Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Over de merkidentiteit is al veel geschreven. Het belangrijkste bij identiteit is dan ook om dicht bij jezelf te blijven. Dat betekent dat je niet altijd moet streven naar landelijke dekking, een multinational of (extreme) groei. Het voorbeeld van Anchor Brewing geeft aan dat merkidentiteit echt een zaak is van dicht bij jezelf blijven.
Waar het binnen veel merken misgaat, is dat er te veel wordt gekeken naar de concurrenten en naar toonaangevende bedrijven. Zo is er binnen veel organisaties de wil om net als Coolblue te worden. Nu is het streven naar verbetering natuurlijk niet verkeerd, maar het zoeken naar een kopie van een ander bedrijf helpt je bedrijf niet verder.
Kijk vooral naar de uniekheid binnen je eigen organisatie, ontdek waar jouw merk voor staat en voor wilt gaan. Zorg ervoor dat je merkidentiteit enorm duidelijk is voor alles en iedereen in de organisatie. En de merkidentiteit is van je organisatie en is van jezelf!
“Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan.”
Triodos omschreef in het één van hun video’s heel mooi: Groei is veel meer dan een cijfer. Veel merken hebben maar één doel: Groeien in winst en omzet. Elke bedrijf moet alleen maar groter worden, maar waarom? Waarom moeten we altijd blijven groeien? We krijgen nog wel regelmatig klanten die vooral geen grote organisatie willen zijn, maar wel van meerwaarde willen zijn voor hun omgeving. Groei moet niet een doel op zich zijn, maar een middel om jouw doelen te bereiken.
Want bedenk goed: Je hoeft niet altijd groot te zijn, om de beste te worden!
Dat je als merk succesvol kunt zijn én klein kunt blijven bewijst Anchor Brewing, een brouwer uit San Fransisco. Het bedrijf werd opgericht in 1896 en brouwt hun bier op een duurzame manier. Dat is de oorsprong van hun bedrijf, daarop is hun merk gebouwd. Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan. Door die manier van brouwen kunnen ze geen grote producties draaien en hebben ze al menigmaal nee aan klanten verkocht die een grote bestelling wilden plaatsen.
Hun identiteit zorgt voor heldere keuzes: Ze hebben een groeiplafond, en die is inmiddels bereikt. Ze hebben daar vrede mee en maken een gezonde winst. De groei die zij doormaken zit vooral in het steeds blijven verduurzamen van hun producten.
Hiermee laat Anchor Brewing zien dat je een bedrijf kunt zijn met een mooie en goede identiteit, maar je niet continu hoeft te groeien om bestaansrecht te hebben. Door een sterke identiteit te hebben, zorg je dat je op basis daarvan scherpe keuzes kunt maken: Nee zeggen tegen grote klanten en toch een gezonde winst maken.
Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – de serie
Over de merkidentiteit is al veel geschreven. Het belangrijkste bij identiteit is dan ook om dicht bij jezelf te blijven. Dat betekent dat je niet altijd moet streven naar landelijke dekking, een multinational of (extreme) groei. Het voorbeeld van Anchor Brewing geeft aan dat merkidentiteit echt een zaak is van dicht bij jezelf blijven.
Waar het binnen veel merken misgaat, is dat er te veel wordt gekeken naar de concurrenten en naar toonaangevende bedrijven. Zo is er binnen veel organisaties de wil om net als Coolblue te worden. Nu is het streven naar verbetering natuurlijk niet verkeerd, maar het zoeken naar een kopie van een ander bedrijf helpt je bedrijf niet verder.
Kijk vooral naar de uniekheid binnen je eigen organisatie, ontdek waar jouw merk voor staat en voor wilt gaan. Zorg ervoor dat je merkidentiteit enorm duidelijk is voor alles en iedereen in de organisatie. En de merkidentiteit is van je organisatie en is van jezelf!
“Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan.”
Triodos omschreef in het één van hun video’s heel mooi: Groei is veel meer dan een cijfer. Veel merken hebben maar één doel: Groeien in winst en omzet. Elke bedrijf moet alleen maar groter worden, maar waarom? Waarom moeten we altijd blijven groeien? We krijgen nog wel regelmatig klanten die vooral geen grote organisatie willen zijn, maar wel van meerwaarde willen zijn voor hun omgeving. Groei moet niet een doel op zich zijn, maar een middel om jouw doelen te bereiken.
Want bedenk goed: Je hoeft niet altijd groot te zijn, om de beste te worden!
Dat je als merk succesvol kunt zijn én klein kunt blijven bewijst Anchor Brewing, een brouwer uit San Fransisco. Het bedrijf werd opgericht in 1896 en brouwt hun bier op een duurzame manier. Dat is de oorsprong van hun bedrijf, daarop is hun merk gebouwd. Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan. Door die manier van brouwen kunnen ze geen grote producties draaien en hebben ze al menigmaal nee aan klanten verkocht die een grote bestelling wilden plaatsen.
Hun identiteit zorgt voor heldere keuzes: Ze hebben een groeiplafond, en die is inmiddels bereikt. Ze hebben daar vrede mee en maken een gezonde winst. De groei die zij doormaken zit vooral in het steeds blijven verduurzamen van hun producten.
Hiermee laat Anchor Brewing zien dat je een bedrijf kunt zijn met een mooie en goede identiteit, maar je niet continu hoeft te groeien om bestaansrecht te hebben. Door een sterke identiteit te hebben, zorg je dat je op basis daarvan scherpe keuzes kunt maken: Nee zeggen tegen grote klanten en toch een gezonde winst maken.
Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – de serie
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.