Voor we aan de slag kunnen met het delen van je merkverhaal is het belangrijk om je merkverhaal duidelijk te krijgen. En dat is ook direct een lastig iets, want wat is een merkverhaal eigenlijk? Het is letterlijk het verhaal wat je merk wil vertellen en is dus gebaseerd op je merkidentiteit.
De beste manier om je merkverhaal helder neer te zetten is om een merkstatement te schrijven, waarin je de identiteit van je merk (met de visie, missie, kernwaarden, etc.) omzet in een gewone mensentaal. Schrijf dus een merkstatement voor je eigen merk, waar in ieder geval de volgende onderdelen zitten:
- De missie van je merk staat centraal, dat is de kern van je merkverhaal
- Het omvat de betekenis die je als merk wilt hebben in de markt, het laat echt zien waar iedereen binnen jullie merk elke dag met liefde zijn bed voor uit komt.
- Daarmee is je merkstatement ook écht, de lezer moet het voelen en emotioneel betrokken worden bij je verhaal.
- Je gaat met je merkverhaal uit van je eigen unieke heldenkrachten en kijkt daarmee niet naar je concurrenten. Je focust je op je eigen merk.
- In je merkstratement staat geen poespas, geen moeilijke woorden. Het is concreet en duidelijk!
- Belangrijk voor je merkstatement is dat je het als een verhaal schrijft. Het leest lekker, neemt de lezer mee en ze de lezer aan tot actie.
Dit merkstatement is je merkverhaal, het is de kern waar je merk om draait.