Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Waarom je als B2B-organisatie een merk moet worden

Het bouwen van een merk wordt vaak belangrijk gevonden voor organisaties die zich op consumenten (B2C) richten. Maar ook voor organisaties die zich op andere organisaties richten (B2B) is het krachtig om een merk te bouwen en op merkreis te gaan. Waarom dit zo is lees je in dit artikel.

Onderscheidend zijn

Of je doelgroep nu een consument is, of een bedrijf, we praten altijd over mensen die een beslissing moeten maken. Deze mensen gaan op oriëntatieproces en willen precies weten waarom ze jouw organisatie moeten nemen. Daarvoor moet je je onderscheiden als merk. Door focus te leggen op merkontwikkeling ontdek je het onderscheidend vermogen van je organisatie. Vooral wanneer je in een markt beweegt waarin bijna iedere organisatie hetzelfde is, is het onderscheiden een belangrijk onderdeel.

Men kiest eerder voor jou

Een van de meest gehoorde uitspraken als het over B2B en B2C gaat, is dat het niet belangrijk is. Want het is altijd H2H: Human to Human. Hoewel er veel mensen zijn die moe worden van deze uitspraak, klopt de inhoud wel.

Ga maar eens na. Als een organisatie met jouw organisatie in zee gaat, hoe gaan ze dan te werk? De kans is groot dat er mensen in de organisatie zijn die een longlist op stellen van potentiële partners. Hoe fijn is het dan, dat jouw merk daar er één van is.

Potentiële klanten zullen eerder voor je kiezen wanneer je een goed imago op hebt gebouwd. Denk maar eens aan McKinsey & Company. Een consultentbureau die adviezen geeft aan organisaties. Hoewel zij niet aantoonbaar betere adviezen geven dan andere spelers in de markt, komen zij nagenoeg altijd in de longlist en shortlist bij organisaties terecht. Op basis van hun goede merkimago zorgen zij ervoor dat organisaties eerder voor hun kiezen, dan een ‘onbekende andere organisatie’.

“Eén van de belangrijkste redenen is dat organisaties die investeren in merkontwikkeling beter presteren dan organisaties die dat niet doen.”

Langdurige partnerships opbouwen

In de B2B-markt zijn langdurige partnerships erg belangrijk. Een nieuwe klant werven kost veel meer dan een bestaande klant te behouden. Wanneer je een sterk B2B-merk hebt, zullen de partnerships langduriger worden, dan wanneer je hier niet op in zet. Dat komt omdat de klant makkelijker een emotionele band met je merk opbouwt. De mensen van je merk – door onze merketeers genoemd – worden daardoor vertrouwd bij vervolgopdrachten. Om dat zij staan voor een bepaalde identiteit en werkwijze, is de kans op een herhaalaankoop extra groot.

Aantrekken van medewerkers

We leven in een tijd van een krapte op de arbeidsmarkt. Aantrekken en behouden van medewerkers staan bij veel bedrijven daardoor hoog op het prioriteitenlijstje. Wanneer je als B2B-organisatie focust op het ontwikkelen van een merk, dan is de kans groter dat het medewerkers aantrekt.

Daarnaast is het belangrijk om te blijven focussen op de beleving van je organisatie. Zowel intern als extern zorgt dit ervoor dat je de aantrekkingskracht vergroot. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die een escape-room inzetten om mensen te betrekken bij hun merkverhaal. Daarbij is het belangrijk om het kantoor zo in te richten dat het merkverhaal ervan af spat. Maar belangrijker nog: Zorg ervoor dat het beleid afgestemd is op de identiteit van je merk. Hierdoor zorg je ervoor dat het intern positief beleeft wordt, waardoor het extern afstraalt.

Merken presteren beter

Eén van de belangrijkste redenen om een B2B-merk te worden, is dat organisaties die investeren in merkontwikkeling beter presteren dan organisaties die dat niet doen. SWOCC heeft onder Nederlandse merken onderzocht en toonde aan dat het investeren in merkontwikkeling een positief effect heeft op hun marktprestaties. Daarbij kunnen merken hogere marges vragen voor hun diensten. Denk maar eens terug aan het voorbeeld van McKinsey & Company. Door de kracht van het merk kunnen zij een hogere prijs vragen dan andere merken.

En dat heeft weer een positief resultaat op onze samenleving. Want merken die betere prestaties leveren hebben meer geld om in te zetten om échte impact te maken. Bijvoorbeeld door te investeren in het vergroenen van hun processen óf het investeren in het tegengaan van een maatschappelijk probleem.

Investeer in je merk

Of je je nu richt op een consument of een organisatie, investeren in je merk loont. Daarom gaan wij met organisaties op merkreis. In de merkreis doorlopen we chronologisch alle stappen die nodig zijn om met je merk succesvol te zijn. Wil je verkennen hoe de merkreis van jouw organisatie eruit ziet? Boek dan nu een gratis merksessie.

Waarom je als B2B-organisatie een merk moet worden

Het bouwen van een merk wordt vaak belangrijk gevonden voor organisaties die zich op consumenten (B2C) richten. Maar ook voor organisaties die zich op andere organisaties richten (B2B) is het krachtig om een merk te bouwen en op merkreis te gaan. Waarom dit zo is lees je in dit artikel.

Onderscheidend zijn

Of je doelgroep nu een consument is, of een bedrijf, we praten altijd over mensen die een beslissing moeten maken. Deze mensen gaan op oriëntatieproces en willen precies weten waarom ze jouw organisatie moeten nemen. Daarvoor moet je je onderscheiden als merk. Door focus te leggen op merkontwikkeling ontdek je het onderscheidend vermogen van je organisatie. Vooral wanneer je in een markt beweegt waarin bijna iedere organisatie hetzelfde is, is het onderscheiden een belangrijk onderdeel.

Men kiest eerder voor jou

Een van de meest gehoorde uitspraken als het over B2B en B2C gaat, is dat het niet belangrijk is. Want het is altijd H2H: Human to Human. Hoewel er veel mensen zijn die moe worden van deze uitspraak, klopt de inhoud wel.

Ga maar eens na. Als een organisatie met jouw organisatie in zee gaat, hoe gaan ze dan te werk? De kans is groot dat er mensen in de organisatie zijn die een longlist op stellen van potentiële partners. Hoe fijn is het dan, dat jouw merk daar er één van is.

Potentiële klanten zullen eerder voor je kiezen wanneer je een goed imago op hebt gebouwd. Denk maar eens aan McKinsey & Company. Een consultentbureau die adviezen geeft aan organisaties. Hoewel zij niet aantoonbaar betere adviezen geven dan andere spelers in de markt, komen zij nagenoeg altijd in de longlist en shortlist bij organisaties terecht. Op basis van hun goede merkimago zorgen zij ervoor dat organisaties eerder voor hun kiezen, dan een ‘onbekende andere organisatie’.

“Eén van de belangrijkste redenen is dat organisaties die investeren in merkontwikkeling beter presteren dan organisaties die dat niet doen.”

Langdurige partnerships opbouwen

In de B2B-markt zijn langdurige partnerships erg belangrijk. Een nieuwe klant werven kost veel meer dan een bestaande klant te behouden. Wanneer je een sterk B2B-merk hebt, zullen de partnerships langduriger worden, dan wanneer je hier niet op in zet. Dat komt omdat de klant makkelijker een emotionele band met je merk opbouwt. De mensen van je merk – door onze merketeers genoemd – worden daardoor vertrouwd bij vervolgopdrachten. Om dat zij staan voor een bepaalde identiteit en werkwijze, is de kans op een herhaalaankoop extra groot.

Aantrekken van medewerkers

We leven in een tijd van een krapte op de arbeidsmarkt. Aantrekken en behouden van medewerkers staan bij veel bedrijven daardoor hoog op het prioriteitenlijstje. Wanneer je als B2B-organisatie focust op het ontwikkelen van een merk, dan is de kans groter dat het medewerkers aantrekt.

Daarnaast is het belangrijk om te blijven focussen op de beleving van je organisatie. Zowel intern als extern zorgt dit ervoor dat je de aantrekkingskracht vergroot. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die een escape-room inzetten om mensen te betrekken bij hun merkverhaal. Daarbij is het belangrijk om het kantoor zo in te richten dat het merkverhaal ervan af spat. Maar belangrijker nog: Zorg ervoor dat het beleid afgestemd is op de identiteit van je merk. Hierdoor zorg je ervoor dat het intern positief beleeft wordt, waardoor het extern afstraalt.

Merken presteren beter

Eén van de belangrijkste redenen om een B2B-merk te worden, is dat organisaties die investeren in merkontwikkeling beter presteren dan organisaties die dat niet doen. SWOCC heeft onder Nederlandse merken onderzocht en toonde aan dat het investeren in merkontwikkeling een positief effect heeft op hun marktprestaties. Daarbij kunnen merken hogere marges vragen voor hun diensten. Denk maar eens terug aan het voorbeeld van McKinsey & Company. Door de kracht van het merk kunnen zij een hogere prijs vragen dan andere merken.

En dat heeft weer een positief resultaat op onze samenleving. Want merken die betere prestaties leveren hebben meer geld om in te zetten om échte impact te maken. Bijvoorbeeld door te investeren in het vergroenen van hun processen óf het investeren in het tegengaan van een maatschappelijk probleem.

Investeer in je merk

Of je je nu richt op een consument of een organisatie, investeren in je merk loont. Daarom gaan wij met organisaties op merkreis. In de merkreis doorlopen we chronologisch alle stappen die nodig zijn om met je merk succesvol te zijn. Wil je verkennen hoe de merkreis van jouw organisatie eruit ziet? Boek dan nu een gratis merksessie.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden

02/02/2023/door Freek

Waarom het invullen van vacatures alles met je merk te maken heeft

31/01/2023/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

De kracht van een consistente huisstijl!

17/05/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Borg je missie met Steward OwnershipWat is purpose marketing?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel