De laatste halte in de merkreis kent meerdere vervolghaltes. Ieder merk dient namelijk zijn merk te laden. Het is tijd voor het uitvoeren van heldendaden om de deelmissies te bereiken om uiteindelijk je missie te behalen. Met het laden van je merk heb je drie vervolghaltes die je in de reis neemt:
Klanten, relaties & communicatie
Je wilt naar buiten toe meer klanten en stakeholders aan je merk verbinden. Wij noemen dit vaak dat je fans wilt creëren die verbonden zijn aan je merk. Hiervoor zet je externe communicatie in. Denk hierbij aan het uitvoeren van marketingprogramma’s, het optimaliseren van de klantreis, het focussen op de stakeholderprogramma’s, etc. Hierdoor wordt je merk steeds bekender bij de doelgroep en je publiek. Met hen kun je sneller naar je eerste deelmissie.
Cultuur & leiderschap
Wat vaak vergeten wordt tijdens het bouwen van een merk, is het intern laden van een merk. Cultuur en leiderschap is erg belangrijk voor het laden van je merk. Vaak wil je als betekenisvol merk namelijk een maatschappelijke verandering aanpakken, wat ook een ontwikkeling in leiderschap bij iedereen in de organisatie betekent. Daarbij ligt de focus op de cultuur van je teams, waarbij een personeelsbeleid niet weg te denken valt. Wij noemen het vaak het ontwikkelen van merketeers binnen je organisatie. Want iedereen binnen je organisatie doet aan marketing, is bezig met het laden van je merk.
Denk hierbij aan inwerkprogramma’s voor je merk, workshopprogramma’s voor merketeers, het uitvoeren van personeelsbeleid, leiderschapstrainingen, etc.
Groei & Innovatie
Om een missie te bereiken en écht maatschappelijke impact te kunnen maken is het erg belangrijk om te groeien als organisatie. Waar vaak wordt gedacht dat voor betekenisvolle organisaties winst niet belangrijk is, willen wij vooral zeggen dat het juist voor betekenisvolle organisaties belangrijk is. Zij kunnen met meer winst namelijk van nog meer betekenis zijn. Daardoor is het belangrijk om bij het laden van je merk ook te focussen op de groei en innovatie van je merk.
Dat doe je door processen te optimaliseren, je organisatie naar de volgende stap te ontwikkeling, de productportfolio te innoveren en impact te meten en verbeteren.