Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Waarom je als zelfstandig ondernemer een merk moet worden..

In onze overtuiging zijn merken nodig om de uitdagingen in de wereld aan te gaan. En of je nu zelfstandig bent, of je hebt personeel in dienst, voor iedere organisatievorm is het verstandig om een merk te worden! Waarom het als zelfstandig ondernemer interessant is lees je in dit artikel.

Tijd voor de volgende stap

Van veel zelfstandig ondernemers horen we dat ze het tijd vinden voor een volgende stap in hun ondernemerschap. Vaak komt dit omdat ze van alles doen, ook die dingen die minder bij ze passen. Dit is nu eenmaal zo ontstaan. Maar wat is de volgende stap dan precies? Daar komt het ontwikkelen van je merk kijken. Je gaat daarmee namelijk terug naar de echte basis van ondernemen: Van betekenis zijn.

Werken vanuit je eigen betekenis

Nagenoeg iedere ondernemer die wij spreken wil namelijk van betekenis zijn. Ze hebben deze betekenis vaak nog niet helder en vaak weten ze niet dat ze van betekenis willen zijn. Maar naar een paar keer doorvragen komt naar boven waarom ze nu eigenlijk willen ondernemen: De drive om van betekenis te zijn. En deze betekenis is de essentie waarom jij onderneemt. Het is waarom jij iedere dag uit bed komt. Het is de basis van al je dromen.

“Gedurende de jaren zijn deze dromen steeds verder op de achtergrond beland. En werk je alleen nog om ’s ochtends te kunnen ontbijten met een boterham of een bakje kwark.”

Maak je dromen waar

En daar hebben we het volgende punt waar veel ondernemers tegenaan lopen. Hun dromen. Hun ambities of hun grote doelen. Hoe jij dit ook noemt, je hebt ze ongetwijfeld of je hebt ze gehad. Wat wij veel merken is dat ondernemers bij de start grote dromen hebben. Vaak spreken zij deze dromen niet uit, want dat is toch nog spannend. Gedurende de jaren zijn deze dromen steeds verder op de achtergrond beland. En werk je alleen nog om ’s ochtends te kunnen ontbijten met een boterham of een bakje kwark. Terwijl je meer wilt.

Voordelen van het worden van een merk

En dat is waarom je het als zelfstandig ondernemer zo interessant is om een merk te bouwen. Je gaat namelijk een merk bouwen op daar waar je van betekenis bent. En dat lijdt tot een merk waarmee je jouw dromen gaat najagen. Of je ze gaat halen? Dat is nooit zeker. Maar je kunt ze maar beter najagen, dan laten liggen.

Maar wat zijn nu de voordelen van het worden van een merk? We zetten er een aantal voor je op een rijtje:

  1. Je trekt alleen opdrachtgevers aan die bij jou passen. Hierdoor werk je met mensen die dichtbij jouw betekenis staan.
  2. Je kunt meer impact maken bij opdrachtgevers, omdat ze al vooraf een bewuste keuze maken.
  3. Je bouwt een filosofie, een werkwijze of zelfs een model waarmee je waarde creëert voor je onderneming. Naast dat dit helpt om meer van betekenis te zijn, is dit ook fijn voor je oude dag.
  4. De doorverwijzingen die je krijgt zijn gericht op je betekenis, waardoor de opdrachten die je daarna krijgt passen bij jou en je merk.
  5. Je trekt samenwerkingspartners aan die bij je passen en jouw merk groter kunnen maken. En dan hoeft groter niet altijd in omvang en omzet te zijn, maar kan ook in impact zijn. Doordat je samenwerkt met mensen die bij je passen kun je sneller je dromen najagen.

Dit zijn de belangrijkste voordelen. Afhankelijk van je vak, markt en organisatie zullen er nog andere voordelen kunnen zijn. Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Zo word jij een merk!

Hoe bouw je dan een merk? Dat doe je door de merkreis te doorlopen. De merkreis is ons model om een betekenisvol merk te bouwen. Het kent 7 haltes:

  1. Je ontdekt de betekenis van je merk. Dit is de essentie en de kern en vertelt wat het bestaansrecht van jouw merk is.
  2. De betekenis zet je om in een visie en missie. Dit vertelt de kijk van je merk op de wereld én de grote opdracht die je als merk hebt.
  3. Je bepaalt de merkpersoonlijkheid van je merk. Dit is de manier waarop jouw merk naar buitenkomt. Vanuit welke waarden opereer je? Welk gedrag hoort daarbij? En welke woorden en taal passen bij je merk? Met deze eerste drie punten heb je de identiteit van je merk vastgelegd.
  4. Waarom is jouw merk relevant voor je doelgroep? En wat onderscheidt jouw merk van de concurrenten? Deze vragen stel je om de positionering van je merk krachtig neer te zetten.
  5. De huisstijl van je merk is een belangrijk element in de communicatie. De huisstijl moet aansluiten op je identiteit en je positionering. Ontwerp een huisstijl die het verhaal van je merk vertelt zonder woorden.
  6. De zesde halte zijn de merkdragers. Deze moeten herkenbaar en consistent zijn, zodat op iedere plek je publiek jouw merk herkent en hetzelfde verhaal hoort en leest. De merkdragers bestaan uit de bestickering, de offline- en de online communicatiemiddelen.
  7. We zijn aangekomen bij de laatste halte van het bouwen van jouw merk. Dit gaat over het laden en innoveren van je merk. Dit doe je door marketingprogramma’s te ontwikkelen die jouw klant bereiken met jouw unieke merkverhaal.

Lees ook: Zo zet jij als zelfstandige de volgende stap om een merk te worden!

Ideale Merk Sessie

Wat is jouw droom die je eigenlijk nooit durft uit te spreken? Hoe ziet jouw merk er over 10 jaar uit? Dat zijn vragen die we samen gaan beantwoorden in de Ideale Merk Sessie. We ontdekken samen wat jouw ideale merk is én welke stappen voor jouw situatie relevant zijn.

Waarom je als zelfstandig ondernemer een merk moet worden..

In onze overtuiging zijn merken nodig om de uitdagingen in de wereld aan te gaan. En of je nu zelfstandig bent, of je hebt personeel in dienst, voor iedere organisatievorm is het verstandig om een merk te worden! Waarom het als zelfstandig ondernemer interessant is lees je in dit artikel.

Tijd voor de volgende stap

Van veel zelfstandig ondernemers horen we dat ze het tijd vinden voor een volgende stap in hun ondernemerschap. Vaak komt dit omdat ze van alles doen, ook die dingen die minder bij ze passen. Dit is nu eenmaal zo ontstaan. Maar wat is de volgende stap dan precies? Daar komt het ontwikkelen van je merk kijken. Je gaat daarmee namelijk terug naar de echte basis van ondernemen: Van betekenis zijn.

Werken vanuit je eigen betekenis

Nagenoeg iedere ondernemer die wij spreken wil namelijk van betekenis zijn. Ze hebben deze betekenis vaak nog niet helder en vaak weten ze niet dat ze van betekenis willen zijn. Maar naar een paar keer doorvragen komt naar boven waarom ze nu eigenlijk willen ondernemen: De drive om van betekenis te zijn. En deze betekenis is de essentie waarom jij onderneemt. Het is waarom jij iedere dag uit bed komt. Het is de basis van al je dromen.

“Gedurende de jaren zijn deze dromen steeds verder op de achtergrond beland. En werk je alleen nog om ’s ochtends te kunnen ontbijten met een boterham of een bakje kwark.”

Maak je dromen waar

En daar hebben we het volgende punt waar veel ondernemers tegenaan lopen. Hun dromen. Hun ambities of hun grote doelen. Hoe jij dit ook noemt, je hebt ze ongetwijfeld of je hebt ze gehad. Wat wij veel merken is dat ondernemers bij de start grote dromen hebben. Vaak spreken zij deze dromen niet uit, want dat is toch nog spannend. Gedurende de jaren zijn deze dromen steeds verder op de achtergrond beland. En werk je alleen nog om ’s ochtends te kunnen ontbijten met een boterham of een bakje kwark. Terwijl je meer wilt.

Voordelen van het worden van een merk

En dat is waarom je het als zelfstandig ondernemer zo interessant is om een merk te bouwen. Je gaat namelijk een merk bouwen op daar waar je van betekenis bent. En dat lijdt tot een merk waarmee je jouw dromen gaat najagen. Of je ze gaat halen? Dat is nooit zeker. Maar je kunt ze maar beter najagen, dan laten liggen.

Maar wat zijn nu de voordelen van het worden van een merk? We zetten er een aantal voor je op een rijtje:

  1. Je trekt alleen opdrachtgevers aan die bij jou passen. Hierdoor werk je met mensen die dichtbij jouw betekenis staan.
  2. Je kunt meer impact maken bij opdrachtgevers, omdat ze al vooraf een bewuste keuze maken.
  3. Je bouwt een filosofie, een werkwijze of zelfs een model waarmee je waarde creëert voor je onderneming. Naast dat dit helpt om meer van betekenis te zijn, is dit ook fijn voor je oude dag.
  4. De doorverwijzingen die je krijgt zijn gericht op je betekenis, waardoor de opdrachten die je daarna krijgt passen bij jou en je merk.
  5. Je trekt samenwerkingspartners aan die bij je passen en jouw merk groter kunnen maken. En dan hoeft groter niet altijd in omvang en omzet te zijn, maar kan ook in impact zijn. Doordat je samenwerkt met mensen die bij je passen kun je sneller je dromen najagen.

Dit zijn de belangrijkste voordelen. Afhankelijk van je vak, markt en organisatie zullen er nog andere voordelen kunnen zijn. Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Zo word jij een merk!

Hoe bouw je dan een merk? Dat doe je door de merkreis te doorlopen. De merkreis is ons model om een betekenisvol merk te bouwen. Het kent 7 haltes:

  1. Je ontdekt de betekenis van je merk. Dit is de essentie en de kern en vertelt wat het bestaansrecht van jouw merk is.
  2. De betekenis zet je om in een visie en missie. Dit vertelt de kijk van je merk op de wereld én de grote opdracht die je als merk hebt.
  3. Je bepaalt de merkpersoonlijkheid van je merk. Dit is de manier waarop jouw merk naar buitenkomt. Vanuit welke waarden opereer je? Welk gedrag hoort daarbij? En welke woorden en taal passen bij je merk? Met deze eerste drie punten heb je de identiteit van je merk vastgelegd.
  4. Waarom is jouw merk relevant voor je doelgroep? En wat onderscheidt jouw merk van de concurrenten? Deze vragen stel je om de positionering van je merk krachtig neer te zetten.
  5. De huisstijl van je merk is een belangrijk element in de communicatie. De huisstijl moet aansluiten op je identiteit en je positionering. Ontwerp een huisstijl die het verhaal van je merk vertelt zonder woorden.
  6. De zesde halte zijn de merkdragers. Deze moeten herkenbaar en consistent zijn, zodat op iedere plek je publiek jouw merk herkent en hetzelfde verhaal hoort en leest. De merkdragers bestaan uit de bestickering, de offline- en de online communicatiemiddelen.
  7. We zijn aangekomen bij de laatste halte van het bouwen van jouw merk. Dit gaat over het laden en innoveren van je merk. Dit doe je door marketingprogramma’s te ontwikkelen die jouw klant bereiken met jouw unieke merkverhaal.

Lees ook: Zo zet jij als zelfstandige de volgende stap om een merk te worden!

Ideale Merk Sessie

Wat is jouw droom die je eigenlijk nooit durft uit te spreken? Hoe ziet jouw merk er over 10 jaar uit? Dat zijn vragen die we samen gaan beantwoorden in de Ideale Merk Sessie. We ontdekken samen wat jouw ideale merk is én welke stappen voor jouw situatie relevant zijn.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom is een missie belangrijk?

30/03/2023/door Freek

Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

23/03/2023/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

12/09/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Organisatie-ambitie waarmaken doe je zo!Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel