Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal? - Creating Heroes

Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal?

Oei, dat klinkt hard! Ben je sociaal ondernemer en word je een gewetensvraag gesteld. Toch is het de vraag of sociale ondernemers wel echt sociaal zijn. Waarom lees je in dit artikel.

Wie zijn de concurrenten van een sociale ondernemer?

Sociaal ondernemers zijn een apart soort ondernemers (in de goede zin van het woord). Normaal gesproken concurreer je met merken die dezelfde producten en diensten hebben als jij. Maar bij sociale ondernemers ligt dit net iets anders. Ze concurreren niet met merken met dezelfde producten en diensten, maar met de gevestigde orde, de gene die ‘het probleem’ heeft veroorzaakt.

Toch ligt het vaak anders. Neem de wereld van de drinkflessen. Bedrijven zoals Dopper en Join The Pipe hebben alle twee ongeveer dezelfde soort missie: Iedereen in de wereld heeft toegang tot schoon drinkwater. Als de missie van deze merken is om iedereen in de wereld toegang te geven tot schoon drinkwater, dan is de manier om samen te werken. Samenwerken om die ene missie te bereiken.

“Juist als sociale ondernemer is je maatschappelijke missie van levensbelang, het is het grote doel wat je met je merk hebt.”

Leef je voor je missie of leef je voor je bedrijf?

Een belangrijke vraag is of je naar je missie leeft, of dat je voor je bedrijf leeft. Vaak zien wij toch dat sociale ondernemers hun bedrijf belangrijker vinden dan de missie waarnaar ze streven. Ze zien bedrijven die dezelfde soort missie hebben niet als samenwerkingspartner, maar juist als concurrent. Zoals Join The Pipe en Dopper elkaar beconcurreren. Terwijl dit eigenlijk heel raar is. Juist als sociale ondernemer is je maatschappelijke missie van levensbelang, het is het grote doel wat je met je merk hebt. Iedereen die je hierbij kunt helpen, zorgt er weer voor dat je dichterbij dat doel komt.

Sociaal Ondernemen als marketingmiddel?

Echte sociaal ondernemers werken met andere merken samen om de grote missie te bereiken. Sociale start-ups moeten hierbij ook een sociale end-up (uitspraak van Merijn Struik van Happyland, red.) hebben: Wanneer is het doel bereikt en kan de onderneming worden ontbonden? Bij bedrijven die dat niet doen is sociaal ondernemen meer een marketingmiddel. Ze concurreren met andere merken met dezelfde missie, omdat ze in dezelfde vijver vissen naar klanten. De missie is niet hun passie of wat ze echt drijft, maar het succes dat ze met hun merk bereiken.

Als je als sociaal ondernemer echt impact wil creëren, is samenwerken met je concullega’s de enige stap. Samen strijd je tegen het maatschappelijk probleem. Als je dan concurreert met bedrijven met dezelfde maatschappelijke missie, mag je jezelf dan een sociaal merk noemen?

Lees ook: Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Positieve voorbeelden

Natuurlijk is niet alles zwart-wit, er zijn ook voorbeelden waarin sociaal ondernemers samenwerken. Zo is onlangs het platform Verspilling is Verrukkelijk gelanceerd, waarin verschillende sociaal ondernemers die de missie hebben om voedselverspilling tegen te gaan de handen ineen hebben gestoken.

Lees ook: 5 inspirerende social enterprises

Onze missie: Ieder merk creëert positieve impact voor de samenleving!

Een diepere betekenis is essentieel om te groeien als merk en om op lange termijn succesvol te blijven. Wij zien dit echt als belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering van merken. Daarom zijn wij op Heldenmissie: Ieder merk creëert positieve impact aan de samenleving! De verhalen van heldenmerken inspireren andere merken om te veranderen. Wij willen deze merken helpen om te inspireren vanuit hun identiteit en voorop te lopen!

Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal?

Zijn sociaal ondernemers wel echt sociaal? Want wie zijn hun concurrenten?

Oei, dat klinkt hard! Ben je sociaal ondernemer en word je een gewetensvraag gesteld. Toch is het de vraag of sociale ondernemers wel echt sociaal zijn. Waarom lees je in dit artikel.

Wie zijn de concurrenten van een sociale ondernemer?

Sociaal ondernemers zijn een apart soort ondernemers (in de goede zin van het woord). Normaal gesproken concurreer je met merken die dezelfde producten en diensten hebben als jij. Maar bij sociale ondernemers ligt dit net iets anders. Ze concurreren niet met merken met dezelfde producten en diensten, maar met de gevestigde orde, de gene die ‘het probleem’ heeft veroorzaakt.

Toch ligt het vaak anders. Neem de wereld van de drinkflessen. Bedrijven zoals Dopper en Join The Pipe hebben alle twee ongeveer dezelfde soort missie: Iedereen in de wereld heeft toegang tot schoon drinkwater. Als de missie van deze merken is om iedereen in de wereld toegang te geven tot schoon drinkwater, dan is de manier om samen te werken. Samenwerken om die ene missie te bereiken.

“Juist als sociale ondernemer is je maatschappelijke missie van levensbelang, het is het grote doel wat je met je merk hebt.”

Leef je voor je missie of leef je voor je bedrijf?

Een belangrijke vraag is of je naar je missie leeft, of dat je voor je bedrijf leeft. Vaak zien wij toch dat sociale ondernemers hun bedrijf belangrijker vinden dan de missie waarnaar ze streven. Ze zien bedrijven die dezelfde soort missie hebben niet als samenwerkingspartner, maar juist als concurrent. Zoals Join The Pipe en Dopper elkaar beconcurreren. Terwijl dit eigenlijk heel raar is. Juist als sociale ondernemer is je maatschappelijke missie van levensbelang, het is het grote doel wat je met je merk hebt. Iedereen die je hierbij kunt helpen, zorgt er weer voor dat je dichterbij dat doel komt.

Sociaal Ondernemen als marketingmiddel?

Echte sociaal ondernemers werken met andere merken samen om de grote missie te bereiken. Sociale start-ups moeten hierbij ook een sociale end-up (uitspraak van Merijn Struik van Happyland, red.) hebben: Wanneer is het doel bereikt en kan de onderneming worden ontbonden? Bij bedrijven die dat niet doen is sociaal ondernemen meer een marketingmiddel. Ze concurreren met andere merken met dezelfde missie, omdat ze in dezelfde vijver vissen naar klanten. De missie is niet hun passie of wat ze echt drijft, maar het succes dat ze met hun merk bereiken.

Als je als sociaal ondernemer echt impact wil creëren, is samenwerken met je concullega’s de enige stap. Samen strijd je tegen het maatschappelijk probleem. Als je dan concurreert met bedrijven met dezelfde maatschappelijke missie, mag je jezelf dan een sociaal merk noemen?

Lees ook: Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Positieve voorbeelden

Natuurlijk is niet alles zwart-wit, er zijn ook voorbeelden waarin sociaal ondernemers samenwerken. Zo is onlangs het platform Verspilling is Verrukkelijk gelanceerd, waarin verschillende sociaal ondernemers die de missie hebben om voedselverspilling tegen te gaan de handen ineen hebben gestoken.

Lees ook: 5 inspirerende social enterprises

Onze missie: Ieder merk creëert positieve impact voor de samenleving!

Een diepere betekenis is essentieel om te groeien als merk en om op lange termijn succesvol te blijven. Wij zien dit echt als belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering van merken. Daarom zijn wij op Heldenmissie: Ieder merk creëert positieve impact aan de samenleving! De verhalen van heldenmerken inspireren andere merken om te veranderen. Wij willen deze merken helpen om te inspireren vanuit hun identiteit en voorop te lopen!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.