Kernwaarden versterken: 5 tactieken voor meer merkbetekenis
Kernwaarden. Elke organisatie heeft ze. Bij veel staan ze op de website, bij minder ze hangen op een poster in de vergaderruimte en bij sommige worden ze aangehaald in presentaties. Maar hoe vaak leven ze echt? In veel organisaties worden kernwaarden gekozen tijdens een strategiesessie en daarna vergeten. Dat is zonde, want juist die waarden kunnen je merk sterker maken, medewerkers verbinden en klanten laten voelen waar je voor staat.
Van merkfundering naar het borgen van je merk
Veel organisaties gaan een brandingproces in. Ze formuleren de visie, missie en kernwaarden opnieuw. Wanneer ze dat hebben gedaan, dan vieren ze dat met een feestje. Een lancering van de website of op een andere manier. Maar met het lanceren van dat merk begint het pas! Je moet het merk zowel intern als extern gaan laden. Om het merk – en daarmee de kernwaarden – te laden, doorloop je verschillende fases met je medewerkers:
- Mensen moeten de nieuwe kernwaarden en het merkverhaal gaan verkennen. Wat zijn de kernwaarden en hoe past het in hun dagelijkse werk?
- Daarna wil je dat ze de kernwaarden en het merkverhaal gaan inzetten, zodat ze ontdekken wat ze voor hen betekenen.
- Vervolgens wil je dat ze de kernwaarden dagelijks gebruiken. Ze moeten het merk beleven.
- Als laatste moeten de kernwaarden én het merk geborgen worden in protocollen, regels en beleid. Met andere woorden, al het beleid moet de medewerkers faciliteren om vanuit het merk te werken.
Meer weten over het borgen van je merk? Lees daarvoor het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.

Tactieken om de kernwaarden te versterken
Het borgen van je merk gaat over het geheel van je merk. Van de betekenis, missie tot aan de waarden. In dit artikel krijg je vijf praktische tactieken om je kernwaarden écht te verankeren in je cultuur, communicatie en klantbeleving. Niet als loze kreten, maar als het kloppend hart van je merk.
Tactiek 1: Vertel verhalen die laten zien hoe je waarden werken
Waarden worden pas betekenisvol als je ze tot leven brengt. Een mooie vorm om het tot leven te brengen is door verhalen te vertellen. Verhalen geven kleur, context en emotie. Ze zorgen ervoor dat mensen begrijpen en voelen wat een kernwaarde het betekent in de praktijk.
Neem het voorbeeld bij de waarde ‘integriteit’. Je kunt dit op een mooie PowerPoint-slide te zetten, maar daar voelt niemand wat bij. Wanneer een collega vertelt hoe zij in een lastig gesprek met een klant toch eerlijk is gebleven, met risico op verlies van deze klant, dan raakt dat anderen. Zo kun je verhalen terug laten komen over hoe jullie samen besluiten namen die niet de makkelijkste waren, maar daarmee wel trouw aan de merkwaarden.
Gebruik verhalen over de waarden in:
- Teammeetings (de ‘waarde van de week’);
- Interne nieuwsbrieven;
- Onboardingmateriaal;
- Social posts (extern voorbeeldgedrag!).
Zo wordt het niet alleen een waarde, maar een verhaal dat blijft hangen. En het mooie aan verhalen is, dat mensen ze doorvertellen. En dat maakt je merk groter dan je marketingafdeling.

Tactiek 2: Leiders als dragers van kernwaarden
Als leiders je waarden niet leven, kun je ze net zo goed schrappen. Niets ondermijnt kernwaarden sneller dan managers die ander gedrag laten zien dan wat het bedrijf zegt belangrijk te vinden.
Goede leiders stellen zich kwetsbaar op, geven het goede voorbeeld en benoemen actief het waarom achter hun keuzes. Ze zijn zichtbaar in hoe ze moeilijke besluiten nemen, hoe ze successen vieren, en hoe ze omgaan met fouten.
Hoe je deze tactiek inzet:
- Gebruik 360° feedback op kernwaarden als onderdeel van leiderschapsontwikkeling;
- Organiseer leadership talks waarin leiders voorbeelden delen;
- Beloon leiderschap dat past bij de waarden;
- Trek leiders aan die passen bij de kernwaarden;
- Cultuur wordt gedragen door gedrag. En gedrag begint bovenaan.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Tactiek 3: Maak kernwaarden tastbaar in rituelen
In de organisaties die wij hebben mogen helpen bij het bouwen van hun merk zijn de rituelen zeer belangrijk. Het ontwikkelen van je merk betekent verandering. Bijna bij ieder bedrijf werden rituelen benoemd die nooit mogen veranderen wanneer we met het merk bezig zijn. Rituelen zijn herhaalbare, betekenisvolle gewoontes die de cultuur zichtbaar maken. Ze zijn krachtiger dan regels, omdat ze gedragen worden door de medewerkers zelf. Dat maken rituelen inzetten zo belangrijk. En het belangrijkste is, deze worden niet opgelegd. Maar ze komen juist van de medewerkers zelf.
Denk aan:
- Een wekelijkse check-in waarbij iedereen deelt hoe ze een kernwaarde hebben toegepast;
- Awards voor medewerkers die een waarde belichaamden (door collega’s genomineerd);
- Een onboardingritueel waarin waarden letterlijk worden doorgegeven (symbolisch object, persoonlijk verhaal, enz.);
- Een jaarlijkse barbecue voor de medewerkers en hun gezin.
Ook symbolen helpen. Een fysieke herinnering, zoals een waarde-kaart op elke werkplek, een posterwand met voorbeeldverhalen, of een waarde als naam voor een vergaderzaal (Zoals De Moedkamer), maken abstracte woorden tastbaar. Rituelen verankeren waarden in het dagelijks gedrag. En zorgen voor trots.
“Zo kun je gratis sportkleding aanschaffen, zoveel chocolade mee naar huis als je dragen kan, een baby-bonus, onbeperkt vakantiedagen en een behoud je BMI-bonus. Alles om het gedrag wat ze op basis van hun waarden willen te belonen.”
Tactiek 4: Selecteer, onboard en beloon op waarden
Kernwaarden versterken gebeurd door de gehele organisatie. Belangrijk is dat de kernwaarden en het merk daarmee dé basis zijn van alles wat je doet. HR is een van de krachtigste schakels om de basis van de kernwaarden te laten landen. In HR moeten alle kernwaarden leidend zijn in wat ze doen. Met een klant hebben we dit samen de cultuurbewaking genoemd.
Laat kernwaarden leidend zijn in:
- Selectiegesprekken, door vragen te stellen die inzicht geven in hoe zij de waarden toepassen in de praktijk. Of juist door spelvormen in te zetten, waarin ze de waarden kunnen laten zien.
- Onboardingprogramma’s waarin je betekenis en verhalen centraal zet.
- Ambitiegesprekken in plaats van prestatiegesprekken. Laat de ambitie van de medewerkers terugkomen én stuur op de kernwaarden.
- Beloningsbeleid waarin je gedrag viert dat de waarden versterkt.
Zo ontstaat er niet alleen een cultuur die waarden uitdraagt, maar ook een systeem dat dat gedrag structureel ondersteunt. Hoe je deze punten inzet is sterk afhankelijk van de persoonlijkheid van je merk. Bij een bedrijf zoals Bever doen ze selectiegesprekken bijvoorbeeld in het bos. En spreken ze over de passie voor hun vakgebied.
Tactiek 5: Veranker waarden in werkwijzen en besluitvorming
In plaats van te meten op gedrag, richt je op het zichtbaar maken van waarden in hoe het werk georganiseerd is. Denk aan het merk als filter in beslissingen en structuren. Oftewel: als deze waarde écht belangrijk is, hoe zie je dat dan terug in hoe we werken?
Voorbeelden:
- Gebruik de kernwaarden als kompas bij strategische keuzes. Bijvoorbeeld: Past deze klant of samenwerking bij wie we zijn? En past het bij onze missie?
- Bouw overlegstructuren waarin waarden expliciet benoemd worden, bijvoorbeeld de “waardecheck” als vast agendapunt.
- Laat teams zelf bespreken hoe hun dagelijkse werk nog beter kan aansluiten bij de kernwaarden.
Op deze manier integreer je waarden in de structuur in plaats van ze te willen meten. Het gaat niet om cijfers, maar om richting geven aan gedrag, keuzes en cultuur.

Hoe Tony’s Chocolonely hun waarden leeft.
Tony’s Chocolonely is een schoolvoorbeeld van een merk dat zijn kernwaarden niet alleen formuleert, maar daadwerkelijk verankert in cultuur, gedrag en beleving. Hun vier waarden – samen, eigenaarschap, kritisch en ongewoon – vormen de ruggengraat van alles wat ze doen. Hieronder een selectie uit wat zij doen om het te laten leven:
- Storytelling in actie: De missie van Tony’s komt tot leven in elk verhaal dat ze vertellen, van hun transparante jaarverslag tot hun kleurrijke repenverpakking. Elk element draagt bij aan het verhaal van een eerlijkere chocolade-industrie – inclusief de ongelijk verdeelde chocoladereep, die symbool staat voor de ongelijkheid in de keten. Daarbij vertellen medewerkers elkaar verhalen over het maken van impact.
- Leiderschap en voorbeeldgedrag: Nieuwe medewerkers worden vanaf dag één uitgedaagd om hun persoonlijke visie op impact te formuleren. Leidinggevenden bij Tony’s geven zelf het goede voorbeeld in hoe zij kritisch en ongewoon durven zijn, bijvoorbeeld door openlijk hun fouten te delen in het jaarverslag.
- Rituelen en symboliek: Jaarlijks reiken ze ‘Golden Beans’ uit aan collega’s die een kernwaarde op een bijzondere manier belichaamden. Deze rituele erkenning versterkt intern het bewustzijn en de trots op het merk.
- Belonen op waarden : De kernwaarden zijn ingebed in de hele medewerkersreis – van selectiecriteria tot beoordelingsgesprekken. Bij Tony’s word je niet alleen aangenomen op wat je kunt, maar ook op hoe je past bij de missie en waarden. Daaraan verbinden zij hun beleid. Zo kun je gratis sportkleding aanschaffen, zoveel chocolade mee naar huis als je dragen kan, een baby-bonus, onbeperkt vakantiedagen en een behoud je BMI-bonus. Alles om het gedrag wat ze op basis van hun waarden willen te belonen.
- Waarden als meetlat: In hun impactrapportage meten ze jaarlijks hoe goed ze hun missie en kernwaarden waarmaken – tot in de cacaoketen aan toe. Transparantie is daarin geen belofte, maar een meetbare prestatie-indicator.
Tony’s laat zien dat kernwaarden geen posters aan de muur zijn, maar een strategisch kompas. Door ze consequent tot leven te brengen, bouwen ze niet alleen aan een sterke cultuur, maar ook aan een beweging waar medewerkers én klanten zich mee verbonden voelen.
Checklist: kernwaarden verankeren in 6 stappen
Het verankeren van je kernwaarden zit in verschillende onderdelen van je organisatie. Je merk is namelijk geen ding van de marketingafdeling, maar van iedereen. Daarom hier een checklist voor het verankeren van je kernwaarden.
- Formuleer waarden die echt betekenis hebben
- Verzamel verhalen waarin deze waarden tot leven komen
- Maak leiders verantwoordelijk voor het doorleven van waarden
- Ontwikkel rituelen rond kernwaarden
- Koppel waarden aan HR-processen
- Reflecteer regelmatig op de werking en toepassing ervan
Zelf aan de slag met kernwaarden
Wil je aan de slag met de kernwaarden van je organisatie? Of wil je ontdekken hoe je het nog beter kunt doen? Boek een gratis merksessie en we helpen je graag verder!
Hoe weet ik of onze kernwaarden echt leven in de organisatie?
Luister naar wat medewerkers zeggen als je er niet bij bent. Hoor je de waarden terug? Worden ze gebruikt als kompas in keuzes? Dan zit je goed. Zo niet, begin bij verhalen en leiderschap. Belangrijk is dus dat je regelmatig het gesprek aan gaat over deze waarden.
Kun je kernwaarden veranderen?
Ja, dat kan. Zeker als ze niet meer passen bij je strategie of cultuur. Het is beter om eerlijke, gedragen waarden te hebben dan om vast te houden aan oude. Maar het is geen proces dat je van vandaag op morgen voor elkaar krijgt. Daarom is het verstandig om de gehele merkreis te doorlopen en mensen oprecht mee te nemen in dit proces. Een merk met gedragen kernwaarden bouw je van binnenuit.
Kernwaarden versterken: 5 tactieken voor meer merkbetekenis

Kernwaarden. Elke organisatie heeft ze. Bij veel staan ze op de website, bij minder ze hangen op een poster in de vergaderruimte en bij sommige worden ze aangehaald in presentaties. Maar hoe vaak leven ze echt? In veel organisaties worden kernwaarden gekozen tijdens een strategiesessie en daarna vergeten. Dat is zonde, want juist die waarden kunnen je merk sterker maken, medewerkers verbinden en klanten laten voelen waar je voor staat.
Van merkfundering naar het borgen van je merk
Veel organisaties gaan een brandingproces in. Ze formuleren de visie, missie en kernwaarden opnieuw. Wanneer ze dat hebben gedaan, dan vieren ze dat met een feestje. Een lancering van de website of op een andere manier. Maar met het lanceren van dat merk begint het pas! Je moet het merk zowel intern als extern gaan laden. Om het merk – en daarmee de kernwaarden – te laden, doorloop je verschillende fases met je medewerkers:
- Mensen moeten de nieuwe kernwaarden en het merkverhaal gaan verkennen. Wat zijn de kernwaarden en hoe past het in hun dagelijkse werk?
- Daarna wil je dat ze de kernwaarden en het merkverhaal gaan inzetten, zodat ze ontdekken wat ze voor hen betekenen.
- Vervolgens wil je dat ze de kernwaarden dagelijks gebruiken. Ze moeten het merk beleven.
- Als laatste moeten de kernwaarden én het merk geborgen worden in protocollen, regels en beleid. Met andere woorden, al het beleid moet de medewerkers faciliteren om vanuit het merk te werken.
Meer weten over het borgen van je merk? Lees daarvoor het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.

Tactieken om de kernwaarden te versterken
Het borgen van je merk gaat over het geheel van je merk. Van de betekenis, missie tot aan de waarden. In dit artikel krijg je vijf praktische tactieken om je kernwaarden écht te verankeren in je cultuur, communicatie en klantbeleving. Niet als loze kreten, maar als het kloppend hart van je merk.
Tactiek 1: Vertel verhalen die laten zien hoe je waarden werken
Waarden worden pas betekenisvol als je ze tot leven brengt. Een mooie vorm om het tot leven te brengen is door verhalen te vertellen. Verhalen geven kleur, context en emotie. Ze zorgen ervoor dat mensen begrijpen en voelen wat een kernwaarde het betekent in de praktijk.
Neem het voorbeeld bij de waarde ‘integriteit’. Je kunt dit op een mooie PowerPoint-slide te zetten, maar daar voelt niemand wat bij. Wanneer een collega vertelt hoe zij in een lastig gesprek met een klant toch eerlijk is gebleven, met risico op verlies van deze klant, dan raakt dat anderen. Zo kun je verhalen terug laten komen over hoe jullie samen besluiten namen die niet de makkelijkste waren, maar daarmee wel trouw aan de merkwaarden.
Gebruik verhalen over de waarden in:
- Teammeetings (de ‘waarde van de week’);
- Interne nieuwsbrieven;
- Onboardingmateriaal;
- Social posts (extern voorbeeldgedrag!).
Zo wordt het niet alleen een waarde, maar een verhaal dat blijft hangen. En het mooie aan verhalen is, dat mensen ze doorvertellen. En dat maakt je merk groter dan je marketingafdeling.

Tactiek 2: Leiders als dragers van kernwaarden
Als leiders je waarden niet leven, kun je ze net zo goed schrappen. Niets ondermijnt kernwaarden sneller dan managers die ander gedrag laten zien dan wat het bedrijf zegt belangrijk te vinden.
Goede leiders stellen zich kwetsbaar op, geven het goede voorbeeld en benoemen actief het waarom achter hun keuzes. Ze zijn zichtbaar in hoe ze moeilijke besluiten nemen, hoe ze successen vieren, en hoe ze omgaan met fouten.
Hoe je deze tactiek inzet:
- Gebruik 360° feedback op kernwaarden als onderdeel van leiderschapsontwikkeling;
- Organiseer leadership talks waarin leiders voorbeelden delen;
- Beloon leiderschap dat past bij de waarden;
- Trek leiders aan die passen bij de kernwaarden;
- Cultuur wordt gedragen door gedrag. En gedrag begint bovenaan.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Tactiek 3: Maak kernwaarden tastbaar in rituelen
In de organisaties die wij hebben mogen helpen bij het bouwen van hun merk zijn de rituelen zeer belangrijk. Het ontwikkelen van je merk betekent verandering. Bijna bij ieder bedrijf werden rituelen benoemd die nooit mogen veranderen wanneer we met het merk bezig zijn. Rituelen zijn herhaalbare, betekenisvolle gewoontes die de cultuur zichtbaar maken. Ze zijn krachtiger dan regels, omdat ze gedragen worden door de medewerkers zelf. Dat maken rituelen inzetten zo belangrijk. En het belangrijkste is, deze worden niet opgelegd. Maar ze komen juist van de medewerkers zelf.
Denk aan:
- Een wekelijkse check-in waarbij iedereen deelt hoe ze een kernwaarde hebben toegepast;
- Awards voor medewerkers die een waarde belichaamden (door collega’s genomineerd);
- Een onboardingritueel waarin waarden letterlijk worden doorgegeven (symbolisch object, persoonlijk verhaal, enz.);
- Een jaarlijkse barbecue voor de medewerkers en hun gezin.
Ook symbolen helpen. Een fysieke herinnering, zoals een waarde-kaart op elke werkplek, een posterwand met voorbeeldverhalen, of een waarde als naam voor een vergaderzaal (Zoals De Moedkamer), maken abstracte woorden tastbaar. Rituelen verankeren waarden in het dagelijks gedrag. En zorgen voor trots.
“Zo kun je gratis sportkleding aanschaffen, zoveel chocolade mee naar huis als je dragen kan, een baby-bonus, onbeperkt vakantiedagen en een behoud je BMI-bonus. Alles om het gedrag wat ze op basis van hun waarden willen te belonen.”
Tactiek 4: Selecteer, onboard en beloon op waarden
Kernwaarden versterken gebeurd door de gehele organisatie. Belangrijk is dat de kernwaarden en het merk daarmee dé basis zijn van alles wat je doet. HR is een van de krachtigste schakels om de basis van de kernwaarden te laten landen. In HR moeten alle kernwaarden leidend zijn in wat ze doen. Met een klant hebben we dit samen de cultuurbewaking genoemd.
Laat kernwaarden leidend zijn in:
- Selectiegesprekken, door vragen te stellen die inzicht geven in hoe zij de waarden toepassen in de praktijk. Of juist door spelvormen in te zetten, waarin ze de waarden kunnen laten zien.
- Onboardingprogramma’s waarin je betekenis en verhalen centraal zet.
- Ambitiegesprekken in plaats van prestatiegesprekken. Laat de ambitie van de medewerkers terugkomen én stuur op de kernwaarden.
- Beloningsbeleid waarin je gedrag viert dat de waarden versterkt.
Zo ontstaat er niet alleen een cultuur die waarden uitdraagt, maar ook een systeem dat dat gedrag structureel ondersteunt. Hoe je deze punten inzet is sterk afhankelijk van de persoonlijkheid van je merk. Bij een bedrijf zoals Bever doen ze selectiegesprekken bijvoorbeeld in het bos. En spreken ze over de passie voor hun vakgebied.
Tactiek 5: Veranker waarden in werkwijzen en besluitvorming
In plaats van te meten op gedrag, richt je op het zichtbaar maken van waarden in hoe het werk georganiseerd is. Denk aan het merk als filter in beslissingen en structuren. Oftewel: als deze waarde écht belangrijk is, hoe zie je dat dan terug in hoe we werken?
Voorbeelden:
- Gebruik de kernwaarden als kompas bij strategische keuzes. Bijvoorbeeld: Past deze klant of samenwerking bij wie we zijn? En past het bij onze missie?
- Bouw overlegstructuren waarin waarden expliciet benoemd worden, bijvoorbeeld de “waardecheck” als vast agendapunt.
- Laat teams zelf bespreken hoe hun dagelijkse werk nog beter kan aansluiten bij de kernwaarden.
Op deze manier integreer je waarden in de structuur in plaats van ze te willen meten. Het gaat niet om cijfers, maar om richting geven aan gedrag, keuzes en cultuur.

Hoe Tony’s Chocolonely hun waarden leeft.
Tony’s Chocolonely is een schoolvoorbeeld van een merk dat zijn kernwaarden niet alleen formuleert, maar daadwerkelijk verankert in cultuur, gedrag en beleving. Hun vier waarden – samen, eigenaarschap, kritisch en ongewoon – vormen de ruggengraat van alles wat ze doen. Hieronder een selectie uit wat zij doen om het te laten leven:
- Storytelling in actie: De missie van Tony’s komt tot leven in elk verhaal dat ze vertellen, van hun transparante jaarverslag tot hun kleurrijke repenverpakking. Elk element draagt bij aan het verhaal van een eerlijkere chocolade-industrie – inclusief de ongelijk verdeelde chocoladereep, die symbool staat voor de ongelijkheid in de keten. Daarbij vertellen medewerkers elkaar verhalen over het maken van impact.
- Leiderschap en voorbeeldgedrag: Nieuwe medewerkers worden vanaf dag één uitgedaagd om hun persoonlijke visie op impact te formuleren. Leidinggevenden bij Tony’s geven zelf het goede voorbeeld in hoe zij kritisch en ongewoon durven zijn, bijvoorbeeld door openlijk hun fouten te delen in het jaarverslag.
- Rituelen en symboliek: Jaarlijks reiken ze ‘Golden Beans’ uit aan collega’s die een kernwaarde op een bijzondere manier belichaamden. Deze rituele erkenning versterkt intern het bewustzijn en de trots op het merk.
- Belonen op waarden : De kernwaarden zijn ingebed in de hele medewerkersreis – van selectiecriteria tot beoordelingsgesprekken. Bij Tony’s word je niet alleen aangenomen op wat je kunt, maar ook op hoe je past bij de missie en waarden. Daaraan verbinden zij hun beleid. Zo kun je gratis sportkleding aanschaffen, zoveel chocolade mee naar huis als je dragen kan, een baby-bonus, onbeperkt vakantiedagen en een behoud je BMI-bonus. Alles om het gedrag wat ze op basis van hun waarden willen te belonen.
- Waarden als meetlat: In hun impactrapportage meten ze jaarlijks hoe goed ze hun missie en kernwaarden waarmaken – tot in de cacaoketen aan toe. Transparantie is daarin geen belofte, maar een meetbare prestatie-indicator.
Tony’s laat zien dat kernwaarden geen posters aan de muur zijn, maar een strategisch kompas. Door ze consequent tot leven te brengen, bouwen ze niet alleen aan een sterke cultuur, maar ook aan een beweging waar medewerkers én klanten zich mee verbonden voelen.
Checklist: kernwaarden verankeren in 6 stappen
Het verankeren van je kernwaarden zit in verschillende onderdelen van je organisatie. Je merk is namelijk geen ding van de marketingafdeling, maar van iedereen. Daarom hier een checklist voor het verankeren van je kernwaarden.
- Formuleer waarden die echt betekenis hebben
- Verzamel verhalen waarin deze waarden tot leven komen
- Maak leiders verantwoordelijk voor het doorleven van waarden
- Ontwikkel rituelen rond kernwaarden
- Koppel waarden aan HR-processen
- Reflecteer regelmatig op de werking en toepassing ervan
Zelf aan de slag met kernwaarden
Wil je aan de slag met de kernwaarden van je organisatie? Of wil je ontdekken hoe je het nog beter kunt doen? Boek een gratis merksessie en we helpen je graag verder!
Hoe weet ik of onze kernwaarden echt leven in de organisatie?
Luister naar wat medewerkers zeggen als je er niet bij bent. Hoor je de waarden terug? Worden ze gebruikt als kompas in keuzes? Dan zit je goed. Zo niet, begin bij verhalen en leiderschap. Belangrijk is dus dat je regelmatig het gesprek aan gaat over deze waarden.
Kun je kernwaarden veranderen?
Ja, dat kan. Zeker als ze niet meer passen bij je strategie of cultuur. Het is beter om eerlijke, gedragen waarden te hebben dan om vast te houden aan oude. Maar het is geen proces dat je van vandaag op morgen voor elkaar krijgt. Daarom is het verstandig om de gehele merkreis te doorlopen en mensen oprecht mee te nemen in dit proces. Een merk met gedragen kernwaarden bouw je van binnenuit.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.