Wat is visie-ontwikkeling?
Visie-ontwikkeling is een belangrijk proces voor een succesvol merk met impact. Het is een proces dat valt in de identeitsontwikkeling van je merk. Maar wat is het nu precies? En hoe ga je daarmee aan de slag? In dit artikel nemen we je mee.
Definitie visie-ontwikkeling
Laten we beginnen met het definiëren van wat visie-ontwikkeling eigenlijk is. Heel eenvoudig gezegd: Het is het proces tot het ontstaan van een visie voor je merk. Maar wat is dan een visie?
Daar bestaan heel veel verschillende definities voor. Wij gaan hiervoor terug naar de oorsprong van het woord. Visie betekent daarin een droomverschijning hebben. Daarbij is later ook de kijk op iets hebben toegevoegd. Voor je organisatie betekent het dat je de kijk van je merk gaat ontwikkelen. Je hebt een kijk op de omgeving waarin je je begeeft en beschrijft hoe je ambitieuze beeld eruit ziet. Een soort van droomverschijning dus.
Hoe ga je aan de slag met visie-ontwikkeling?
Yes, we weten wat een visie is. Nu wil je meer weten over hoe je hiermee aan de slag kunt. Het is goed om te weten dat voor ons visie-ontwikkeling een onderdeel is van het proces naar je merkidentiteit. Binnen dit proces hoort ook het ontdekken van je betekenis, het formuleren van je missie en het vaststellen van je merkpersoonlijkheid. Om je visie te bepalen heb je vier grove stapen:
- Voer onderzoek uit;
- Bepalen van de thema’s voor je visie;
- Het visualiseren van je toekomstdroom;
- Formuleren van je visie.
Hoe dit precies in zijn werk gaat lees je in de artikelen Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 2 – Ontwikkel een heldere visie en visie-ontwikkeling voor een heisessie.
“De meest belangrijke kwaliteiten voor visie-ontwikkeling: Lef hebben; onconventioneel denken; thinking-whitout-boxes, enthousiasme en kritisch zijn.”
Hoe schrijf je een goed visiestuk?
Een goed visiestuk helpt je hele organisatie om een lijn te vinden in dat gene wat je gaat doet. Maar hoe schrijf je een goed visiestuk? Zoals eerder omschreven is het ontwikkelen van een visie een onderdeel van een groter proces: Het ontwikkelen van de identiteit van je merk. Daarom zetten wij in op een merkpaspoort in plaats van een visiestuk. Hoe het merkpaspoort eruit ziet lees je in het artikel: Hoe schrijf je een goed visiestuk?

Wat heb je nodig bij visie-ontwikkeling?
Om een visie te ontwikkelen ga je aan de slag met een team aan mensen binnen je organisatie. Wij noemen dit vaak het merkteam. Dit team denkt samen na over de ontwikkeling van je merk.
Maar welke kwaliteiten moeten er in het merkteam aanwezig zijn? De meest belangrijke kwaliteiten zijn: Lef hebben; onconventioneel denken; thinking-whitout-boxes, enthousiasme en kritisch zijn. Daarnaast is het verstandig om verschillende lagen van de organisatie toe te voegen.
Alles over de benodigdheden lees je in het artikel Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig!
Aan de slag met de merkreis
Wil je met de visie van je merk aan de slag? Maak dan gebruik van de merkreis. De merkreis is een model om stap voor stap je merk te ontwikkelen. Wil je ontdekken hoe je merkreis er nu uitziet en welke kansen er voor je merk zijn? Boek dan een merksessie en we helpen je op weg!
Wat is visie-ontwikkeling?

Visie-ontwikkeling is een belangrijk proces voor een succesvol merk met impact. Het is een proces dat valt in de identeitsontwikkeling van je merk. Maar wat is het nu precies? En hoe ga je daarmee aan de slag? In dit artikel nemen we je mee.
Definitie visie-ontwikkeling
Laten we beginnen met het definiëren van wat visie-ontwikkeling eigenlijk is. Heel eenvoudig gezegd: Het is het proces tot het ontstaan van een visie voor je merk. Maar wat is dan een visie?
Daar bestaan heel veel verschillende definities voor. Wij gaan hiervoor terug naar de oorsprong van het woord. Visie betekent daarin een droomverschijning hebben. Daarbij is later ook de kijk op iets hebben toegevoegd. Voor je organisatie betekent het dat je de kijk van je merk gaat ontwikkelen. Je hebt een kijk op de omgeving waarin je je begeeft en beschrijft hoe je ambitieuze beeld eruit ziet. Een soort van droomverschijning dus.
Hoe ga je aan de slag met visie-ontwikkeling?
Yes, we weten wat een visie is. Nu wil je meer weten over hoe je hiermee aan de slag kunt. Het is goed om te weten dat voor ons visie-ontwikkeling een onderdeel is van het proces naar je merkidentiteit. Binnen dit proces hoort ook het ontdekken van je betekenis, het formuleren van je missie en het vaststellen van je merkpersoonlijkheid. Om je visie te bepalen heb je vier grove stapen:
- Voer onderzoek uit;
- Bepalen van de thema’s voor je visie;
- Het visualiseren van je toekomstdroom;
- Formuleren van je visie.
Hoe dit precies in zijn werk gaat lees je in de artikelen Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 2 – Ontwikkel een heldere visie en visie-ontwikkeling voor een heisessie.
“De meest belangrijke kwaliteiten voor visie-ontwikkeling: Lef hebben; onconventioneel denken; thinking-whitout-boxes, enthousiasme en kritisch zijn.”
Hoe schrijf je een goed visiestuk?
Een goed visiestuk helpt je hele organisatie om een lijn te vinden in dat gene wat je gaat doet. Maar hoe schrijf je een goed visiestuk? Zoals eerder omschreven is het ontwikkelen van een visie een onderdeel van een groter proces: Het ontwikkelen van de identiteit van je merk. Daarom zetten wij in op een merkpaspoort in plaats van een visiestuk. Hoe het merkpaspoort eruit ziet lees je in het artikel: Hoe schrijf je een goed visiestuk?

Wat heb je nodig bij visie-ontwikkeling?
Om een visie te ontwikkelen ga je aan de slag met een team aan mensen binnen je organisatie. Wij noemen dit vaak het merkteam. Dit team denkt samen na over de ontwikkeling van je merk.
Maar welke kwaliteiten moeten er in het merkteam aanwezig zijn? De meest belangrijke kwaliteiten zijn: Lef hebben; onconventioneel denken; thinking-whitout-boxes, enthousiasme en kritisch zijn. Daarnaast is het verstandig om verschillende lagen van de organisatie toe te voegen.
Alles over de benodigdheden lees je in het artikel Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig!
Aan de slag met de merkreis
Wil je met de visie van je merk aan de slag? Maak dan gebruik van de merkreis. De merkreis is een model om stap voor stap je merk te ontwikkelen. Wil je ontdekken hoe je merkreis er nu uitziet en welke kansen er voor je merk zijn? Boek dan een merksessie en we helpen je op weg!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.