Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Wat is een merk?

Je hoort het de laatste jaren steeds meer: Als organisatie moet je focussen op de ontwikkeling van je merk. Maar wat is dat nu eigenlijk een merk? In dit artikel gaan we op deze vraag in.

Definitie van een merk

Als eerste is het verstandig om de definitie van een merk met elkaar duidelijk te maken. Daarvoor vinden wij het goed om de Dikke van Dale als uitgangspunt te nemen, zij geven de volgende definitie:

merk (het; o; meervoud: merken)

1 herkenningsteken

2 alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten

3 alle producten van een bep. merk: welk merk auto heb jij?

Daarbij is een merk volgens hen dus een herkenningsteken die bedrijf onderscheidt van alle andere merken. Etymologisch is dit te herleiden naar het brandmerken van vee in vroegere tijden. Daarmee onderscheiden de boeren hun vee ten op zichtte van anderen.

Sinds deze tijden is een merk steeds meer veranderd. Het is alles wat een ander van je merk kan zien, horen, voelen en proeven. Zoals Jef Bezos het verwoord: Je merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent.

De definitie van een merk is wat ons betreft:

“Een merk is het totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit* wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart.”

* Een entiteit kan een bedrijf, een stichting, een stad, een land, een persoon, een dier of alle andere vormen zijn. Alles en iedereen is een merk, of je daar bewust voor kiest of niet.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Download het Heldenmerkpakket

De nieuwe rol van merken

Merken hebben een nieuwe rol gekregen. Het merk is er niet alleen meer om naar buiten te brengen wat je organisatie onderscheidt ten opzichte van anderen. Merken zijn dé katalysator om de uitdagingen in de wereld aan te gaan. Merken die er alleen zijn om hun aandeelhouderswaarde te verhogen, zullen op lange termijn het gaan afleggen tegen merken die staan voor positieve verandering.

Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Merkreis als basis voor merkontwikkeling

Zoals gezegd, jouw merk bestaat al. De organisatie waarin je nu werkt is al een merk. Het is alleen de vraag of dit ook het merk is dat je wilt. Wil je aan de slag met het ontwikkelen van je merk tot een merk die een positieve rol in de samenleving speelt? Ga aan de slag met de merkreis. Hiermee ga je chronologisch alle stappen langs die je merk een sterke identiteit geven. Alles over de merkreis en hoe je deze doorloopt lees je in het heldenmerkpakket.

Wat is een merk?

Je hoort het de laatste jaren steeds meer: Als organisatie moet je focussen op de ontwikkeling van je merk. Maar wat is dat nu eigenlijk een merk? Daar gaan we op in, in dit artikel.

Definitie van een merk

Als eerste is het verstandig om de definitie van een merk met elkaar duidelijk te maken. Daarvoor vinden wij het goed om de Dikke van Dale als uitgangspunt te nemen, zij geven de volgende definitie:

merk (het; o; meervoud: merken)

1 herkenningsteken

2 alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten

3 alle producten van een bep. merk: welk merk auto heb jij?

Daarbij is een merk volgens hen dus een herkenningsteken die bedrijf onderscheidt van alle andere merken. Etymologisch is dit te herleiden naar het brandmerken van vee in vroegere tijden. Daarmee onderscheiden de boeren hun vee ten op zichtte van anderen.

Sinds deze tijden is een merk steeds meer veranderd. Het is alles wat een ander van je merk kan zien, horen, voelen en proeven. Zoals Jef Bezos het verwoord: Je merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent.

De definitie van een merk is wat ons betreft:

“Een merk is het totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit* wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart.”

* Een entiteit kan een bedrijf, een stichting, een stad, een land, een persoon, een dier of alle andere vormen zijn. Alles en iedereen is een merk, of je daar bewust voor kiest of niet.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Download het Heldenmerkpakket

De nieuwe rol van merken

Merken hebben een nieuwe rol gekregen. Niet alleen is het merk meer om naar buiten te brengen wat hen onderscheidt ten opzichte van anderen. Merken zijn dé katalysator om de uitdagingen in de wereld aan te gaan. Merken die er alleen zijn om hun aandeelhouderswaarde te verhogen, zullen op lange termijn het gaan afleggen tegen merken die staan voor positie verandering.

Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Merkreis als basis voor merkontwikkeling

Zoals gezegd, jouw merk bestaat al. De organisatie waarin je nu werkt is al een merk. Het is alleen de vraag of dit ook het merk is die je wilt. Wil je aan de slag met het ontwikkelen van je merk tot een merk die een rol in de samenleving speelt? Ga aan de slag met de merkreis. Hiermee ga je chronologisch alle stappen langs die je merk een sterke identiteit geven. Alles over de merkreis en hoe je deze doorloopt lees je in het heldenmerkpakket.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom is een missie belangrijk?

30/03/2023/door Freek

Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

23/03/2023/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Wat is visie-ontwikkeling?4 signalen dat het tijd is voor een rebranding
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel