5 inspirerende social enterprises - Creating Heroes

5 inspirerende social enterprises

Sociale ondernemingen zijn merken die beginnen vanuit een maatschappelijk probleem. Ze ontwikkelen hierop een businessmodel dat werkt. Social Enterprise NL is in Nederland aan het werk om sociaal ondernemerschap te stimuleren en te laten groeien. In dit artikel geven we 5 social enterprises die jou zullen inspireren:

Mud Jeans

Bert van Son zag een groot probleem: Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Dat vond hij hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Daarom is van Son Mud Jeans gestart: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Hij wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.

“We lijden allemaal aan Sitmania”

Kromkommer

Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood.

Er moet bewustwording gecreëerd worden om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke TO-maatschappij creëren.

Lees ook: Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Granny’s Finest

Op de lijst met inspirerende social enterprises mag Granny’s Finest niet ontbreken. Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.

Lumeco

Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.

Lees ook: Met Floooow naar een wereld zonder burn-out

Springlab

We lijden allemaal aan Sitmania, dat is de boodschap die Jan-Paul de Beer verkondigde bij zijn TEDx Talk. Jan-Paul is met zijn bedrijf Springlab op een missie: in 2025 maken zij 500.000 mensen gelukkig door hen in beweging te brengen met hun producten. Springlab ontwikkelt op deze manier zoveel mogelijk producten om mensen uit hun stoel te krijgen en op een natuurlijke manier te laten bewegen is het dagelijks bestaan.

Voor deze verhalen hebben we gebruik gemaakt van de informatie op Social Enterprise NL.

5 inspirerende social enterprises

Sociale ondernemingen zijn merken die beginnen vanuit een maatschappelijk probleem. Ze ontwikkelen hierop een businessmodel dat werkt. Social Enterprise NL is in Nederland aan het werk om sociaal ondernemerschap te stimuleren en te laten groeien. In dit artikel geven we 5 social enterprises die jou zullen inspireren:

Mud Jeans

Bert van Son zag een groot probleem: Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Dat vond hij hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Daarom is van Son Mud Jeans gestart: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Hij wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.

“We lijden allemaal aan Sitmania”

Kromkommer

Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood.

Er moet bewustwording gecreëerd worden om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke TO-maatschappij creëren.

Lees ook: Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Granny’s Finest

Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.

Lumeco

Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.

Lees ook: Met Floooow naar een wereld zonder burn-out

Springlab

We lijden allemaal aan Sitmania, dat is de boodschap die Jan-Paul de Beer verkondigde bij zijn TEDx Talk. Jan-Paul is met zijn bedrijf Springlab op een missie: in 2025 maken zij 500.000 mensen gelukkig door hen in beweging te brengen met hun producten. Springlab ontwikkelt op deze manier zoveel mogelijk producten om mensen uit hun stoel te krijgen en op een natuurlijke manier te laten bewegen is het dagelijks bestaan.

Voor deze verhalen hebben we gebruik gemaakt van de informatie op Social Enterprise NL.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.