Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
In de huidige werkwereld zoeken mensen meer dan alleen een salaris; ze zoeken betekenis. Werk is niet langer enkel een manier om rekeningen te betalen, het is een kans om bij te dragen aan iets groters. Werken voor een organisatie met een duidelijke missie geeft die betekenis. Het zorgt ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen en gemotiveerd naar hun werk gaan, wat resulteert in hogere productiviteit en loyaliteit. Maar waarom werkt een missie zo krachtig? En hoe zorg je ervoor dat je mensen écht aan een missie werken?
De term missie is afkomstig van het Latijnse “missio,” wat ‘uitzending’ betekent. In historische contexten kregen mensen een missie mee om een specifieke taak uit te voeren – denk aan missionarissen die op pad gingen om iets te veranderen in de wereld. In de context van een merk of organisatie betekent een missie ook zoiets: het is de speciale opdracht van je bedrijf. Een missie geeft richting en doel aan alles wat de organisatie doet en dient als het kompas voor zowel medewerkers als klanten.
Een missie geeft mensen iets om in te geloven. Het zorgt ervoor dat ze elke dag naar hun werk komen met een doel en een duidelijk beeld van wat ze samen willen bereiken. Een duidelijke missie geeft richting, maar inspireert vooral. Het geeft medewerkers een reden om trots te zijn op hun werk en zich deel te voelen van iets dat verder reikt dan hun eigen rol. Organisaties die hun missie authentiek en krachtig communiceren, zien dat medewerkers weten wat ze moeten bijdragen aan de missie. Ze willen deel uitmaken van de reis en bijdragen aan dat grotere doel. De missie zorgt ervoor dat medewerkers zich kunnen verbinden aan iets groter dan hun dagelijkse taken – het creëert een gezamenlijk doel en motiveert mensen om het beste van zichzelf te geven.
Uit de cijfers blijkt dat dit geen loze woorden zijn. Volgens het jaarmagazine van de Inspirerende 40 uit 2024 weegt 64% van de sollicitanten de positieve impact van een organisatie mee bij hun baankeuze. Dit betekent dat een sterke missie niet alleen huidige medewerkers inspireert, maar ook een aantrekkelijk punt is voor nieuwe mensen. Daarnaast gelooft 89% van de klanten dat purpose-gedreven organisaties de hoogste kwaliteit leveren, wat laat zien hoe krachtig een missie ook extern werkt. Organisaties met een sterke missie worden gezien als betrouwbaar en kwalitatief, omdat hun drijfveer dieper gaat dan winst.
Medewerkers die werken voor een missie zijn niet alleen loyaler, ze zijn ook productiever. Dit komt doordat een missie intrinsieke motivatie aanwakkert. Medewerkers voelen zich verbonden aan een groter doel en willen daar hun steentje aan bijdragen. Volgens onderzoek van Bain & Company zijn geïnspireerde medewerkers zelfs 2,25 keer zo productief als medewerkers die enkel tevreden zijn. Dit verschil is significant en toont aan hoe krachtig een missie kan werken op de werkvloer. Organisaties met een duidelijke missie presteren gemiddeld 42% beter dan bedrijven zonder missie, wat laat zien dat de kracht van werkplezier en betrokkenheid niet onderschat mag worden.
Wanneer medewerkers zich geïnspireerd voelen, zetten ze zich net dat beetje extra in. Ze denken creatiever mee, nemen meer verantwoordelijkheid en zijn minder geneigd om vroegtijdig te vertrekken. Het werken voor een missie geeft medewerkers het gevoel dat ze deel uitmaken van iets betekenisvols, iets dat bijdraagt aan de samenleving. Hierdoor zijn ze bereid meer te geven en samen te werken aan een hoger doel.
De reden dat werken voor een missie zo goed werkt, ligt in de menselijke behoefte aan betekenis. Mensen willen graag weten dat hun werk ertoe doet, dat het iets bijdraagt. Het gevoel deel uit te maken van iets groters geeft voldoening, energie en motivatie. Het zorgt ervoor dat mensen zich niet alleen inzetten voor hun persoonlijke doelen, maar ook voor de gezamenlijke missie van het bedrijf. Intrinsieke motivatie, die ontstaat door dit gevoel van betekenis, is een krachtig middel: medewerkers werken niet alleen voor het salaris, maar omdat ze geloven in wat ze doen.
Daarnaast zorgt een missie voor duidelijkheid en focus. Als iedereen weet waar het bedrijf voor staat, is het makkelijker om prioriteiten te stellen en gezamenlijke doelen te bereiken. Een sterke missie schept helderheid over wat er echt toe doet en helpt medewerkers om keuzes te maken die bijdragen aan dat doel.
Over de kracht van een missie en hoe het bijdraagt aan de loyaliteit van medewerkers vertelde Jan-Paul de Beer, oprichter van SpringLab in een interview dat we met hem hadden:
Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Een missie heeft alleen kracht als deze daadwerkelijk leeft binnen de organisatie. Het begint met het helder formuleren van de missie, maar dat is niet genoeg. Een missie moet onderdeel worden van de cultuur en dagelijkse praktijk. Betrek medewerkers bij het formuleren van de missie, zodat ze zich er echt mee verbonden voelen. Als je medewerkers betrekt bij het bepalen van de missie, voelen ze zich mede-eigenaar en zullen ze zich sneller inzetten voor de doelen van het bedrijf.
Daarnaast is het belangrijk om de missie tastbaar te maken. Zoals we schreven in het artikel Borgen van je merk: het stappenplan: Een missie leeft pas echt als hij voelbaar is in de dagelijkse praktijk. Of zoals we uitleggen in Werken met een jaarplan: van missie naar concrete acties: Een missie is pas krachtig als iedereen in het team weet hoe hij of zij bijdraagt aan dat grotere doel. Door de missie te koppelen aan concrete acties, zorg je ervoor dat het geen vage woorden blijven, maar een praktische leidraad voor het dagelijkse werk.
Evalueer regelmatig met het team hoe de missie in de praktijk wordt gebracht en vier successen die passen bij de missie. Zo blijft het doel voor iedereen helder en geeft het richting aan alles wat je als organisatie doet.
Ben je klaar om met een sterke missie aan de slag te gaan? Een missie ontwikkelen kost tijd en aandacht, maar de voordelen zijn groot. Met ons Heldenmerk-pakket krijg je de theorie en een aantal werkvormen om de identiteit van je merk te bepalen, waaronder je missie. Door samen te werken aan een heldere missie, leg je de basis voor een betrokken, loyale en productieve organisatie. Ga aan de slag en ontdek hoe jouw merk écht impact kan maken.
In de huidige werkwereld zoeken mensen meer dan alleen een salaris; ze zoeken betekenis. Werk is niet langer enkel een manier om rekeningen te betalen, het is een kans om bij te dragen aan iets groters. Werken voor een organisatie met een duidelijke missie geeft die betekenis. Het zorgt ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen en gemotiveerd naar hun werk gaan, wat resulteert in hogere productiviteit en loyaliteit. Maar waarom werkt een missie zo krachtig? En hoe zorg je ervoor dat je mensen écht aan een missie werken?
De term missie is afkomstig van het Latijnse “missio,” wat ‘uitzending’ betekent. In historische contexten kregen mensen een missie mee om een specifieke taak uit te voeren – denk aan missionarissen die op pad gingen om iets te veranderen in de wereld. In de context van een merk of organisatie betekent een missie ook zoiets: het is de speciale opdracht van je bedrijf. Een missie geeft richting en doel aan alles wat de organisatie doet en dient als het kompas voor zowel medewerkers als klanten.
Een missie geeft mensen iets om in te geloven. Het zorgt ervoor dat ze elke dag naar hun werk komen met een doel en een duidelijk beeld van wat ze samen willen bereiken. Een duidelijke missie geeft richting, maar inspireert vooral. Het geeft medewerkers een reden om trots te zijn op hun werk en zich deel te voelen van iets dat verder reikt dan hun eigen rol. Organisaties die hun missie authentiek en krachtig communiceren, zien dat medewerkers weten wat ze moeten bijdragen aan de missie. Ze willen deel uitmaken van de reis en bijdragen aan dat grotere doel. De missie zorgt ervoor dat medewerkers zich kunnen verbinden aan iets groter dan hun dagelijkse taken – het creëert een gezamenlijk doel en motiveert mensen om het beste van zichzelf te geven.
Uit de cijfers blijkt dat dit geen loze woorden zijn. Volgens het jaarmagazine van de Inspirerende 40 uit 2024 weegt 64% van de sollicitanten de positieve impact van een organisatie mee bij hun baankeuze. Dit betekent dat een sterke missie niet alleen huidige medewerkers inspireert, maar ook een aantrekkelijk punt is voor nieuwe mensen. Daarnaast gelooft 89% van de klanten dat purpose-gedreven organisaties de hoogste kwaliteit leveren, wat laat zien hoe krachtig een missie ook extern werkt. Organisaties met een sterke missie worden gezien als betrouwbaar en kwalitatief, omdat hun drijfveer dieper gaat dan winst.
Medewerkers die werken voor een missie zijn niet alleen loyaler, ze zijn ook productiever. Dit komt doordat een missie intrinsieke motivatie aanwakkert. Medewerkers voelen zich verbonden aan een groter doel en willen daar hun steentje aan bijdragen. Volgens onderzoek van Bain & Company zijn geïnspireerde medewerkers zelfs 2,25 keer zo productief als medewerkers die enkel tevreden zijn. Dit verschil is significant en toont aan hoe krachtig een missie kan werken op de werkvloer. Organisaties met een duidelijke missie presteren gemiddeld 42% beter dan bedrijven zonder missie, wat laat zien dat de kracht van werkplezier en betrokkenheid niet onderschat mag worden.
Wanneer medewerkers zich geïnspireerd voelen, zetten ze zich net dat beetje extra in. Ze denken creatiever mee, nemen meer verantwoordelijkheid en zijn minder geneigd om vroegtijdig te vertrekken. Het werken voor een missie geeft medewerkers het gevoel dat ze deel uitmaken van iets betekenisvols, iets dat bijdraagt aan de samenleving. Hierdoor zijn ze bereid meer te geven en samen te werken aan een hoger doel.
De reden dat werken voor een missie zo goed werkt, ligt in de menselijke behoefte aan betekenis. Mensen willen graag weten dat hun werk ertoe doet, dat het iets bijdraagt. Het gevoel deel uit te maken van iets groters geeft voldoening, energie en motivatie. Het zorgt ervoor dat mensen zich niet alleen inzetten voor hun persoonlijke doelen, maar ook voor de gezamenlijke missie van het bedrijf. Intrinsieke motivatie, die ontstaat door dit gevoel van betekenis, is een krachtig middel: medewerkers werken niet alleen voor het salaris, maar omdat ze geloven in wat ze doen.
Daarnaast zorgt een missie voor duidelijkheid en focus. Als iedereen weet waar het bedrijf voor staat, is het makkelijker om prioriteiten te stellen en gezamenlijke doelen te bereiken. Een sterke missie schept helderheid over wat er echt toe doet en helpt medewerkers om keuzes te maken die bijdragen aan dat doel.
Over de kracht van een missie en hoe het bijdraagt aan de loyaliteit van medewerkers vertelde Jan-Paul de Beer, oprichter van SpringLab in een interview dat we met hem hadden:
Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Een missie heeft alleen kracht als deze daadwerkelijk leeft binnen de organisatie. Het begint met het helder formuleren van de missie, maar dat is niet genoeg. Een missie moet onderdeel worden van de cultuur en dagelijkse praktijk. Betrek medewerkers bij het formuleren van de missie, zodat ze zich er echt mee verbonden voelen. Als je medewerkers betrekt bij het bepalen van de missie, voelen ze zich mede-eigenaar en zullen ze zich sneller inzetten voor de doelen van het bedrijf.
Daarnaast is het belangrijk om de missie tastbaar te maken. Zoals we schreven in het artikel Borgen van je merk: het stappenplan: Een missie leeft pas echt als hij voelbaar is in de dagelijkse praktijk. Of zoals we uitleggen in Werken met een jaarplan: van missie naar concrete acties: Een missie is pas krachtig als iedereen in het team weet hoe hij of zij bijdraagt aan dat grotere doel. Door de missie te koppelen aan concrete acties, zorg je ervoor dat het geen vage woorden blijven, maar een praktische leidraad voor het dagelijkse werk.
Evalueer regelmatig met het team hoe de missie in de praktijk wordt gebracht en vier successen die passen bij de missie. Zo blijft het doel voor iedereen helder en geeft het richting aan alles wat je als organisatie doet.
Ben je klaar om met een sterke missie aan de slag te gaan? Een missie ontwikkelen kost tijd en aandacht, maar de voordelen zijn groot. Met ons Heldenmerk-pakket krijg je de theorie en een aantal werkvormen om de identiteit van je merk te bepalen, waaronder je missie. Door samen te werken aan een heldere missie, leg je de basis voor een betrokken, loyale en productieve organisatie. Ga aan de slag en ontdek hoe jouw merk écht impact kan maken.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: