Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Zo word je een B2B-merk

Vaak wordt gedacht dat alleen bedrijven die zich op consumenten (B2C) richten baat hebben bij merkontwikkeling. In een vorig artikel legden we al uit waarom het ook voor een B2B-organisatie interessant is om een merk te bouwen. In dit artikel gaan we in op hoe je een merk bouwt voor je B2B-organisatie.

Ontdek je identiteit

In ieder artikel op deze website komen we terug op datgene wat voor ons het allerbelangrijkste is: Identiteit. De identiteit van je merk maakt je onderscheidend en is uniek. Het geeft betekenis aan je organisatie. De identiteit bestaat uit de betekenis, de visie & missie en de persoonlijkheid van je merk. Door deze te ontdekken weet je waar je merk voor staat, waar het voor gaat en hoe het zich gedraagt. Dit is een mooie basis om langdurige relaties op te bouwen.

Heb een krachtige positionering

Aanvullend op de identiteit dien je als organisatie je krachtig te positioneren in de markt. Dat doe je over het algemeen op drie gebieden:

  1. Je gaat op zoek naar de relevantie van het publiek dat je wilt dienen;
  2. Je onderzoekt je concurrenten en ontdekt wat jouw merk onderscheidt ten opzichte van de positionering van hen;
  3. De identiteit en wat je missie is.

Deze drie elementen verenig je in een stevige positionering. Dat doe je door een domein te kiezen waarop je als merk leider in bent. De positionering werk je vervolgens uit in een statement en een pay-off. Dit is de basis waarop je als merk gaat communiceren. Alles over positioneren lees je in het artikel Zo positioneer je jouw merk in de markt.

Onderscheidende huisstijl

De positionering en de identiteit is een mooie basis om te kijken naar je huisstijl. Past deze huisstijl hier als een jas bij? Je huisstijl moet zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en aansluiten bij de identiteit. Het vertelt letterlijk visueel het verhaal van je organisatie. Zorg ervoor dat je huisstijl goed staat en leg het vast in een huisstijl-handboek.

Laat alle merkdragers aansluiten

Als merk (en organisatie) communiceer je veel. Wat wij veel zien is dat er veel communicatiemiddelen zijn die een ander beeld of verhaal gebruiken. Zorg dat zowel de huisstijl als het merkverhaal consistent in alle middelen wordt doorgevoerd. Dit zijn zowel je online communicatiemiddelen, je offline communicatiemiddelen en de signing die je toepast. Op welke manier je klant ook met je in aanraking komt, ze herkennen je merk direct.

Bijvoorbeeld: Je hebt een adviesbureau. Jullie rijden in lease-auto’s. Als ik één van deze adviseurs op de weg zie, komt de boodschap overeen met de boodschap als ik op de website kom. Nadat ik op de website ben geweest en bij jullie op kantoor kom, geeft dat hetzelfde gevoel en boodschap als de website én de signing van de auto.

Laad en innoveer je merk

Wanneer je de fundering voor je merk hebt neergezet is het tijd om je merk te laden en te innoveren. Het laden en innoveren van je merk doe je in drie delen:

  1. Klanten, relaties en communicaties: Dit is het extern laden van je merkverhaal om fans aan je merk te verbinden. Vaak gebeurd dit door marketing- en stakeholderprogramma’s in te zetten;
  2. Cultuur & leiderschap: Dit is het extern laden van je merkverhaal door in te zetten op het trainen en coachen van je medewerkers. Hierdoor kunnen zij een nog belangrijker rol spelen in het bereiken van de missie;
  3. Groei & Innovatie: Je organisatie groeit in iedere fase. Door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die je sneller naar je missie helpen, kun je betekenisvol groeien.

Merken die zich op andere organisaties richten voegen vaak beleving toe bij het laden van het merk. Denk bijvoorbeeld aan het software-merk AFAS. Al hun activiteiten hebben weinig te maken met software, maar met het ontwikkelen van ondernemers. Zo organiseren zij congressen in hun AFAS Theater om je als ondernemer bij te scholen. Op deze manier bouw je een band op het merk, waardoor de kans veel groter is dat je ook hun softwarefilosofie omarmt.

Merkreis

Creating Heroes Merkreis

Als je een merk wilt worden, dan is doorloop je letterlijk een merkreis. De stappen die hierboven benoemd zijn, zijn onderdeel van deze merkreis. Wil je op merkreis en aan de slag met je B2B-merk? Download dan het heldenmerkpakket.

Zo word je een B2B-merk

Vaak wordt gedacht dat alleen bedrijven die zich op consumenten (B2C) richten baat hebben bij merkontwikkeling. In een vorig artikel legden we al uit waarom het ook voor een B2B-organisatie interessant is om een merk te bouwen. In dit artikel gaan we in op hoe je een merk bouwt voor je B2B-organisatie.

Ontdek je identiteit

In ieder artikel op deze website komen we terug op datgene wat voor ons het allerbelangrijkste is: Identiteit. De identiteit van je merk maakt je onderscheidend en is uniek. Het geeft betekenis aan je organisatie. De identiteit bestaat uit de betekenis, de visie & missie en de persoonlijkheid van je merk. Door deze te ontdekken weet je waar je merk voor staat, waar het voor gaat en hoe het zich gedraagt. Dit is een mooie basis om langdurige relaties op te bouwen.

Heb een krachtige positionering

Aanvullend op de identiteit dien je als organisatie je krachtig te positioneren in de markt. Dat doe je over het algemeen op drie gebieden:

  1. Je gaat op zoek naar de relevantie van het publiek dat je wilt dienen;
  2. Je onderzoekt je concurrenten en ontdekt wat jouw merk onderscheidt ten opzichte van de positionering van hen;
  3. De identiteit en wat je missie is.

Deze drie elementen verenig je in een stevige positionering. Dat doe je door een domein te kiezen waarop je als merk leider in bent. De positionering werk je vervolgens uit in een statement en een pay-off. Dit is de basis waarop je als merk gaat communiceren. Alles over positioneren lees je in het artikel Zo positioneer je jouw merk in de markt.

Onderscheidende huisstijl

De positionering en de identiteit is een mooie basis om te kijken naar je huisstijl. Past deze huisstijl hier als een jas bij? Je huisstijl moet zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en aansluiten bij de identiteit. Het vertelt letterlijk visueel het verhaal van je organisatie. Zorg ervoor dat je huisstijl goed staat en leg het vast in een huisstijl-handboek.

Laat alle merkdragers aansluiten

Als merk (en organisatie) communiceer je veel. Wat wij veel zien is dat er veel communicatiemiddelen zijn die een ander beeld of verhaal gebruiken. Zorg dat zowel de huisstijl als het merkverhaal consistent in alle middelen wordt doorgevoerd. Dit zijn zowel je online communicatiemiddelen, je offline communicatiemiddelen en de signing die je toepast. Op welke manier je klant ook met je in aanraking komt, ze herkennen je merk direct.

Bijvoorbeeld: Je hebt een adviesbureau. Jullie rijden in lease-auto’s. Als ik één van deze adviseurs op de weg zie, komt de boodschap overeen met de boodschap als ik op de website kom. Nadat ik op de website ben geweest en bij jullie op kantoor kom, geeft dat hetzelfde gevoel en boodschap als de website én de signing van de auto.

Laad en innoveer je merk

Wanneer je de fundering voor je merk hebt neergezet is het tijd om je merk te laden en te innoveren. Het laden en innoveren van je merk doe je in drie delen:

  1. Klanten, relaties en communicaties: Dit is het extern laden van je merkverhaal om fans aan je merk te verbinden. Vaak gebeurd dit door marketing- en stakeholderprogramma’s in te zetten;
  2. Cultuur & leiderschap: Dit is het extern laden van je merkverhaal door in te zetten op het trainen en coachen van je medewerkers. Hierdoor kunnen zij een nog belangrijker rol spelen in het bereiken van de missie;
  3. Groei & Innovatie: Je organisatie groeit in iedere fase. Door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die je sneller naar je missie helpen, kun je betekenisvol groeien.

Merken die zich op andere organisaties richten voegen vaak beleving toe bij het laden van het merk. Denk bijvoorbeeld aan het software-merk AFAS. Al hun activiteiten hebben weinig te maken met software, maar met het ontwikkelen van ondernemers. Zo organiseren zij congressen in hun AFAS Theater om je als ondernemer bij te scholen. Op deze manier bouw je een band op het merk, waardoor de kans veel groter is dat je ook hun softwarefilosofie omarmt.

Merkreis

Creating Heroes Merkreis

Als je een merk wilt worden, dan is doorloop je letterlijk een merkreis. De stappen die hierboven benoemd zijn, zijn onderdeel van deze merkreis. Wil je op merkreis en aan de slag met je B2B-merk? Download dan het heldenmerkpakket.

Ontwikkeltraject naar je merkidentiteit

Veel merken zijn in transitie en dat is wat ons betreft een goed teken. Het betekent dat er een positieve beweging is naar een toffere wereld, waar we allemaal naartoe willen. Is het ook tijd om jouw merk te herijken voor de toekomst? Wil je ook op weg naar een missie-gedreven organisatie? In een ontwikkeltraject ondersteunen en faciliteren we je merk naar een toekomstbestendig merk met een missie! Meer weten hierover? Tijdens de Herotalk vertellen we je er meer over, vraag de Herotalk nu vrijblijvend aan!

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden

02/02/2023/door Freek

Waarom het invullen van vacatures alles met je merk te maken heeft

31/01/2023/door Freek

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

12/09/2019/door Freek

De kracht van een consistente huisstijl!

17/05/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Wat is purpose marketing?Hoe schrijf je een goed visiestuk?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel