Purpose marketing is een trend in de marketingwereld. Dat komt omdat steeds meer consumenten en klanten om een purpose vragen. Merken gaan daarom aan de slag met purpose marketing, maar vaak alleen de buitenkant. Oftewel: Ze roepen heel hard dat ze goed doen, maar het is niet geborgen in de organisatie. Dit wordt ook wel green washing of purpose washing genoemd. Jezelf beter voor doen dan je bent.
Maar waarom zou je dan toch aan de slag moeten met je purpose? Ten eerste is het omdat je van betekenis wilt zijn. Je vindt het belangrijk dat je merk er niet alleen is om geld te genereren, maar dat het ook van grotere betekenis is. Daarnaast maakt het inzetten op de betekenis van je organisatie je authentieker en echter. Je gaat namelijk terug naar de oorspronkelijke betekenis en draagt dit uit. En dit maakt je een krachtig merk. En dat resulteert in een aantrekkelijk merk voor klanten, stakeholders, medewerkers. Daarmee verhoogt het de innovatie, betrokkenheid en onderscheidenheid van je merk. En we hoeven je niet te vertellen wat je dat kan opleveren.
Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)