Tussen zeggen en doen: Duurzaamheid binnen supermarktketen Plus
We leven middenin een betekenisrevolutie. Een revolutie waarin merken en organisaties inzetten op betekenis. Alleen zijn er ook steeds meer organisaties die zeggen dat ze dat doen, maar meer aan purposewashing doen. Ze zeggen dat ze duurzaam zijn, maar dit is alleen beeldvorming. In dit artikel gaan we in op duurzaamheid en PLUS.
Wat is purposewashing?
Voordat we verder gaan is het goed om in te gaan op wat purpose washing precies inhoudt. Met purpose washing (of green washing) presenteer je jezelf als merk met een hoger doel, maar in werkelijkheid opereer je vooral voor eigen gewin. Daarnaast wordt de term ook gegeven aan bedrijven die hun claim maar deels waarmaken. De laatste jaren komen deze termen steeds meer in het nieuws, omdat het de geloofwaardigheid van marketinguitingen onderuit haalt.
PLUS en de missie
Nu leggen we de focus op de PLUS. PLUS is een supermarktketen met meer dan 200 winkels in Nederland. Als missie hebben zij om een duurzame bedrijfsvoering te voeren waarin de focus ligt op goed eten en de klant centraal staat.
Ze communiceren dus dat ze zich richten op duurzaamheid en goed eten. Maar is dit wel echt zo?
Onderzoek laat zien dat supermarkten niet goed bezig zijn
Onderzoeksstichting Questionmark bracht in 2021 een Superlijst Groen 2021 uit. Zij concludeerden dat supermarktketens te weinig doen om duurzame voeding te stimuleren. Zo doen de 8 grootste supermarkten nog te weinig aan het verminderen van de vleesconsumptie. Uit dit onderzoek blijkt ook dat PLUS in de middenmoot zit op de duurzaamheidsscore. Niet echt een voorlopersrol dus.
Week zonder vlees en zuivel
Wat vooral opmerkelijk is de rol van PLUS in de week van ‘Zonder vlees en zuivel’. Deze loopt van 7 t/m 13 maart 2022. Wat opvalt is dat alle supermarkten groots uitpakken met deze week. Je kunt daarbij denken: ‘Zij zijn goed bezig!’. Maar is het niet meer purposewashing? Omdat de week zonder vlees en zuivel de laatste jaren aan bekendheid heeft gewonnen, willen ze graag laten zien dat ze ook goed bezig zijn.
Dus alle vlees- en zuivelvervangers zijn tijdens deze week in de aanbieding. Als supermarkt met de missie om een duurzame bedrijfsvoering te voeren én de klant centraal te zetten, lijkt het dan logisch om in deze week geen vlees te promoten. Maar niets is minder waar, middenin de folder staan minimaal 8 acties met vlees en gevogelte. Iets wat ik persoonlijk niet snap, wanneer je wil voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. Dan is deze week juist een mooie week om je klanten op te voeden, toch?
Nu doet iedere supermarktketen hieraan mee, dus denk je nu: ‘Waar maak je je druk om?’.
Claim je domein
Het gaat mij vooral om in het hoofd te kruipen van de mensen die zo’n folder in elkaar zetten en daar de beslissingen over nemen. Ik zie letterlijk de logica er niet van in. Waar je een missie hebt en je kent je doelgroep (voor de Plus de mensen die duurzaamheid een warm hart toe dragen) dan is het tijd om je domein te claimen. Plus wil graag de beste en duurzaamste supermarkt zijn. Om dit te claimen kun je met campagnes, acties, nieuwe producten, productkeuzes, etc. je de vlag in jouw domein zetten. De week zonder vlees en zuivel is ook zo’n mooi moment om het domein voor PLUS te claimen. Dit hebben ze helaas niet gedaan.
Het lijkt hiermee erg op purpose washing. Wellicht niet in de vorm waarop Shell het jarenlang heeft gedaan. Maar je begint wel aan de oprechte intenties te twijfelen.
Tussen zeggen en doen: Duurzaamheid binnen supermarktketen Plus

We leven middenin een betekenisrevolutie. Een revolutie waarin merken en organisaties inzetten op betekenis. Alleen zijn er ook steeds meer organisaties die zeggen dat ze dat doen, maar meer aan purposewashing doen. Ze zeggen dat ze duurzaam zijn, maar dit is alleen beeldvorming. In dit artikel gaan we in op duurzaamheid en PLUS.
Wat is purposewashing?
Voordat we verder gaan is het goed om in te gaan op wat purpose washing precies inhoudt. Met purpose washing (of green washing) presenteer je jezelf als merk met een hoger doel, maar in werkelijkheid opereer je vooral voor eigen gewin. Daarnaast wordt de term ook gegeven aan bedrijven die hun claim maar deels waarmaken. De laatste jaren komen deze termen steeds meer in het nieuws, omdat het de geloofwaardigheid van marketinguitingen onderuit haalt.
PLUS en de missie
Nu leggen we de focus op de PLUS. PLUS is een supermarktketen met meer dan 200 winkels in Nederland. Als missie hebben zij om een duurzame bedrijfsvoering te voeren waarin de focus ligt op goed eten en de klant centraal staat.
Ze communiceren dus dat ze zich richten op duurzaamheid en goed eten. Maar is dit wel echt zo?
Onderzoek laat zien dat supermarkten niet goed bezig zijn
Onderzoeksstichting Questionmark bracht in 2021 een Superlijst Groen 2021 uit. Zij concludeerden dat supermarktketens te weinig doen om duurzame voeding te stimuleren. Zo doen de 8 grootste supermarkten nog te weinig aan het verminderen van de vleesconsumptie. Uit dit onderzoek blijkt ook dat PLUS in de middenmoot zit op de duurzaamheidsscore. Niet echt een voorlopersrol dus.
Week zonder vlees en zuivel
Wat vooral opmerkelijk is de rol van PLUS in de week van ‘Zonder vlees en zuivel’. Deze loopt van 7 t/m 13 maart 2022. Wat opvalt is dat alle supermarkten groots uitpakken met deze week. Je kunt daarbij denken: ‘Zij zijn goed bezig!’. Maar is het niet meer purposewashing? Omdat de week zonder vlees en zuivel de laatste jaren aan bekendheid heeft gewonnen, willen ze graag laten zien dat ze ook goed bezig zijn.
Dus alle vlees- en zuivelvervangers zijn tijdens deze week in de aanbieding. Als supermarkt met de missie om een duurzame bedrijfsvoering te voeren én de klant centraal te zetten, lijkt het dan logisch om in deze week geen vlees te promoten. Maar niets is minder waar, middenin de folder staan minimaal 8 acties met vlees en gevogelte. Iets wat ik persoonlijk niet snap, wanneer je wil voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. Dan is deze week juist een mooie week om je klanten op te voeden, toch?
Nu doet iedere supermarktketen hieraan mee, dus denk je nu: ‘Waar maak je je druk om?’.
Claim je domein
Het gaat mij vooral om in het hoofd te kruipen van de mensen die zo’n folder in elkaar zetten en daar de beslissingen over nemen. Ik zie letterlijk de logica er niet van in. Waar je een missie hebt en je kent je doelgroep (voor de Plus de mensen die duurzaamheid een warm hart toe dragen) dan is het tijd om je domein te claimen. Plus wil graag de beste en duurzaamste supermarkt zijn. Om dit te claimen kun je met campagnes, acties, nieuwe producten, productkeuzes, etc. je de vlag in jouw domein zetten. De week zonder vlees en zuivel is ook zo’n mooi moment om het domein voor PLUS te claimen. Dit hebben ze helaas niet gedaan.
Het lijkt hiermee erg op purpose washing. Wellicht niet in de vorm waarop Shell het jarenlang heeft gedaan. Maar je begint wel aan de oprechte intenties te twijfelen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.