Rebrand vs. brand-refresh: zo kies je wat je merk écht nodig heeft
Misschien herken je het wel: je kijkt naar je huisstijl en hebt het gevoel dat het niet meer helemaal klopt bij wie jullie willen zijn. Misschien vind je het ouderwets ogen, of past de vormgeving gewoon niet meer.
Maar het kan ook zijn dat de toon die jullie gebruiken in jullie teksten niet meer helemaal aansluit. Of ontbreekt er juist een toon. Je hebt door dat er iets moet veranderen. Maar wat dan precies. Je staat voor de vraag:
Hebben we een brand-refresh nodig, of is het tijd voor een volledige rebranding?
Er wordt ons wel eens gevraagd of er een verschil in zit. Het antwoord is ja. En het is misschien wel groter dan dat je van tevoren denkt. Je kunt het vergelijken met je huis. Je kunt de muren een ander kleurtje geven, een nieuw vloertje erin leggen én de buitenkant van je huis verven. Dan verfris je je huis. Maar wanneer je het hele huis naar de grond haalt, of je gaat volledig de indeling veranderen, dan ben je bezig met een verbouwing. Je verandert de functie van je huis.
Laat me je meenemen hoe dit werkt in de wereld van merken.
Wat is een brand-refresh?
Een brand-refresh is een opfrisbeurt. Je fundament blijft overeind, zoals de betekenis, visie, missie, en waarden. Maar de dragers krijgen een flinke update. Vergelijk het met ons eerdere voorbeeld van het veranderen van het kleurtje op de muur.
Een brand-refresh gaat over:
- De kleuren, de typografie, de fotografie en kleine wijzigingen in het logo en iconen.
- Visuele middelen die moderner en herkenbaarder aanvoelen en daardoor beter aansluiten bij de merkpersoonlijkheid.
Dit zien we vaak bij merken die nog relevant en herkenbaar zijn, maar waarvan de uitstraling achterloopt. Moneymonk is hier een mooi voorbeeld van, zoals verderop wordt toegelicht.

Wat is een rebrand?
Een rebrand gaat veel dieper. Je verandert niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant: je merkfundament zelf.
Dat betekent:
- Missie, waarden en persoonlijkheid herformuleren.
- Nieuwe of aangescherpte positionering en merkbelofte.
- Daarna pas: een volledig nieuwe visuele stijl en merktaal.
- Soms ook: een nieuwe naam.
Een rebrand is meestal nodig als je strategie, doelgroep of propositie wezenlijk verandert, of als er een kloof is ontstaan tussen hoe je gezien wórdt en wie je bent.
Vragen om te ontdekken wat je nodig hebt:
Loop deze vragen eens met je kernteam door. Het geeft in korte tijd inzicht in of je aan de slag moet met een rebrand of een refresh.
- Is je organisatie ingrijpend veranderd in strategie, doelgroep of marktpositie?
- Ja → door naar 2.
- Nee → door naar 3.
- Sluit je merkfundament nog 100% aan op die koers?
- Ja → door naar 3.
- Nee → Rebrand.
- Herkennen klanten, medewerkers en partners je nog als hetzelfde merk?
- Ja → door naar 4.
- Nee → Rebrand.
- Zijn je merkdragers nog actueel én consistent?
- Ja → door naar 5.
- Nee → Brand-refresh.
- Sluit je merktaal nog naadloos aan bij je merkpersoonlijkheid en doelgroep?
- Ja → Geen grote ingreep nodig, blijf monitoren.
- Nee →
- Fundament klopt → Brand-refresh.
- Fundament klopt niet → Rebrand.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Merken die het verschil laten zien
Maar hoe ziet in de praktijk dit verschil er dan uit? We geven twee voorbeelden van MKB-bedrijven waarbij het verschil tussen je merk opfrissen en je merk rebranden duidelijk wordt.
Refresh: Moneymonk krijgt een nieuw uiterlijk
MoneyMonk startte met een duidelijke missie: boekhouden simpel en prettig maken voor ondernemers. Ze schrijven hier zelf over: “We geloven dat je plezier kunt hebben aan het bijhouden van je administratie.” En daar is in de afgelopen jaren niets aan veranderd.
Maar sinds de oprichting in 2012 is hun uiterlijk niet veranderd. De oude look & feel begon te schuren met het gebruiksgemak en de slimme functies die MoneyMonk inmiddels bood. Het verhaal bleef als een huis staan, maar het logo veranderde.
Stap voor stap hebben ze hun huisstijl opgefrist. Een nieuw, krachtiger logo, een vriendelijker kleurpalet, heldere typografie en overzichtelijke iconen.

Rebranding: Van Knook Infra naar Knook connect
Knook Infra was altijd een solide naam geweest in de wereld van infra-onderhoud, tot het moment waarop hun dienstverlening breder werd. Ze gingen niet alleen voor kabels graven, maar richtten zich voortaan op slimme connectiviteitsoplossingen, inclusief netwerkinfrastructuur.
Het was niet zo dat hun merk ineens niet meer werkte. Klanten bleven komen, kwaliteiten waren er nog steeds. Maar de naam knook infra voelde als een te nauwe jas. De diensten waren verder ontwikkelt waarna de ambities flink zijn gegroeid. Het merk bleef achter in het oude.
Ze hebben nagedacht over vragen zoals:
- Wie ben je vandaag?
- Welke vrijheden wil je je doelgroep geven?
- Hoe vertaal je dat in een naam en uitstraling?
Dat resulteerde in Knook Connect. Een naam die niet alleen moderner klonk, maar ook uitnodigde tot verbinding en communicatie. Visueel kreeg de huisstijl een update. Nieuwe kleuren, een nieuwe website en een nieuw iconen-beeldbank. Alles zodat wel de herkenbaarheid behouden blijft.
Wat je nu slim kunt doen
Nu weet je wat een opfrisser en een rebranding is. Maar hoe ga je hier nu zelf mee om? Hier drie simpele stappen die je kunt doorlopen.
- Plan een quickscan met je kernteam en doorloop de bovenstaande vragen.
- Schrijf één diagnosezin: We hebben een refresh nodig omdat… of We hebben een rebrand nodig omdat… Maak daarbij ook een voors en tegenslijst.
- Kies je route: een refresh kan in een aantal korte sprints; een rebrand is een traject waarin fundament, doorvertaling en interne verankering samenkomen.
Wil je meer weten over de rebranding van je bedrijf? Download het heldenmerk-pakket. Voor een brand-refresh lees je het artikel Zo ontwikkel je een goede huisstijl voor heldenmerken.
Rebrand vs. brand-refresh: zo kies je wat je merk écht nodig heeft

Misschien herken je het wel: je kijkt naar je huisstijl en hebt het gevoel dat het niet meer helemaal klopt bij wie jullie willen zijn. Misschien vind je het ouderwets ogen, of past de vormgeving gewoon niet meer.
Maar het kan ook zijn dat de toon die jullie gebruiken in jullie teksten niet meer helemaal aansluit. Of ontbreekt er juist een toon. Je hebt door dat er iets moet veranderen. Maar wat dan precies. Je staat voor de vraag:
Hebben we een brand-refresh nodig, of is het tijd voor een volledige rebranding?
Er wordt ons wel eens gevraagd of er een verschil in zit. Het antwoord is ja. En het is misschien wel groter dan dat je van tevoren denkt. Je kunt het vergelijken met je huis. Je kunt de muren een ander kleurtje geven, een nieuw vloertje erin leggen én de buitenkant van je huis verven. Dan verfris je je huis. Maar wanneer je het hele huis naar de grond haalt, of je gaat volledig de indeling veranderen, dan ben je bezig met een verbouwing. Je verandert de functie van je huis.
Laat me je meenemen hoe dit werkt in de wereld van merken.
Wat is een brand-refresh?
Een brand-refresh is een opfrisbeurt. Je fundament blijft overeind, zoals de betekenis, visie, missie, en waarden. Maar de dragers krijgen een flinke update. Vergelijk het met ons eerdere voorbeeld van het veranderen van het kleurtje op de muur.
Een brand-refresh gaat over:
- De kleuren, de typografie, de fotografie en kleine wijzigingen in het logo en iconen.
- Visuele middelen die moderner en herkenbaarder aanvoelen en daardoor beter aansluiten bij de merkpersoonlijkheid.
Dit zien we vaak bij merken die nog relevant en herkenbaar zijn, maar waarvan de uitstraling achterloopt. Moneymonk is hier een mooi voorbeeld van, zoals verderop wordt toegelicht.

Wat is een rebrand?
Een rebrand gaat veel dieper. Je verandert niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant: je merkfundament zelf.
Dat betekent:
- Missie, waarden en persoonlijkheid herformuleren.
- Nieuwe of aangescherpte positionering en merkbelofte.
- Daarna pas: een volledig nieuwe visuele stijl en merktaal.
- Soms ook: een nieuwe naam.
Een rebrand is meestal nodig als je strategie, doelgroep of propositie wezenlijk verandert, of als er een kloof is ontstaan tussen hoe je gezien wórdt en wie je bent.
Vragen om te ontdekken wat je nodig hebt:
Loop deze vragen eens met je kernteam door. Het geeft in korte tijd inzicht in of je aan de slag moet met een rebrand of een refresh.
- Is je organisatie ingrijpend veranderd in strategie, doelgroep of marktpositie?
- Ja → door naar 2.
- Nee → door naar 3.
- Sluit je merkfundament nog 100% aan op die koers?
- Ja → door naar 3.
- Nee → Rebrand.
- Herkennen klanten, medewerkers en partners je nog als hetzelfde merk?
- Ja → door naar 4.
- Nee → Rebrand.
- Zijn je merkdragers nog actueel én consistent?
- Ja → door naar 5.
- Nee → Brand-refresh.
- Sluit je merktaal nog naadloos aan bij je merkpersoonlijkheid en doelgroep?
- Ja → Geen grote ingreep nodig, blijf monitoren.
- Nee →
- Fundament klopt → Brand-refresh.
- Fundament klopt niet → Rebrand.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Merken die het verschil laten zien
Maar hoe ziet in de praktijk dit verschil er dan uit? We geven twee voorbeelden van MKB-bedrijven waarbij het verschil tussen je merk opfrissen en je merk rebranden duidelijk wordt.
Refresh: Moneymonk krijgt een nieuw uiterlijk
MoneyMonk startte met een duidelijke missie: boekhouden simpel en prettig maken voor ondernemers. Ze schrijven hier zelf over: “We geloven dat je plezier kunt hebben aan het bijhouden van je administratie.” En daar is in de afgelopen jaren niets aan veranderd.
Maar sinds de oprichting in 2012 is hun uiterlijk niet veranderd. De oude look & feel begon te schuren met het gebruiksgemak en de slimme functies die MoneyMonk inmiddels bood. Het verhaal bleef als een huis staan, maar het logo veranderde.
Stap voor stap hebben ze hun huisstijl opgefrist. Een nieuw, krachtiger logo, een vriendelijker kleurpalet, heldere typografie en overzichtelijke iconen.

Rebranding: Van Knook Infra naar Knook connect
Knook Infra was altijd een solide naam geweest in de wereld van infra-onderhoud, tot het moment waarop hun dienstverlening breder werd. Ze gingen niet alleen voor kabels graven, maar richtten zich voortaan op slimme connectiviteitsoplossingen, inclusief netwerkinfrastructuur.
Het was niet zo dat hun merk ineens niet meer werkte. Klanten bleven komen, kwaliteiten waren er nog steeds. Maar de naam knook infra voelde als een te nauwe jas. De diensten waren verder ontwikkelt waarna de ambities flink zijn gegroeid. Het merk bleef achter in het oude.
Ze hebben nagedacht over vragen zoals:
- Wie ben je vandaag?
- Welke vrijheden wil je je doelgroep geven?
- Hoe vertaal je dat in een naam en uitstraling?
Dat resulteerde in Knook Connect. Een naam die niet alleen moderner klonk, maar ook uitnodigde tot verbinding en communicatie. Visueel kreeg de huisstijl een update. Nieuwe kleuren, een nieuwe website en een nieuw iconen-beeldbank. Alles zodat wel de herkenbaarheid behouden blijft.
Wat je nu slim kunt doen
Nu weet je wat een opfrisser en een rebranding is. Maar hoe ga je hier nu zelf mee om? Hier drie simpele stappen die je kunt doorlopen.
- Plan een quickscan met je kernteam en doorloop de bovenstaande vragen.
- Schrijf één diagnosezin: We hebben een refresh nodig omdat… of We hebben een rebrand nodig omdat… Maak daarbij ook een voors en tegenslijst.
- Kies je route: een refresh kan in een aantal korte sprints; een rebrand is een traject waarin fundament, doorvertaling en interne verankering samenkomen.
Wil je meer weten over de rebranding van je bedrijf? Download het heldenmerk-pakket. Voor een brand-refresh lees je het artikel Zo ontwikkel je een goede huisstijl voor heldenmerken.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.