Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Winst en sociaal ondernemen zijn niet vaak begrippen die in één zin worden gebruikt. Terwijl winst voor iedere ondernemer, dus ook iedere sociale ondernemer van levensbelang is. Waarom dat is leggen we in dit artikel uit.
Veel sociaal ondernemers die wij spreken hebben een aversie tegen het maken van winst, of het praten erover. Dat komt omdat het de laatste jaren (of zelfs decennia) een vieze (bij)smaak heeft gekregen. Maar dat winst vies is, dat slaat natuurlijk nergens op. Ieder bedrijf heeft winst nodig om een gezond bedrijf te bouwen.
Daardoor moeten we twee dingen gescheiden houden: Bedrijven die winstmaximalisatie als grootste doel hebben om zichzelf en hun bestuurders te verrijken en sociale ondernemers die streven naar winstmaximalisatie om hun maatschappelijke doel te bereiken. De eerste categorie is de categorie waar wij aversie tegen hebben. We krijgen al kippenvel bij de zin: Onze missie is het streven naar winstmaximalisatie voor onze aandeelhouders., brrr.
Bij ieder merk staat de missie centraal, al wordt het bij veel merken nog wel eens vergeten. Maar bij het kippenvelmoment zoals eerder beschreven zijn de missies van veel merken niet gericht op klanten, op mensen of de maatschappij, maar op aandeelhouders die bewust (financieel) rijker willen worden.
Als sociaal ondernemer ben je op Heldenmissie: Je wilt een maatschappelijk probleem oplossen. De missie van je merk staat centraal; het grote doel dat je met je merk wilt behalen. Maar bedenk eens: Kun je jouw grote missie wel bereiken zonder geld?
“Alleen is geldelijke winst een middel om een groter doel te bereiken, in plaats dat financiële winst een doel op zich is.”
Het antwoord op de laatste vraag zou waarschijnlijk nee zijn. Ook in de sociale economie is geld de economische motor om meer maatschappelijke winst te behalen. Alleen is financiële winst een middel om een groter doel te bereiken, in plaats dat financiële winst een doel op zich is. Zonder financiële winst is er geen toekomst voor het merk, ontstaat er geen gezonde financiële basis en is het merk gewoon niet duurzaam.
Lees ook: Het geheim van missiegedreven ondernemen met Jan-Paul de Beer (Exclusief in je mailbox)
Dat betekent dus ook dat sociaal ondernemers commercieel moeten zijn. Juist deze ondernemers moeten commercieel zijn om hun toffe verhaal over te brengen. Ga staan voor je verhaal, wees commercieel en ga voor winst!
Winst en sociaal ondernemen zijn niet vaak begrippen die in één zin worden gebruikt. Terwijl winst voor iedere ondernemer, dus ook iedere sociale ondernemer van levensbelang is. Waarom dat is leggen we in dit artikel uit.
Veel sociaal ondernemers die wij spreken hebben een aversie tegen het maken van winst, of het praten erover. Dat komt omdat het de laatste jaren (of zelfs decennia) een vieze (bij)smaak heeft gekregen. Maar dat winst vies is, dat slaat natuurlijk nergens op. Ieder bedrijf heeft winst nodig om een gezond bedrijf te bouwen.
Daardoor moeten we twee dingen gescheiden houden: Bedrijven die winstmaximalisatie als grootste doel hebben om zichzelf en hun bestuurders te verrijken en sociale ondernemers die streven naar winstmaximalisatie om hun maatschappelijke doel te bereiken. De eerste categorie is de categorie waar wij aversie tegen hebben. We krijgen al kippenvel bij de zin: Onze missie is het streven naar winstmaximalisatie voor onze aandeelhouders., brrr.
Bij ieder merk staat de missie centraal, al wordt het bij veel merken nog wel eens vergeten. Maar bij het kippenvelmoment zoals eerder beschreven zijn de missies van veel merken niet gericht op klanten, op mensen of de maatschappij, maar op aandeelhouders die bewust (financieel) rijker willen worden.
Als sociaal ondernemer ben je op Heldenmissie: Je wilt een maatschappelijk probleem oplossen. De missie van je merk staat centraal; het grote doel dat je met je merk wilt behalen. Maar bedenk eens: Kun je jouw grote missie wel bereiken zonder geld?
“Alleen is geldelijke winst een middel om een groter doel te bereiken, in plaats dat financiële winst een doel op zich is.”
Het antwoord op de laatste vraag zou waarschijnlijk nee zijn. Ook in de sociale economie is geld de economische motor om meer maatschappelijke winst te behalen. Alleen is financiële winst een middel om een groter doel te bereiken, in plaats dat financiële winst een doel op zich is. Zonder financiële winst is er geen toekomst voor het merk, ontstaat er geen gezonde financiële basis en is het merk gewoon niet duurzaam.
Lees ook: Het geheim van missiegedreven ondernemen met Jan-Paul de Beer (Exclusief in je mailbox)
Dat betekent dus ook dat sociaal ondernemers commercieel moeten zijn. Juist deze ondernemers moeten commercieel zijn om hun toffe verhaal over te brengen. Ga staan voor je verhaal, wees commercieel en ga voor winst!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.