• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend

Veel heldenmerken beginnen met een ambitie aan hun merk. Ze willen een markt veranderen, ze willen de wereld verbeteren, etc. Hoe meer wij met helden spreken, hoe vaker wij merken dat deze bedrijven moeite hebben om de eerste stap te zetten. Er is één ding dat wij altijd aangeven: Je einddoel is allesbepalend!

Scherp je missie aan!

Het eerste wat je moet doen om je missie überhaupt te kunnen bereiken, is om een sterke missie te hebben. Nog te vaak zien wij merken die een missie hebben die niet echt een grote opdracht omschrijven, maar die vooral klein wordt gehouden. Hierdoor sta je nergens voor.

Voor ons is de missie dan ook de speciale opdracht van je merk in de wereld. En de wereld kun je ook klein zien: Het kan de markt zijn waarin je je begeeft of de directe omgeving waar je gevestigd bent. Door je missie aan te scherpen kun je ook een goed plan maken om de missie te bereiken.

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

“Communicatie is het allerbelangrijkste onderdeel als je voorop wilt lopen.”

Maak fases en wees niet te streng!

Maar als je dan een missie hebt geformuleerd, waar begin je dan? Onze boodschap is altijd: Wees niet te streng voor jezelf. Vaak willen mensen binnen merken direct heel veel impact genereren, wat te vaak een utopie lijkt. Als je jouw missie wil behalen is het goed om een soort fasering aan te brengen in de weg naar je missie. Zie het als een routebeschrijving naar je missie. Iedere fase is een nieuwe mijlpaal in het bereiken van je missie.

Tony’s Chocolonely heeft dit bijvoorbeeld heel mooi vormgegeven, om hun missie (een 100% slaafvrije chocolademarkt) te bereiken hebben zij drie fases aangegeven, door hun ook de route genoemd:

Meer over de missie en de route van Tony’s Chocolonely op hun website

Waarom moet je dan niet te streng zijn voor jezelf? Omdat je in de eerste fase best acties kunt uitvoeren die niet direct helpen om je missie te bereiken, maar wel nodig zijn om de eerste mijlpaal te bereiken. De eerste stap in de route van Tony’s Chocolonely was het bewustmaken van het probleem. Het is best logisch te bedenken dat daarin keuzes worden gemaakt die niet direct leiden tot het einddoel: de 100% slaafvrije chocolademarkt.

Zo heeft Tony’s ook toegegeven dat er nog steeds kinderen bleven werken in cacaoplantages waar zij mee werkten. In dit geval was het voor nu beter om deze kinderen te laten werken, omdat ze anders niet voor hun omgeving konden zorgen. Maar helaas is het nog niet zover dat deze kinderen alleen maar naar school kunnen, maar natuurlijk blijft dat wel het streven.

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Neem je fans mee in je verhaal: Hoe behaal je jouw einddoel?

Het allerbelangrijkste is dat je niet sjoemelt met deze verhalen en de keuzes die je maakt, maar dat je het uitlegt. Communicatie is het allerbelangrijkste onderdeel als je voorop wilt lopen. Neem daarom je fans mee in jouw eigen verhaal. Deel alle stappen die je zet om je einddoel te halen met ze, leg keuzes uit en vraag ook om kritiek. Alleen op die manier kun je uiteindelijk toewerken naar het behalen van je missie!

Je missie is het allerbelangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Wil je leren hoe je de merkidentiteit kunt ontdekken? Lees dan de serie waarin we in 6 artikelen je meenemen naar een stappenplan om je merkidentiteit te ontdekken.

Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend

Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend

Veel heldenmerken beginnen met een ambitie aan hun merk. Ze willen een markt veranderen, ze willen de wereld verbeteren, etc. Hoe meer wij met helden spreken, hoe vaker wij merken dat deze bedrijven moeite hebben om de eerste stap te zetten. Er is één ding dat wij altijd aangeven: Je einddoel is allesbepalend!

Scherp je missie aan!

Het eerste wat je moet doen om je missie überhaupt te kunnen bereiken, is om een sterke missie te hebben. Nog te vaak zien wij merken die een missie hebben die niet echt een grote opdracht omschrijven, maar die vooral klein wordt gehouden. Hierdoor sta je nergens voor.

Voor ons is de missie dan ook de speciale opdracht van je merk in de wereld. En de wereld kun je ook klein zien: Het kan de markt zijn waarin je je begeeft of de directe omgeving waar je gevestigd bent. Door je missie aan te scherpen kun je ook een goed plan maken om de missie te bereiken.

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

“Communicatie is het allerbelangrijkste onderdeel als je voorop wilt lopen.”

Maak fases en wees niet te streng!

Maar als je dan een missie hebt geformuleerd, waar begin je dan? Onze boodschap is altijd: Wees niet te streng voor jezelf. Vaak willen mensen binnen merken direct heel veel impact genereren, wat te vaak een utopie lijkt. Als je jouw missie wil behalen is het goed om een soort fasering aan te brengen in de weg naar je missie. Zie het als een routebeschrijving naar je missie. Iedere fase is een nieuwe mijlpaal in het bereiken van je missie.

Tony’s Chocolonely heeft dit bijvoorbeeld heel mooi vormgegeven, om hun missie (een 100% slaafvrije chocolademarkt) te bereiken hebben zij drie fases aangegeven, door hun ook de route genoemd:

Meer over de missie en de route van Tony’s Chocolonely op hun website

Waarom moet je dan niet te streng zijn voor jezelf? Omdat je in de eerste fase best acties kunt uitvoeren die niet direct helpen om je missie te bereiken, maar wel nodig zijn om de eerste mijlpaal te bereiken. De eerste stap in de route van Tony’s Chocolonely was het bewustmaken van het probleem. Het is best logisch te bedenken dat daarin keuzes worden gemaakt die niet direct leiden tot het einddoel: de 100% slaafvrije chocolademarkt.

Zo heeft Tony’s ook toegegeven dat er nog steeds kinderen bleven werken in cacaoplantages waar zij mee werkten. In dit geval was het voor nu beter om deze kinderen te laten werken, omdat ze anders niet voor hun omgeving konden zorgen. Maar helaas is het nog niet zover dat deze kinderen alleen maar naar school kunnen, maar natuurlijk blijft dat wel het streven.

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Neem je fans mee in je verhaal: Hoe behaal je jouw einddoel?

Het allerbelangrijkste is dat je niet sjoemelt met deze verhalen en de keuzes die je maakt, maar dat je het uitlegt. Communicatie is het allerbelangrijkste onderdeel als je voorop wilt lopen. Neem daarom je fans mee in jouw eigen verhaal. Deel alle stappen die je zet om je einddoel te halen met ze, leg keuzes uit en vraag ook om kritiek. Alleen op die manier kun je uiteindelijk toewerken naar het behalen van je missie!

Je missie is het allerbelangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Wil je leren hoe je de merkidentiteit kunt ontdekken? Lees dan de serie waarin we in 6 artikelen je meenemen naar een stappenplan om je merkidentiteit te ontdekken.

Misschien vind je dit ook interessant:

Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO

28/11/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

22/11/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
Je merkidentiteit is dicht bij jezelf blijven [voorbeeld] Je merkidentiteit is dicht bij jezelf blijven [voorbeeld] De goede groei van Innocent De goede groei van Innocent
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel