• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Is jouw merk toekomstbestendig?

Merken zijn niet oneindig, merken zijn ook niet per definitie toekomstbestendig. Doordat de wereld verandert, verandert ook de omgeving van je merk én van de markt. Daardoor is het verstandig om je merk te blijven herijken om het toekomstbestendig te maken. Hoe zit het met jouw merk, is die wel toekomstbestendig?

Wanneer is het tijd om te herijken?

De laatste jaren hebben we veel ondernemers en directies van bedrijven gesproken die hun merken samen met ons hebben vernieuwd of herijkt. Veel van deze mensen gaven aan dat het merk niet meer als een jas paste binnen de organisatie. Dat kan komen omdat het bedrijf uit zijn jas is gegroeid, en dat het merk niet meer past bij de verdere groei. Maar het kan ook zijn dat het merk niet sterk genoeg is en dat je bedrijf maar halsoverkop achter allerlei trends aan hobbelt. Daardoor heeft het merk geen inhoud (meer), waardoor de positionering totaal niet klopt.

We komen daarnaast ook veel bedrijven tegen die zich juist niet als merk positioneren en daardoor de boot missen. In deze gevallen is het goed om het merk (of bedrijf) te herijken en de merkidentiteit aan te scherpen richting de toekomst.

Je merk naar een nieuwe fase

Nadat je aan je eigen merk en organisatie begint te merken dat het tijd is om te herijken, is het belangrijk dat je merk een nieuwe fase in gaat. Het ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit laat je bedrijf die nieuwe fase ingaan, die volledig past met waar de organisatie voor staat. Voor het ene bedrijf is het eenvoudig om hetgeen waar het merk voor staat te vinden, voor de andere is het een heel lastig – maar heel mooi – proces.

Een mooi voorbeeld is dat van Philips: Philips heeft haar merk herijkt en naar de volgende fase gebracht. Het is getransformeerd naar een missie-gedreven organisatie, met als inspirerende missie: ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Het merk van de toekomst is missie-gedreven

Het voorbeeld van Philips laat direct het merk van de toekomst zien. Het merk van de toekomst is namelijk missie-gedreven. Enerzijds komt dat doordat de consument steeds meer verlangt van merken op het gebied van maatschappelijke verantwoord ondernemen. Daarnaast zie je dat veel meer mensen bezig zijn met de wereld om hun heen en met de betekenis die zij willen hebben op de wereld. Deze mensen zijn dan ook de medewerkers van de merken van de toekomst.

Missie-gedreven merken voorzien in deze behoefte van beide kanten. Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders. Het zorgt voor een betrokken organisatie die streeft naar hetzelfde doel: De missie

Het merk als kompas

Het nieuwe merk dat je ontwikkelt werkt dan als een soort kompas. De missie van je merk is daarin het kompas om keuzes te maken en geeft de richting voor het gehele bedrijf aan. Toekomstige ontwikkelingen houd je daarbij ook tegen de merkidentiteit van je organisatie. Hoe staat je merk tegenover deze ontwikkelingen? Hoe kunnen de ontwikkelingen bijdragen aan het behalen van de missie?

Door het merk te herijken en te transformeren naar een missie-gedreven organisatie maakt het merk flexibeler om mee te bewegen, zonder daarbij wispelturig over te komen. Omdat de kern altijd de missie is, zorgt het merk voor een krachtige fundering voor de organisatie, van waaruit het waarde kan leveren aan de klanten én de omgeving.

Start met je merkidentiteit

Veel merken zijn in transitie en dat is wat ons betreft een goed teken. Het betekent dat er een positieve beweging is naar een toffere wereld, waar we allemaal naartoe willen. Is het ook tijd om jouw merk te herijken voor de toekomst? Ga dan aan de slag met de merkidentiteit van je merk. Alles over het bouwen van het heldenmerk lees je in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Is jouw merk toekomstbestendig?

Merken zijn niet oneindig, merken zijn ook niet per definitie toekomstbestendig. Doordat de wereld verandert, verandert ook de omgeving van je merk én van de markt. Daardoor is het verstandig om je merk te blijven herijken om het toekomstbestendig te maken. Hoe zit het met jouw merk, is die wel toekomstbestendig?

Wanneer is het tijd om te herijken?

De laatste jaren hebben we veel ondernemers en directies van bedrijven gesproken die hun merken samen met ons hebben vernieuwd of herijkt. Veel van deze mensen gaven aan dat het merk niet meer als een jas paste binnen de organisatie. Dat kan komen omdat het bedrijf uit zijn jas is gegroeid, en dat het merk niet meer past bij de verdere groei. Maar het kan ook zijn dat het merk niet sterk genoeg is en dat je bedrijf maar halsoverkop achter allerlei trends aan hobbelt. Daardoor heeft het merk geen inhoud (meer), waardoor de positionering totaal niet klopt.

We komen daarnaast ook veel bedrijven tegen die zich juist niet als merk positioneren en daardoor de boot missen. In deze gevallen is het goed om het merk (of bedrijf) te herijken en de merkidentiteit aan te scherpen richting de toekomst.

Je merk naar een nieuwe fase

Nadat je aan je eigen merk en organisatie begint te merken dat het tijd is om te herijken, is het belangrijk dat je merk een nieuwe fase in gaat. Het ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit laat je bedrijf die nieuwe fase ingaan, die volledig past met waar de organisatie voor staat. Voor het ene bedrijf is het eenvoudig om hetgeen waar het merk voor staat te vinden, voor de andere is het een heel lastig – maar heel mooi – proces.

Een mooi voorbeeld is dat van Philips: Philips heeft haar merk herijkt en naar de volgende fase gebracht. Het is getransformeerd naar een missie-gedreven organisatie, met als inspirerende missie: ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Het merk van de toekomst is missie-gedreven

Het voorbeeld van Philips laat direct het merk van de toekomst zien. Het merk van de toekomst is namelijk missie-gedreven. Enerzijds komt dat doordat de consument steeds meer verlangt van merken op het gebied van maatschappelijke verantwoord ondernemen. Daarnaast zie je dat veel meer mensen bezig zijn met de wereld om hun heen en met de betekenis die zij willen hebben op de wereld. Deze mensen zijn dan ook de medewerkers van de merken van de toekomst.

Missie-gedreven merken voorzien in deze behoefte van beide kanten. Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders. Het zorgt voor een betrokken organisatie die streeft naar hetzelfde doel: De missie

Het merk als kompas

Het nieuwe merk dat je ontwikkelt werkt dan als een soort kompas. De missie van je merk is daarin het kompas om keuzes te maken en geeft de richting voor het gehele bedrijf aan. Toekomstige ontwikkelingen houd je daarbij ook tegen de merkidentiteit van je organisatie. Hoe staat je merk tegenover deze ontwikkelingen? Hoe kunnen de ontwikkelingen bijdragen aan het behalen van de missie?

Door het merk te herijken en te transformeren naar een missie-gedreven organisatie maakt het merk flexibeler om mee te bewegen, zonder daarbij wispelturig over te komen. Omdat de kern altijd de missie is, zorgt het merk voor een krachtige fundering voor de organisatie, van waaruit het waarde kan leveren aan de klanten én de omgeving.

Start met je merkidentiteit

Veel merken zijn in transitie en dat is wat ons betreft een goed teken. Het betekent dat er een positieve beweging is naar een toffere wereld, waar we allemaal naartoe willen. Is het ook tijd om jouw merk te herijken voor de toekomst? Ga dan aan de slag met de merkidentiteit van je merk. Alles over het bouwen van het heldenmerk lees je in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Misschien vind je dit ook interessant:

6 boeken met toffe heldenverhalen

14/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Het verhaal achter de video van het Zonnepark Ecofactorij

07/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Olga Saes van Xpeerience: “Het risico op een psychische aandoening te... 4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel