaties. Zij hebben zoveel marktaandeel vergaart, dat zij het gezicht van de markt zijn. In deze tijden waar veel dingen veranderen, en misschien nog wel meer zaken moeten veranderen zie je dat logge organisaties hier moeite mee hebben of het niet willen. Als ze al willen veranderen is de gevestigde orde net een containerschip, van koers veranderen duurt zo lang daar kan de tijd niet op wachten.

Verandering komt van onderop

In de tijden dat er veel verandering op gang komt, moet dat van onderop komen. Onderop zijn de medewerkers binnen de logge organisaties die verandering eisen, maar meer zie je nog nieuwe ondernemers die verandering willen en zich op de markt gaan begeven. Vaak zijn dit social enterprises: Merken die hun bedrijf beginnen om een maatschappelijk probleem op te lossen.

Het idee van social enterprises is dat zij de markt willen wakker schudden en een probleem aan de kaak willen stellen. In een goed artikel op SoCreatie werd er al geschreven dat echte social start-ups ook een social end-up moeten hebben: Wanneer hun maatschappelijk probleem is opgelost, houden ze op te bestaan.

Een mooi voorbeeld hiervan is Kromkommer. Zij zijn hun merk begonnen vanuit het probleem dat er veel gekke groentes worden weggegooid, alleen om hun uiterlijk. Deze voedselverspilling gaan zij tegen door producten te maken met deze groenten. Maar hun doel rijkt verder: Zij willen ervoor zorgen dat bedrijven tijdens het inkoopproces deze gekke groenten niet meer verwijderen om hun uiterlijk.

Dat hun verhaal en initiatief succes heeft bewijst dat ‘de gevestigde orde Albert Heijn’ tegenwoordig buitenbeentjes in de schappen heeft liggen. Dit zijn gekke groenten die zij apart in een plastic verpakking verkopen. Een goede eerste stap, de tweede stap is natuurlijk dat zij gewoon bij de andere groentes in de bak liggen en er niet meer gediscrimineerd wordt op hun uiterlijk.

“Waar Auping eerst een matrassenfabrikant was, staan zij nu voor een energieke dag

Verandering kan! Auping laat het zien!

Dat een bestaand en groot merk toch kan veranderen bewijst Auping. Zij hebben hun hele businessmodel omgegooid, om circulair te kunnen produceren en ondernemen. Waar Auping eerst een matrassenfabrikant was, staan zij nu voor een energieke dag. Dit betekent een hele omslag, zo kun je nu betalen per slaapuur terwijl het eigendom van het matras en bed bij Auping blijft. Door dit model te hanteren blijven ook de grondstoffen van Auping, die zij weer kunnen hergebruiken in nieuwe producten.

Maar dat is niet alle positieve verandering die deze omslag met zich meebrengt: Door de focus op een energieke dag komt er veel meer focus op klantgerichtheid: Zo zijn slaap- en rustadvies belangrijke elementen geworden in het businessmodel. Door de inzet voor een consumentenapp en het delen van hun verhaal bij Auping Plaza’s wordt de waarde voor klanten écht verhoogt.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

De echte wil om te veranderen staat centraal

Wat voorop staat is de echte wil om te veranderen binnen bedrijven. Of je nu een groot en bestaand bedrijf bent, of je bent een consument die een social start-up wil gaan beginnen: Het gaat om de echte wil om iets positief te veranderen. De gevestigde orde die de wil niet heeft en alles liever bij het oude willen laten, terwijl dat een negatieve invloed heeft op de klant en de maatschappij zijn wat ons betreft echte schurken. Maar de gevestigde orde die wil veranderen en daar ook alles aan doet, die kunnen nog altijd het predicaat held krijgen!

Lees ook: Veranderen kan! De gedaanteverandering van NLE van irritant bedrijf naar enthousiaste klanten-maker

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.