Het verhaal van betekenisvolle merken: Happysoaps
In de reeks nemen we je mee in de inspirerende verhalen van merken die niet alleen producten aanbieden, maar ook een positieve impact hebben op de wereld om hen heen. Elk van deze merken begint met een visie en een missie om verandering teweeg te brengen. Deze week nemen we je mee naar het merk HappySoaps. Het merk dat zich inzet voor een plasticvrije branche van verzorgingsproducten. En voor ons is het leuk dat het een Apeldoorns bedrijf is 😊.
Het begin en betekenis van Happysoaps
Iedere merkreis start met de betekenis van een merk. De betekenis is de ideologie van een merk die nooit verandert. Het verhaal van HappySoaps begon in bij twee broers: Marco en Marcel Koers. Zonder achtergrond in de verzorgingsindustrie zijn zij in het diepe gesprongen, vanuit de verwondering over de vele hoeveelheid plastic in deze industrie. Op jonge leeftijd starten ze al met shaversclub.nl. Het is een merk waar klanten een abonnement afnamen om op vaste frequentie scheermesjes te ontvangen. De focus bij dit merk lag al op het minimaliseren van plastic afval.
Tot hun verbazing ontdekten ze dat de meeste producten in deze branche voornamelijk uit water bestonden, verpakt in plastic, vertelde ze in gesprek met Zustainabox. De productontwikkelaar vertelde hun dat als je een shampoo gaat ontwikkelen, dat het in basis gaat over een plastic fles met daarbij 20 % werkzame stoffen en de rest is gewoon water. Dit was de vonk die HappySoaps deed ontstaan. HappySoaps begon als een direct-to-consumer (d2c) merk en groeide snel uit tot een belangrijke speler in de verzorgingsmarkt.
Ze startten als een puur e-commerce merk, wat hen in staat stelde om nieuwe markten te verkennen en de interesse in hun duurzame producten aan te tonen. Het verhaal van HappySoaps begon in de zoektocht naar een betere scheerzeep, maar groeide uit tot een inspirerend verhaal van ondernemerschap, duurzaamheid en verandering in de verzorgingsindustrie.
“Niet accepteren zoals het is, maar juist continu nieuwe oplossingen bedenken om de missie te kunnen bereiken.”
De visie en missie
De ideologie van een merk resulteert in de visie en missie van het merk. De visie is daarmee de kijk op de wereld. In gesprek met Zustainabox vertelt Marcel over hun visie:
“Voor ons is het allerbelangrijkst dat de consument niets aan gebruiksgemak inlevert en dat het een aankoop is waar de portemonnee ook blij van wordt. We kunnen ons op de eco-consument richten, alleen gaan we dan niet zoveel impact kunnen maken, dan wanneer we onze producten voor iedereen aantrekkelijk maken. De consument is met ons beter uit voor de portemonnee en het milieu.”
Daarmee is het merk op een missie:
“100% plasticvrije en natuurlijke verzorging toegankelijk maken voor iedereen, dat willen wij!”
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Niet accepteren zoals het is
De persoonlijkheid van het merk is goed te zien in een praktisch voorbeeld. Happysoaps is veel bezig met het minimaliseren van de hoeveelheid plastic dat bij transport gebruikt wordt. Dat begint bij henzelf en daarmee proberen ze ook de transportsector te inspireren. Alleen loopt deze sector nog achter, waardoor het lastig is om nog meer impact te maken.
Dit laat mooi de persoonlijkheid van Happysoaps zien: Niet accepteren zoals het is, maar juist continu nieuwe oplossingen bedenken om de missie te kunnen bereiken. Of het nu gaat om plasticvrije palletverzendingen of het uitdelen van katoenen tasjes aan personeel om plastic te voorkomen. Ze zijn niet de vingerwijzer naar anderen, maar de innovator die op zoek gaat naar lange termijn oplossingen.
De merkpersoonlijkheid is daarmee de uitingsvorm van de identiteit. Doormiddel van o.a. de waarden, taal en gedragingen die een merk heeft, uit het zich in het openbaar. HappySoaps staat daarmee voor producten van eerlijke prijzen, plasticvrij, geproduceerd met natuurlijke ingrediënten in Nederland met besparing van water.
Voor de ‘normale’ consument
Het publiek van Happysoaps zijn de consumenten die zij betitelen als normale consumenten die willen bijdragen aan een beter milieu, maar zelf daar niet de prijs voor willen betalen. De relevantie voor hen is dat het product dus concurrerend moet zijn qua prijs én hen helpt om zichzelf beter te verzorgen. De concurrenten van het merk zijn de bestaande cosmeticabedrijven. Het onderscheid mogen wel duidelijk zijn: Plasticvrij, natuurlijke ingrediënten en gemaakt in Nederland.
Anders dan een merk als Lush zijn de producten van HappySoaps ook in de supermarkt te vinden. Een belangrijk element voor het merk om uit te lichten is dat de shampoobars langer mee gaan dan een shampoofles. De bar is per stuk hoger in de prijs dan een shampoofles, maar onder aan de streep kost het zeker niets meer.
De positionering is daarmee gericht op de natuurlijke en plasticvrije verzorging, die goed is voor jezelf én de planeet.
Van verhaal naar uiting
Het verhaal van HappySoaps staat als een huis. Dit verhaal is verder uitgewerkt in de visuele identiteit van het merk. Het logo van HappySoaps staat centraal in de huisstijl. Een strak logo, waarbij twee blaadjes de natuurlijke ingrediënten visualiseren. Hun kleurenpallet kent veel kleuren die vrolijk zijn, wat een happy sfeer maakt.
Belangrijker nog is dat de huisstijl en het merkverhaal consistent wordt doorgevoerd op al hun kanalen. Het allerbelangrijkste is de productverpakking voor het merk. In de supermarkten moet dáár de consument worden overtuigd. En daarbij zijn de argumenten die niet per definitie betekenisvol zijn erg belangrijk. HappySoaps heeft heel goed door wie haar klantgroep is: De consument die duurzaamheid belangrijk vindt, maar ook hun eigen portemonnee. En juist op dat laatste argument zetten zij hun verhaal in. Een HappySoaps product is goedkoper dan die van een concurrent. Bij aanschaf kost het product meer, maar het gaat langer mee, waardoor het uiteindelijk goedkoper is.

De smile die uit de verpakking is gestanst om het product te zien komt terug op de happy in HappySoaps.
Impact en resultaten: 5 miljoen plastic flessen bespaard
Het merk is de laatste jaren flink gegroeid. Vorig jaar heeft HappySoaps meer dan 5 miljoen plastic flessen bespaard. Maar daar blijft het niet bij. Het merk groeit ieder jaar met een introductie in nieuwe landen. Hun volgende ambitieuze tussendoel: 50 miljoen plastic flessen per jaar besparen vanaf 2025.
De lessen voor jouw merk
Het verhaal van Happysoaps is een inspirerend verhaal waaruit je lessen kunt trekken voor je eigen organisatie. De drie hoofdlessen die je kunt leren van dit merk zijn:
- Passie en verwondering als drijfveer: Het verhaal van HappySoaps begon met de verwondering van de oprichters over de hoeveelheid plastic in de verzorgingsindustrie. Deze verwondering en passie vormden de kern van hun missie om verandering teweeg te brengen. Voor jou is dit een mooie les om mee te nemen om op zoek te gaan naar de passie voor een verandering die je wilt bewerkstelligen.
- Impact meten: Door voortdurend de impact te meten weet HappySoaps dat ze op weg zijn om verzorgingsproducten plasticvrij en natuurlijk te maken. Het is een goede les voor je eigen merk om de resultaten van je missie te blijven meten, om daarmee de missie dichterbij te brengen.
- Toegankelijkheid om een fanschare op te bouwen: HappySoaps streeft ernaar om plasticvrije en natuurlijke verzorgingsproducten toegankelijk te maken voor de ‘normale’ consument. Dit laat zien dat merken kunnen bouwen aan een sterke groep van supporters door hun producten betaalbaar en beschikbaar te maken voor een breed publiek.
Het verhaal van betekenisvolle merken: Happysoaps

In de reeks nemen we je mee in de inspirerende verhalen van merken die niet alleen producten aanbieden, maar ook een positieve impact hebben op de wereld om hen heen. Elk van deze merken begint met een visie en een missie om verandering teweeg te brengen. Deze week nemen we je mee naar het merk HappySoaps. Het merk dat zich inzet voor een plasticvrije branche van verzorgingsproducten. En voor ons is het leuk dat het een Apeldoorns bedrijf is 😊.
Het begin en betekenis van Happysoaps
Iedere merkreis start met de betekenis van een merk. De betekenis is de ideologie van een merk die nooit verandert. Het verhaal van HappySoaps begon in bij twee broers: Marco en Marcel Koers. Zonder achtergrond in de verzorgingsindustrie zijn zij in het diepe gesprongen, vanuit de verwondering over de vele hoeveelheid plastic in deze industrie. Op jonge leeftijd starten ze al met shaversclub.nl. Het is een merk waar klanten een abonnement afnamen om op vaste frequentie scheermesjes te ontvangen. De focus bij dit merk lag al op het minimaliseren van plastic afval.
Tot hun verbazing ontdekten ze dat de meeste producten in deze branche voornamelijk uit water bestonden, verpakt in plastic, vertelde ze in gesprek met Zustainabox. De productontwikkelaar vertelde hun dat als je een shampoo gaat ontwikkelen, dat het in basis gaat over een plastic fles met daarbij 20 % werkzame stoffen en de rest is gewoon water. Dit was de vonk die HappySoaps deed ontstaan. HappySoaps begon als een direct-to-consumer (d2c) merk en groeide snel uit tot een belangrijke speler in de verzorgingsmarkt.
Ze startten als een puur e-commerce merk, wat hen in staat stelde om nieuwe markten te verkennen en de interesse in hun duurzame producten aan te tonen. Het verhaal van HappySoaps begon in de zoektocht naar een betere scheerzeep, maar groeide uit tot een inspirerend verhaal van ondernemerschap, duurzaamheid en verandering in de verzorgingsindustrie.
“Niet accepteren zoals het is, maar juist continu nieuwe oplossingen bedenken om de missie te kunnen bereiken.”
De visie en missie
De ideologie van een merk resulteert in de visie en missie van het merk. De visie is daarmee de kijk op de wereld. In gesprek met Zustainabox vertelt Marcel over hun visie:
“Voor ons is het allerbelangrijkst dat de consument niets aan gebruiksgemak inlevert en dat het een aankoop is waar de portemonnee ook blij van wordt. We kunnen ons op de eco-consument richten, alleen gaan we dan niet zoveel impact kunnen maken, dan wanneer we onze producten voor iedereen aantrekkelijk maken. De consument is met ons beter uit voor de portemonnee en het milieu.”
Daarmee is het merk op een missie:
“100% plasticvrije en natuurlijke verzorging toegankelijk maken voor iedereen, dat willen wij!”
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Niet accepteren zoals het is
De persoonlijkheid van het merk is goed te zien in een praktisch voorbeeld. Happysoaps is veel bezig met het minimaliseren van de hoeveelheid plastic dat bij transport gebruikt wordt. Dat begint bij henzelf en daarmee proberen ze ook de transportsector te inspireren. Alleen loopt deze sector nog achter, waardoor het lastig is om nog meer impact te maken.
Dit laat mooi de persoonlijkheid van Happysoaps zien: Niet accepteren zoals het is, maar juist continu nieuwe oplossingen bedenken om de missie te kunnen bereiken. Of het nu gaat om plasticvrije palletverzendingen of het uitdelen van katoenen tasjes aan personeel om plastic te voorkomen. Ze zijn niet de vingerwijzer naar anderen, maar de innovator die op zoek gaat naar lange termijn oplossingen.
De merkpersoonlijkheid is daarmee de uitingsvorm van de identiteit. Doormiddel van o.a. de waarden, taal en gedragingen die een merk heeft, uit het zich in het openbaar. HappySoaps staat daarmee voor producten van eerlijke prijzen, plasticvrij, geproduceerd met natuurlijke ingrediënten in Nederland met besparing van water.
Voor de ‘normale’ consument
Het publiek van Happysoaps zijn de consumenten die zij betitelen als normale consumenten die willen bijdragen aan een beter milieu, maar zelf daar niet de prijs voor willen betalen. De relevantie voor hen is dat het product dus concurrerend moet zijn qua prijs én hen helpt om zichzelf beter te verzorgen. De concurrenten van het merk zijn de bestaande cosmeticabedrijven. Het onderscheid mogen wel duidelijk zijn: Plasticvrij, natuurlijke ingrediënten en gemaakt in Nederland.
Anders dan een merk als Lush zijn de producten van HappySoaps ook in de supermarkt te vinden. Een belangrijk element voor het merk om uit te lichten is dat de shampoobars langer mee gaan dan een shampoofles. De bar is per stuk hoger in de prijs dan een shampoofles, maar onder aan de streep kost het zeker niets meer.
De positionering is daarmee gericht op de natuurlijke en plasticvrije verzorging, die goed is voor jezelf én de planeet.
Van verhaal naar uiting
Het verhaal van HappySoaps staat als een huis. Dit verhaal is verder uitgewerkt in de visuele identiteit van het merk. Het logo van HappySoaps staat centraal in de huisstijl. Een strak logo, waarbij twee blaadjes de natuurlijke ingrediënten visualiseren. Hun kleurenpallet kent veel kleuren die vrolijk zijn, wat een happy sfeer maakt.
Belangrijker nog is dat de huisstijl en het merkverhaal consistent wordt doorgevoerd op al hun kanalen. Het allerbelangrijkste is de productverpakking voor het merk. In de supermarkten moet dáár de consument worden overtuigd. En daarbij zijn de argumenten die niet per definitie betekenisvol zijn erg belangrijk. HappySoaps heeft heel goed door wie haar klantgroep is: De consument die duurzaamheid belangrijk vindt, maar ook hun eigen portemonnee. En juist op dat laatste argument zetten zij hun verhaal in. Een HappySoaps product is goedkoper dan die van een concurrent. Bij aanschaf kost het product meer, maar het gaat langer mee, waardoor het uiteindelijk goedkoper is.

De smile die uit de verpakking is gestanst om het product te zien komt terug op de happy in HappySoaps.
Impact en resultaten: 5 miljoen plastic flessen bespaard
Het merk is de laatste jaren flink gegroeid. Vorig jaar heeft HappySoaps meer dan 5 miljoen plastic flessen bespaard. Maar daar blijft het niet bij. Het merk groeit ieder jaar met een introductie in nieuwe landen. Hun volgende ambitieuze tussendoel: 50 miljoen plastic flessen per jaar besparen vanaf 2025.
De lessen voor jouw merk
Het verhaal van Happysoaps is een inspirerend verhaal waaruit je lessen kunt trekken voor je eigen organisatie. De drie hoofdlessen die je kunt leren van dit merk zijn:
- Passie en verwondering als drijfveer: Het verhaal van HappySoaps begon met de verwondering van de oprichters over de hoeveelheid plastic in de verzorgingsindustrie. Deze verwondering en passie vormden de kern van hun missie om verandering teweeg te brengen. Voor jou is dit een mooie les om mee te nemen om op zoek te gaan naar de passie voor een verandering die je wilt bewerkstelligen.
- Impact meten: Door voortdurend de impact te meten weet HappySoaps dat ze op weg zijn om verzorgingsproducten plasticvrij en natuurlijk te maken. Het is een goede les voor je eigen merk om de resultaten van je missie te blijven meten, om daarmee de missie dichterbij te brengen.
- Toegankelijkheid om een fanschare op te bouwen: HappySoaps streeft ernaar om plasticvrije en natuurlijke verzorgingsproducten toegankelijk te maken voor de ‘normale’ consument. Dit laat zien dat merken kunnen bouwen aan een sterke groep van supporters door hun producten betaalbaar en beschikbaar te maken voor een breed publiek.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.