Waarom je als B2B-organisatie een merk moet worden
Het bouwen van een merk wordt vaak belangrijk gevonden voor organisaties die zich op consumenten (B2C) richten. Maar ook voor organisaties die zich op andere organisaties richten (B2B) is het krachtig om een merk te bouwen en op merkreis te gaan. Waarom dit zo is lees je in dit artikel.
Onderscheidend zijn
Of je doelgroep nu een consument is, of een bedrijf, we praten altijd over mensen die een beslissing moeten maken. Deze mensen gaan op oriëntatieproces en willen precies weten waarom ze jouw organisatie moeten nemen. Daarvoor moet je je onderscheiden als merk. Door focus te leggen op merkontwikkeling ontdek je het onderscheidend vermogen van je organisatie. Vooral wanneer je in een markt beweegt waarin bijna iedere organisatie hetzelfde is, is het onderscheiden een belangrijk onderdeel.
Men kiest eerder voor jou
Een van de meest gehoorde uitspraken als het over B2B en B2C gaat, is dat het niet belangrijk is. Want het is altijd H2H: Human to Human. Hoewel er veel mensen zijn die moe worden van deze uitspraak, klopt de inhoud wel.
Ga maar eens na. Als een organisatie met jouw organisatie in zee gaat, hoe gaan ze dan te werk? De kans is groot dat er mensen in de organisatie zijn die een longlist op stellen van potentiële partners. Hoe fijn is het dan, dat jouw merk daar er één van is.
Potentiële klanten zullen eerder voor je kiezen wanneer je een goed imago op hebt gebouwd. Denk maar eens aan McKinsey & Company. Een consultentbureau die adviezen geeft aan organisaties. Hoewel zij niet aantoonbaar betere adviezen geven dan andere spelers in de markt, komen zij nagenoeg altijd in de longlist en shortlist bij organisaties terecht. Op basis van hun goede merkimago zorgen zij ervoor dat organisaties eerder voor hun kiezen, dan een ‘onbekende andere organisatie’.
“Eén van de belangrijkste redenen is dat organisaties die investeren in merkontwikkeling beter presteren dan organisaties die dat niet doen.”
Langdurige partnerships opbouwen
In de B2B-markt zijn langdurige partnerships erg belangrijk. Een nieuwe klant werven kost veel meer dan een bestaande klant te behouden. Wanneer je een sterk B2B-merk hebt, zullen de partnerships langduriger worden, dan wanneer je hier niet op in zet. Dat komt omdat de klant makkelijker een emotionele band met je merk opbouwt. De mensen van je merk – door onze merketeers genoemd – worden daardoor vertrouwd bij vervolgopdrachten. Om dat zij staan voor een bepaalde identiteit en werkwijze, is de kans op een herhaalaankoop extra groot.
Aantrekken van medewerkers
We leven in een tijd van een krapte op de arbeidsmarkt. Aantrekken en behouden van medewerkers staan bij veel bedrijven daardoor hoog op het prioriteitenlijstje. Wanneer je als B2B-organisatie focust op het ontwikkelen van een merk, dan is de kans groter dat het medewerkers aantrekt.
Daarnaast is het belangrijk om te blijven focussen op de beleving van je organisatie. Zowel intern als extern zorgt dit ervoor dat je de aantrekkingskracht vergroot. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die een escape-room inzetten om mensen te betrekken bij hun merkverhaal. Daarbij is het belangrijk om het kantoor zo in te richten dat het merkverhaal ervan af spat. Maar belangrijker nog: Zorg ervoor dat het beleid afgestemd is op de identiteit van je merk. Hierdoor zorg je ervoor dat het intern positief beleeft wordt, waardoor het extern afstraalt.

Merken presteren beter
Eén van de belangrijkste redenen om een B2B-merk te worden, is dat organisaties die investeren in merkontwikkeling beter presteren dan organisaties die dat niet doen. SWOCC heeft onder Nederlandse merken onderzocht en toonde aan dat het investeren in merkontwikkeling een positief effect heeft op hun marktprestaties. Daarbij kunnen merken hogere marges vragen voor hun diensten. Denk maar eens terug aan het voorbeeld van McKinsey & Company. Door de kracht van het merk kunnen zij een hogere prijs vragen dan andere merken.
En dat heeft weer een positief resultaat op onze samenleving. Want merken die betere prestaties leveren hebben meer geld om in te zetten om échte impact te maken. Bijvoorbeeld door te investeren in het vergroenen van hun processen óf het investeren in het tegengaan van een maatschappelijk probleem.
Investeer in je merk
Of je je nu richt op een consument of een organisatie, investeren in je merk loont. Daarom gaan wij met organisaties op merkreis. In de merkreis doorlopen we chronologisch alle stappen die nodig zijn om met je merk succesvol te zijn. Wil je verkennen hoe de merkreis van jouw organisatie eruit ziet? Boek dan nu een gratis merksessie.
Waarom je als B2B-organisatie een merk moet worden

Het bouwen van een merk wordt vaak belangrijk gevonden voor organisaties die zich op consumenten (B2C) richten. Maar ook voor organisaties die zich op andere organisaties richten (B2B) is het krachtig om een merk te bouwen en op merkreis te gaan. Waarom dit zo is lees je in dit artikel.
Onderscheidend zijn
Of je doelgroep nu een consument is, of een bedrijf, we praten altijd over mensen die een beslissing moeten maken. Deze mensen gaan op oriëntatieproces en willen precies weten waarom ze jouw organisatie moeten nemen. Daarvoor moet je je onderscheiden als merk. Door focus te leggen op merkontwikkeling ontdek je het onderscheidend vermogen van je organisatie. Vooral wanneer je in een markt beweegt waarin bijna iedere organisatie hetzelfde is, is het onderscheiden een belangrijk onderdeel.
Men kiest eerder voor jou
Een van de meest gehoorde uitspraken als het over B2B en B2C gaat, is dat het niet belangrijk is. Want het is altijd H2H: Human to Human. Hoewel er veel mensen zijn die moe worden van deze uitspraak, klopt de inhoud wel.
Ga maar eens na. Als een organisatie met jouw organisatie in zee gaat, hoe gaan ze dan te werk? De kans is groot dat er mensen in de organisatie zijn die een longlist op stellen van potentiële partners. Hoe fijn is het dan, dat jouw merk daar er één van is.
Potentiële klanten zullen eerder voor je kiezen wanneer je een goed imago op hebt gebouwd. Denk maar eens aan McKinsey & Company. Een consultentbureau die adviezen geeft aan organisaties. Hoewel zij niet aantoonbaar betere adviezen geven dan andere spelers in de markt, komen zij nagenoeg altijd in de longlist en shortlist bij organisaties terecht. Op basis van hun goede merkimago zorgen zij ervoor dat organisaties eerder voor hun kiezen, dan een ‘onbekende andere organisatie’.
“Eén van de belangrijkste redenen is dat organisaties die investeren in merkontwikkeling beter presteren dan organisaties die dat niet doen.”
Langdurige partnerships opbouwen
In de B2B-markt zijn langdurige partnerships erg belangrijk. Een nieuwe klant werven kost veel meer dan een bestaande klant te behouden. Wanneer je een sterk B2B-merk hebt, zullen de partnerships langduriger worden, dan wanneer je hier niet op in zet. Dat komt omdat de klant makkelijker een emotionele band met je merk opbouwt. De mensen van je merk – door onze merketeers genoemd – worden daardoor vertrouwd bij vervolgopdrachten. Om dat zij staan voor een bepaalde identiteit en werkwijze, is de kans op een herhaalaankoop extra groot.
Aantrekken van medewerkers
We leven in een tijd van een krapte op de arbeidsmarkt. Aantrekken en behouden van medewerkers staan bij veel bedrijven daardoor hoog op het prioriteitenlijstje. Wanneer je als B2B-organisatie focust op het ontwikkelen van een merk, dan is de kans groter dat het medewerkers aantrekt.
Daarnaast is het belangrijk om te blijven focussen op de beleving van je organisatie. Zowel intern als extern zorgt dit ervoor dat je de aantrekkingskracht vergroot. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die een escape-room inzetten om mensen te betrekken bij hun merkverhaal. Daarbij is het belangrijk om het kantoor zo in te richten dat het merkverhaal ervan af spat. Maar belangrijker nog: Zorg ervoor dat het beleid afgestemd is op de identiteit van je merk. Hierdoor zorg je ervoor dat het intern positief beleeft wordt, waardoor het extern afstraalt.

Merken presteren beter
Eén van de belangrijkste redenen om een B2B-merk te worden, is dat organisaties die investeren in merkontwikkeling beter presteren dan organisaties die dat niet doen. SWOCC heeft onder Nederlandse merken onderzocht en toonde aan dat het investeren in merkontwikkeling een positief effect heeft op hun marktprestaties. Daarbij kunnen merken hogere marges vragen voor hun diensten. Denk maar eens terug aan het voorbeeld van McKinsey & Company. Door de kracht van het merk kunnen zij een hogere prijs vragen dan andere merken.
En dat heeft weer een positief resultaat op onze samenleving. Want merken die betere prestaties leveren hebben meer geld om in te zetten om échte impact te maken. Bijvoorbeeld door te investeren in het vergroenen van hun processen óf het investeren in het tegengaan van een maatschappelijk probleem.
Investeer in je merk
Of je je nu richt op een consument of een organisatie, investeren in je merk loont. Daarom gaan wij met organisaties op merkreis. In de merkreis doorlopen we chronologisch alle stappen die nodig zijn om met je merk succesvol te zijn. Wil je verkennen hoe de merkreis van jouw organisatie eruit ziet? Boek dan nu een gratis merksessie.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.