Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
In nagenoeg ieder organisatie staan KPI’s (Key Performance Indicators) centraal. De KPI’s zijn daarmee het belangrijkste onderdeel waarnaar gestreefd wordt. Waarom deze KPI’s niet het belangrijkste zijn, lees je in dit artikel.
Zijn KPI’s dan helemaal slecht? Nee, dat is het niet. Alleen is het probleem dat KPI’s als een doel worden gezien. Mensen worden erop afgerekend, waardoor ze niet meer helder kunnen denken en ontdekken wat op dat moment het belangrijkste is om te doen. De complete sturing op KPI’s zorgt voor blinde vlekken. Een aantal voorbeelden waarin dit tot uiting komt.
Een bekende van ons ontdekte dat hun pasgeboren zoon aan één oor niet goed kon horen. Hun zoon moest snel wennen aan het idee van een gehoorapparaat. Daarom zochten zijn ouders hulp bij Beter Horen, die begon met het ontwikkelen van een proefapparaat.
Als nieuwe ouders word je plotseling in een onbekende wereld gegooid, wat al overweldigend kan zijn. Gelukkig biedt Beter Horen de mogelijkheid voor een proefperiode, zodat ze kunnen ervaren hoe het apparaat werkt en hoe hun zoon erop reageert.
Maar toen kwam de verkoper van Beter Horen in beeld. Na een maand bracht hij een bezoek. Hoewel het gehoorapparaat gereed was, paste het deel dat in het oor moest niet meer, omdat de jongen was gegroeid. Toen ze echter een nieuwe afdruk van zijn oor maakten, vroeg de verkoper zonder blikken of blozen:
‘Hebben jullie al besloten over het tweejarige abonnement? Het einde van het kwartaal komt er namelijk aan, dan kan deze nog mooi mee!’
Op dat moment had Beter Horen nog geen echte waarde laten zien aan de ouders. Misschien niet direct hun schuld, maar zo’n vraag is totaal ongepast. Helaas is dit wat je binnen veel bedrijven ziet waar KPI’s leidend zijn. Hierdoor verliezen verkopers het grotere perspectief en wordt de toegevoegde waarde voor klanten over het hoofd gezien.
Enkele jaren geleden besloten mijn vriendin en ik een auto aan te schaffen. Na een succesvolle proefrit leek dit voertuig perfect voor ons. Tijdens het afronden van de aankoop met de verkoper, kreeg ik echter een verrassende opmerking te horen:
‘Het afleveren zal pas over 2 weken zijn, zodat de verkoop in het volgende kwartaal valt. We hebben namelijk onze targets voor dit kwartaal al behaald.’
Hij eindigde met een knipoog. We voelden ons daarmee niet echt serieus genomen. We waren meer een nummer met een omzetbedrag, dan een klant die een auto wilde hebben. Net als Beter Horen leek deze autodealer kwartaaldoelen belangrijker te vinden boven klantenthousiasme.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Belangrijker dan doelstellingen, targets en KPI’s is de klantbeleving. Wanneer je als organisatie medewerkers hebt die goed zijn in het inleven in de klant, dan kun je écht goede resultaten behalen. Klantbeleving en enthousiasme zijn de basis om enthousiaste klanten te creëren die levenslang bij je blijven. De waarde die dat heeft, hoeven we waarschijnlijk niet uit te rekenen. In de artikelen over waarom je moet stoppen met het woord klanttevredenheid en hoe het Oogziekenhuis in Rotterdam dit heeft gedaan lees je er meer over.
Wat er vaak bij organisaties vergeten wordt, is het extreme belang van de identiteit. De identiteit moet continue centraal staan in je organisatie. De manier waarop je medewerkers zich gedragen heeft daarmee alles te maken met de persoonlijkheid van je merk. De missie is daarmee de leidraad in je organisatie die je wilt bereiken. KPI’s zijn een middel om te ontdekken hoe de organisatie ervoor staat. Niet als afrekening, maar als hulpmiddel. Als we de KPI’s op die manier gaan gebruiken, dan heeft het pas échte waarde.
In nagenoeg ieder organisatie staan KPI’s (Key Performance Indicators) centraal. De KPI’s zijn daarmee het belangrijkste onderdeel waarnaar gestreefd wordt. Waarom deze KPI’s niet het belangrijkste zijn, lees je in dit artikel.
Zijn KPI’s dan helemaal slecht? Nee, dat is het niet. Alleen is het probleem dat KPI’s als een doel worden gezien. Mensen worden erop afgerekend, waardoor ze niet meer helder kunnen denken en ontdekken wat op dat moment het belangrijkste is om te doen. De complete sturing op KPI’s zorgt voor blinde vlekken. Een aantal voorbeelden waarin dit tot uiting komt.
Een bekende van ons ontdekte dat hun pasgeboren zoon aan één oor niet goed kon horen. Hun zoon moest snel wennen aan het idee van een gehoorapparaat. Daarom zochten zijn ouders hulp bij Beter Horen, die begon met het ontwikkelen van een proefapparaat.
Als nieuwe ouders word je plotseling in een onbekende wereld gegooid, wat al overweldigend kan zijn. Gelukkig biedt Beter Horen de mogelijkheid voor een proefperiode, zodat ze kunnen ervaren hoe het apparaat werkt en hoe hun zoon erop reageert.
Maar toen kwam de verkoper van Beter Horen in beeld. Na een maand bracht hij een bezoek. Hoewel het gehoorapparaat gereed was, paste het deel dat in het oor moest niet meer, omdat de jongen was gegroeid. Toen ze echter een nieuwe afdruk van zijn oor maakten, vroeg de verkoper zonder blikken of blozen:
‘Hebben jullie al besloten over het tweejarige abonnement? Het einde van het kwartaal komt er namelijk aan, dan kan deze nog mooi mee!’
Op dat moment had Beter Horen nog geen echte waarde laten zien aan de ouders. Misschien niet direct hun schuld, maar zo’n vraag is totaal ongepast. Helaas is dit wat je binnen veel bedrijven ziet waar KPI’s leidend zijn. Hierdoor verliezen verkopers het grotere perspectief en wordt de toegevoegde waarde voor klanten over het hoofd gezien.
Enkele jaren geleden besloten mijn vriendin en ik een auto aan te schaffen. Na een succesvolle proefrit leek dit voertuig perfect voor ons. Tijdens het afronden van de aankoop met de verkoper, kreeg ik echter een verrassende opmerking te horen:
‘Het afleveren zal pas over 2 weken zijn, zodat de verkoop in het volgende kwartaal valt. We hebben namelijk onze targets voor dit kwartaal al behaald.’
Hij eindigde met een knipoog. We voelden ons daarmee niet echt serieus genomen. We waren meer een nummer met een omzetbedrag, dan een klant die een auto wilde hebben. Net als Beter Horen leek deze autodealer kwartaaldoelen belangrijker te vinden boven klantenthousiasme.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Belangrijker dan doelstellingen, targets en KPI’s is de klantbeleving. Wanneer je als organisatie medewerkers hebt die goed zijn in het inleven in de klant, dan kun je écht goede resultaten behalen. Klantbeleving en enthousiasme zijn de basis om enthousiaste klanten te creëren die levenslang bij je blijven. De waarde die dat heeft, hoeven we waarschijnlijk niet uit te rekenen. In de artikelen over waarom je moet stoppen met het woord klanttevredenheid en hoe het Oogziekenhuis in Rotterdam dit heeft gedaan lees je er meer over.
Wat er vaak bij organisaties vergeten wordt, is het extreme belang van de identiteit. De identiteit moet continue centraal staan in je organisatie. De manier waarop je medewerkers zich gedragen heeft daarmee alles te maken met de persoonlijkheid van je merk. De missie is daarmee de leidraad in je organisatie die je wilt bereiken. KPI’s zijn een middel om te ontdekken hoe de organisatie ervoor staat. Niet als afrekening, maar als hulpmiddel. Als we de KPI’s op die manier gaan gebruiken, dan heeft het pas échte waarde.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten: