Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Het is een veelvoorkomende situatie in onze dagelijkse praktijk. In gesprek met onze klanten komen we op de strategie van hun organisatie. Het antwoord is dan vaak: ‘Freek, aan een strategie heb ik nooit gedaan, we doen maar wat’. Dat dit vaak niet zo is, wat een strategie is en hoe je van ‘doe maar wat’ naar een strategie gaat lees je in dit artikel.
De ondernemers die wij spreken geven het zoals geschreven vaak aan: ‘Strategie, dat heb ik niet.’ Bij flink doorvragen ontdekken we vaak dat er wel een strategie is. Ze noemen het alleen niet zo en hebben het niet zo opgeschreven. Maar in het hoofd van de ondernemer is er een strategie aanwezig. Vaak hebben ze er ook zelfs een klein onderzoek naar gedaan. Herken je dit?
Wanneer je als ondernemer alleen werkt, gaat dit prima. Wanneer je iemand in dienst krijgt, wordt het al lastiger, omdat je niet dezelfde focus hebt. Er is immers geen strategie op papier. Maar wanneer je 30 personeelsleden hebt, is nog lastiger.
Nu zul je zeggen: Maar bij 30 personeelsleden is er toch wel een strategie? De praktijk is in deze weerbarstiger. Veel organisaties zijn zoals ze zelf noemen uit de hand gelopen en hebben focus op de waan van de dag. Ze zijn aan het werk in hun bedrijf, maar werken niet aan hun bedrijf. Een strategie helpt deze ondernemers naar de vervolgfase in hun onderneming.
Veel ondernemers schrikken vaak van de term strategie. Ze zien het als iets heel moeilijks om te bepalen. En dan doen ze het maar liever niet. Daarom is het goed om eerst eens te bepalen wat een strategie eigenlijk is. De definitie uit de Dikke van Dale:
stra·te·gie (de; v; meervoud: strategieën)
1wetenschap, kennis van het oorlog voeren
2bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te bereiken
3plan van handelen
Wanneer we het heel klein maken is een strategie niets anders dan een stappenplan om gestelde doelen te behalen. We merken dat wanneer we het voor ondernemers zo klein maken, dat het dan veel makkelijker is om het te begrijpen. Belangrijk daarbij is wel dat je goede doelen weet te stellen.
“Daardoor adviseren we je om samen met een groep medewerkers een proces te doorlopen om de strategie van de komende jaren te ontwikkelen.”
Waarom is een strategie dan zo belangrijk? Hoe groter je merk wordt – los van het aantal personeelsleden – hoe meer je wilt nadenken over hoe je naar de vervolgfase wilt. Voor veel betekenisvolle merken betekent dit naar een nieuwe stap richting het behalen van de missie. De strategie helpt je om je missie te bereiken, vaak door deelmissies te bepalen. Zo bepaal je wat je de komende vijf jaar wil bereiken, welke maatschappelijke doelstellingen hierbij horen en wat je dan moet bereiken als organisatie.
Als ondernemer of directeur kun je een plan in je hoofd hebben, maar dit zit niet direct in de hoofden van alle andere medewerkers. We merken bij veel ondernemers die de laatste jaren groei hebben gezien in het aantal medewerkers, dat ze het lastig vinden om hun medewerkers mee te kunnen krijgen in de strategie.
Hoe ga je dan van ‘doe maar wat’ naar een gedragen strategie? Als eerste is het goed om een interne en externe analyse uit te voeren. Hierdoor ontdek je kracht en zwakte van je organisatie én zie je wat de kansen en bedreigingen uit de markt zijn. Hiermee kun je aan de slag met een SWOT-analyse, om een aantal strategieën te bepalen die je helpen bij je deelmissie.
Je zult misschien merken dat de laatste alinea gortdroog op je overkomt. De inhoud klopt nog steeds, maar je kunt het wel leuker maken. Daardoor adviseren we je om samen met een groep medewerkers een proces te doorlopen om de strategie van de komende jaren te ontwikkelen. Met verschillende spelvormen ga je stap voor stap aan de slag met je strategie.
Wil je dit eens ervaren samen met een groep medewerkers? We bieden een workshop aan waarin we aan de slag gaan met een Design Thinking proces voor een vijf-jaren plan.
Het is een veelvoorkomende situatie in onze dagelijkse praktijk. In gesprek met onze klanten komen we op de strategie van hun organisatie. Het antwoord is dan vaak: ‘Freek, aan een strategie heb ik nooit gedaan, we doen maar wat’. Dat dit vaak niet zo is, wat een strategie is en hoe je van ‘doe maar wat’ naar een strategie gaat lees je in dit artikel.
De ondernemers die wij spreken geven het zoals geschreven vaak aan: ‘Strategie, dat heb ik niet.’ Bij flink doorvragen ontdekken we vaak dat er wel een strategie is. Ze noemen het alleen niet zo en hebben het niet zo opgeschreven. Maar in het hoofd van de ondernemer is er een strategie aanwezig. Vaak hebben ze er ook zelfs een klein onderzoek naar gedaan. Herken je dit?
Wanneer je als ondernemer alleen werkt, gaat dit prima. Wanneer je iemand in dienst krijgt, wordt het al lastiger, omdat je niet dezelfde focus hebt. Er is immers geen strategie op papier. Maar wanneer je 30 personeelsleden hebt, is nog lastiger.
Nu zul je zeggen: Maar bij 30 personeelsleden is er toch wel een strategie? De praktijk is in deze weerbarstiger. Veel organisaties zijn zoals ze zelf noemen uit de hand gelopen en hebben focus op de waan van de dag. Ze zijn aan het werk in hun bedrijf, maar werken niet aan hun bedrijf. Een strategie helpt deze ondernemers naar de vervolgfase in hun onderneming.
Veel ondernemers schrikken vaak van de term strategie. Ze zien het als iets heel moeilijks om te bepalen. En dan doen ze het maar liever niet. Daarom is het goed om eerst eens te bepalen wat een strategie eigenlijk is. De definitie uit de Dikke van Dale:
stra·te·gie (de; v; meervoud: strategieën)
1wetenschap, kennis van het oorlog voeren
2bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te bereiken
3plan van handelen
Wanneer we het heel klein maken is een strategie niets anders dan een stappenplan om gestelde doelen te behalen. We merken dat wanneer we het voor ondernemers zo klein maken, dat het dan veel makkelijker is om het te begrijpen. Belangrijk daarbij is wel dat je goede doelen weet te stellen.
“Daardoor adviseren we je om samen met een groep medewerkers een proces te doorlopen om de strategie van de komende jaren te ontwikkelen.”
Waarom is een strategie dan zo belangrijk? Hoe groter je merk wordt – los van het aantal personeelsleden – hoe meer je wilt nadenken over hoe je naar de vervolgfase wilt. Voor veel betekenisvolle merken betekent dit naar een nieuwe stap richting het behalen van de missie. De strategie helpt je om je missie te bereiken, vaak door deelmissies te bepalen. Zo bepaal je wat je de komende vijf jaar wil bereiken, welke maatschappelijke doelstellingen hierbij horen en wat je dan moet bereiken als organisatie.
Als ondernemer of directeur kun je een plan in je hoofd hebben, maar dit zit niet direct in de hoofden van alle andere medewerkers. We merken bij veel ondernemers die de laatste jaren groei hebben gezien in het aantal medewerkers, dat ze het lastig vinden om hun medewerkers mee te kunnen krijgen in de strategie.
Hoe ga je dan van ‘doe maar wat’ naar een gedragen strategie? Als eerste is het goed om een interne en externe analyse uit te voeren. Hierdoor ontdek je kracht en zwakte van je organisatie én zie je wat de kansen en bedreigingen uit de markt zijn. Hiermee kun je aan de slag met een SWOT-analyse, om een aantal strategieën te bepalen die je helpen bij je deelmissie.
Je zult misschien merken dat de laatste alinea gortdroog op je overkomt. De inhoud klopt nog steeds, maar je kunt het wel leuker maken. Daardoor adviseren we je om samen met een groep medewerkers een proces te doorlopen om de strategie van de komende jaren te ontwikkelen. Met verschillende spelvormen ga je stap voor stap aan de slag met je strategie.
Wil je dit eens ervaren samen met een groep medewerkers? We bieden een workshop aan waarin we aan de slag gaan met een Design Thinking proces voor een vijf-jaren plan.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.