Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Wat is purpose marketing?

Je hoort steeds vaker de term purpose marketing, maar wat is dit nu precies? In dit artikel gaan we er dieper op in.

Wat is purpose?

Purpose is de term die in de marketingwereld wordt gebruikt voor de why van je organisatie. Letterlijk betekenis purpose ‘doel’ of ‘bedoeling’. De purpose is dus het doel van de organisatie, of de bedoeling. De term is ooit in het leven geroepen voor bedrijven die goed willen doen voor de maatschappij. Dan hebben we het over een maatschappelijk doel.

Het vervelende aan deze term is dat het net zo goed een commercieel doel kan zijn. Daarmee neemt het wat ons betreft de kracht van de term af. Daarom gebruiken wij liever de term betekenis. Omdat betekenis is waarom je organisatie bestaat én wat het wil betekenen voor de maatschappij en omgeving. En deze betekenis, die blijft voor altijd. Die verandert niet meer. Toch gebruiken we in dit artikel het woord purpose, simpelweg omdat jij dit anders niet gelezen had 😉.

“Doordat er van merken wordt gevraagd om maatschappelijk relevant te worden, zien marketeers dit als een trend waarop ze moeten inspelen. Als je dit als merk wilt doen, lees dan niet verder en ga iets anders doen.”

Waarom aan de slag met purpose?

Purpose marketing is een trend in de marketingwereld. Dat komt omdat steeds meer consumenten en klanten om een purpose vragen. Merken gaan daarom aan de slag met purpose marketing, maar vaak alleen de buitenkant. Oftewel: Ze roepen heel hard dat ze goed doen, maar het is niet geborgen in de organisatie. Dit wordt ook wel green washing of purpose washing genoemd. Jezelf beter voor doen dan je bent.

Maar waarom zou je dan toch aan de slag moeten met je purpose? Ten eerste is het omdat je van betekenis wilt zijn. Je vindt het belangrijk dat je merk er niet alleen is om geld te genereren, maar dat het ook van grotere betekenis is. Daarnaast maakt het inzetten op de betekenis van je organisatie je authentieker en echter. Je gaat namelijk terug naar de oorspronkelijke betekenis en draagt dit uit. En dit maakt je een krachtig merk. En dat resulteert in een aantrekkelijk merk voor klanten, stakeholders, medewerkers. Daarmee verhoogt het de innovatie, betrokkenheid en onderscheidenheid van je merk. En we hoeven je niet te vertellen wat je dat kan opleveren.

Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Wat is purpose marketing?

Purpose marketing is het vermarkten van je purpose, oftewel betekenis. Nog te vaak wordt het gezien als een manier om als maatschappelijk relevant te worden gezien. Doordat er van merken wordt gevraagd om maatschappelijk relevant te worden, zien marketeers dit als een trend waarop ze moeten inspelen. Als je dit als merk wilt doen, lees dan niet verder en ga iets anders doen.

Van betekenis zijn moet van binnen komen. Je moet een volledige drive hebben om van betekenis te zijn en hier daden aan te koppelen. Je bouwt je merk letterlijk op deze betekenis, om van daaruit te communiceren. Daarom praten wij ook liever over merketing. Het laden van je merk en haar merkverhaal, in plaats van om purpose als kans te zien om te scoren.

Lees meer over merketing en merketeers

Voorbeelden Purposes

Maar hoe ziet dat er dan uit een purpose of betekenis? Het is vaak in één zin verwoord wat de organisatie drijft. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van een purpose:

  • Tomas: Werken aan een beter leven.
  • Dove: Schoonheid voor iedereen.
  • Retulp: Voorkomen is beter dan recyclen.
  • Triodos Bank: Jouw geld laten werken aan een mooiere samenleving.
  • Auping: Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld.
  • Kromkommer: Het creëren van impact in de voedselketen.

Aan de slag met je eigen purpose

Wil je aan de slag de purpose en betekenis van je organisatie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Ga dan met ons mee op merkreis tijdens de vrijblijvende merksessie.

Wat is purpose marketing?

Je hoort steeds vaker de term purpose marketing, maar wat is dit nu precies? In dit artikel gaan we er dieper op in.

Wat is purpose?

Purpose is de term die in de marketingwereld wordt gebruikt voor de why van je organisatie. Letterlijk betekenis purpose ‘doel’ of ‘bedoeling’. De purpose is dus het doel van de organisatie, of de bedoeling. De term is ooit in het leven geroepen voor bedrijven die goed willen doen voor de maatschappij. Dan hebben we het over een maatschappelijk doel.

Het vervelende aan deze term is dat het net zo goed een commercieel doel kan zijn. Daarmee neemt het wat ons betreft de kracht van de term af. Daarom gebruiken wij liever de term betekenis. Omdat betekenis is waarom je organisatie bestaat én wat het wil betekenen voor de maatschappij en omgeving. En deze betekenis, die blijft voor altijd. Die verandert niet meer. Toch gebruiken we in dit artikel het woord purpose, simpelweg omdat jij dit anders niet gelezen had 😉.

“Doordat er van merken wordt gevraagd om maatschappelijk relevant te worden, zien marketeers dit als een trend waarop ze moeten inspelen. Als je dit als merk wilt doen, lees dan niet verder en ga iets anders doen.”

Waarom aan de slag met purpose?

Purpose marketing is een trend in de marketingwereld. Dat komt omdat steeds meer consumenten en klanten om een purpose vragen. Merken gaan daarom aan de slag met purpose marketing, maar vaak alleen de buitenkant. Oftewel: Ze roepen heel hard dat ze goed doen, maar het is niet geborgen in de organisatie. Dit wordt ook wel green washing of purpose washing genoemd. Jezelf beter voor doen dan je bent.

Maar waarom zou je dan toch aan de slag moeten met je purpose? Ten eerste is het omdat je van betekenis wilt zijn. Je vindt het belangrijk dat je merk er niet alleen is om geld te genereren, maar dat het ook van grotere betekenis is. Daarnaast maakt het inzetten op de betekenis van je organisatie je authentieker en echter. Je gaat namelijk terug naar de oorspronkelijke betekenis en draagt dit uit. En dit maakt je een krachtig merk. En dat resulteert in een aantrekkelijk merk voor klanten, stakeholders, medewerkers. Daarmee verhoogt het de innovatie, betrokkenheid en onderscheidenheid van je merk. En we hoeven je niet te vertellen wat je dat kan opleveren.

Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Wat is purpose marketing?

Purpose marketing is het vermarkten van je purpose, oftewel betekenis. Nog te vaak wordt het gezien als een manier om als maatschappelijk relevant te worden gezien. Doordat er van merken wordt gevraagd om maatschappelijk relevant te worden, zien marketeers dit als een trend waarop ze moeten inspelen. Als je dit als merk wilt doen, lees dan niet verder en ga iets anders doen.

Van betekenis zijn moet van binnen komen. Je moet een volledige drive hebben om van betekenis te zijn en hier daden aan te koppelen. Je bouwt je merk letterlijk op deze betekenis, om van daaruit te communiceren. Daarom praten wij ook liever over merketing. Het laden van je merk en haar merkverhaal, in plaats van om purpose als kans te zien om te scoren.

Lees meer over merketing en merketeers

Voorbeelden Purposes

Maar hoe ziet dat er dan uit een purpose of betekenis? Het is vaak in één zin verwoord wat de organisatie drijft. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van een purpose:

  • Tomas: Werken aan een beter leven.
  • Dove: Schoonheid voor iedereen.
  • Retulp: Voorkomen is beter dan recyclen.
  • Triodos Bank: Jouw geld laten werken aan een mooiere samenleving.
  • Auping: Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld.
  • Kromkommer: Het creëren van impact in de voedselketen.

Aan de slag met je eigen purpose

Wil je aan de slag de purpose en betekenis van je organisatie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Ga dan met ons mee op merkreis tijdens de vrijblijvende merksessie.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden

02/02/2023/door Freek

Waarom het invullen van vacatures alles met je merk te maken heeft

31/01/2023/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Waarom je als B2B-organisatie een merk moet wordenZo word je een B2B-merk
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel