En dat is waarom je het als zelfstandig ondernemer zo interessant is om een merk te bouwen. Je gaat namelijk een merk bouwen op daar waar je van betekenis bent. En dat lijdt tot een merk waarmee je jouw dromen gaat najagen. Of je ze gaat halen? Dat is nooit zeker. Maar je kunt ze maar beter najagen, dan laten liggen.
Maar wat zijn nu de voordelen van het worden van een merk? We zetten er een aantal voor je op een rijtje:
- Je trekt alleen opdrachtgevers aan die bij jou passen. Hierdoor werk je met mensen die dichtbij jouw betekenis staan.
- Je kunt meer impact maken bij opdrachtgevers, omdat ze al vooraf een bewuste keuze maken.
- Je bouwt een filosofie, een werkwijze of zelfs een model waarmee je waarde creëert voor je onderneming. Naast dat dit helpt om meer van betekenis te zijn, is dit ook fijn voor je oude dag.
- De doorverwijzingen die je krijgt zijn gericht op je betekenis, waardoor de opdrachten die je daarna krijgt passen bij jou en je merk.
- Je trekt samenwerkingspartners aan die bij je passen en jouw merk groter kunnen maken. En dan hoeft groter niet altijd in omvang en omzet te zijn, maar kan ook in impact zijn. Doordat je samenwerkt met mensen die bij je passen kun je sneller je dromen najagen.
Dit zijn de belangrijkste voordelen. Afhankelijk van je vak, markt en organisatie zullen er nog andere voordelen kunnen zijn. Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)