De noodzaak van Rebranding door de veranderende wereld
De wereld is aan het veranderen. Of je het nu wil of niet, het is een gegeven. Deze veranderingen in de wereld zorgen ervoor dat het verstandig is om je merk te herijken. Het is de keuze: Je gaat meer als merk of je haakt af. De noodzaak voor rebranding is groot. Waarom dat zo is behandelen we in dit artikel.
Veranderingen in de wereld
In een snel veranderende wereld worden bedrijven en merken geconfronteerd met een breed scala aan uitdagingen en ontwikkelingen. De dynamische omgeving waarin we leven vereist dat organisaties zich voortdurend aanpassen om relevant en succesvol te blijven. Laten we enkele van deze veranderingen in de wereld verkennen:
- Energietransitie
- Eenzaamheid
- Materiaaltekort en grondstoffen schaarste
- Milieuvervuiling
- Kloof tussen rijk en arm
- Klimaatverandering
- Armoede
- Digitalisering en Technologische Disruptie
- Krapte op de arbeidsmarkt
- Geopolitieke Verschuivingen
- Demografische Veranderingen
- Gezondheids- en Welzijnstrends
- Globalisering en Culturele Diversiteit
- Maatschappelijke Bewegingen en Activisme
- Veranderende Consumentengedragingen
- Cyberbeveiliging en Privacy
Dit zijn een groot aantal veranderingen die nu spelen. Er zijn er natuurlijk nog veel meer. Het is steeds belangrijker om als organisaties hierop in te spelen. Helemaal omdat veel consumenten en medewerkers het van organisaties verlangen. Meer over onderzoeken op dit gebied lees je in het artikel Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!
Opkomst van nieuwe categorieën
Door de komst van nieuwe technolgieën ontstaan er nieuwe categorieën en branches die we nog niet kenden. Of categorieën worden zo veranderd, dat het op een nieuwe categorie lijkt. Denk bijvoorbeeld aan hoe Netflix en Spotify hun markt hebben veranderd.
Met AI en blockchain gaan er veel meer categorieën veranderen. De vraag is of een accountant zoals we dat nu kennen over een aantal jaar nog wel bestaat. Of een notaris, die voor veel mensen geen directe waarde heeft en die door technologie overgenomen kan worden.
Deze nieuwe technieken kunnen het bestaansrecht van jouw merk ondermijnen. Het is daarom belangrijk om je merk te herijken en te ontdekken wat jouw rol in de markt is over een aantal jaar.
“Tot de introductie van de smartphone gecombineerd met apps als Google Maps. Ineens verdween het bestaansrecht van TomTom.”
Voorbeelden van verandering
Veranderingen zijn van alle dag. Vroeger was een smid een veelvoorkomend beroep. Vandaag de dag zijn er nog maar een paar van over. Hun rol is overgenomen. Hieronder nog drie voorbeelden van hoe een veranderende wereld merken tot rebranding heeft aangezet.
Kodak vs. Afga- Gaveart
Veel mensen weten nog wel dat we vroeger geen foto’s maakten met onze mobieltjes, maar met een analoge camera. Zo’n camera waar fotorolletjes in moesten. Die moest je laten ontwikkelen en afdrukken om te kunnen zien of de foto gelukt was. Kodak was in deze markt de marktleider.
Datzelfde Kodak ontwikkelde zelf de techniek voor de digitale fotografie. Alleen geloofde de top van het merk niet in deze technologie en wilde het verkopen van filmrolletjes blijven uitknijpen. Het is blijven focussen op de oude techniek. Daardoor is het bedrijf uiteindelijk failliet gegaan.
Afga-Gaveart aan de andere kant verkocht de filmrolletjes-tak. Het bedrijf dat het kocht, was vervolgens binnen een jaar failliet. Afga-Gaveart rebrande hun merk naar een merk dat zich richt op software en hardware voor de grafische industrie. Op die manier zorgden zij voor bestaansrecht en een succesvol bedrijf.
TomTom
Toen TomTom in ons leven kwam ontketenden zij een revolutie. Daarvoor moesten we online op zoek naar een routebeschrijving om deze vervolgens uit te printen of lazen we op de kaart hoe we moesten rijden naar onze bestemming. TomTom claimde de markt voor navigatiesystemen en was daar jarenlang succesvol mee. Het was zelfs een vereenzelviging geworden met de markt. Men noemden een navigatiesysteem een TomTom, al was het niet van het merk.
Tot de introductie van de smartphone gecombineerd met apps als Google Maps. Ineens verdween het bestaansrecht van de organisatie. Ze herijkten hun merk en zijn zich gaan richten op het verkopen van software. Deze software wordt door autofabrikanten en bedrijven als Apple gebruikt om hun navigatieservices aan te bieden. Op die manier hebben zij hun bedrijf gered en toekomstklaar gemaakt.
Efteling
In de jaren 70 was er een enorme concurrentie onder pretparken. De klantbehoefte veranderde en pretparken moesten daarin mee. Efteling herijkte hun merk. Het ging niet langer door het leven als pretpark, maar als belevingspark. Met de introductie van het sprookjesbos als meest aansprekend voorbeeld. Vandaag de dag is de Efteling nog steeds de belangrijkste Nederlandse speler op deze markt.
Download de gratis Rebranding Gids
Zelf aan de slag met rebranding? Download dan de gratis Rebranding Gids: De reis naar een nieuwe merkidentiteit. In deze gids behandelen we:
Wat rebranding is en waarom betekenis zó belangrijk is;
Wat de redenen voor rebranding zijn;
Het stappenplan om met de rebranding aan de slag te gaan;
Geslaagde en mislukte voorbeelden van Rebranding;
Tips en trucks bij het rebranding-proces.
Noodzaak om te veranderen
Voor nagenoeg iedere branche is er een grote noodzaak om hun merk te herijken. En waarschijnlijk voor ieder merk ook om mee te veranderen met deze uitdagingen. Het is tijd om je merkreis opnieuw te doorlopen om klaar te zijn voor de toekomst. De geschiedenis heeft uitgewezen dat hoe groot merken ook zijn, ze uiteindelijk geen bestaansrecht meer hebben en verdwijnen.
Hoe ga je dan veranderen? Een stapsgewijze benadering
Als je wilt rebranden om klaar te zijn voor de toekomst is het belangrijk om met structuur aan de slag te gaan. Hieronder vindt je een structuur om dit aan te pakken:
- Ontdek de uitdagingen: Het eerste en belangrijkste is om de uitdagingen en kansen te identificeren die de aanleiding zijn voor de rebranding. Analyseer de markttrends, het consumentengedrag en de concurrentie om een grondig begrip te krijgen van de huidige situatie en toekomstige mogelijkheden.
- Herontdek je identiteit: Ga terug naar de kern van je merk en ontdek wat je organisatie onderscheidt. Begrijp je betekenis, visie, missie, waarden en unieke eigenschappen. Dit zal dienen als de basis voor je vernieuwde merk.
- Herpositioneer je merk en strategie: Op basis van de herontdekte identiteit, bepaal je de gewenste positie van je merk in de markt. Ontwikkel een nieuwe strategie die de veranderingen weerspiegelt en de koers voor de toekomst bepaalt.
- Laat je huisstijl aansluiten: De visuele identiteit van je merk, zoals het logo, kleuren en typografie, moet overeenkomen met de nieuwe merkidentiteit en positionering. Werk samen met ontwerpers om een frisse en moderne huisstijl te creëren die het nieuwe verhaal van je merk vertelt.
- Zorg dat de merkdragers klaar zijn om te gebruiken: Update alle merkdragers, zowel online als offline, om consistentie te waarborgen. Zorg ervoor dat alle communicatiemiddelen in lijn zijn met de vernieuwde huisstijl en merkboodschap.
- Maak een etappeschema om je nieuwe merk te introduceren: Bepaal welke etappes er nodig zijn om je merk te introduceren. Een aantal mogelijke etappes zijn:
- Draagvlak creëren: Betrek alle medewerkers bij de rebranding en creëer intern draagvlak voor de verandering. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt waarom de rebranding plaatsvindt en hoe ze kunnen bijdragen aan het succes ervan.
- Faseer eventuele oude producten/diensten uit: Als er producten of diensten zijn die niet meer aansluiten bij de nieuwe merkidentiteit, faseer ze dan geleidelijk uit en introduceer nieuwe producten/diensten die wel passen bij het vernieuwde merk.
- Laad je nieuwe merk extern: Communiceer je nieuwe merkverhaal naar je doelgroep en externe stakeholders. Zorg ervoor dat je merkbelofte duidelijk wordt gecommuniceerd en dat de vernieuwde merkidentiteit wordt weerspiegeld in al je externe communicatie. Belangrijk is dat je zeker weet dat de merkbelofte die je naar buiten toe brengt, ook intern waargemaakt wordt.
- Zet in op innovatie en nieuwe producten/diensten: Blijf innoveren en ontwikkel nieuwe producten/diensten die aansluiten bij de behoeften van je doelgroep en de vernieuwde merkstrategie. Dit zal je merk fris en relevant houden in een steeds veranderende markt.
Veranderen is een continu proces, en het succes van je rebranding hangt af van een duidelijke strategie, betrokkenheid van alle belanghebbenden en een stapsgewijze aanpak. Door deze stappen te volgen en je merk aan te passen aan de veranderende wereld, kun je je organisatie positioneren voor succes en groei in de toekomst.
Meer over deze stappen het rebranden van je merk vind je in de Rebranding Gids. Deze ontvang je gratis in je mailbox met extra tips voor het rebranden van je merk.
De noodzaak van Rebranding door de veranderende wereld

De wereld is aan het veranderen. Of je het nu wil of niet, het is een gegeven. Deze veranderingen in de wereld zorgen ervoor dat het verstandig is om je merk te herijken. Het is de keuze: Je gaat meer als merk of je haakt af. De noodzaak voor rebranding is groot. Waarom dat zo is behandelen we in dit artikel.
Veranderingen in de wereld
In een snel veranderende wereld worden bedrijven en merken geconfronteerd met een breed scala aan uitdagingen en ontwikkelingen. De dynamische omgeving waarin we leven vereist dat organisaties zich voortdurend aanpassen om relevant en succesvol te blijven. Laten we enkele van deze veranderingen in de wereld verkennen:
- Energietransitie
- Eenzaamheid
- Materiaaltekort en grondstoffen schaarste
- Milieuvervuiling
- Kloof tussen rijk en arm
- Klimaatverandering
- Armoede
- Digitalisering en Technologische Disruptie
- Krapte op de arbeidsmarkt
- Geopolitieke Verschuivingen
- Demografische Veranderingen
- Gezondheids- en Welzijnstrends
- Globalisering en Culturele Diversiteit
- Maatschappelijke Bewegingen en Activisme
- Veranderende Consumentengedragingen
- Cyberbeveiliging en Privacy
Dit zijn een groot aantal veranderingen die nu spelen. Er zijn er natuurlijk nog veel meer. Het is steeds belangrijker om als organisaties hierop in te spelen. Helemaal omdat veel consumenten en medewerkers het van organisaties verlangen. Meer over onderzoeken op dit gebied lees je in het artikel Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!
Opkomst van nieuwe categorieën
Door de komst van nieuwe technolgieën ontstaan er nieuwe categorieën en branches die we nog niet kenden. Of categorieën worden zo veranderd, dat het op een nieuwe categorie lijkt. Denk bijvoorbeeld aan hoe Netflix en Spotify hun markt hebben veranderd.
Met AI en blockchain gaan er veel meer categorieën veranderen. De vraag is of een accountant zoals we dat nu kennen over een aantal jaar nog wel bestaat. Of een notaris, die voor veel mensen geen directe waarde heeft en die door technologie overgenomen kan worden.
Deze nieuwe technieken kunnen het bestaansrecht van jouw merk ondermijnen. Het is daarom belangrijk om je merk te herijken en te ontdekken wat jouw rol in de markt is over een aantal jaar.
“Tot de introductie van de smartphone gecombineerd met apps als Google Maps. Ineens verdween het bestaansrecht van TomTom.”
Voorbeelden van verandering
Veranderingen zijn van alle dag. Vroeger was een smid een veelvoorkomend beroep. Vandaag de dag zijn er nog maar een paar van over. Hun rol is overgenomen. Hieronder nog drie voorbeelden van hoe een veranderende wereld merken tot rebranding heeft aangezet.
Kodak vs. Afga- Gaveart
Veel mensen weten nog wel dat we vroeger geen foto’s maakten met onze mobieltjes, maar met een analoge camera. Zo’n camera waar fotorolletjes in moesten. Die moest je laten ontwikkelen en afdrukken om te kunnen zien of de foto gelukt was. Kodak was in deze markt de marktleider.
Datzelfde Kodak ontwikkelde zelf de techniek voor de digitale fotografie. Alleen geloofde de top van het merk niet in deze technologie en wilde het verkopen van filmrolletjes blijven uitknijpen. Het is blijven focussen op de oude techniek. Daardoor is het bedrijf uiteindelijk failliet gegaan.
Afga-Gaveart aan de andere kant verkocht de filmrolletjes-tak. Het bedrijf dat het kocht, was vervolgens binnen een jaar failliet. Afga-Gaveart rebrande hun merk naar een merk dat zich richt op software en hardware voor de grafische industrie. Op die manier zorgden zij voor bestaansrecht en een succesvol bedrijf.
TomTom
Toen TomTom in ons leven kwam ontketenden zij een revolutie. Daarvoor moesten we online op zoek naar een routebeschrijving om deze vervolgens uit te printen of lazen we op de kaart hoe we moesten rijden naar onze bestemming. TomTom claimde de markt voor navigatiesystemen en was daar jarenlang succesvol mee. Het was zelfs een vereenzelviging geworden met de markt. Men noemden een navigatiesysteem een TomTom, al was het niet van het merk.
Tot de introductie van de smartphone gecombineerd met apps als Google Maps. Ineens verdween het bestaansrecht van de organisatie. Ze herijkten hun merk en zijn zich gaan richten op het verkopen van software. Deze software wordt door autofabrikanten en bedrijven als Apple gebruikt om hun navigatieservices aan te bieden. Op die manier hebben zij hun bedrijf gered en toekomstklaar gemaakt.
Efteling
In de jaren 70 was er een enorme concurrentie onder pretparken. De klantbehoefte veranderde en pretparken moesten daarin mee. Efteling herijkte hun merk. Het ging niet langer door het leven als pretpark, maar als belevingspark. Met de introductie van het sprookjesbos als meest aansprekend voorbeeld. Vandaag de dag is de Efteling nog steeds de belangrijkste Nederlandse speler op deze markt.
Download de gratis Rebranding Gids
Zelf aan de slag met rebranding? Download dan de gratis Rebranding Gids: De reis naar een nieuwe merkidentiteit. In deze gids behandelen we:
Wat rebranding is en waarom betekenis zó belangrijk is;
Wat de redenen voor rebranding zijn;
Het stappenplan om met de rebranding aan de slag te gaan;
Geslaagde en mislukte voorbeelden van Rebranding;
Tips en trucks bij het rebranding-proces.
Noodzaak om te veranderen
Voor nagenoeg iedere branche is er een grote noodzaak om hun merk te herijken. En waarschijnlijk voor ieder merk ook om mee te veranderen met deze uitdagingen. Het is tijd om je merkreis opnieuw te doorlopen om klaar te zijn voor de toekomst. De geschiedenis heeft uitgewezen dat hoe groot merken ook zijn, ze uiteindelijk geen bestaansrecht meer hebben en verdwijnen.
Hoe ga je dan veranderen? Een stapsgewijze benadering
Als je wilt rebranden om klaar te zijn voor de toekomst is het belangrijk om met structuur aan de slag te gaan. Hieronder vindt je een structuur om dit aan te pakken:
- Ontdek de uitdagingen: Het eerste en belangrijkste is om de uitdagingen en kansen te identificeren die de aanleiding zijn voor de rebranding. Analyseer de markttrends, het consumentengedrag en de concurrentie om een grondig begrip te krijgen van de huidige situatie en toekomstige mogelijkheden.
- Herontdek je identiteit: Ga terug naar de kern van je merk en ontdek wat je organisatie onderscheidt. Begrijp je betekenis, visie, missie, waarden en unieke eigenschappen. Dit zal dienen als de basis voor je vernieuwde merk.
- Herpositioneer je merk en strategie: Op basis van de herontdekte identiteit, bepaal je de gewenste positie van je merk in de markt. Ontwikkel een nieuwe strategie die de veranderingen weerspiegelt en de koers voor de toekomst bepaalt.
- Laat je huisstijl aansluiten: De visuele identiteit van je merk, zoals het logo, kleuren en typografie, moet overeenkomen met de nieuwe merkidentiteit en positionering. Werk samen met ontwerpers om een frisse en moderne huisstijl te creëren die het nieuwe verhaal van je merk vertelt.
- Zorg dat de merkdragers klaar zijn om te gebruiken: Update alle merkdragers, zowel online als offline, om consistentie te waarborgen. Zorg ervoor dat alle communicatiemiddelen in lijn zijn met de vernieuwde huisstijl en merkboodschap.
- Maak een etappeschema om je nieuwe merk te introduceren: Bepaal welke etappes er nodig zijn om je merk te introduceren. Een aantal mogelijke etappes zijn:
- Draagvlak creëren: Betrek alle medewerkers bij de rebranding en creëer intern draagvlak voor de verandering. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt waarom de rebranding plaatsvindt en hoe ze kunnen bijdragen aan het succes ervan.
- Faseer eventuele oude producten/diensten uit: Als er producten of diensten zijn die niet meer aansluiten bij de nieuwe merkidentiteit, faseer ze dan geleidelijk uit en introduceer nieuwe producten/diensten die wel passen bij het vernieuwde merk.
- Laad je nieuwe merk extern: Communiceer je nieuwe merkverhaal naar je doelgroep en externe stakeholders. Zorg ervoor dat je merkbelofte duidelijk wordt gecommuniceerd en dat de vernieuwde merkidentiteit wordt weerspiegeld in al je externe communicatie. Belangrijk is dat je zeker weet dat de merkbelofte die je naar buiten toe brengt, ook intern waargemaakt wordt.
- Zet in op innovatie en nieuwe producten/diensten: Blijf innoveren en ontwikkel nieuwe producten/diensten die aansluiten bij de behoeften van je doelgroep en de vernieuwde merkstrategie. Dit zal je merk fris en relevant houden in een steeds veranderende markt.
Veranderen is een continu proces, en het succes van je rebranding hangt af van een duidelijke strategie, betrokkenheid van alle belanghebbenden en een stapsgewijze aanpak. Door deze stappen te volgen en je merk aan te passen aan de veranderende wereld, kun je je organisatie positioneren voor succes en groei in de toekomst.
Meer over deze stappen het rebranden van je merk vind je in de Rebranding Gids. Deze ontvang je gratis in je mailbox met extra tips voor het rebranden van je merk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.