Zo word je een B2B-merk
Vaak wordt gedacht dat alleen bedrijven die zich op consumenten (B2C) richten baat hebben bij merkontwikkeling. In een vorig artikel legden we al uit waarom het ook voor een B2B-organisatie interessant is om een merk te bouwen. In dit artikel gaan we in op hoe je een merk bouwt voor je B2B-organisatie.
Ontdek je identiteit
In ieder artikel op deze website komen we terug op datgene wat voor ons het allerbelangrijkste is: Identiteit. De identiteit van je merk maakt je onderscheidend en is uniek. Het geeft betekenis aan je organisatie. De identiteit bestaat uit de betekenis, de visie & missie en de persoonlijkheid van je merk. Door deze te ontdekken weet je waar je merk voor staat, waar het voor gaat en hoe het zich gedraagt. Dit is een mooie basis om langdurige relaties op te bouwen.

Heb een krachtige positionering
Aanvullend op de identiteit dien je als organisatie je krachtig te positioneren in de markt. Dat doe je over het algemeen op drie gebieden:
- Je gaat op zoek naar de relevantie van het publiek dat je wilt dienen;
- Je onderzoekt je concurrenten en ontdekt wat jouw merk onderscheidt ten opzichte van de positionering van hen;
- De identiteit en wat je missie is.
Deze drie elementen verenig je in een stevige positionering. Dat doe je door een domein te kiezen waarop je als merk leider in bent. De positionering werk je vervolgens uit in een statement en een pay-off. Dit is de basis waarop je als merk gaat communiceren. Alles over positioneren lees je in het artikel Zo positioneer je jouw merk in de markt.
Onderscheidende huisstijl
De positionering en de identiteit is een mooie basis om te kijken naar je huisstijl. Past deze huisstijl hier als een jas bij? Je huisstijl moet zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en aansluiten bij de identiteit. Het vertelt letterlijk visueel het verhaal van je organisatie. Zorg ervoor dat je huisstijl goed staat en leg het vast in een huisstijl-handboek.
Laat alle merkdragers aansluiten
Als merk (en organisatie) communiceer je veel. Wat wij veel zien is dat er veel communicatiemiddelen zijn die een ander beeld of verhaal gebruiken. Zorg dat zowel de huisstijl als het merkverhaal consistent in alle middelen wordt doorgevoerd. Dit zijn zowel je online communicatiemiddelen, je offline communicatiemiddelen en de signing die je toepast. Op welke manier je klant ook met je in aanraking komt, ze herkennen je merk direct.
Bijvoorbeeld: Je hebt een adviesbureau. Jullie rijden in lease-auto’s. Als ik één van deze adviseurs op de weg zie, komt de boodschap overeen met de boodschap als ik op de website kom. Nadat ik op de website ben geweest en bij jullie op kantoor kom, geeft dat hetzelfde gevoel en boodschap als de website én de signing van de auto.
Laad en innoveer je merk
Wanneer je de fundering voor je merk hebt neergezet is het tijd om je merk te laden en te innoveren. Het laden en innoveren van je merk doe je in drie delen:
- Klanten, relaties en communicaties: Dit is het extern laden van je merkverhaal om fans aan je merk te verbinden. Vaak gebeurd dit door marketing- en stakeholderprogramma’s in te zetten;
- Cultuur & leiderschap: Dit is het extern laden van je merkverhaal door in te zetten op het trainen en coachen van je medewerkers. Hierdoor kunnen zij een nog belangrijker rol spelen in het bereiken van de missie;
- Groei & Innovatie: Je organisatie groeit in iedere fase. Door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die je sneller naar je missie helpen, kun je betekenisvol groeien.
Merken die zich op andere organisaties richten voegen vaak beleving toe bij het laden van het merk. Denk bijvoorbeeld aan het software-merk AFAS. Al hun activiteiten hebben weinig te maken met software, maar met het ontwikkelen van ondernemers. Zo organiseren zij congressen in hun AFAS Theater om je als ondernemer bij te scholen. Op deze manier bouw je een band op het merk, waardoor de kans veel groter is dat je ook hun softwarefilosofie omarmt.
Merkreis

Als je een merk wilt worden, dan is doorloop je letterlijk een merkreis. De stappen die hierboven benoemd zijn, zijn onderdeel van deze merkreis. Wil je op merkreis en aan de slag met je B2B-merk? Download dan het heldenmerkpakket.
Zo word je een B2B-merk

Vaak wordt gedacht dat alleen bedrijven die zich op consumenten (B2C) richten baat hebben bij merkontwikkeling. In een vorig artikel legden we al uit waarom het ook voor een B2B-organisatie interessant is om een merk te bouwen. In dit artikel gaan we in op hoe je een merk bouwt voor je B2B-organisatie.
Ontdek je identiteit
In ieder artikel op deze website komen we terug op datgene wat voor ons het allerbelangrijkste is: Identiteit. De identiteit van je merk maakt je onderscheidend en is uniek. Het geeft betekenis aan je organisatie. De identiteit bestaat uit de betekenis, de visie & missie en de persoonlijkheid van je merk. Door deze te ontdekken weet je waar je merk voor staat, waar het voor gaat en hoe het zich gedraagt. Dit is een mooie basis om langdurige relaties op te bouwen.

Heb een krachtige positionering
Aanvullend op de identiteit dien je als organisatie je krachtig te positioneren in de markt. Dat doe je over het algemeen op drie gebieden:
- Je gaat op zoek naar de relevantie van het publiek dat je wilt dienen;
- Je onderzoekt je concurrenten en ontdekt wat jouw merk onderscheidt ten opzichte van de positionering van hen;
- De identiteit en wat je missie is.
Deze drie elementen verenig je in een stevige positionering. Dat doe je door een domein te kiezen waarop je als merk leider in bent. De positionering werk je vervolgens uit in een statement en een pay-off. Dit is de basis waarop je als merk gaat communiceren. Alles over positioneren lees je in het artikel Zo positioneer je jouw merk in de markt.
Onderscheidende huisstijl
De positionering en de identiteit is een mooie basis om te kijken naar je huisstijl. Past deze huisstijl hier als een jas bij? Je huisstijl moet zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en aansluiten bij de identiteit. Het vertelt letterlijk visueel het verhaal van je organisatie. Zorg ervoor dat je huisstijl goed staat en leg het vast in een huisstijl-handboek.
Laat alle merkdragers aansluiten
Als merk (en organisatie) communiceer je veel. Wat wij veel zien is dat er veel communicatiemiddelen zijn die een ander beeld of verhaal gebruiken. Zorg dat zowel de huisstijl als het merkverhaal consistent in alle middelen wordt doorgevoerd. Dit zijn zowel je online communicatiemiddelen, je offline communicatiemiddelen en de signing die je toepast. Op welke manier je klant ook met je in aanraking komt, ze herkennen je merk direct.
Bijvoorbeeld: Je hebt een adviesbureau. Jullie rijden in lease-auto’s. Als ik één van deze adviseurs op de weg zie, komt de boodschap overeen met de boodschap als ik op de website kom. Nadat ik op de website ben geweest en bij jullie op kantoor kom, geeft dat hetzelfde gevoel en boodschap als de website én de signing van de auto.
Laad en innoveer je merk
Wanneer je de fundering voor je merk hebt neergezet is het tijd om je merk te laden en te innoveren. Het laden en innoveren van je merk doe je in drie delen:
- Klanten, relaties en communicaties: Dit is het extern laden van je merkverhaal om fans aan je merk te verbinden. Vaak gebeurd dit door marketing- en stakeholderprogramma’s in te zetten;
- Cultuur & leiderschap: Dit is het extern laden van je merkverhaal door in te zetten op het trainen en coachen van je medewerkers. Hierdoor kunnen zij een nog belangrijker rol spelen in het bereiken van de missie;
- Groei & Innovatie: Je organisatie groeit in iedere fase. Door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die je sneller naar je missie helpen, kun je betekenisvol groeien.
Merken die zich op andere organisaties richten voegen vaak beleving toe bij het laden van het merk. Denk bijvoorbeeld aan het software-merk AFAS. Al hun activiteiten hebben weinig te maken met software, maar met het ontwikkelen van ondernemers. Zo organiseren zij congressen in hun AFAS Theater om je als ondernemer bij te scholen. Op deze manier bouw je een band op het merk, waardoor de kans veel groter is dat je ook hun softwarefilosofie omarmt.
Merkreis

Als je een merk wilt worden, dan is doorloop je letterlijk een merkreis. De stappen die hierboven benoemd zijn, zijn onderdeel van deze merkreis. Wil je op merkreis en aan de slag met je B2B-merk? Download dan het heldenmerkpakket.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.