Waarom je als zelfstandig ondernemer een merk moet worden..
In onze overtuiging zijn merken nodig om de uitdagingen in de wereld aan te gaan. En of je nu zelfstandig bent, of je hebt personeel in dienst, voor iedere organisatievorm is het verstandig om een merk te worden! Waarom het als zelfstandig ondernemer interessant is lees je in dit artikel.
Tijd voor de volgende stap
Van veel zelfstandig ondernemers horen we dat ze het tijd vinden voor een volgende stap in hun ondernemerschap. Vaak komt dit omdat ze van alles doen, ook die dingen die minder bij ze passen. Dit is nu eenmaal zo ontstaan. Maar wat is de volgende stap dan precies? Daar komt het ontwikkelen van je merk kijken. Je gaat daarmee namelijk terug naar de echte basis van ondernemen: Van betekenis zijn.
Werken vanuit je eigen betekenis
Nagenoeg iedere ondernemer die wij spreken wil namelijk van betekenis zijn. Ze hebben deze betekenis vaak nog niet helder en vaak weten ze niet dat ze van betekenis willen zijn. Maar naar een paar keer doorvragen komt naar boven waarom ze nu eigenlijk willen ondernemen: De drive om van betekenis te zijn. En deze betekenis is de essentie waarom jij onderneemt. Het is waarom jij iedere dag uit bed komt. Het is de basis van al je dromen.
“Gedurende de jaren zijn deze dromen steeds verder op de achtergrond beland. En werk je alleen nog om ’s ochtends te kunnen ontbijten met een boterham of een bakje kwark.”
Maak je dromen waar
En daar hebben we het volgende punt waar veel ondernemers tegenaan lopen. Hun dromen. Hun ambities of hun grote doelen. Hoe jij dit ook noemt, je hebt ze ongetwijfeld of je hebt ze gehad. Wat wij veel merken is dat ondernemers bij de start grote dromen hebben. Vaak spreken zij deze dromen niet uit, want dat is toch nog spannend. Gedurende de jaren zijn deze dromen steeds verder op de achtergrond beland. En werk je alleen nog om ’s ochtends te kunnen ontbijten met een boterham of een bakje kwark. Terwijl je meer wilt.
Voordelen van het worden van een merk
En dat is waarom je het als zelfstandig ondernemer zo interessant is om een merk te bouwen. Je gaat namelijk een merk bouwen op daar waar je van betekenis bent. En dat lijdt tot een merk waarmee je jouw dromen gaat najagen. Of je ze gaat halen? Dat is nooit zeker. Maar je kunt ze maar beter najagen, dan laten liggen.
Maar wat zijn nu de voordelen van het worden van een merk? We zetten er een aantal voor je op een rijtje:
- Je trekt alleen opdrachtgevers aan die bij jou passen. Hierdoor werk je met mensen die dichtbij jouw betekenis staan.
- Je kunt meer impact maken bij opdrachtgevers, omdat ze al vooraf een bewuste keuze maken.
- Je bouwt een filosofie, een werkwijze of zelfs een model waarmee je waarde creëert voor je onderneming. Naast dat dit helpt om meer van betekenis te zijn, is dit ook fijn voor je oude dag.
- De doorverwijzingen die je krijgt zijn gericht op je betekenis, waardoor de opdrachten die je daarna krijgt passen bij jou en je merk.
- Je trekt samenwerkingspartners aan die bij je passen en jouw merk groter kunnen maken. En dan hoeft groter niet altijd in omvang en omzet te zijn, maar kan ook in impact zijn. Doordat je samenwerkt met mensen die bij je passen kun je sneller je dromen najagen.
Dit zijn de belangrijkste voordelen. Afhankelijk van je vak, markt en organisatie zullen er nog andere voordelen kunnen zijn. Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)
Zo word jij een merk!
Hoe bouw je dan een merk? Dat doe je door de merkreis te doorlopen. De merkreis is ons model om een betekenisvol merk te bouwen. Het kent 7 haltes:
- Je ontdekt de betekenis van je merk. Dit is de essentie en de kern en vertelt wat het bestaansrecht van jouw merk is.
- De betekenis zet je om in een visie en missie. Dit vertelt de kijk van je merk op de wereld én de grote opdracht die je als merk hebt.
- Je bepaalt de merkpersoonlijkheid van je merk. Dit is de manier waarop jouw merk naar buitenkomt. Vanuit welke waarden opereer je? Welk gedrag hoort daarbij? En welke woorden en taal passen bij je merk? Met deze eerste drie punten heb je de identiteit van je merk vastgelegd.
- Waarom is jouw merk relevant voor je doelgroep? En wat onderscheidt jouw merk van de concurrenten? Deze vragen stel je om de positionering van je merk krachtig neer te zetten.
- De huisstijl van je merk is een belangrijk element in de communicatie. De huisstijl moet aansluiten op je identiteit en je positionering. Ontwerp een huisstijl die het verhaal van je merk vertelt zonder woorden.
- De zesde halte zijn de merkdragers. Deze moeten herkenbaar en consistent zijn, zodat op iedere plek je publiek jouw merk herkent en hetzelfde verhaal hoort en leest. De merkdragers bestaan uit de bestickering, de offline- en de online communicatiemiddelen.
- We zijn aangekomen bij de laatste halte van het bouwen van jouw merk. Dit gaat over het laden en innoveren van je merk. Dit doe je door marketingprogramma’s te ontwikkelen die jouw klant bereiken met jouw unieke merkverhaal.
Lees ook: Zo zet jij als zelfstandige de volgende stap om een merk te worden!
Spreek je dromen uit in de merksessie

Wat is jouw droom die je eigenlijk nooit durft uit te spreken? Hoe ziet jouw merk er over 10 jaar uit? Dat zijn vragen die we samen gaan beantwoorden in de merksessie. We ontdekken samen waar je als merk nu staat, waar je naartoe wilt én hoe je merkreis eruit ziet.
Waarom je als zelfstandig ondernemer een merk moet worden..

In onze overtuiging zijn merken nodig om de uitdagingen in de wereld aan te gaan. En of je nu zelfstandig bent, of je hebt personeel in dienst, voor iedere organisatievorm is het verstandig om een merk te worden! Waarom het als zelfstandig ondernemer interessant is lees je in dit artikel.
Tijd voor de volgende stap
Van veel zelfstandig ondernemers horen we dat ze het tijd vinden voor een volgende stap in hun ondernemerschap. Vaak komt dit omdat ze van alles doen, ook die dingen die minder bij ze passen. Dit is nu eenmaal zo ontstaan. Maar wat is de volgende stap dan precies? Daar komt het ontwikkelen van je merk kijken. Je gaat daarmee namelijk terug naar de echte basis van ondernemen: Van betekenis zijn.
Werken vanuit je eigen betekenis
Nagenoeg iedere ondernemer die wij spreken wil namelijk van betekenis zijn. Ze hebben deze betekenis vaak nog niet helder en vaak weten ze niet dat ze van betekenis willen zijn. Maar naar een paar keer doorvragen komt naar boven waarom ze nu eigenlijk willen ondernemen: De drive om van betekenis te zijn. En deze betekenis is de essentie waarom jij onderneemt. Het is waarom jij iedere dag uit bed komt. Het is de basis van al je dromen.
“Gedurende de jaren zijn deze dromen steeds verder op de achtergrond beland. En werk je alleen nog om ’s ochtends te kunnen ontbijten met een boterham of een bakje kwark.”
Maak je dromen waar
En daar hebben we het volgende punt waar veel ondernemers tegenaan lopen. Hun dromen. Hun ambities of hun grote doelen. Hoe jij dit ook noemt, je hebt ze ongetwijfeld of je hebt ze gehad. Wat wij veel merken is dat ondernemers bij de start grote dromen hebben. Vaak spreken zij deze dromen niet uit, want dat is toch nog spannend. Gedurende de jaren zijn deze dromen steeds verder op de achtergrond beland. En werk je alleen nog om ’s ochtends te kunnen ontbijten met een boterham of een bakje kwark. Terwijl je meer wilt.
Voordelen van het worden van een merk
En dat is waarom je het als zelfstandig ondernemer zo interessant is om een merk te bouwen. Je gaat namelijk een merk bouwen op daar waar je van betekenis bent. En dat lijdt tot een merk waarmee je jouw dromen gaat najagen. Of je ze gaat halen? Dat is nooit zeker. Maar je kunt ze maar beter najagen, dan laten liggen.
Maar wat zijn nu de voordelen van het worden van een merk? We zetten er een aantal voor je op een rijtje:
- Je trekt alleen opdrachtgevers aan die bij jou passen. Hierdoor werk je met mensen die dichtbij jouw betekenis staan.
- Je kunt meer impact maken bij opdrachtgevers, omdat ze al vooraf een bewuste keuze maken.
- Je bouwt een filosofie, een werkwijze of zelfs een model waarmee je waarde creëert voor je onderneming. Naast dat dit helpt om meer van betekenis te zijn, is dit ook fijn voor je oude dag.
- De doorverwijzingen die je krijgt zijn gericht op je betekenis, waardoor de opdrachten die je daarna krijgt passen bij jou en je merk.
- Je trekt samenwerkingspartners aan die bij je passen en jouw merk groter kunnen maken. En dan hoeft groter niet altijd in omvang en omzet te zijn, maar kan ook in impact zijn. Doordat je samenwerkt met mensen die bij je passen kun je sneller je dromen najagen.
Dit zijn de belangrijkste voordelen. Afhankelijk van je vak, markt en organisatie zullen er nog andere voordelen kunnen zijn. Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)
Zo word jij een merk!
Hoe bouw je dan een merk? Dat doe je door de merkreis te doorlopen. De merkreis is ons model om een betekenisvol merk te bouwen. Het kent 7 haltes:
- Je ontdekt de betekenis van je merk. Dit is de essentie en de kern en vertelt wat het bestaansrecht van jouw merk is.
- De betekenis zet je om in een visie en missie. Dit vertelt de kijk van je merk op de wereld én de grote opdracht die je als merk hebt.
- Je bepaalt de merkpersoonlijkheid van je merk. Dit is de manier waarop jouw merk naar buitenkomt. Vanuit welke waarden opereer je? Welk gedrag hoort daarbij? En welke woorden en taal passen bij je merk? Met deze eerste drie punten heb je de identiteit van je merk vastgelegd.
- Waarom is jouw merk relevant voor je doelgroep? En wat onderscheidt jouw merk van de concurrenten? Deze vragen stel je om de positionering van je merk krachtig neer te zetten.
- De huisstijl van je merk is een belangrijk element in de communicatie. De huisstijl moet aansluiten op je identiteit en je positionering. Ontwerp een huisstijl die het verhaal van je merk vertelt zonder woorden.
- De zesde halte zijn de merkdragers. Deze moeten herkenbaar en consistent zijn, zodat op iedere plek je publiek jouw merk herkent en hetzelfde verhaal hoort en leest. De merkdragers bestaan uit de bestickering, de offline- en de online communicatiemiddelen.
- We zijn aangekomen bij de laatste halte van het bouwen van jouw merk. Dit gaat over het laden en innoveren van je merk. Dit doe je door marketingprogramma’s te ontwikkelen die jouw klant bereiken met jouw unieke merkverhaal.
Lees ook: Zo zet jij als zelfstandige de volgende stap om een merk te worden!
Spreek je dromen uit in de merksessie

Wat is jouw droom die je eigenlijk nooit durft uit te spreken? Hoe ziet jouw merk er over 10 jaar uit? Dat zijn vragen die we samen gaan beantwoorden in de merksessie. We ontdekken samen waar je als merk nu staat, waar je naartoe wilt én hoe je merkreis eruit ziet.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.