Weg met modellen en targets: De impact van het stellen van oprechte vragen
Modellen, werkvormen en targets. Ze zijn bijna niet weg te denken uit organisaties. Alleen worden ze meer als doel gebruikt, dan als middel om een missie te bereiken. Onze boodschap is dan ook: Weg met modellen en targets, de impact van het stellen van oprechte vragen.
Van SWOT naar WHY
Zowel marketeers, ondernemers als veel andere specialisten maken vaak gebruik van modellen. Vaak wordt er een SWOT gehanteerd, maar de laatste jaren is vooral de golden circle erg in trek binnen veel organisatie. Organisaties zijn vaak op zoek naar de WHY die in dit model van Simon Sinek centraal staat. Maar werken we wel op de juiste manier met deze modellen?
De vraag die namelijk gesteld wordt is: Wat is onze WHY? Te vaak komen daar dan slappe oneliners uit, die een concurrent ook kan vertellen. Soms zijn ze scherper geformuleerd, maar belanden ze in een la en gaan we verder met de orde van de dag.
Door marketeers worden meer modellen vaker gebruikt zoals de SWOT-analyse, DESTEP-analyse, etc. Vaak wordt het ook alleen maar gebruikt, omdat de marketeers vinden dat de SWOT gebruikt moet worden. Al in mijn opleiding heb ik hiermee te maken gehad. Voor mijn afstudeeronderzoek moest ik van de tutor de SWOT-analyse gebruiken. Volgens mij en meerdere docenten had het op dat moment geen toegevoegde waarde. Alleen moest ik de beheersing van het model laten zien en heb ik het door mijn tutor laten invullen. Het model was een doel geworden, in plaats van middel.

KPI’s en targets
Naast modellen zoals de SWOT zijn targets en KPI’s instrumenten die vaak verkeerd gebruikt worden. Ook hier is het eerder een doel dan een middel. Laten we dit probleem illustreren met twee voorbeelden:
Een bekende van ons kreeg een zoon. De zoon bleek aan één oor slechthorend te zijn. Hierop kwamen ze bij Beter Horen terecht voor een gehoorapparaat. Het bedrijf hanteerde een proefperiode, waardoor ze het apparaat konden testen. De eerste versie van het gehoorapparaat kwam binnen voor de test, maar door de groei van het kindje bleek deze al te klein te zijn. Zonder dat het apparaat echt getest kon worden vroeg de verkoper of ze al wisten of ze een abonnement zouden nemen, zodat de omzet nog in dat kwartaal mee kon.
Of neem het voorbeeld van de aankoop van onze auto. Na een proefrit waren we helemaal blij met de auto en besloten deze aan te schaffen. Tussen neus en lippen door vertelde de verkoper dat we de auto pas het volgende kwartaal konden ophalen, omdat ze in het lopende kwartaal hun target al gehaald hadden.
Wat deze voorbeelden duidelijk maken, is dat het belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen het volgen van KPI’s en het leveren van waarde aan klanten. KPI’s en targets zijn bedoeld als leidraad, niet als doel op zich. Geloven wij dan helemaal niet in modellen, targets of werkvormen? Wij geloven er zeker wel in. We gebruiken zelf ook modellen en werkvormen. Het gaat erom hoe je ze inzet. Het moet geen doel worden, maar een middel zijn. Een middel om je te helpen bij de tonen van oprechte interesse.
“Bij oprechte interesse gaat het niet om het invullen van modellen, maar om het ontdekken van de ziel van een organisatie of situatie.”
Oprechte interesse
Waar het op neer komt is oprechte interesse. We maken vaak gebruik van de afkorting O.P.I. wat staat voor oprechte persoonlijke interesse. Of het nu gaat om je eigen onderneming, om je klanten of je medewerkers, het gaat om oprecht geïnteresseerd te zijn. Om de juiste vragen te stellen waarmee je een goede relatie opbouwt. Bij oprechte interesse denk je niet aan targets, maar denk je aan de positieve impact die je kunt maken bij een ander.
Bij oprechte interesse gaat het niet om het invullen van modellen, het uitvoeren van werkvormen of het behalen van targets. Het gaat over het ontdekken van de ziel van een organisatie, over de kern van een probleem of het ontdekken van de echte waarde voor de klant.
Heb je het over het ontdekken van de ziel van de organisatie, dan stel je oprechte vragen over de betekenis van je merk. Daarmee ontdek je de WHY, zonder de vraag: Wat is onze WHY? te stellen.
Het gaat niet om vragen stellen om vragen stellen, het gaat over de nieuwsgierigheid om de juiste informatie te achterhalen, waarmee je de impact kunt vergroten. Dat betekent niet een vraag-antwoord gesprek, maar dat betekent dat je oprecht k-vragen stelt om te verdiepen. Bij een antwoord denk je niet: Oké dankjewel, maar stel je een vraag om de relatie te verdiepen. Alleen zo kom je achter de echte impact die je kunt maken.
Een model kan je helpen bij het inzichtelijk maken van je punt, maar dan ontslaat je niet van de taak om oprecht geïnteresseerd te zijn. Targets helpen je om te ontdekken waar je bedrijf staat bij het behalen van de missie, maar dat betekent niet dat je klanten moet gaan verleiden eerder te kopen of zeggen dat het pas later kan, omdat het de manager blijer maakt. Het gaat om de beste oplossing voor de klant.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
De vragen naar een betekenisvol merk
Om echt impact te maken met je merk, begint je bij het stellen van oprechte en diepe vragen. Een veelvoud van deze vragen hebben we verzamelt in het heldenmerk-pakket. Dit pakket ontvang je kosteloos in je mailbox. Naast de oprechte diepe vragen ontvang je ook verschillende oefeningen voor het bouwen van een betekenisvol merk.
Weg met modellen en targets: De impact van het stellen van oprechte vragen

Modellen, werkvormen en targets. Ze zijn bijna niet weg te denken uit organisaties. Alleen worden ze meer als doel gebruikt, dan als middel om een missie te bereiken. Onze boodschap is dan ook: Weg met modellen en targets, de impact van het stellen van oprechte vragen.
Van SWOT naar WHY
Zowel marketeers, ondernemers als veel andere specialisten maken vaak gebruik van modellen. Vaak wordt er een SWOT gehanteerd, maar de laatste jaren is vooral de golden circle erg in trek binnen veel organisatie. Organisaties zijn vaak op zoek naar de WHY die in dit model van Simon Sinek centraal staat. Maar werken we wel op de juiste manier met deze modellen?
De vraag die namelijk gesteld wordt is: Wat is onze WHY? Te vaak komen daar dan slappe oneliners uit, die een concurrent ook kan vertellen. Soms zijn ze scherper geformuleerd, maar belanden ze in een la en gaan we verder met de orde van de dag.
Door marketeers worden meer modellen vaker gebruikt zoals de SWOT-analyse, DESTEP-analyse, etc. Vaak wordt het ook alleen maar gebruikt, omdat de marketeers vinden dat de SWOT gebruikt moet worden. Al in mijn opleiding heb ik hiermee te maken gehad. Voor mijn afstudeeronderzoek moest ik van de tutor de SWOT-analyse gebruiken. Volgens mij en meerdere docenten had het op dat moment geen toegevoegde waarde. Alleen moest ik de beheersing van het model laten zien en heb ik het door mijn tutor laten invullen. Het model was een doel geworden, in plaats van middel.

KPI’s en targets
Naast modellen zoals de SWOT zijn targets en KPI’s instrumenten die vaak verkeerd gebruikt worden. Ook hier is het eerder een doel dan een middel. Laten we dit probleem illustreren met twee voorbeelden:
Een bekende van ons kreeg een zoon. De zoon bleek aan één oor slechthorend te zijn. Hierop kwamen ze bij Beter Horen terecht voor een gehoorapparaat. Het bedrijf hanteerde een proefperiode, waardoor ze het apparaat konden testen. De eerste versie van het gehoorapparaat kwam binnen voor de test, maar door de groei van het kindje bleek deze al te klein te zijn. Zonder dat het apparaat echt getest kon worden vroeg de verkoper of ze al wisten of ze een abonnement zouden nemen, zodat de omzet nog in dat kwartaal mee kon.
Of neem het voorbeeld van de aankoop van onze auto. Na een proefrit waren we helemaal blij met de auto en besloten deze aan te schaffen. Tussen neus en lippen door vertelde de verkoper dat we de auto pas het volgende kwartaal konden ophalen, omdat ze in het lopende kwartaal hun target al gehaald hadden.
Wat deze voorbeelden duidelijk maken, is dat het belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen het volgen van KPI’s en het leveren van waarde aan klanten. KPI’s en targets zijn bedoeld als leidraad, niet als doel op zich. Geloven wij dan helemaal niet in modellen, targets of werkvormen? Wij geloven er zeker wel in. We gebruiken zelf ook modellen en werkvormen. Het gaat erom hoe je ze inzet. Het moet geen doel worden, maar een middel zijn. Een middel om je te helpen bij de tonen van oprechte interesse.
“Bij oprechte interesse gaat het niet om het invullen van modellen, maar om het ontdekken van de ziel van een organisatie of situatie.”
Oprechte interesse
Waar het op neer komt is oprechte interesse. We maken vaak gebruik van de afkorting O.P.I. wat staat voor oprechte persoonlijke interesse. Of het nu gaat om je eigen onderneming, om je klanten of je medewerkers, het gaat om oprecht geïnteresseerd te zijn. Om de juiste vragen te stellen waarmee je een goede relatie opbouwt. Bij oprechte interesse denk je niet aan targets, maar denk je aan de positieve impact die je kunt maken bij een ander.
Bij oprechte interesse gaat het niet om het invullen van modellen, het uitvoeren van werkvormen of het behalen van targets. Het gaat over het ontdekken van de ziel van een organisatie, over de kern van een probleem of het ontdekken van de echte waarde voor de klant.
Heb je het over het ontdekken van de ziel van de organisatie, dan stel je oprechte vragen over de betekenis van je merk. Daarmee ontdek je de WHY, zonder de vraag: Wat is onze WHY? te stellen.
Het gaat niet om vragen stellen om vragen stellen, het gaat over de nieuwsgierigheid om de juiste informatie te achterhalen, waarmee je de impact kunt vergroten. Dat betekent niet een vraag-antwoord gesprek, maar dat betekent dat je oprecht k-vragen stelt om te verdiepen. Bij een antwoord denk je niet: Oké dankjewel, maar stel je een vraag om de relatie te verdiepen. Alleen zo kom je achter de echte impact die je kunt maken.
Een model kan je helpen bij het inzichtelijk maken van je punt, maar dan ontslaat je niet van de taak om oprecht geïnteresseerd te zijn. Targets helpen je om te ontdekken waar je bedrijf staat bij het behalen van de missie, maar dat betekent niet dat je klanten moet gaan verleiden eerder te kopen of zeggen dat het pas later kan, omdat het de manager blijer maakt. Het gaat om de beste oplossing voor de klant.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
De vragen naar een betekenisvol merk
Om echt impact te maken met je merk, begint je bij het stellen van oprechte en diepe vragen. Een veelvoud van deze vragen hebben we verzamelt in het heldenmerk-pakket. Dit pakket ontvang je kosteloos in je mailbox. Naast de oprechte diepe vragen ontvang je ook verschillende oefeningen voor het bouwen van een betekenisvol merk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.