Zo ontwikkel je een goede huisstijl voor heldenbedrijven

1. Wat is een huisstijl?

Een huisstijl houdt in: de stijl van jouw bedrijf naar buiten toe. Het is een bewust gekozen presentatie van je bedrijf. Je huisstijl bestaat uit verschillende elementen en wordt op een consistente wijze gebruikt voor diverse presentatiemiddelen. Denk aan briefpapier, website en een PowerPoint presentatie.

Je huisstijl wordt ook wel de visuele identiteit genoemd. Het is de visuele vertaling van het HeldenDNA van je bedrijf. Datgene waar je bedrijf voor staat, wordt in visuele uitingen vertaald door je huisstijl. Vaak wordt een huisstijl ook aangeduid als corporate identity. Dit is eigenlijk een verzamelnaam voor de communicatie van je bedrijf naar buiten toe met beeld en gedrag.

2. Wat valt er onder een huisstijl?

Wat valt er precies onder de huisstijl van je bedrijf? Wat is er allemaal beschikbaar? Wij onderscheiden hierin de volgende onderdelen:

  • De naam van je merk;
  • Het logo van je merk en hoe te gebruiken;
  • De gebruikte lettertypes van je merk, zowel online als offline;
  • De gebruikte iconen van je merk;
  • De stijl van vormen die je inzet met je merk;
  • De stijl van foto’s die je inzet voor je merk.

3. Deel 1: Strategie en verhaal

Nu je weet wat een huisstijl is, vertellen we meer over de ontwikkeling van de huisstijl. Het eerste deel van het ontwikkelen van je huisstijl is de strategie achter je huisstijl. We gaan ontdekken waarom een huisstijl belangrijk is, hoe je een huisstijl opzet, hoe je een merknaam kiest en hoe je het verhaal van je bedrijf verwerkt in de huisstijl van je bedrijf.

3.1 Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

Waarom is een huisstijl zo belangrijk? Als we ‘de grote gele M’ zeggen, weet vrijwel iedereen ter wereld welk bedrijf we hiermee bedoelen. Wanneer we alleen het logo van de NS laten zien, weet ook iedereen direct welk bedrijf het. Een naam erbij vermelden is overbodig.

Je huisstijl zorgt voor herkenbaarheid van je organisatie. Het is een van de belangrijkste redenen om een huisstijl te ontwikkelen. Het geeft het verhaal van je bedrijf een gezicht dat volledig past. Ook geeft het gevoel aan de organisatie. Een huisstijl geeft daarmee een positief beeld aan je bedrijf en onderscheidt je bedrijf van concurrenten.

Je huisstijl roept een associatie op bij mensen. Je wilt als organisatie uiteraard een positieve associatie oproepen met je merk. Zorgvuldig nadenken over je huisstijl is daarom erg belangrijk voor je organisatie.

3.2 Hoe creëer je een huisstijl?

Het ontwikkelen van je huisstijl begint niet op visueel vlak. Het is namelijk allereerst belangrijk om achter het DNA van je organisatie te komen. Hoe je dit DNA ontdekt, lees je in het artikel over ‘Zo ontwikkel je jouw HeldenDNA (merkidentiteit)’.

Wanneer je het DNA van je organisatie hebt ontdekt, ga je vervolgens kijken naar de doelgroep die je met je bedrijf wilt aanspreken. Wil je vooral ouderen aanspreken of juist jongeren? Heb je voorkeur voor een geslacht dat je wilt aanspreken of wil je iedereen aanspreken? Wil je een zakelijke uitstraling of toch liever een persoonlijke uitstraling? Kortom, je gaat nadenken over welke uitstraling jij wilt voor jouw heldenmerk.

3.3 Merknaam ontdekken, hoe doe je dat?

Je huisstijl is niets zonder een goede merknaam. Je merknaam is de basis van de totale identiteit van je bedrijf. Hoe ontdek je de ideale merknaam van je bedrijf? Voordat je een creatief proces ingaat, raden wij je aan om een eisenlijst te maken voor je merknaam. De keuzes die je hierbij dient te maken:

De lengte van je merknaam

Wil je een korte of lange merknaam? De lengte van je merknaam kan een rol spelen in de herkenbaarheid van je merk. Ook heeft de lengte van de naam te maken met de eerstvolgende keuze.

Beschrijvend of unieke naam

Wanneer je een nieuwe merknaam in de markt zet, kun je grofweg kiezen tussen een beschrijvende naam en een unieke naam. Een beschrijvende naam is een naam die letterlijk beschrijft wat je merk doet en is. Een unieke naam behoort zich duidelijk te onderscheiden van de concurrenten. Een beschrijvende naam mag best lang zijn, een unieke naam is vaak korter.

Nationaal of internationaal

Heb je met je bedrijf het doel gesteld om internationaal te opereren? Dan is het van belang dat je naam internationaal gebruikt kan worden. Wil je je met name op de Nederlandse markt richten? In dit geval is het meestal verstandig om te kiezen voor een Nederlandse naam.

Echte of verzonnen woorden

Een andere keuze is of je echte of verzonnen woorden wilt gebruiken in je naam. Dit heeft ook te maken met de keuze voor een beschrijvende of unieke naam. In geval van een unieke naam, zijn verzonnen woorden wellicht een goede optie. In geval van een beschrijvende naam, geniet dit niet de voorkeur. Tenzij er sprake is van samentrekkingen die tezamen ergens op slaan. Zo is Spotify een verzonnen woord, het is een samentrekking tussen de woorden spot en identify.

Andere eisen

Uiteraard kun je nog veel meer eisen stellen aan de naam. Bijvoorbeeld dat de naam makkelijk te onthouden is. Denk zelf bewust en goed na over de eisen van je merknaam.

Creatieve sessie

Wanneer je de eisen voor je naam hebt bepaald, ga je het creatieve proces in. Breng ongeveer 5 tot 20 mensen bij elkaar die samen gaan nadenken over de nieuwe naam. Dit kunnen medewerkers zijn, maar ook mensen van buiten je vakgebied en branche voor een frisse blik. Bedenk vervolgens in een aantal rondes zoveel mogelijk merknamen. Zorg ervoor dat er in dit proces nog geen waardeoordelen worden gegeven. Dit is niet goed voor het creatieve proces. Creatieve vragen die je kunt stellen:

  • Bedenk zoveel mogelijk namen die de oplossing voor de klant beschrijven;
  • Bedenk zoveel mogelijk namen die passen bij de (nieuwe) identiteit van je bedrijf;
  • Bedenk zoveel mogelijk namen vanuit de problemen van de klant;
  • Bedenk zoveel mogelijk namen wat je merk doet voor klanten;
  • Bedenk zoveel mogelijk namen vanuit wat je met je merk wilt bereiken;

Keuze van de namen

Uit de creatieve sessie ontstaan een groot aantal namen. Door deze namen vervolgens langs de meetlat van je eisen te leggen, stel je een shortlist op. Bepaal welke namen echt bij je bedrijf passen en bedenken vervolgens maximaal 10 andere variaties op de geselecteerde namen. Er bestaan een aantal zogeheten business name generators die je helpen om verschillende varianten te maken.

Breng de longlist terug tot een kleine shortlist van maximaal drie namen. Met behulp van deze shortlist kies je uiteindelijk de naam die het beste bij je merk past. Eventueel kun je hierbij de hulp inschakelen van enkele adviseurs in de directe omgeving. De definitieve keuze is altijd gebaseerd op de combinatie van gevoel en ratio.

3.4 Het belang van de pay off

Een pay-off is een korte zin die duiding geeft aan de naam van je merk. De pay-off doet een belofte aan de klant, waar je bedrijf voor staat, voor gaat of doet. De pay-off is een belangrijk instrument om je merk beter te positioneren. Zeker in het geval van een unieke merknaam is de pay-off de verduidelijking van hetgeen dat je doet. De pay-off maakt het voor de klant makkelijk te begrijpen waar je bedrijf voor staat.

3.5 7 Zaken die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van een huisstijl

Het ontwikkelen van een (nieuwe) huisstijl is een proces. We hebben door jarenlange ervaring met het ontwikkelen van huisstijlen ontdekt dat de volgende zaken belangrijk zijn in dit proces:

  1. Alles begint bij het begin, dus ook je huisstijl. Elk ontwerp dient van scratch af aan te beginnen, waarbij het verhaal als uitgangspunt wordt genomen. Vaak worden er standaardsjablonen of voorbeeldlogo’s gebruikt om te beginnen. Onze tip is om beiden achterwege te laten en vanuit het verhaal te beginnen met ontwerpen.
  2. Maak altijd verschillende voorstellen en ontwerpen voor een huisstijl. Hiermee zorg je voor voldoende keuze. In de voorstellen worden beelden verwerkt waar je niets voor voelt en beelden die je heel tof vindt. Beiden heb je nodig om het proces een boost te geven.
  3. Bekijk bij de ontwikkeling van beeldmerk van je nieuwe logo naar de toepasbaarheid. Het beeldmerk dient los van de naam ook het verhaal van je bedrijf te vertellen. Zo kun je het beeldmerk op meerdere manieren toepassen.
  4. Kijk bij alle uitwerkingen van je huisstijl nauwlettend naar de toepasbaarheid. Waar wordt je huisstijl exact voor gebruikt? Denk ook goed na over de vorm van communicatiemiddelen die je gaat inzetten. Ga je briefpapier bijvoorbeeld uitsluitend online gebruiken of laat je dit drukken? In het eerste geval dien je er rekening mee te houden dat iedereen het briefpapier kan uitprinten. De printermarge dient in het ontwerp te worden meegenomen.
  5. Je huisstijl behoort een solide basis te zijn voor een optimale doorvertaling naar alle andere huisstijldragers en communicatiemiddelen.
  6. Je nieuwe visuele identiteit behoort echt jouw verhaal vertellen. Vanuit dit perspectief kun je het vertalen naar unieke toepassingen die je huisstijl laten opvallen. Een visitekaartje gemaakt van hout is voor een houtbewerker bijvoorbeeld een unieke toepassing die direct zijn verhaal vertelt.
  7. Gevoel is altijd belangrijker dan tijd. Het ontwerpen van een logo is een gezamenlijk proces van jou en de ontwerper. Neem ruim de tijd ervoor zodat het logo uitstekend bij je bedrijf past.

3.6 Van verhaal naar het logo

Het verhaal van je bedrijf is het belangrijkste element van je bedrijf. Waar veel bedrijven storytelling als marketingtruc inzetten, is storytelling voor ons een bewuste strategische keuze. Het is het verhaal van het DNA, het onderscheidende vermogen van je bedrijf dat je naar buiten wilt brengen. Dit verhaal wordt vertaald in het logo van je merk. Wat ons betreft storytelling in optima forma.

Floooow logo

Heldencase 1 | De huisstijl van Floooow

Samen met Flow-held Rachel hebben we samengewerkt om het verhaal van haar bedrijf verder te ontwikkelen in haar huisstijl. Allereerst hebben we samen met Rachel en haar collega’s de merknaam Floooow bedacht, waarnaar onze ontwerp-sidekick Jeron stap voor stap het logo van Floooow heeft ontwikkeld. Benieuwd naar het verhaal achter het logo? Lees het hier.

4. Deel 2: Ontwerpen huisstijl

In het eerste deel van dit artikel zijn we ingegaan op de strategie en de keuzes die je dient te maken als je het hebt over de merknaam en huisstijl. In dit deel vertellen hoe je een huisstijl kunt ontwerpen en hoe wij daar mee omgaan.

4.1 De 6 stappen in het ontwerpen van een huisstijl.

Bij het ontwerpen van een huisstijl komt veel kijken. Vaak wordt gedacht dat een logo eenvoudig wordt opgebouwd. Echter gaat er een heel proces aan vooraf. Wij gebruiken de volgende zes stappen in het ontwerpen van de huisstijl voor onze helden:

  1. Analyse en eisen

Zoals eerder vermeld, starten we met een analyse van het verhaal van je bedrijf. We gaan op zoek naar de belangrijke elementen in je verhaal die we willen visualiseren. We gaan samen de eisen bepalen voor je logo en de uitstraling die wilt koppelen aan jouw huisstijl.

  1. Eerste schetsen en concept

Wanneer de eisen zijn bepaald, gaan we aan de slag met het creatieve proces. Op basis van jouw verhaal gaan onze sidekicks voor je aan de slag. Ze laten zich hierbij inspireren door het verhaal van je bedrijf. Hieruit ontstaan de eerste schetsen op papier die vervolgens digitaal worden uitgewerkt. Ook wordt een lijst met passende lettertypen gemaakt. Dit alles leidt tot de eerste conceptversie.

  1. Huisstijl krijgt kleur

De eerste schetsen en concepten worden altijd in zwart wit stijl gedaan. Zo gaat alle aandacht uit naar de vormen in plaats van mogelijke kleuren. Kleuren die je niet tof vindt, vallen vaak meteen af terwijl de voorgestelde vorm wel goed bij je kan passen. Uit de eerste conceptversie ontstaan een aantal vormen en lettertypes die mogelijk interessant zijn. Deze ontwikkelen we vervolgens verder en we voegen er verschillende kleurvariaties aan toe.

  1. Definitieve versie

Samen met je ontwerper ontwikkel je jouw ideale logo. Het logo wordt in verschillende versies opgeleverd, zodat deze kan meeschalen met de toepassingen waarvoor je het logo wil gebruiken. Een liggend logo is bijvoorbeeld niet ideaal om te gebruiken op sociale media, een vierkant logo werkt vaak minder goed op een website. Door een responsive logo te ontwikkelen, kun je het logo voor elk middel op juiste wijze gebruiken .

  1. Huisstijlhandboek

Op basis van de gemaakte keuzes met betrekking tot de huisstijl ontwikkelen we het huisstijlhandboek. Hoe dit handboek eruit ziet, lees je verder in deel 3 van dit artikel.

  1. Alle andere instrumenten

Welke instrumenten je ook nodig hebt, samen met jou ontwikkelen we krachtige en functionele instrumenten op basis van de regels uit het huisstijlhandboek. Welk typen huisstijldragers er zoal zijn, lees je in deel 4.

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je aan de slag met je huisstijl?

Wil je aan de slag om jouw drive om de wereld of markt positief te veranderen? Wil je jouw merk vastleggen in een krachtige huisstijl? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – Herotalk -, waarin we samen de kracht van jouw (visuele) merk bespreken.

4.2 Wat kleur doet met het imago van je bedrijf

Kleuren spelen in iedere huisstijl een belangrijke rol. Kleuren bepalen vaak het imago van je bedrijf. De kleur blauw wordt in ontzettend veel zakelijke logo’s gebruikt. De reden hiervoor is dat deze kleur omdat betrouwbaarheid en eerlijkheid uitstraalt. De kleur geel straalt optimisme en levendigheid uit. De kleur van het logo van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de uitstraling van je bedrijf.

De kleur in combinatie met de vorm bepalen het imago van je bedrijf. Onze ervaring is dat iedereen een associatie heeft bij kleuren. Vaak hebben kleuren meerdere betekenissen. Zo betekent de kleur rood voor de ene persoon gevaar. Voor de ander betekent de kleur rood liefde. De toepassing van kleuren in je logo , de vorm van je logo en het lettertype bepalen uiteindelijk wat je met je logo wilt uitstralen.

In de bankensector worden door de gevestigde partijen voornamelijk rustige kleuren gebruikt. De challenger van deze traditionele banken, Bunq, gebruikt daarentegen een veelvoud van kleuren. Bunq valt daarmee op en is onderscheidend van de rest.

Belangrijke tip: Ga niet over één nacht ijs betreft de keuze van de kleur(en). Geef het tijd en bekijk het logo in verschillende kleuren en kleurtinten. Op deze manier maak je een goede en bewuste keuze voor je logo. Een bepaalde kleur kan je zomaar verrassen!

4.3 Het lettertype laat je bedrijf stralen

Lettertypes zijn samen met de vorm en de kleur een belangrijk element in de uitstraling van je logo. Kies altijd voor een uniek lettertype. Wanneer we simpel kijken, kunnen we stellen dat schreefloze letters die voller zijn een stevige en krachtige uitstraling hebben. Schreefletters ogen vaak iets drukker en worden geassocieerd met een chique uitstraling. Wanneer je een druk lettertype hebt, is het raadzaam om te kiezen voor een rustig beeldmerk. Op die manier passen lettertypes, vormen en kleuren precies in elkaar. Wanneer deze drie elementen goed in balans zijn, krijg je een krachtig logo.

Wanneer we naar de bouwsector kijken, zie je vooral het gebruik van vollere en stevigere lettertypes. Dergelijke lettertypes passen  goed bij het werk dat ze uitvoeren. Een advocatenkantoor heeft veelal een klassieke uitstraling met dunnere letter en vaak met schreef. Dit past weer goed bij de uitstraling van die branche. Wil je in jouw markt écht anders zijn, durf dan te kiezen voor het ongebruikelijke of kies voor een combinatie van schreefloos en schreef.

Belangrijke tip: Gebruik nooit hetzelfde lettertype dat in je logo is verwerkt in andere vormen van je communicatie. Dit haalt namelijk direct de kracht van je logo weg. Bij de overige vormen van communicatie is toepasbaarheid van belang. Wanneer je bijvoorbeeld gebruikmaakt van Microsoft Office Word, is het beter om een standaardlettertype te nemen. De meeste ontvangers beschikken van niet over ongewone lettertypes. Hierdoor valt de kracht van je communicatie weg.

4.4 Het belang van consistentie

De consistentie in je huisstijl is essentieel voor het succes ervan. Nog te vaak zien we een bedrijf dat een website heeft en die kleuren gebruikt die totaal niet bij de huisstijl passen. Ook komt het voor dat allerlei elementen door elkaar worden gebruikt en een consistente stijl ver te zoeken is.

Hierdoor mis je op de juiste momenten de herkenbaarheid bij je doelgroep. Wanneer een potentiële klant van je merk je website heeft bezocht en je vervolgens op een van je sociale kanalen gaat volgen, is het belangrijk dat hij/zij jouw eenvoudig herkent. Wanneer je plotseling een totaal andere stijl gebruikt op sociale media, mis je een waardevol moment om jouw mooie verhaal met je potentiële klanten te delen. Zorg er dus voor dat je jouw huisstijl vastlegt en deze consistent gebruikt in al je uitingen. Zo herkent iedereen jouw merk overal en op ieder moment.

Naast herkenbaarheid is het ook van belang dat potentiële klanten jouw merk op de juiste manier herinneren. Consistentie in vorm, kleur en taal zorgt voor die herkenbaarheid.

4.5 Vastleggen van de merkrechten, wel of niet doen?

Wanneer je jouw merk aan het opzetten bent, wil je niet dat een concurrent het kan kopiëren. Als je net met je (nieuwe) merk begint, komt dit niet snel voor. Hoe meer succes en hoe groter je bekendheid, des te meer bedrijven jou merk/producten/diensten willen kopiëren. Registreer jouw merknaam als handelsnaam bij de KVK en je hebt al een redelijke bescherming tegen kopieergedrag.

In sommige gevallen is het verstandig om je merkrechten ook bij een merkenbureau vast te leggen. Daarmee ben je ervan verzekerd dat jouw merknaam veilig is tegen het kopieergedrag van (potentiële) internationale concurrenten. Nadeel is wel dat het veel administratieve handelingen met zich meebrengt en dat het geld kost. Wanneer je de ambitie hebt om een grote nationale of internationale speler te worden, is het wel raadzaam om te doen. Jouw inschrijving bij de KVK biedt dan niet voldoende bescherming.

Meer over het vastleggen van merkrechten lees je op de website van intellectueeleigendom.nl

Sportunity logo

Heldencase 2 | Sportunity

De grootste contouren van het logo van Sportunity is ontstaan in één middag. Samen met Niels van Sportunity hebben we een middag samen gezeten en op basis van zijn wensen zijn ‘live’ de eerste schetsen en ontwerpen ontstaan. Het verdere verhaal achter het logo van Sportunity lees je hier.

5. Deel 3: Huisstijl handboek

In het derde deel van dit artikel gaan we verder met het huisstijlhandboek, een onmisbaar instrument voor ieder bedrijf.

5.1 Wat is een huisstijl handboek?

Een huisstijlhandboek is een document waarin alle richtlijnen van je huisstijl zijn vastgelegd. In dit document is onder meer vastgelegd op welke wijze het logo gebruikt dient te worden, de specificaties van de kleuren van jouw huisstijl en typografie. Dit handboek is een belangrijk instrument dat iedereen die met je huisstijl werkt kan raadplegen om te achterhalen hoe jouw huisstijl exact dient te worden ingezet.

Je kunt het handboek bijvoorbeeld doorsturen naar een collega die een PowerPoint presentatie gaat maken of naar een bedrijf dat gebruik wilt maken van je logo voor op hun website.

5.2 Het belang van een handboek

Hierboven hebben we het belang van consistentie binnen je huisstijl besproken. Alle elementen dienen dezelfde positieve associatie op te roepen bij de gebruiker. Met het huisstijlhandboek zorg je ervoor dat alle uitingen van je merk consistent worden toegepast. Je maakt het eenvoudig voor iedereen die met de huisstijl van je merk werkt.

5.3 De 9 onderdelen van een huisstijl handboek

Het belang van een huisstijlhandboek is hopelijk duidelijk geworden. Hoe is een huisstijlhandboek eigenlijk opgebouwd? Het huisstijlhandboek bestaat over het algemeen uit 9 onderdelen. Het exact aantal onderdelen is afhankelijk van het formaat van de organisatie. Voor kleinere bedrijven is het huisstijlhandboek minder omvattend dan voor grotere bedrijven.

De 9 onderdelen van het huisstijlhandboek:

  1. Het DNA-handboek

Vaak combineren we het DNA-handboek met het huisstijlhandboek, zodat je één compleet en overzichtelijk handboek hebt voor je bedrijf. In het DNA-handboek is nauwkeurig vastgelegd waar je bedrijf voor staat en wat de filosofie van je bedrijf is. Wanneer je bedrijf al langer bestaat, staan in het huisstijlhandboek ook de roots van je bedrijf beschreven. Met het toevoegen van het DNA-handboek zorg je voor een compleet verhaal van je bedrijf en huisstijl.

  1. Gebruik van het logo

In het huisstijlhandboek staat beschreven hoe je het logo van je merk dient te gebruiken. Denk aan de minimale grootte van je logo, de wijze van gebruik op sociale media en hoe je het logo op een gekleurde achtergrond toepast. Ook staat beschreven hoe je het logo responsive kunt inzetten.

  1. Gebruik van de pay-off

In het verlengde van het logo staat in het huisstijlhandboek beschreven hoe je de pay-off van je merk gebruikt en wanneer. In welke situatie gebruik je het logo mét pay-off en wanneer gebruik je het logo zonder pay-off?

  1. Gebruik lettertype (of typografie)

Het volgende onderdeel dat aanwezig in het huisstijlhandboek, is het gebruik van lettertypes van je merk. Welk lettertype wordt gebruikt voor drukwerk? Welke lettertype wordt gebruikt voor Word documenten? Welke bij online gebruik en dergelijke? Voor elk moment dat lettertypes worden toegepast, is nauwkeurig vastgelegd hoe ermee om te gaan. Bijvoorbeeld voor de platte tekst en koppen.

  1. Gebruik van kleuren

Welke kleuren horen bij de huisstijl van je merk? Hoe kan men deze kleuren het beste gebruiken? In het huisstijlhandboek is vastgelegd welke kleuren zijn gebruikt voor de huisstijl in verschillende kleurtypes. Denk aan kleurtypes zoals RAL, CMYK, RGB, PMS en de HEX-code.

  1. Gebruik iconen en vormen

Elke huisstijl maakt gebruik van verschillende vormen en iconen. In het huisstijlhandboek is vastgelegd welke iconen en vormen wanneer gebruikt dienen te worden.

  1. Gebruik van fotografie

Fotografie is belangrijk voor je merk. Een foto zorgt voor een bepaalde sfeer en gevoel bij je merk. Daarom is het goed om vast te leggen hoe wordt omgegaan met fotografie. Op welke wijze worden beelden bewerkt en hoe mogen ze worden gebruikt.

  1. Huisstijldragers

De huisstijl van je merk behoort consistent te worden doorgevoerd. Daarom wordt vastgelegd hoe de huisstijldragers worden ingezet. Er bestaan veel soorten huisstijldragers, de meest voorkomende zijn:

  1. Visitekaartjes;
  2. Presentaties;
  3. Offertes en facturen;
  4. Enveloppen;
  5. Website;
  6. E-mail(handtekening);
  7. Bedrijfskleding;
  8. Bedrijfsauto;
  9. Word-documenten;
  10. Formulieren en bonnen;
  11. Video’s (en thumbnails);
  12. Nieuwsbrief-templates;
  13. E-books;
  14. Sociale media banners, etc.
Bekijk de volledige lijst met huisstijldragers.

  1. Briefpapier
  2. Website
  3. Alle documenten, zoals word-documenten, rapporten, etc.
  4. Beursstand
  5. E-mail(handtekening)
  6. Facturen en offertes
  7. Enveloppen
  8. Adresetiketten
  9. Wenskaarten
  10. Kantoorinrichting en aankleding (zoals de muren op je kantoor, parkeerborden, etc.
  11. Gadgets
  12. Uitingen als sponsor, zoals reclameborden, logo’s, etc.
  13. Mappen
  14. Nieuwsbrief
  15. E-books (en whitepapers, etc.)
  16. Social media (headers, content, etc.)
  17. Bedrijfskleding
  18. Bedrijfsauto’s
  19. Banners
  20. Tassen
  21. Powerpoint sjablonen (of andere programma’s)
  22. Video-dragers
  23. Alle accounts en systemen die je gebruikt
  24. Verpakkingen van je producten
  25. Brochures, flyers, banners en alle andere offline promotiemiddelen
  26. Magazines die je merk inzet
  27. Advertenties
  28. Grote reclame-uitingen, zoals spandoeken, etc.
  29. Stickers
  30. Aankleding van je bedrijfspand (buitenkant)
  31. Visitekaartjes
  32. Mokken, bekers en ander servies
  33. Relatie-artikelen zoals schrijfblokken, pennen, etc.
  34. POS-materiaal, wat staat voor Point of Sale, het zijn producten die je inzet als winkel om de verkoop te bevorderen.
  35. Vlaggen
  36. Standaardformulieren zoals bonnen, algemene voorwaarden, etc.

  1. Richtlijnen

Hoe ga je correct om met de communicatie van je merk? Als laatste onderdeel van het huisstijl- en DNA-handboek is de totstandkoming van richtlijnen over de gedragingen van de mensen die met je merk werken.

5.4 Het online huisstijlhandboek

Het huisstijlhandboek kan wekelijks worden aangevuld. Het is verstandig om je huisstijlhandboek online aan te bieden, zodat iedereen altijd de meest recente versie gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld het huisstijlhandboek op een online webpagina plaatsen of in een portal.

Online kun je, naast het huisstijlhandboek, ook allerlei sjablonen toevoegen, zodat men deze sjablonen eenvoudig kan gebruiken. Het voordeel hiervan is dat de sjablonen in je huisstijl zijn opgemaakt, waardoor je ervan verzekerd bent dat alle documenten in dezelfde stijl worden opgemaakt.

5.5 De 4 vragen die je moet stellen aan iemand die voor jou de huisstijl ontwerpt.

Het proces van het ontwikkelen van een huisstijl is erg belangrijk. Je ontwikkelt de uitstraling van je bedrijf voor de komende jaren. Het is verstandig om  bij het proces een externe partij te betrekken. Dit kan zijn een adviseur, een inspirator of een partij waaraan je het gehele ontwerp uitbesteed. Zorg er in ieder geval voor dat er één persoon is die je ondersteunt.

Wanneer je het ontwerpen van je huisstijl uitbesteedt, is het van belang dat je een goede ontwerper kiest. Wij voorzien je van 4 belangrijke aandachtspunten die je kunt voorleggen aan de ontwerper van jouw huisstijl:

  1. Hoe gaat de ontwerper te werk?

Het is belangrijk om te weten hoe een ontwerper exact te werk gaat. Er zijn ontwerpers die onderdelen van bestaande logo’s gebruiken en dat wil je liever niet. Daarnaast is het voor jou interessant om te weten welke stappen een ontwerper zet om tot een huisstijl te komen.

  1. Voorbeelden laten zien

Vraag de ontwerper of hij/zij voorbeelden kan tonen van huisstijlen die zijn gemaakt en voor andere partijen met daarbij de motivatie hoe tot het ontwerp gekomen is. Het verhaal achter deze huisstijlen geeft jou een goed beeld van de werkwijze. Je kunt zo eenvoudig beslissen of de werkwijze goed bij jou past.

  1. Wat zit er allemaal bij het huisstijlontwerp?

Wanneer je een huisstijl laat ontwerpen, is het wel zo fijn om te weten wat de ontwerper uiteindelijk precies oplevert. Zo kun je verschillende ontwerpers goed met elkaar vergelijken. De ene ontwerper kan in eerste instantie prijziger lijken dan de andere ontwerper. Wanneer er echter veel meer wordt geleverd, blijkt het uiteindelijk toch voordeliger dan vooraf gedacht. Goedkoop blijkt toch vaak duurkoop.

  1. Welke rechten heb ik met betrekking tot het ontwerp, kan ik het zelf of iemand anders het aanpassen?

Het is goed om samen met de ontwerper afspraken te maken met betrekking tot de rechten van de huisstijl van je merk. De ene ontwerper neemt auteursrechten erg serieus en vindt dat er absoluut niets mag worden veranderd aan de ontwerpen. De andere ontwerper gaat hier flexibel mee om en doet niet moeilijk over kleine veranderingen aan het oorspronkelijke ontwerp.

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je aan de slag met je huisstijl?

Wil je aan de slag om jouw drive om de wereld of markt positief te veranderen? Wil je jouw merk vastleggen in een krachtige huisstijl? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – Herotalk -, waarin we samen de kracht van jouw (visuele) merk bespreken.

6. Deel 4: Implementatie (huisstijldragers)

Het laatste deel van dit artikel gaat over de implementatie van je huisstijl. Je gaat aan de slag met de huisstijldragers van je merk.

6.1 Visitekaartjes

Een van de meest voorkomende huisstijldragers zijn visitekaartjes. Vaak wordt gezegd dat visitekaartjes uniek moeten zijn, maar is dat zo? Het ligt er maar net aan wat de eisen van je merk zijn voor de visitekaartjes.

Je visitekaartje is een mooi middel om op te vallen tussen alle andere visitekaartjes. Het is een goed idee om daar eens goed over na te denken. Bovenal dienen de visitekaartjes te passen bij je merk en het DNA van je bedrijf. Bedenk ook hoe je de visitekaartjes gaat opbouwen. Welke eisen stel je hieraan? Welke gegevens mogen erop worden vermeld?

Heldencase 3 | Het verhaal achter het visitekaartje van Kennis van Sport

Een mooi voorbeeld van eisen voor een visitekaartje is bijvoorbeeld die van Kennis van Tennis. Het Nederlandse bedrijf doet veel zaken met partijen uit Azië. Het is daar gebruikelijk dat je jouw visitekaartje met twee handen uitdeelt, waar de ontvanger tegelijk aan de andere kant met twee handen het visitekaartje in ontvangst neemt. Voor dat visitekaartje is het belangrijk dat er veel witruimte is waar de vier handen zitten. De gegevens komen dan in het midden. Zie hier het visitekaartje die we voor hen hebben gemaakt.

6.2 Huisstijldragers en video

Videomarketing vormt een steeds belangrijker onderdeel van de communicatie van een merk. Het is erg aannemelijk dat jouw bedrijf al gebruikmaakt van video of dit in de toekomst gaat doen.

Zorg ervoor dat elke video die wordt gemaakt, past binnen de huisstijl van je merk. Om hiervan verzekerd te zijn, worden in het huisstijlhandboek de volgende onderdelen voor de video vastgelegd:

  • Een sjabloon voor de opbouw van de video. Waar komt het logo en welke elementen worden per video getoond?
  • Een sjabloon voor de eindsheet van de video;
  • Een sjabloon voor de thumbnail van de video. De thumbnail wordt vaak vergeten bij een video, maar is een essentieel onderdeel. Wanneer jouw video in de zoekresultaten van Facebook of YouTube wordt getoond, komt je thumbnail tevoorschijn. Deze moet zo interessant mogelijk zijn en tevens passen bij de huisstijl van je merk.

6.3 Ontwerp van overige huisstijldragers

Op het moment dat je bedrijf er behoefte aan heeft, ga je de overige huisstijldragers ontwerpen. Deze zijn allemaal gelieerd aan je huisstijl die in het huisstijlhandboek is opgenomen. Bij iedere drager die je ontwerpt, is het goed om te bedenken wat je doel ermee is. De ene keer is het nodig dat de huisstijldrager meer opvalt dan de andere keer. Een voorbeeld hiervan is het ontwerp dat wij hebben gemaakt voor Vintake. Dit bedrijf wil dat de bus (bedrijfswagen) opvalt en bij iedereen direct in het oog springt. Uiteraard wel passend bij de huisstijl van Vintake. Op die manier kun je telkens afvragen wat het doel is van de huisstijldrager.

Vintake wagen
Vintake wagen

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je aan de slag met je huisstijl?

Wil je aan de slag om jouw drive om de wereld of markt positief te veranderen? Wil je jouw merk vastleggen in een krachtige huisstijl? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – Herotalk -, waarin we samen de kracht van jouw (visuele) merk bespreken.

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je aan de slag met je huisstijl?

Wil je aan de slag om jouw drive om de wereld of markt positief te veranderen? Wil je jouw merk vastleggen in een krachtige huisstijl? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – Herotalk -, waarin we samen de kracht van jouw (visuele) merk bespreken.

Artikelen over huisstijl-ontwikkeling

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy