• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

5 inspirerende social enterprises

Sociale ondernemingen zijn merken die beginnen vanuit een maatschappelijk probleem. Ze ontwikkelen hierop een businessmodel dat werkt. Social Enterprise NL is in Nederland aan het werk om sociaal ondernemerschap te stimuleren en te laten groeien. In dit artikel geven we 5 social enterprises die jou zullen inspireren:

Mud Jeans

Bert van Son zag een groot probleem: Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Dat vond hij hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Daarom is van Son Mud Jeans gestart: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Hij wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.

“We lijden allemaal aan Sitmania”

Kromkommer

Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood.

Er moet bewustwording gecreëerd worden om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke TO-maatschappij creëren.

Lees ook: Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Granny’s Finest

Op de lijst met inspirerende social enterprises mag Granny’s Finest niet ontbreken. Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.

Lees ook: 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om meer vanuit betekenis te werken

Lumeco

Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.

Lees ook: Met Floooow naar een wereld zonder burn-out

Springlab

We lijden allemaal aan Sitmania, dat is de boodschap die Jan-Paul de Beer verkondigde bij zijn TEDx Talk. Jan-Paul is met zijn bedrijf Springlab op een missie: in 2025 maken zij 500.000 mensen gelukkig door hen in beweging te brengen met hun producten. Springlab ontwikkelt op deze manier zoveel mogelijk producten om mensen uit hun stoel te krijgen en op een natuurlijke manier te laten bewegen is het dagelijks bestaan.

Lees ook: Het interview met Jan-Paul de Beer over het geheim van missiegedreven ondernemen (Exclusief in je mailbox)

Voor deze verhalen hebben we gebruik gemaakt van de informatie op Social Enterprise NL.

Heb je zelf ideeën om aan de slag te gaan met een sociale onderneming? Lees dan de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

5 inspirerende social enterprises

Sociale ondernemingen zijn merken die beginnen vanuit een maatschappelijk probleem. Ze ontwikkelen hierop een businessmodel dat werkt. Social Enterprise NL is in Nederland aan het werk om sociaal ondernemerschap te stimuleren en te laten groeien. In dit artikel geven we 5 social enterprises die jou zullen inspireren:

Mud Jeans

Bert van Son zag een groot probleem: Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Dat vond hij hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Daarom is van Son Mud Jeans gestart: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Hij wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.

“We lijden allemaal aan Sitmania”

Kromkommer

Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood.

Er moet bewustwording gecreëerd worden om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke TO-maatschappij creëren.

Lees ook: Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Granny’s Finest

Op de lijst met inspirerende social enterprises mag Granny’s Finest niet ontbreken. Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.

Lees ook: 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om meer vanuit betekenis te werken

Lumeco

Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.

Lees ook: Met Floooow naar een wereld zonder burn-out

Springlab

We lijden allemaal aan Sitmania, dat is de boodschap die Jan-Paul de Beer verkondigde bij zijn TEDx Talk. Jan-Paul is met zijn bedrijf Springlab op een missie: in 2025 maken zij 500.000 mensen gelukkig door hen in beweging te brengen met hun producten. Springlab ontwikkelt op deze manier zoveel mogelijk producten om mensen uit hun stoel te krijgen en op een natuurlijke manier te laten bewegen is het dagelijks bestaan.

Lees ook: Het interview met Jan-Paul de Beer over het geheim van missiegedreven ondernemen (Exclusief in je mailbox)

Voor deze verhalen hebben we gebruik gemaakt van de informatie op Social Enterprise NL.

Heb je zelf ideeën om aan de slag te gaan met een sociale onderneming? Lees dan de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

Misschien vind je dit ook interessant:

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

De drive van de helden van Greyston Bakery

03/10/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
Inzetten van heldenmarketing, het stappenplan 5 goede voorbeelden van klantenservice 5 voorbeelden van goede klantenservice
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel