Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Nagenoeg iedere Nederlander is wel eens in Madurodam geweest. Madurodam is een merk dat vooral bekend staat om de miniatuurstad en belevenissen van ons kleine kikkerlandje. Maar Madurodam is bovenal een betekenisvol merk, opgericht om een verdienmodel te hebben voor studenten met tuberculose en als nagedachtenis aan in een gevangenschap overleden zoon.
Na de tweede wereldoorlog waar ze samen met haar man kinderen heeft helpen onderduiken raakt Bep Boon betrokken bij het Nederlands Studenten Sanatorium. Dit is een plek waar studenten met tuberculose konden opknappen én doorstuderen. Er was alleen één probleem: De nazorg kostte veel geld.
In navolging van een voorbeeld in Londen kwam ze op het idee om een miniatuurstad te bouwen, waarvan de netto-opbrengst tegoed komt aan het sanatorium. Om de miniatuurstad te bekostigen wordt een verzoek gedaan aan Joshua en Rebecca Maduro, met wie Bep een goede band heeft opgebouwd. In de oorlog hebben Joshua en Rebecca Maduro hun zoon George verloren. Als nagedachtenis aan George Maduro is door Joshua en Rebecca het startkapitaal beschikbaar gesteld. Madurodam is daarmee een levende nagedachtenis aan de oorlog en George Maduro. En het is dé vorm voor sociaal ondernemerschap!
“Wat zo mooi is aan het voorbeeld van Madurodam is dat het laat zien dat je een merk kunt bouwen op het geven van betekenis aan de directe omgeving.”
Midden jaren ’60 is tuberculose overwonnen en was er geen rol meer voor het sanatorium. Vanuit de kernwaarden van Madurodam en in gedachtenis van de familie Maduro bleef het verdienmodel in stand en besloot Madurodam vol in te zetten om het leven van kinderen mooier te maken. De opbrengsten van Madurodam komen ten goede van organisaties die kinderen inspireren een goed mens te zijn. Want zoals Madurodam zelf zo mooi aangeeft: ”Door er als kind op kleine schaal voor mensen in je omgeving te zijn, ben je van grote betekenis voor de samenleving.”
In de podcast van HelloMasters vertelt voormalig CEO Joris van Dijk over het verhaal van Madurodam. Het probleem volgens hem: ‘Veel mensen kennen Madurodam, maar weinigen kennen de betekenis en het achtergrondverhaal achter het merk. Daarom is de laatste jaren niet alleen ingezet op de storytelling van de bekende Nederlandse monumenten, maar juist ook op het merkverhaal van Madurodam.’
Wat zo mooi is aan het voorbeeld van Madurodam is dat het laat zien dat je een merk kunt bouwen op het geven van betekenis aan de directe omgeving. Sinds de oprichting schonk het park al 32 miljoen euro. Ieder merk is namelijk een belangrijk vehikel voor het creëren van positieve impact voor de omgeving. Leer van Madurodam en zet je merk in als vehikel voor een toffere samenleving!
De informatie uit dit artikel is afkomstig van de website van Madurodam.
Nagenoeg iedere Nederlander is wel eens in Madurodam geweest. Madurodam is een merk dat vooral bekend staat om de miniatuurstad en belevenissen van ons kleine kikkerlandje. Maar Madurodam is bovenal een betekenisvol merk, opgericht om een verdienmodel te hebben voor studenten met tuberculose en als nagedachtenis aan in een gevangenschap overleden zoon.
Na de tweede wereldoorlog waar ze samen met haar man kinderen heeft helpen onderduiken raakt Bep Boon betrokken bij het Nederlands Studenten Sanatorium. Dit is een plek waar studenten met tuberculose konden opknappen én doorstuderen. Er was alleen één probleem: De nazorg kostte veel geld.
In navolging van een voorbeeld in Londen kwam ze op het idee om een miniatuurstad te bouwen, waarvan de netto-opbrengst tegoed komt aan het sanatorium. Om de miniatuurstad te bekostigen wordt een verzoek gedaan aan Joshua en Rebecca Maduro, met wie Bep een goede band heeft opgebouwd. In de oorlog hebben Joshua en Rebecca Maduro hun zoon George verloren. Als nagedachtenis aan George Maduro is door Joshua en Rebecca het startkapitaal beschikbaar gesteld. Madurodam is daarmee een levende nagedachtenis aan de oorlog en George Maduro. En het is dé vorm voor sociaal ondernemerschap!
“Wat zo mooi is aan het voorbeeld van Madurodam is dat het laat zien dat je een merk kunt bouwen op het geven van betekenis aan de directe omgeving.”
Midden jaren ’60 is tuberculose overwonnen en was er geen rol meer voor het sanatorium. Vanuit de kernwaarden van Madurodam en in gedachtenis van de familie Maduro bleef het verdienmodel in stand en besloot Madurodam vol in te zetten om het leven van kinderen mooier te maken. De opbrengsten van Madurodam komen ten goede van organisaties die kinderen inspireren een goed mens te zijn. Want zoals Madurodam zelf zo mooi aangeeft: ”Door er als kind op kleine schaal voor mensen in je omgeving te zijn, ben je van grote betekenis voor de samenleving.”
In de podcast van HelloMasters vertelt voormalig CEO Joris van Dijk over het verhaal van Madurodam. Het probleem volgens hem: ‘Veel mensen kennen Madurodam, maar weinigen kennen de betekenis en het achtergrondverhaal achter het merk. Daarom is de laatste jaren niet alleen ingezet op de storytelling van de bekende Nederlandse monumenten, maar juist ook op het merkverhaal van Madurodam.’
Wat zo mooi is aan het voorbeeld van Madurodam is dat het laat zien dat je een merk kunt bouwen op het geven van betekenis aan de directe omgeving. Sinds de oprichting schonk het park al 32 miljoen euro. Ieder merk is namelijk een belangrijk vehikel voor het creëren van positieve impact voor de omgeving. Leer van Madurodam en zet je merk in als vehikel voor een toffere samenleving!
De informatie uit dit artikel is afkomstig van de website van Madurodam.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.