Wat vooral opmerkelijk is de rol van PLUS in de week van ‘Zonder vlees en zuivel’. Deze loopt van 7 t/m 13 maart 2022. Wat opvalt is dat alle supermarkten groots uitpakken met deze week. Je kunt daarbij denken: ‘Zij zijn goed bezig!’. Maar is het niet meer purposewashing? Omdat de week zonder vlees en zuivel de laatste jaren aan bekendheid heeft gewonnen, willen ze graag laten zien dat ze ook goed bezig zijn.
Dus alle vlees- en zuivelvervangers zijn tijdens deze week in de aanbieding. Als supermarkt met de missie om een duurzame bedrijfsvoering te voeren én de klant centraal te zetten, lijkt het dan logisch om in deze week geen vlees te promoten. Maar niets is minder waar, middenin de folder staan minimaal 8 acties met vlees en gevogelte. Iets wat ik persoonlijk niet snap, wanneer je wil voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. Dan is deze week juist een mooie week om je klanten op te voeden, toch?
Nu doet iedere supermarktketen hieraan mee, dus denk je nu: ‘Waar maak je je druk om?’.