• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Waarom winst voor sociaal ondernemers van levensbelang is!

Winst en sociaal ondernemen zijn niet vaak begrippen die in één zin worden gebruikt. Terwijl winst voor iedere ondernemer, dus ook iedere sociale ondernemer van levensbelang is. Waarom dat is leggen we in dit artikel uit.

Sociaal ondernemers en de aversie tegen winst

Veel sociaal ondernemers die wij spreken hebben een aversie tegen het maken van winst, of het praten erover. Dat komt omdat het de laatste jaren (of zelfs decennia) een vieze (bij)smaak heeft gekregen. Maar dat winst vies is, dat slaat natuurlijk nergens op. Ieder bedrijf heeft winst nodig om een gezond bedrijf te bouwen.

Daardoor moeten we twee dingen gescheiden houden: Bedrijven die winstmaximalisatie als grootste doel hebben om zichzelf en hun bestuurders te verrijken en sociale ondernemers die streven naar winstmaximalisatie om hun maatschappelijke doel te bereiken. De eerste categorie is de categorie waar wij aversie tegen hebben. We krijgen al kippenvel bij de zin: Onze missie is het streven naar winstmaximalisatie voor onze aandeelhouders., brrr.

De heldenmissie staat centraal

Bij ieder merk staat de missie centraal, al wordt het bij veel merken nog wel eens vergeten. Maar bij het kippenvelmoment zoals eerder beschreven zijn de missies van veel merken niet gericht op klanten, op mensen of de maatschappij, maar op aandeelhouders die bewust (financieel) rijker willen worden.

Als sociaal ondernemer ben je op Heldenmissie: Je wilt een maatschappelijk probleem oplossen. De missie van je merk staat centraal; het grote doel dat je met je merk wilt behalen. Maar bedenk eens: Kun je jouw grote missie wel bereiken zonder geld?

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

“Alleen is geldelijke winst een middel om een groter doel te bereiken, in plaats dat financiële winst een doel op zich is.”

Geld is en blijft de economische motor

Het antwoord op de laatste vraag zou waarschijnlijk nee zijn. Ook in de sociale economie is geld de economische motor om meer maatschappelijke winst te behalen. Alleen is financiële winst een middel om een groter doel te bereiken, in plaats dat financiële winst een doel op zich is. Zonder financiële winst is er geen toekomst voor het merk, ontstaat er geen gezonde financiële basis en is het merk gewoon niet duurzaam.

Lees ook: Het geheim van missiegedreven ondernemen met Jan-Paul de Beer (Exclusief in je mailbox)

Commercieel Sociaal Ondernemen

Dat betekent dus ook dat sociaal ondernemers commercieel moeten zijn. Juist deze ondernemers moeten commercieel zijn om hun toffe verhaal over te brengen. Ga staan voor je verhaal, wees commercieel en ga voor winst!

Waarom winst voor sociaal ondernemers van levensbelang is!

Waarom winst voor sociaal ondernemers van levensbelang is.

Winst en sociaal ondernemen zijn niet vaak begrippen die in één zin worden gebruikt. Terwijl winst voor iedere ondernemer, dus ook iedere sociale ondernemer van levensbelang is. Waarom dat is leggen we in dit artikel uit.

Sociaal ondernemers en de aversie tegen winst

Veel sociaal ondernemers die wij spreken hebben een aversie tegen het maken van winst, of het praten erover. Dat komt omdat het de laatste jaren (of zelfs decennia) een vieze (bij)smaak heeft gekregen. Maar dat winst vies is, dat slaat natuurlijk nergens op. Ieder bedrijf heeft winst nodig om een gezond bedrijf te bouwen.

Daardoor moeten we twee dingen gescheiden houden: Bedrijven die winstmaximalisatie als grootste doel hebben om zichzelf en hun bestuurders te verrijken en sociale ondernemers die streven naar winstmaximalisatie om hun maatschappelijke doel te bereiken. De eerste categorie is de categorie waar wij aversie tegen hebben. We krijgen al kippenvel bij de zin: Onze missie is het streven naar winstmaximalisatie voor onze aandeelhouders., brrr.

De heldenmissie staat centraal

Bij ieder merk staat de missie centraal, al wordt het bij veel merken nog wel eens vergeten. Maar bij het kippenvelmoment zoals eerder beschreven zijn de missies van veel merken niet gericht op klanten, op mensen of de maatschappij, maar op aandeelhouders die bewust (financieel) rijker willen worden.

Als sociaal ondernemer ben je op Heldenmissie: Je wilt een maatschappelijk probleem oplossen. De missie van je merk staat centraal; het grote doel dat je met je merk wilt behalen. Maar bedenk eens: Kun je jouw grote missie wel bereiken zonder geld?

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

“Alleen is geldelijke winst een middel om een groter doel te bereiken, in plaats dat financiële winst een doel op zich is.”

Geld is en blijft de economische motor

Het antwoord op de laatste vraag zou waarschijnlijk nee zijn. Ook in de sociale economie is geld de economische motor om meer maatschappelijke winst te behalen. Alleen is financiële winst een middel om een groter doel te bereiken, in plaats dat financiële winst een doel op zich is. Zonder financiële winst is er geen toekomst voor het merk, ontstaat er geen gezonde financiële basis en is het merk gewoon niet duurzaam.

Lees ook: Het geheim van missiegedreven ondernemen met Jan-Paul de Beer (Exclusief in je mailbox)

Commercieel Sociaal Ondernemen

Dat betekent dus ook dat sociaal ondernemers commercieel moeten zijn. Juist deze ondernemers moeten commercieel zijn om hun toffe verhaal over te brengen. Ga staan voor je verhaal, wees commercieel en ga voor winst!

Misschien vind je dit ook interessant:

De kracht van een consistente huisstijl!

17/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

De angst om held te zijn..

28/03/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal? Zijn sociaal ondernemers wel echt sociaal? Want wie zijn hun concurrenten? 6 voorbeelden van storytelling, voorbeeld Retulp Storytelling, de 6 beste voorbeelden
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel