• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

De missie als magneet om ambitieus personeel aan te trekken

Waarom is een ambitieuze missie zo belangrijk? Het is een vraag die ondernemers en directies ons wel eens stellen. Zij hebben dan wel een missie omschreven, maar die is alles behalve ambitieus. Het is meer een omschrijving van hun werkzaamheden. De missie is een magneet, niet alleen voor klanten maar zeker ook voor personeel.

De krachtige missie

Om te beginnen: Een missie is de grote opdracht van je merk. Het is het kompas waar je merk op drijft. Het is daarmee richtinggevend en biedt iedereen in je organisatie handelingsperspectief. Het probleem met een visie en missie is vaak dat deze omschreven worden, zonder dat er naar gehandeld wordt. Dat gene wat een organisatie doet staat nog wel eens los van hun visie en missie. Niet omdat ze iets volledigs anders doen, maar omdat de visie en missie veel te algemeen geschreven is. Daarom zeggen wij ook: Missie en visie formuleren? Alleen wanneer je ernaar gaat handelen!

De merkidentiteit van je merk is het meest onderscheidende onderdeel van je merk. Zonder je merkidentiteit is er geen verschil tussen jou en alle andere merken in de markt. Het belangrijkste en zichtbaarste element van de merkidentiteit is de missie: De richtinggevende opdracht van je merk. Je missie geeft daarmee dat gene waar je als merk naar streeft weer. Het is dat gene waar jij als merk in geloofd. Als je dat hebt, heb je een krachtige missie.

“If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.”

Aantrekkelijk voor personeel

Met een krachtige missie ben je aantrekkelijk voor zowel klanten als personeel. Zo heeft Shell al jaren lang last van een negatief effect van hun merkidentiteit. De echte talenten gaan naar organisaties die een positieve bijdrage hebben aan de maatschappij. Aan merken met een (positieve) missie. Maar ook op kleine schaal merken betekenisvol ondernemers dat de missie een aantrekkingskracht is voor hun personeel. Zo vertelde Jan-Paul de Beer van Springlab hierover:

‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’

Simon Sinek – die iedereen kent van zijn TED-talk over de Golden Circle – heeft dit in een mooie quote verwoord:

If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.

En dit is precies de kracht van je missie. De missie dient als magneet voor mensen die voor je willen werken met bloed, zweet en tranen. Omdat zij geloven in je missie. Daarbij is salaris een belangrijke randvoorwaarde, maar is de maatschappelijke impact des te belangrijker. Dat is helemaal interessant als je bedenkt dat er een war of talent is.

Interne en externe fans

Een missie bepalen is één, er naar handelen is twee. Dat geldt voor zowel je interne als externe handelen. Want je kunt een toffe missie hebben geformuleerd, maar wanneer je personeel er niet naar kan handelen, dan is het een holle bedoeling geworden. Voor het publiek en je externe fans geldt hetzelfde: Wanneer zij mooie verhalen lezen, maar een andere ervaring krijgen vanuit je personeel dan raak je snel fans kwijt. Zorg daarmee dat datgene wat je zegt (Employer Branding met een mooie term) ook aansluit bij je bedrijfscultuur.

Zorg ervoor dat je op basis van je missie aan de slag gaat met een beleid om je fans te betrekken bij je missie. Zorg ervoor dat mensen zich echt kunnen inzetten om samen aan de maatschappelijke missie te werken. Hierdoor beklijft je missie meer, willen ze langer bij je blijven werken én krijg je een collectief goed gevoel. Dat straalt zich ook naar de externe kant uit. Zorg voor interne en externe fans, dan is je missie de echte magneet voor je organisatie.

Wil je weten hoe je een goede missie formuleert? Lees dan het artikel Formuleer je heldenmissie

De missie als magneet voor ambitieus personeel

Waarom is een ambitieuze missie zo belangrijk? Het is een vraag die ondernemers en directies ons wel eens stellen. Zij hebben dan wel een missie omschreven, maar die is alles behalve ambitieus. Het is meer een omschrijving van hun werkzaamheden. De missie is een magneet, niet alleen voor klanten maar zeker ook voor personeel.

De krachtige missie

Om te beginnen: Een missie is de grote opdracht van je merk. Het is het kompas waar je merk op drijft. Het is daarmee richtinggevend en biedt iedereen in je organisatie handelingsperspectief. Het probleem met een visie en missie is vaak dat deze omschreven worden, zonder dat er naar gehandeld wordt. Dat gene wat een organisatie doet staat nog wel eens los van hun visie en missie. Niet omdat ze iets volledigs anders doen, maar omdat de visie en missie veel te algemeen geschreven is. Daarom zeggen wij ook: Missie en visie formuleren? Alleen wanneer je ernaar gaat handelen!

De merkidentiteit van je merk is het meest onderscheidende onderdeel van je merk. Zonder je merkidentiteit is er geen verschil tussen jou en alle andere merken in de markt. Het belangrijkste en zichtbaarste element van de merkidentiteit is de missie: De richtinggevende opdracht van je merk. Je missie geeft daarmee dat gene waar je als merk naar streeft weer. Het is dat gene waar jij als merk in geloofd. Als je dat hebt, heb je een krachtige missie.

“If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.”

Aantrekkelijk voor personeel

Met een krachtige missie ben je aantrekkelijk voor zowel klanten als personeel. Zo heeft Shell al jaren lang last van een negatief effect van hun merkidentiteit. De echte talenten gaan naar organisaties die een positieve bijdrage hebben aan de maatschappij. Aan merken met een (positieve) missie. Maar ook op kleine schaal merken betekenisvol ondernemers dat de missie een aantrekkingskracht is voor hun personeel. Zo vertelde Jan-Paul de Beer van Springlab hierover:

‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’

Simon Sinek – die iedereen kent van zijn TED-talk over de Golden Circle – heeft dit in een mooie quote verwoord:

If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.

En dit is precies de kracht van je missie. De missie dient als magneet voor mensen die voor je willen werken met bloed, zweet en tranen. Omdat zij geloven in je missie. Daarbij is salaris een belangrijke randvoorwaarde, maar is de maatschappelijke impact des te belangrijker. Dat is helemaal interessant als je bedenkt dat er een war of talent is.

Interne en externe fans

Een missie bepalen is één, er naar handelen is twee. Dat geldt voor zowel je interne als externe handelen. Want je kunt een toffe missie hebben geformuleerd, maar wanneer je personeel er niet naar kan handelen, dan is het een holle bedoeling geworden. Voor het publiek en je externe fans geldt hetzelfde: Wanneer zij mooie verhalen lezen, maar een andere ervaring krijgen vanuit je personeel dan raak je snel fans kwijt. Zorg daarmee dat datgene wat je zegt (Employer Branding met een mooie term) ook aansluit bij je bedrijfscultuur.

Zorg ervoor dat je op basis van je missie aan de slag gaat met een beleid om je fans te betrekken bij je missie. Zorg ervoor dat mensen zich echt kunnen inzetten om samen aan de maatschappelijke missie te werken. Hierdoor beklijft je missie meer, willen ze langer bij je blijven werken én krijg je een collectief goed gevoel. Dat straalt zich ook naar de externe kant uit. Zorg voor interne en externe fans, dan is je missie de echte magneet voor je organisatie.

Wil je weten hoe je een goede missie formuleert? Lees dan het artikel Formuleer je heldenmissie

Misschien vind je dit ook interessant:

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek
How-to

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Held uitgelicht #003 – Possible Impact Van ‘doe maar wat’ naar Strategie
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel