Wat is een merk?
Je hoort het de laatste jaren steeds meer: Als organisatie moet je focussen op de ontwikkeling van je merk. Maar wat is dat nu eigenlijk een merk? In dit artikel gaan we op deze vraag in.
Definitie van een merk
Als eerste is het verstandig om de definitie van een merk met elkaar duidelijk te maken. Daarvoor vinden wij het goed om de Dikke van Dale als uitgangspunt te nemen, zij geven de volgende definitie:
merk (het; o; meervoud: merken)
1 herkenningsteken
2 alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten
3 alle producten van een bep. merk: welk merk auto heb jij?
Daarbij is een merk volgens hen dus een herkenningsteken die bedrijf onderscheidt van alle andere merken. Etymologisch is dit te herleiden naar het brandmerken van vee in vroegere tijden. Daarmee onderscheiden de boeren hun vee ten op zichtte van anderen.
Sinds deze tijden is een merk steeds meer veranderd. Het is alles wat een ander van je merk kan zien, horen, voelen en proeven. Zoals Jef Bezos het verwoord: Je merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent.
De definitie van een merk is wat ons betreft:
“Een merk is het totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit* wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart.”
* Een entiteit kan een bedrijf, een stichting, een stad, een land, een persoon, een dier of alle andere vormen zijn. Alles en iedereen is een merk, of je daar bewust voor kiest of niet.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
De nieuwe rol van merken
Merken hebben een nieuwe rol gekregen. Het merk is er niet alleen meer om naar buiten te brengen wat je organisatie onderscheidt ten opzichte van anderen. Merken zijn dé katalysator om de uitdagingen in de wereld aan te gaan. Merken die er alleen zijn om hun aandeelhouderswaarde te verhogen, zullen op lange termijn het gaan afleggen tegen merken die staan voor positieve verandering.
Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)
Merkreis als basis voor merkontwikkeling

Zoals gezegd, jouw merk bestaat al. De organisatie waarin je nu werkt is al een merk. Het is alleen de vraag of dit ook het merk is dat je wilt. Wil je aan de slag met het ontwikkelen van je merk tot een merk die een positieve rol in de samenleving speelt? Ga aan de slag met de merkreis. Hiermee ga je chronologisch alle stappen langs die je merk een sterke identiteit geven. Alles over de merkreis en hoe je deze doorloopt lees je in het heldenmerkpakket.
Wat is een merk?

Je hoort het de laatste jaren steeds meer: Als organisatie moet je focussen op de ontwikkeling van je merk. Maar wat is dat nu eigenlijk een merk? Daar gaan we op in, in dit artikel.
Definitie van een merk
Als eerste is het verstandig om de definitie van een merk met elkaar duidelijk te maken. Daarvoor vinden wij het goed om de Dikke van Dale als uitgangspunt te nemen, zij geven de volgende definitie:
merk (het; o; meervoud: merken)
1 herkenningsteken
2 alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten
3 alle producten van een bep. merk: welk merk auto heb jij?
Daarbij is een merk volgens hen dus een herkenningsteken die bedrijf onderscheidt van alle andere merken. Etymologisch is dit te herleiden naar het brandmerken van vee in vroegere tijden. Daarmee onderscheiden de boeren hun vee ten op zichtte van anderen.
Sinds deze tijden is een merk steeds meer veranderd. Het is alles wat een ander van je merk kan zien, horen, voelen en proeven. Zoals Jef Bezos het verwoord: Je merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent.
De definitie van een merk is wat ons betreft:
“Een merk is het totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit* wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart.”
* Een entiteit kan een bedrijf, een stichting, een stad, een land, een persoon, een dier of alle andere vormen zijn. Alles en iedereen is een merk, of je daar bewust voor kiest of niet.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
De nieuwe rol van merken
Merken hebben een nieuwe rol gekregen. Niet alleen is het merk meer om naar buiten te brengen wat hen onderscheidt ten opzichte van anderen. Merken zijn dé katalysator om de uitdagingen in de wereld aan te gaan. Merken die er alleen zijn om hun aandeelhouderswaarde te verhogen, zullen op lange termijn het gaan afleggen tegen merken die staan voor positie verandering.
Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)
Merkreis als basis voor merkontwikkeling

Zoals gezegd, jouw merk bestaat al. De organisatie waarin je nu werkt is al een merk. Het is alleen de vraag of dit ook het merk is die je wilt. Wil je aan de slag met het ontwikkelen van je merk tot een merk die een rol in de samenleving speelt? Ga aan de slag met de merkreis. Hiermee ga je chronologisch alle stappen langs die je merk een sterke identiteit geven. Alles over de merkreis en hoe je deze doorloopt lees je in het heldenmerkpakket.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.