Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend - Creating Heroes

Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend

Veel heldenmerken beginnen met een ambitie aan hun merk. Ze willen een markt veranderen, ze willen de wereld verbeteren, etc. Hoe meer wij met helden spreken, hoe vaker wij merken dat deze bedrijven moeite hebben om de eerste stap te zetten. Er is één ding dat wij altijd aangeven: Je einddoel is allesbepalend!

Scherp je missie aan!

Het eerste wat je moet doen om je missie überhaupt te kunnen bereiken, is om een sterke missie te hebben. Nog te vaak zien wij merken die een missie hebben die niet echt een grote opdracht omschrijven, maar die vooral klein wordt gehouden. Hierdoor sta je nergens voor.

Voor ons is de missie dan ook de speciale opdracht van je merk in de wereld. En de wereld kun je ook klein zien: Het kan de markt zijn waarin je je begeeft of de directe omgeving waar je gevestigd bent. Door je missie aan te scherpen kun je ook een goed plan maken om de missie te bereiken.

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

“Communicatie is het allerbelangrijkste onderdeel als je voorop wilt lopen.”

Maak fases en wees niet te streng!

Maar als je dan een missie hebt geformuleerd, waar begin je dan? Onze boodschap is altijd: Wees niet te streng voor jezelf. Vaak willen mensen binnen merken direct heel veel impact genereren, wat te vaak een utopie lijkt. Als je jouw missie wil behalen is het goed om een soort fasering aan te brengen in de weg naar je missie. Zie het als een routebeschrijving naar je missie. Iedere fase is een nieuwe mijlpaal in het bereiken van je missie.

Tony’s Chocolonely heeft dit bijvoorbeeld heel mooi vormgegeven, om hun missie (een 100% slaafvrije chocolademarkt) te bereiken hebben zij drie fases aangegeven, door hun ook de route genoemd:

Meer over de missie en de route van Tony’s Chocolonely op hun website

Waarom moet je dan niet te streng zijn voor jezelf? Omdat je in de eerste fase best acties kunt uitvoeren die niet direct helpen om je missie te bereiken, maar wel nodig zijn om de eerste mijlpaal te bereiken. De eerste stap in de route van Tony’s Chocolonely was het bewustmaken van het probleem. Het is best logisch te bedenken dat daarin keuzes worden gemaakt die niet direct leiden tot het einddoel: de 100% slaafvrije chocolademarkt.

Zo heeft Tony’s ook toegegeven dat er nog steeds kinderen bleven werken in cacaoplantages waar zij mee werkten. In dit geval was het voor nu beter om deze kinderen te laten werken, omdat ze anders niet voor hun omgeving konden zorgen. Maar helaas is het nog niet zover dat deze kinderen alleen maar naar school kunnen, maar natuurlijk blijft dat wel het streven.

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Neem je fans mee in je verhaal: Hoe behaal je jouw einddoel?

Het allerbelangrijkste is dat je niet sjoemelt met deze verhalen en de keuzes die je maakt, maar dat je het uitlegt. Communicatie is het allerbelangrijkste onderdeel als je voorop wilt lopen. Neem daarom je fans mee in jouw eigen verhaal. Deel alle stappen die je zet om je einddoel te halen met ze, leg keuzes uit en vraag ook om kritiek. Alleen op die manier kun je uiteindelijk toewerken naar het behalen van je missie!

Je missie is het allerbelangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Wil je leren hoe je de merkidentiteit kunt ontdekken? Lees dan de serie waarin we in 6 artikelen je meenemen naar een stappenplan om je merkidentiteit te ontdekken.

Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend

Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend

Veel heldenmerken beginnen met een ambitie aan hun merk. Ze willen een markt veranderen, ze willen de wereld verbeteren, etc. Hoe meer wij met helden spreken, hoe vaker wij merken dat deze bedrijven moeite hebben om de eerste stap te zetten. Er is één ding dat wij altijd aangeven: Je einddoel is allesbepalend!

Scherp je missie aan!

Het eerste wat je moet doen om je missie überhaupt te kunnen bereiken, is om een sterke missie te hebben. Nog te vaak zien wij merken die een missie hebben die niet echt een grote opdracht omschrijven, maar die vooral klein wordt gehouden. Hierdoor sta je nergens voor.

Voor ons is de missie dan ook de speciale opdracht van je merk in de wereld. En de wereld kun je ook klein zien: Het kan de markt zijn waarin je je begeeft of de directe omgeving waar je gevestigd bent. Door je missie aan te scherpen kun je ook een goed plan maken om de missie te bereiken.

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

“Communicatie is het allerbelangrijkste onderdeel als je voorop wilt lopen.”

Maak fases en wees niet te streng!

Maar als je dan een missie hebt geformuleerd, waar begin je dan? Onze boodschap is altijd: Wees niet te streng voor jezelf. Vaak willen mensen binnen merken direct heel veel impact genereren, wat te vaak een utopie lijkt. Als je jouw missie wil behalen is het goed om een soort fasering aan te brengen in de weg naar je missie. Zie het als een routebeschrijving naar je missie. Iedere fase is een nieuwe mijlpaal in het bereiken van je missie.

Tony’s Chocolonely heeft dit bijvoorbeeld heel mooi vormgegeven, om hun missie (een 100% slaafvrije chocolademarkt) te bereiken hebben zij drie fases aangegeven, door hun ook de route genoemd:

Meer over de missie en de route van Tony’s Chocolonely op hun website

Waarom moet je dan niet te streng zijn voor jezelf? Omdat je in de eerste fase best acties kunt uitvoeren die niet direct helpen om je missie te bereiken, maar wel nodig zijn om de eerste mijlpaal te bereiken. De eerste stap in de route van Tony’s Chocolonely was het bewustmaken van het probleem. Het is best logisch te bedenken dat daarin keuzes worden gemaakt die niet direct leiden tot het einddoel: de 100% slaafvrije chocolademarkt.

Zo heeft Tony’s ook toegegeven dat er nog steeds kinderen bleven werken in cacaoplantages waar zij mee werkten. In dit geval was het voor nu beter om deze kinderen te laten werken, omdat ze anders niet voor hun omgeving konden zorgen. Maar helaas is het nog niet zover dat deze kinderen alleen maar naar school kunnen, maar natuurlijk blijft dat wel het streven.

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Neem je fans mee in je verhaal: Hoe behaal je jouw einddoel?

Het allerbelangrijkste is dat je niet sjoemelt met deze verhalen en de keuzes die je maakt, maar dat je het uitlegt. Communicatie is het allerbelangrijkste onderdeel als je voorop wilt lopen. Neem daarom je fans mee in jouw eigen verhaal. Deel alle stappen die je zet om je einddoel te halen met ze, leg keuzes uit en vraag ook om kritiek. Alleen op die manier kun je uiteindelijk toewerken naar het behalen van je missie!

Je missie is het allerbelangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Wil je leren hoe je de merkidentiteit kunt ontdekken? Lees dan de serie waarin we in 6 artikelen je meenemen naar een stappenplan om je merkidentiteit te ontdekken.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy