Een merk bouwen is een leuk en soms ook moeilijk proces. Er komen veel dingen bij kijken. Wat dan vaak helpt is inspiratie te halen uit voorbeelden van merken die zichzelf sterk hebben neergezet. Deze week kijken we naar één van de bekendste merken ter wereld: Nike.
Gestart vanuit een drive: Betere kwaliteit schoenen
Nike is opgericht door Phil Knight. Hij beschrijft in het boek ‘Shoe Dog’ hoe hij zijn bedrijf is gestart vanuit een intrinsieke drive. Phil Knight trainde indertijd met atletiekcoach Bill Bowerman en verbaasde zich al langer over de slechte kwaliteit van Amerikaanse sportschoenen. Ze hadden allebei de drive om het beter te doen.
In 1964 begonnen zij daarom Blue Ribbon Sports met geïmporteerde schoenen uit Azië, met een budget van 1.000 dollar, bijeengelegd door Knight en Bowerman. Binnen drie weken wisten zij hun eerste lading te verkopen en al snel groeide het bedrijf flink in omzet. Bowerman was het niet altijd eens met de kwaliteit van de schoenen uit Azië en maakte vaak zijn eigen aanpassingen aan de schoenen om ze beter te maken.
7 jaar na de start van hun bedrijf veranderende zij hun naam in iets wat beter bij hun merk schoenen paste: Nike. Het merk is vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning: Niké. Een ander leuk feitje: Het Nike-logo, dat we nu allemaal kennen en enorm beroemd is, heeft in totaal 35 dollar gekost. Het is ontworpen door een student, die in het bedrijf werkte.
De start en de groei van Nike heeft niet kunnen plaatsvinden zonder de enorme drive van de beide oprichters voor een betere kwaliteit schoenen.
Kracht van positionering
Nadat Blue Ribbon Sports is vervangen door Nike is het heel hard gegaan met het merk. Al snel streefden ze hun grootste concurrent Adidas voorbij. Dat is niet zomaar geluk geweest, maar heeft te maken met de kracht van de positionering van Nike.
Al snel positioneerde zij zich niet om de kwaliteit van de schoenen, maar vanuit hun missie: Iedere atleet ter wereld inspiratie en innovatie bieden. En daarbij staat het adagium van mede-oprichter Bill Bowerman nog altijd overeind: If you have a body, you are an athlete, oftewel Als je een lichaam hebt, ben je een atleet.
De focus van de positionering van Nike is niet vanuit het product, maar vanuit hun merk. Innovatie bieden aan iedere atleet. Van hun statement Just do it tot alle communicatie- en reclame-uitingen komen terug op de begrippen doorzettingsvermogen, talent en innovatie. De producten van het merk staan op de achtergrond in al hun communicatie.
Al snel nadat Nike haar naam had gewijzigd bonden zij de meest bekende sterren aan haar merk. Maar ook in iedere uiting staat het verhaal omtrent Just do it centraal, in plaats van het verhaal over de kwaliteit van haar producten. Dat is een goede en slimme les om je eigen merk te bouwen: Focus je op de merkidentiteit en positionering, in plaats van op je producten.
Innovatie vanuit positionering
Het merk Nike is ontstaan vanuit innovatie voor betere kwaliteit schoenen, om betere prestaties te kunnen leveren. De innovatie binnen Nike ontstaat niet vanuit hun producten, maar vanuit de positionering: Hoe kunnen we nog meer inspiratie en innovatie bieden aan atleten?
Zo introduceerden zij de app Nike + en de activity-tracker Fuelband, voordat alle smartwatches de intrede deden. Dit om atleten te helpen het beste uit zichzelf te halen. Daarnaast zetten zij data in om hun atleten te helpen het beste uit zichzelf te halen. Zo hebben zij de Nike Training Club, de persoonlijke app voor hardlopers. Vanuit deze data kunnen zij meer inzicht krijgen in verschillende type hardlopers, waardoor zij nog betere innovatie kunnen bieden vanuit hun positionering. In een blog van Indigo Digital lees je meer over hoe Nike apps gebruikt om meer te verkopen.
Houd je vast aan je merkidentiteit
Wat je kunt leren van Nike bij het bouwen van je merk, is dat je strak moet vasthouden aan je merkidentiteit. Deze vertaal je door in een krachtige positionering. Je laad je merk consistent vanuit deze positionering, die niet productgericht is, maar merkgericht.
Een merk bouwen is een leuk en soms ook moeilijk proces. Er komen veel dingen bij kijken. Wat dan vaak helpt is inspiratie te halen uit voorbeelden van merken die zichzelf sterk hebben neergezet. Deze week kijken we naar één van de bekendste merken ter wereld: Nike.
Gestart vanuit een drive: Betere kwaliteit schoenen
Nike is opgericht door Phil Knight. Hij beschrijft in het boek ‘Shoe Dog’ hoe hij zijn bedrijf is gestart vanuit een intrinsieke drive. Phil Knight trainde indertijd met atletiekcoach Bill Bowerman en verbaasde zich al langer over de slechte kwaliteit van Amerikaanse sportschoenen. Ze hadden allebei de drive om het beter te doen.
In 1964 begonnen zij daarom Blue Ribbon Sports met geïmporteerde schoenen uit Azië, met een budget van 1.000 dollar, bijeengelegd door Knight en Bowerman. Binnen drie weken wisten zij hun eerste lading te verkopen en al snel groeide het bedrijf flink in omzet. Bowerman was het niet altijd eens met de kwaliteit van de schoenen uit Azië en maakte vaak zijn eigen aanpassingen aan de schoenen om ze beter te maken.
7 jaar na de start van hun bedrijf veranderende zij hun naam in iets wat beter bij hun merk schoenen paste: Nike. Het merk is vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning: Niké. Een ander leuk feitje: Het Nike-logo, dat we nu allemaal kennen en enorm beroemd is, heeft in totaal 35 dollar gekost. Het is ontworpen door een student, die in het bedrijf werkte.
De start en de groei van Nike heeft niet kunnen plaatsvinden zonder de enorme drive van de beide oprichters voor een betere kwaliteit schoenen.
Kracht van positionering
Nadat Blue Ribbon Sports is vervangen door Nike is het heel hard gegaan met het merk. Al snel streefden ze hun grootste concurrent Adidas voorbij. Dat is niet zomaar geluk geweest, maar heeft te maken met de kracht van de positionering van Nike.
Al snel positioneerde zij zich niet om de kwaliteit van de schoenen, maar vanuit hun missie: Iedere atleet ter wereld inspiratie en innovatie bieden. En daarbij staat het adagium van mede-oprichter Bill Bowerman nog altijd overeind: If you have a body, you are an athlete, oftewel Als je een lichaam hebt, ben je een atleet.
De focus van de positionering van Nike is niet vanuit het product, maar vanuit hun merk. Innovatie bieden aan iedere atleet. Van hun statement Just do it tot alle communicatie- en reclame-uitingen komen terug op de begrippen doorzettingsvermogen, talent en innovatie. De producten van het merk staan op de achtergrond in al hun communicatie.
Al snel nadat Nike haar naam had gewijzigd bonden zij de meest bekende sterren aan haar merk. Maar ook in iedere uiting staat het verhaal omtrent Just do it centraal, in plaats van het verhaal over de kwaliteit van haar producten. Dat is een goede en slimme les om je eigen merk te bouwen: Focus je op de merkidentiteit en positionering, in plaats van op je producten.
Innovatie vanuit positionering
Het merk Nike is ontstaan vanuit innovatie voor betere kwaliteit schoenen, om betere prestaties te kunnen leveren. De innovatie binnen Nike ontstaat niet vanuit hun producten, maar vanuit de positionering: Hoe kunnen we nog meer inspiratie en innovatie bieden aan atleten?
Zo introduceerden zij de app Nike + en de activity-tracker Fuelband, voordat alle smartwatches de intrede deden. Dit om atleten te helpen het beste uit zichzelf te halen. Daarnaast zetten zij data in om hun atleten te helpen het beste uit zichzelf te halen. Zo hebben zij de Nike Training Club, de persoonlijke app voor hardlopers. Vanuit deze data kunnen zij meer inzicht krijgen in verschillende type hardlopers, waardoor zij nog betere innovatie kunnen bieden vanuit hun positionering. In een blog van Indigo Digital lees je meer over hoe Nike apps gebruikt om meer te verkopen.
Houd je vast aan je merkidentiteit
Wat je kunt leren van Nike bij het bouwen van je merk, is dat je strak moet vasthouden aan je merkidentiteit. Deze vertaal je door in een krachtige positionering. Je laad je merk consistent vanuit deze positionering, die niet productgericht is, maar merkgericht.
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt