Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Voor veel sociaal ondernemers is sociaal ook echt sociaal. Om dan commercieel te zijn, klinkt voor hun ethisch niet goed. Maar toch is het net als ieder onderneming belangrijk om commercieel te zijn. De laatste jaren heeft ‘commercieel’ een vervelende nasmaak gekregen, maar wanneer je het op jouw manier doet, met je echte verhaal is een commerciële onderneming heel mooi!

Mag je als sociale ondernemer wel streven naar omzet-/ winstgroei?

Merken die niet direct een sociaal uitgangspunt hebben streven naar meer winst. Mag je als sociale ondernemer dan wel streven naar winstgroei? En dat is ons antwoord: Ja, juist als sociale ondernemer! Zie winst als de levensader van je merk en bedrijf, zonder winst kun je als bedrijf niet voortbestaan, kun je als sociaal ondernemer niet leven. Het belangrijkst is dat jij en je eventuele personeel goed kunnen leven, hoe beter jij/ jullie je voelen, hoe beter je het maatschappelijke probleem kunnen bestrijden!

Lees ook: Het geheim van missiegedreven ondernemen met Jan-Paul de Beer (Exclusief in je mailbox)

“Dat betekent dat jij als sociaal ondernemer misschien nog wel commerciëler mag zijn dan de andere bedrijven.”

Sociale winst kan niet zonder winstgroei

Want sociale winst kan niet zonder winstgroei. Hoe meer financiële winst, hoe meer sociale impact je kunt bereiken als sociale onderneming! Als sociaal ondernemer zet je alleen niet de financiële winst centraal, maar de sociale winst. Jouw financiële winst is niet voor aandeelhouders of andere belanghebbenden, maar voor het oplossen van het sociale probleem. Social Entreprise NL heeft daarom ook de regel dat een sociaal ondernemer minimaal 70 % van de winst terugbrengt in de organisatie, een heel gezonde insteek wat ons betreft!

Lees ook: Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal?

Denk als sociaal ondernemer (extreem) commercieel!

Eigenlijk ben je als sociaal ondernemer niet heel veel anders dan andere bedrijven. Het enige is dat jouw verhaal duizend maal beter is dan die van jouw concurrenten of de gevestigde orde. Dat betekent dat jij als sociaal ondernemer misschien nog wel commerciëler mag zijn dan de andere bedrijven. Je begint als sociaal ondernemer vaak onderaan de ladder, jouw verhaal moet echt nog worden overgebracht op je doelgroep. Om die stappen te maken moet je dus commercieel zijn, moet je ervoor zorgen dat je bekendheid genereert en dat je mensen bewust maakt van jouw bedrijf!

Lees ook: 5 inspirerende social enterprises

Alles draait om jouw verhaal!

Marketing en commercie heeft een vieze laag gekregen, omdat het vaak met misleiding wordt geassocieerd. Maar marketing is niets anders dan je verhaal naar buiten brengen richting je klant en daarmee inspelen op hun behoeften. Het draait dus allemaal om jouw verhaal, jouw merkidentiteit. Stel daarom je merkidentiteit centraal in al je uitingen! Op basis van je identiteit bouw je aan je verhaal. En jouw verhaal maakt je uniek, niemand kan dit kopiëren. Zorg er dus voor dat je commercieel gaat ondernemen om de financiële én sociale winst te verhogen. Zet jouw toffe verhaal in om meer impact te creëren!

Om je te helpen om je heldenmerk goed neer te zetten, raden we de volgende series aan:

Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Sociaal ondernemen is commercieel ondernemen!

Voor veel sociaal ondernemers is sociaal ook echt sociaal. Om dan commercieel te zijn, klinkt voor hun ethisch niet goed. Maar toch is het net als ieder onderneming belangrijk om commercieel te zijn. De laatste jaren heeft ‘commercieel’ een vervelende nasmaak gekregen, maar wanneer je het op jouw manier doet, met je echte verhaal is een commerciële onderneming heel mooi!

Mag je als sociale ondernemer wel streven naar omzet-/ winstgroei?

Merken die niet direct een sociaal uitgangspunt hebben streven naar meer winst. Mag je als sociale ondernemer dan wel streven naar winstgroei? En dat is ons antwoord: Ja, juist als sociale ondernemer! Zie winst als de levensader van je merk en bedrijf, zonder winst kun je als bedrijf niet voortbestaan, kun je als sociaal ondernemer niet leven. Het belangrijkst is dat jij en je eventuele personeel goed kunnen leven, hoe beter jij/ jullie je voelen, hoe beter je het maatschappelijke probleem kunnen bestrijden!

Lees ook: Het geheim van missiegedreven ondernemen met Jan-Paul de Beer (Exclusief in je mailbox)

“Dat betekent dat jij als sociaal ondernemer misschien nog wel commerciëler mag zijn dan de andere bedrijven.”

Sociale winst kan niet zonder winstgroei

Want sociale winst kan niet zonder winstgroei. Hoe meer financiële winst, hoe meer sociale impact je kunt bereiken als sociale onderneming! Als sociaal ondernemer zet je alleen niet de financiële winst centraal, maar de sociale winst. Jouw financiële winst is niet voor aandeelhouders of andere belanghebbenden, maar voor het oplossen van het sociale probleem. Social Entreprise NL heeft daarom ook de regel dat een sociaal ondernemer minimaal 70 % van de winst terugbrengt in de organisatie, een heel gezonde insteek wat ons betreft!

Lees ook: Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal?

Denk als sociaal ondernemer (extreem) commercieel!

Eigenlijk ben je als sociaal ondernemer niet heel veel anders dan andere bedrijven. Het enige is dat jouw verhaal duizend maal beter is dan die van jouw concurrenten of de gevestigde orde. Dat betekent dat jij als sociaal ondernemer misschien nog wel commerciëler mag zijn dan de andere bedrijven. Je begint als sociaal ondernemer vaak onderaan de ladder, jouw verhaal moet echt nog worden overgebracht op je doelgroep. Om die stappen te maken moet je dus commercieel zijn, moet je ervoor zorgen dat je bekendheid genereert en dat je mensen bewust maakt van jouw bedrijf!

Lees ook: 5 inspirerende social enterprises

Alles draait om jouw verhaal!

Marketing en commercie heeft een vieze laag gekregen, omdat het vaak met misleiding wordt geassocieerd. Maar marketing is niets anders dan je verhaal naar buiten brengen richting je klant en daarmee inspelen op hun behoeften. Het draait dus allemaal om jouw verhaal, jouw merkidentiteit. Stel daarom je merkidentiteit centraal in al je uitingen! Op basis van je identiteit bouw je aan je verhaal. En jouw verhaal maakt je uniek, niemand kan dit kopiëren. Zorg er dus voor dat je commercieel gaat ondernemen om de financiële én sociale winst te verhogen. Zet jouw toffe verhaal in om meer impact te creëren!

Om je te helpen om je heldenmerk goed neer te zetten, raden we de volgende series aan:

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.