Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Branding is een belangrijk onderdeel voor veel organisaties. Het focussen op merkontwikkeling zorgt voor bekendheid en voorkeur bij het publiek. Maar wat nu als jouw merknaam een categorie is geworden? Dat het publiek jouw merknaam associeert met het product, maar niet perse jouw merk wil kopen? In dit artikel een aantal voorbeelden hiervan.
De pijnstiller die we allemaal kennen, maar nog weinig mensen weten dat aspirine een merknaam is van een paracetamol. Wanneer je bij de apotheek of drogist om een Aspirine vraagt en ze komen met het huismerk aan, zijn er maar weinig consumenten die zeggen dat ze liever aspirine hebben.
Onlangs hebben we zelf meegemaakt dat een merknaam een productcategorie is geworden. We gingen op zoek naar een autostoel voor onze toekomstige zoon. Terwijl we aankwamen en vroegen naar een Maxi-cosi, werden we meegenomen langs alle merken die een soortgelijk product hebben. Maxi-cosi staat gelijk aan autostoeltjes. Het maakt ons en andere (toekomstige) ouders niet uit of het dan een ander merk is, als we maar weten waar we op doelen.
Regelmatig bestel ik een Spa Blauw wanneer ik het terras op ga. Ik drink geen alcohol en dit is een prima alternatief. Wanneer er dan een ander merk water op tafel komt, dan is dat totaal geen probleem. Ik bedoel hetzelfde. De Spa Blauw of Spa Rood staat gelijk aan plat water of bruisend water.
Tegenwoordig hebben we hier geen last meer van, maar tien jaar terug noemde we ieder navigatiesysteem een TomTom. Het meest bekende merk van navigatiesystemen, waardoor mensen het product al diezelfde naam gaven. Door de smartphone heeft TomTom een rebranding ondergaan. Dit voorbeeld bespreken we in het artikel De noodzaak van Rebranding door de veranderende wereld.
Een redelijk nieuwe uitvinding is de Airfryer. Terwijl het een merknaam van Philips is, gebruiken we het voor iedere hete lucht-friteuse. De airfryer is niet langer meer een merknaam, maar een productcategorie.
Een naam van een product wat we veel gebruiken, maar waarvan maar weinig mensen weten dat het merknaam is, is de inbus-sleutel. De merknaam inbus is namelijk een verbastering van het Duitse bedrijf Innensechskantschraube Bauer und Schaurte. Leuk voor wanneer je de volgende keer zo’n sleutel vast hebt 😉.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Een voorbeeld die veel wel herkennen. Al noemen we tegenwoordig ieder memoblok post-its. Het product dat is ontstaan vanuit een ongelukje, is misschien een vreemde eend in de bijt. Want er zijn veel verschillende memoblokken die de consument ook post-its noemt. Maar de merknaam staat wel voor kwaliteit, omdat het merk beter plakt. Veel mensen hebben daardoor toch de voorkeur voor het echte merk.
Wist je dat Tikkie een merk is van ABN Amro? Het bedrijf heeft het systeem bedacht en in de markt gezet. Een uitkomst voor veel groepen die de rekening met elkaar willen delen. Tegenwoordig heeft iedere bank zijn eigen betaalverzoek-optie in de app. Toch noemen we het nog steeds een tikkie, terwijl we het merk niet meer gebruiken.
De donkere dagen zijn weer aangebroken, wat betekent dat veel mensen weer waxinelichtjes gebruiken om het gezellig te maken in huis. Wist je dat deze naam eigenlijk een merknaam is? Het is bedacht door de firma Verkade en jarenlang als merknaam gebruikt. Na de verkoop aan Bolsius is de term waxinelichtje sinds de jaren tachtig als term in de Dikke van Dale opgenomen.
Bij veel van bovenstaande voorbeelden vinden consumenten het niet van belang dat ze daadwerkelijk het merk kopen, maar bedoelen ze de productcategorie. Voor deze merken is dat soms een lastig verhaal, want ze willen wel een voorkeur bij hun publiek.
Een belangrijke les is dat de merkwaarden van deze merken centraal moeten staan in hun uitingen. De branding van het merk is niet sterk genoeg, om het als een voorkeur te zien voor hun merken. De identiteit is daarbij extra belangrijk. Wil je meer weten over de kracht van de identiteit en hoe je een identiteit bepaalt? Download het heldenmerk-pakket en ontvang een e-book met informatie en een oefeningenboek om ermee aan de slag te gaan!
Branding is een belangrijk onderdeel voor veel organisaties. Het focussen op merkontwikkeling zorgt voor bekendheid en voorkeur bij het publiek. Maar wat nu als jouw merknaam een categorie is geworden? Dat het publiek jouw merknaam associeert met het product, maar niet perse jouw merk wil kopen? In dit artikel een aantal voorbeelden hiervan.
De pijnstiller die we allemaal kennen, maar nog weinig mensen weten dat aspirine een merknaam is van een paracetamol. Wanneer je bij de apotheek of drogist om een Aspirine vraagt en ze komen met het huismerk aan, zijn er maar weinig consumenten die zeggen dat ze liever aspirine hebben.
Onlangs hebben we zelf meegemaakt dat een merknaam een productcategorie is geworden. We gingen op zoek naar een autostoel voor onze toekomstige zoon. Terwijl we aankwamen en vroegen naar een Maxi-cosi, werden we meegenomen langs alle merken die een soortgelijk product hebben. Maxi-cosi staat gelijk aan autostoeltjes. Het maakt ons en andere (toekomstige) ouders niet uit of het dan een ander merk is, als we maar weten waar we op doelen.
Regelmatig bestel ik een Spa Blauw wanneer ik het terras op ga. Ik drink geen alcohol en dit is een prima alternatief. Wanneer er dan een ander merk water op tafel komt, dan is dat totaal geen probleem. Ik bedoel hetzelfde. De Spa Blauw of Spa Rood staat gelijk aan plat water of bruisend water.
Tegenwoordig hebben we hier geen last meer van, maar tien jaar terug noemde we ieder navigatiesysteem een TomTom. Het meest bekende merk van navigatiesystemen, waardoor mensen het product al diezelfde naam gaven. Door de smartphone heeft TomTom een rebranding ondergaan. Dit voorbeeld bespreken we in het artikel De noodzaak van Rebranding door de veranderende wereld.
Een redelijk nieuwe uitvinding is de Airfryer. Terwijl het een merknaam van Philips is, gebruiken we het voor iedere hete lucht-friteuse. De airfryer is niet langer meer een merknaam, maar een productcategorie.
Een naam van een product wat we veel gebruiken, maar waarvan maar weinig mensen weten dat het merknaam is, is de inbus-sleutel. De merknaam inbus is namelijk een verbastering van het Duitse bedrijf Innensechskantschraube Bauer und Schaurte. Leuk voor wanneer je de volgende keer zo’n sleutel vast hebt 😉.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Een voorbeeld die veel wel herkennen. Al noemen we tegenwoordig ieder memoblok post-its. Het product dat is ontstaan vanuit een ongelukje, is misschien een vreemde eend in de bijt. Want er zijn veel verschillende memoblokken die de consument ook post-its noemt. Maar de merknaam staat wel voor kwaliteit, omdat het merk beter plakt. Veel mensen hebben daardoor toch de voorkeur voor het echte merk.
Wist je dat Tikkie een merk is van ABN Amro? Het bedrijf heeft het systeem bedacht en in de markt gezet. Een uitkomst voor veel groepen die de rekening met elkaar willen delen. Tegenwoordig heeft iedere bank zijn eigen betaalverzoek-optie in de app. Toch noemen we het nog steeds een tikkie, terwijl we het merk niet meer gebruiken.
De donkere dagen zijn weer aangebroken, wat betekent dat veel mensen weer waxinelichtjes gebruiken om het gezellig te maken in huis. Wist je dat deze naam eigenlijk een merknaam is? Het is bedacht door de firma Verkade en jarenlang als merknaam gebruikt. Na de verkoop aan Bolsius is de term waxinelichtje sinds de jaren tachtig als term in de Dikke van Dale opgenomen.
Bij veel van bovenstaande voorbeelden vinden consumenten het niet van belang dat ze daadwerkelijk het merk kopen, maar bedoelen ze de productcategorie. Voor deze merken is dat soms een lastig verhaal, want ze willen wel een voorkeur bij hun publiek.
Een belangrijke les is dat de merkwaarden van deze merken centraal moeten staan in hun uitingen. De branding van het merk is niet sterk genoeg, om het als een voorkeur te zien voor hun merken. De identiteit is daarbij extra belangrijk. Wil je meer weten over de kracht van de identiteit en hoe je een identiteit bepaalt? Download het heldenmerk-pakket en ontvang een e-book met informatie en een oefeningenboek om ermee aan de slag te gaan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: